חוג לימודים לב״א (דו–חוגי, חד–חוגי)
חוג לימודים למ״א
ראש החוג: פרופסור עתי ציטרון
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור עתי ציטרון (נלווה)
פרופסור חבר: פרופסור מרטין אורקין (אמריטוס),
מרצה בכיר: דוקטור מסעוד חמדאן, דוקטור דורית ירושלמי
מרצה: דוקטור רותי אבליוביץ׳, דוקטור שלי זר ציון
עמית הוראה ומורה מן החוץ: מר בשאר מורקוס, גב׳ מיכל מירון, מר משה מלכא, מר ארז מעין–שלו, גב‘ סאלווה נקרה, גב׳ שרה סיבוני, דוקטור שושי קיסרי, דוקטור שולמית קיציס, מר נועם רובינשטיין
מזכירות ביה״ס לאמנויות:
עוזרת מינהלית לראש בית הספר לאמנויות ולראש החוג: גב׳ טל לנדסהוט
דואר אלקטרוני: tlandeshut@univ.haifa.ac.il
גב׳ רלי יוריסט – ryurist@univ.haifa.ac.il
a-m-t@univ.haifa.ac.il
המשכן לאמנויות ע״ש ד״ר ראובן הכט, קומה 3, חדר 312
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳, בשעות 13:00-10:00
טלפון: 8249231 ,8288484, 04-8249242
פקס: 04-8249717
אתר אינטרנט: http://theatre.haifa.ac.il
חוג לימודים לב״א
מטרת הלימודים
החוג לתיאטרון מציע תכנית לימודים עדכנית וייחודית הרואה בתיאטרון ובמופע אמנות המתערבת ברצף החיים היומיומי של הקהילה, ובאופן זה היא מהווה כלי לשינוי חברתי, כלי להעצמה ולהובלת מהלכים אקטיביסטיים באמצעות אמנויות (Artivism). הלימודים בחוג משלבים תיאוריה ופרקטיקה, מחקר ויצירה. הנושאים המרכזיים בתכנית הם לימודי פרפורמנס (Performance Studies); משחק והאדם המשחק; יחסים בין מופיע, מרחב וקהילת צופים, תיאטרון ככלי לשינוי חברתי; מופע תלוי מקום; אקטיביזם חברתי ומופע; מופע כתרופה; ומשחק ורוח שטות.
תכנית הלימודים בחוג מאפשרת לימודים במסלול חד-חוגי ולימודים במסלולים דו-חוגיים.
מסלול חד-חוגי, דהיינו: על הסטודנט לצבור 120 נקודות זכות בלימודיו במסגרת החוג. מסלול לימודים דו-חוגי: דהיינו על הסטודנט לצבור 60 נקודות זכות במסגרת החוג לתיאטרון ועוד 60 נקודות זכות בחוג אחר באוניברסיטה.
תיאטרון, קהילה ופרפורמנס: תואר ראשון בתיאטרון, מסלול חד חוגי
תיאטרון, קהילה ופרפורמנס: תואר ראשון בתיאטרון, מסלול דו חוגי
שיעורי משחק ותיאטרון פיזי, בימוי בתיאטרון קהילתי, היסטוריה, תיאוריה וחקר תיאטרון ומופע (פרפורמנס). הסטודנטים משתתפים בהפקות, מפתחים מופעים אישיים, נפגשים עם יוצרים וחוקרים, ביניהם בוגרי החוג שהתפתחו כיוצרים עצמאים.
פסיכו–תיאטרלי: תואר ראשון בשנתיים
החוג לתאטרון בשיתוף החוג ללימודים רב תחומיים מציע מסלול לימודים ייחודי למצטיינים, המאפשר לבוגריו להירשם ללא השלמות לתואר שני לטיפול באמצעות דרמה או פסיכודרמה בבית הספר לטיפול באמצעות אמנויות בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, או להמשיך ישירות לתואר שני בתיאטרון ומופע.
במהלך הלימודים ירכשו הסטודנטים ידע עשיר בפרקטיקות של מופע, משחק וידע שיטתי אודות תיאטרון. בה בעת ילמדו בקורסים וסדנאות ייעודיים אשר ידובבו את המרחב שבין יצירה תיאטרונית להעצמה ולטיפול.
במסגרת הלימודים הרב-תחומיים ילמדו הסטודנטים אשכול קורסים בפסיכולוגיה, הדרוש לצורך הגשת מועמדות לתואר שני בטיפול בהבעה ויצירה, וכן שני מקבצים נוספים תחומי אנתרופולוגיה, מגדר או לימודי תרבות, הקשורים למרחב של המופע כהתערבות במהלך חיי היום-יום וגישות להבנת מרקם חברתי ויצירה.
(פתיחת התכנית מותנית במספר נרשמים)
החוג מעודד ומזמין סטודנטים לבחור בלימודי תיאטרון בצד לימודי תקשורת, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, ספרות ערבית, ספרות עברית והשוואתית, פילוסופיה ועוד. הלימודים בחוג לתיאטרון מבטיחים לסטודנטים חוויה של גילוי ויצירתיות, הרחבת אופקים, ביטוי והגשמה עצמית.
תכנית הלימודים של החוג כוללת שיעורים עיוניים ומעבדות ביניהם: עבודת במאי שחקן, פעולת הדיבור, תיאטרון ומגדר, תיאטרון פוסט-דרמטי, אנסמבל יצירה ומחקר, גישות משחק ובימוי, מחקר ויצירה, תיאוריה ופרקטיקה של יצירה עכשווית, עבודת המנחה בתיאטרון קהילתי, אירוע תיאטרוני בקהילה, אמנות קהילה ואקטיביזם חברתי, תיאטרון לילדים, משחק ורוח השטות, עבודה על סצנות, סדנאות לפיתוח מופע ועוד.
התנסות בפרקטיקה תיאטרונית:
החוג מעלה בכל שנה שתיים או שלוש יצירות בימתיות בהשתתפות הסטודנטים. השתתפות ביצירות הבימתיות פתוחה לכל הסטודנטים בכל מסלולי הלימוד. הסטודנטים מתנסים במגוון תפקידים ממשחק ועד תפקידי הפקה ( עוזרת במאי, מנהלת הצגה, מפעילי תאורה ועוד). יצירות הבימתיות, בהנחיית במאיות ובמאים, משמשות כמעבדות ללימוד ומחקר תיאטרון.. החוג מעודד יצירות עצמאיות של סטודנטים ותומך בהם.
התנסות בתיאטרון ככלי לשינוי חברתי:
סטודנטים, בחוג לתיאטרון, מתנסים ומובילים פרויקטים בקהילות חיפה וסביבותיה. ממופעים בפני ילדים במועדוניות טיפוליות בחיפה, הנחיית קבוצות תיאטרון ועד אירוע תיאטרוני בקהילה. החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה הוא החוג היחיד בנוף האקדמיה הישראלית המאפשר לרכוש כלים בתחום התיאטרון החברתי-טיפולי.
**מעת לעת ייתכנו שינויים בתכניות הקיימות.
תנאי קבלה:
1 .עמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על-ידי החוג.
2 .בחינה בכתב.
3. סדנת מיון מעשית.
4. כל המועמדים לכל המסלולים נדרשים לראיון אישי.
משך הלימודים:
משך הלימודים הנורמטיביים בכל המסלולים והתכניות 6 סמסטרים.
חובות הסטודנטים:
תלמידי החוג נדרשים לנוכחות שוטפת בשיעורים עיוניים, בשיעורים מעשיים ובחזרות כאחד. כל פעילות מקצועית של החוג (תרגילים, הפקות, חזרות וכיוצא בזה) מתקיימת לפי נוהל התנהגות ומשמעת בכפוף לתקנון החוג והחלטות ראש החוג, מורי החוג, מנהלת ההפקות ועוזר מנהלי לראש החוג.
במהלך שנות לימודיהם התלמידים נדרשים להשתתף בפעילויות החוג השונות, בהפקות החוג ובפרויקטים מעשיים לפי מגמת הלימוד כתנאי מעבר לשנה מתקדמת.
נושאים כלליים:
לרשות הסטודנטים עומדים אולם תיאטרון מצויד ומשוכלל וחדרי חזרות מרווחים.
הסטודנטים מתבקשים להתעדכן באתר האינטרנט החוגי בדבר תכניות לימודים, שעות קבלה, פעילויות ואירועי החוג.
שעות קבלה ראש החוג: בתיאום מראש
תכנית הלימודים
תנאי מעבר, עבודות, בחינות וציונים
1. המעבר משנה א׳ ל–ב׳ מותנה בציון ממוצע מינימלי של 70 .
2. המעבר משנה לשנה נתון לשיקולי ועדת ההוראה של החוג. יילקחו בחשבון נוכחות, משמעת, התקדמות התלמיד, ציונים ועוד.
3. תלמיד ימשיך לשנה ג׳ רק לאחר שהשלים את חובותיו בהצלחה בכל המקצועות של שנה ב׳ וסיים את לימודי האנגלית כשפה זרה, כנדרש בתקנון האוניברסיטה.
אנגלית כשפה זרה
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר. עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3 .על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת מיון באנגלית )פסיכומטרי/אמיר/ אמירם( כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
4. במסלול דו-חוגי חייב כל תלמיד בעבודת פרוסמינריון בשנה ב׳ ללימודיו ובעבודה סמינריונית בשנה ג׳. במסלול חד-חוגי חייב כל תלמיד בעבודת פרוסמינריון בשנה ב׳ ושני סמינריונים בשנה ג׳.
5. קיימת חובת נוכחות של התלמיד בכל הקורסים והסדנאות!! השתתפותו של תלמיד בקורס תבוטל אם נוכחותו לא תהיה מספקת ( 80% לפחות). בשיעורים המעשיים ובסדנאות במסלולים המוגברים נדרשת נוכחות מלאה.
6. ההרשמה לכל השיעורים תעשה באמצעות הרישום הממוחשב, בהתאם לשנת הלימוד ולמסלול שבו לומד הסטודנט.
חוג לימודים למ״א
יו״ר הוועדה החוגית לתואר שני: דוקטור דורית ירושלמי
מטרת הלימודים:
לימודי תיאטרון והמופע הם ענף לימודי בין-תחומי בעל אוריינטציה אמנותית ומחקרית, אשר מתבונן במגוון רחב של מופעים השייכים לשתי קטגוריות עיקריות: מופעים אמנותיים ומופעי תרבות. ב“מופעים אמנותיים“ הכוונה לאירועים הממוסגרים כאמנות, כגון מופעי תאטרון, תיאטרון סיפור, אירועי-מופע תלויי מקום, קולנוע ועוד."מופעי תרבות" כוללים אירועים ומופעים בחיי היומיום, כגון ספורט, אירועי מעגל החיים וטקסיהם והפגנות. הזיקות בין לימודי תיאטרון ללימודי מופע הן בתשתית תכנית לימודים, אשר תפעל בהתאם לעקרונות הבאים:
1. לימוד עיוני של מופע (performance) בהקשרים אמנותיים ותרבותיים רחבים, במטרה ללכוד את הפוטנציאל של המופע כפריזמה למחקר וכנושא למחקר.
2. עידוד המפגש בין מחקר עיוני לעשייה יצירתית תיאטרלית ומופעית המכוונת להזין תהליכי מחקר יצירתי ולשמש כמקור השראה לעשייה מחקרית.
3. עידוד הסטודנטים ללימוד ולמחקר בין-תחומי המסתייע ומתכתב עם תחומי ידע שונים כגון פילוסופיה, אנתרופולוגיה, היסטוריה, לימודי תקשורת וניו-מדיה, חינוך ועבודה סוציאלית.
תנאי קבלה
1. בעלי תואר ראשון בתיאטרון (B.A) או בהוראת תיאטרון (B.Ed) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בציון ממוצע של 80 לפחות.
2. המועמדים ללימודי תואר שני יעבירו לוועדת התואר השני החוגית עבודה סמינריונית, רפרט, עבודה עיונית הקשורה בהתבוננות ביקורתית באמנות התיאטרון ובמופע, כמו גם, חיבור (עד שלושה עמודים) שמתייחס למאמר באנגלית העוסק באופן ביקורתי בתיאטרון ומופע, וכן ימלאו שאלון העוסק בגישתם לעיון בתאטרון ובמופע.
3. מועמדים המעוניינים ללמוד במסלול ב׳ ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) יגישו לוועדה תיק עבודות. על תיק העבודות להכיל תיעוד של עבודות יצירתיות שהיו שותפים בהן, כבמאים, שחקנים או מנחים-במאים.
4. המועמדים יוזמנו לראיון אישי עם ועדת הקבלה של התכנית. הראיונות יתמקדו בכיווני המחקר של המועמד/ת ובמוטיבציה שלו / שלה לעסוק בתחום.
5. מועמדים/ות בעלי תואר ראשון בתחום אחר יחויבו בלימודי השלמה שיקבעו על ידי ועדת התואר השני החוגית, בהתאם להשכלה הקודמת.
6. מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE, או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
7. מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו לתואר.
מבנה הלימודים:
מסלול א׳ – עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
מסלול ב׳ – כולל בחינת גמר
מסלול א׳: עם עבודת גמר מחקרית:
במסלול א‘ נדרשים הסטודנטים ללמוד 28 שעות שבועיות סמסטריאליות ולכתוב 2 עבודות סמינריוניות ועבודת גמר מחקרית (תזה). עבודת הגמר המחקרית צריכה לשקף כושר ניתוח של מקורות ראשוניים ומקורות משניים, יכולת להתמודד עם גישות מדעיות שונות בתחום לימודי התאטרון והמופע, תוך כדי הצגת מתודה מחקרית עקבית ויכולת התבטאות בהירה.
מסלול ב׳: כולל בחינת גמר:
במסלול ב׳ נדרשים הסטודנטים ללמוד 38 שעות שבועיות סמסטריאליות ולכתוב 3 עבודות סמינריוניות. תכנית תואר מוסמך במסלול ב׳ תעודד סטודנטים לפתח מחקר דרך פרויקט.
הסטודנטים יובילו פרויקטים במנעד רחב הנע בין פיתוח עצמאי של מופע אמנותי ובין פרויקטים יישומיים, כדוגמת פרויקטים אמנותיים-חברתיים מכוונים לתהליכי שינוי והעצמה של קהילות מודרות; פרויקטים בהם ירתמו האמצעים של שפת התיאטרון והמופע להרחבת הידע אודות תוקפם והשפעתם על תהליכי לימוד פורמליים ובלתי פורמליים של אוכלוסיות מגוונות, ופרויקטים שבהם יחקרו מושגים ופרקטיקות מופעיות תיאטרליות.
בפרויקטים מסוג זה ידרשו הסטודנטים לאמץ את כלי המחקר האתנוגרפי או האוטואתנוגרפי כדי לחלץ ידע ולהפנות מבט ביקורתי על עבודותיהם. הסטודנטים יקבלו הנחייה במסגרת "מעבדת ליווי פרויקטים".
פירוט קצר של מסלולי הלימודים:
תכנית הלימודים
מסלול א׳: סך-הכל לימודים 28 שעות שבועיות סמסטריאליות, כתיבת 2 עבודות סמינריוניות ועבודת גמר מחקרית ( תזה)
מסלול ב׳: סה״כ לימודים 38 שעות שבועיות סמסטריאליות, כתיבת 3 עבודות סמינריוניות, פרויקט יישומי ועמידה בבחינת גמר.
עבודת גמר
נושא הצעת התזה – יוצע על ידי הסטודנט/ית ויאושר על ידי המנחה במהלך שנת הלימודים הראשונה.
הצעת התזה תוגש לוועדת התואר השני החוגית בסוף סמסטר א׳ של שנת הלימודים השנייה ותאושר על ידה.
עבודת התזה תוגש לא יאוחר משנתיים וחצי מיום תחילת הלימודים.
בחינת גמר
בחינת גמר תיקבע בתיאום עם המועמד לאחר הגשת כל העבודות הסמינריוניות ופרויקט הגמר.
הערות:
1. ניתן ורצוי לקחת קורסי בחירה של תואר שני או קורסים לתואר ראשון, בחוגים המציעים קורסים בתחום העניין של הסטודנט. כל קורס יאושר באופן פרטני על ידי החוג.
2. רשימת קורסים רלוונטיים תפורסם מידי שנה.
למסיימים תוענק תעודת מוסמך האוניברסיטה בלימודי תיאטרון במסגרת הפקולטה למדעי הרוח.
שקלול הציונים:
מסלול א׳ – תזה:
עבודת גמר מחקרית (תזה) – 40%
עבודות סמינריוניות – 30%
קורסים – 30%
סך-הכל 100%
במסלול ב׳ – בחינת גמר מבוססת פרויקט:
בחינת גמר מבוססת פרויקט – 40%
עבודות סמינריוניות – 35%
קורסים – 25%
סך-הכל 100%
לפרטים בדבר תקנון לימודים לתואר שני באוניברסיטת חיפה יש לעיין באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים.
הכשרת מורים לתיאטרון
תעודת הוראה
אוניברסיטת חיפה החוג ללמידה, הוראה והדרכה
מטרת תעודת ההוראה בתיאטרון לאפשר לסטודנט ללמוד להורות תיאטרון בחטיבת הביניים, בבית הספר התיכון ובמסגרת חינוכיות שונות חוץ בית ספריות. חוץ מקורסי ההוראה הכללים הניתנים במסגרת החוג להוראה יינתנו קורסים מיוחדים להוראת התיאטרון. הסטודנטים ילמדו ליישם את הידע הדיספלינרי שרכשו במסגרת החוג לתיאטרון ויתנסו בעבודה מעשית במוסדות חינוך שונים.
דרמה ותיאטרון בחינוך מהווים תחום מורכב ועשיר הכולל התנסות אומנותית והתנסות גם במצבי חיים, התנסות רגשית, חושית והכרתית בכלים של תיאטרון.
בעשר השנים האחרונות, קיימת תופעה מעניינת של התפשטות הולכת וגוברת בעולם כולו של כניסת התיאטרון כתחום חינוך והוראה לבתי הספר, למוסדות חינוך קהילתיים, לעבודה טיפולית ולעבודה סוציאלית, לגלריות ולמוזיאונים. הכשרת מורים לתיאטרון באוניברסיטת חיפה מזמינה את הסטודנט להצטרף לזרם הזה בחינוך כדי להיות חלק פעיל ויוצר בפיתוח מערכות חינוך מגוונות בכלים של תיאטרון.
שאלות בעניין מתכונת הלימודים הכללית יש להפנות לגב‘ ויקי סירוטה, עוזרת מנהלית לראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, טלפון 04-8249086