אגף מחשוב ומערכות מידע

 

 מר מולי צפריר, ראש האגף

http://computing.haifa.ac.il

 

 

לאגף מחשוב ומערכות מידע באוניברסיטת חיפה מספר יעדים עיקריים:

– מינוף וייעול תהליכי המחקר, ההוראה והמנהל באוניברסיטת חיפה באמצעות תכנון, יישום והטמעה של מערכות מידע.

– קיום תשתית שרתים יציבה, שרידה וזמינה לכלל מערכות המידע באוניברסיטה.

– מתן שירותי תקשורת בתוך האוניברסיטה ובין האוניברסיטה לעולם האקדמי הבינלאומי ולרשת האינטרנט.

– מתן שירותי טלפון IP ברחבי האוניברסיטה.

– תמיכה בשירותי המחשוב של הסטודנטים, הסגל האקדמי והסגל המנהלי.

– הדרכת משתמשים בעבודה על גבי מערכות המידע באוניברסיטה.

– הנחייה מקצועית ומתן ייעוץ בתחום המחשוב ותקשורת המחשבים באוניברסיטה.

– התמודדות עם איומי אבטחת המידע המשתנים, תוך הבטחת אמינות המידע, אבטחת המידע, שמירה על פרטיות המידע וכל זאת תוך שמירה על קיומה של סביבת מחשוב בטוחה, מוגנת ויציבה.

– התמודדות עם אתגרים טכנולוגיים וסיכונים פוטנציאליים תוך הבטחת קיום המשכיות עסקית של מחקר, הוראה ומנהל באוניברסיטת חיפה.

לצרכי הוראה מספק אגף מחשוב ומערכות מידע:

– מערך כתות מחשב לצרכי הוראה, ומרכזי מחשוב לשימוש הסטודנטים ברחבי האוניברסיטה.

– תשתית לקורסים מתוקשבים, לתרגול ולהכנת עבודות.

– מגוון תוכנות וכלי מולטימדיה המותקנים בעמדות ההוראה בהתאם לדרישות החוגים והקורסים.

– תשתית תקשורת רחבת פס ויכולות חיפוש מתקדמות ברשת האינטרנט.

– שירותי Office365 בענן.

– מכירת תוכנות לשימוש הסטודנטים במחירים מוזלים.

– מרכז תמיכה וייעוץ פרונטלי וטלפוני בתחום שימושי המחשב.

– תשתית לניהול מבחנים ומאגר הציונים המרכזי.

 

אוניברסיטת חיפה רואה חשיבות בשיפור מתמיד של שירותי המיחשוב לסטודנטים, כדי לאפשר הערכות התואמת את הדרישות הקיימות והחזויות מבוגר מוסד להשכלה גבוהה.

המשאבים העומדים לרשות הסטודנטים:

כיתות מחשבים אישיים בקומת ה–500 בבניין הראשי ועוד מספר כיתות ו”בקתות” מחשבים אישיים הפרוסות במספר נקודות מרכזיות בקמפוס הראשי על הכרמל, כולל מעונות הסטודנטים, וכן במתקני האוניברסיטה בעיר התחתית, וזאת לצורך עבודה חופשית. מרכזי המחשבים האישיים כוללים גם שירותי הדפסה. בכיתות מותקן מגוון רחב של תוכנות לשימוש הסטודנטים.

שרתי קורסים מתוקשבים,  המכילים  מצגות, סיכומי הרצאות, הרצאות מוקלטות, סרטי וידאו, תרגול אינטראקטיבי, מבחנים ועוד. וכן, פורומים – תקשורת א–סינכרונית בין המרצה לסטודנטים, צ׳ט וכדומה.

מערכת דואר אלקטרוני  ושירותי Office365 – כל הסטודנטים זכאים ללא תשלום נוסף לחבילת Office365 של מיקרוסופט בהתאם לתנאים המפורטים באתר אגף מחשוב ומערכות מידע.

רשת אוניברסיטאית ובין–אוניברסיטאית

 רשת הכיתות ו"בקתות" המחשבים מחוברת לרשת האוניברסיטה, ובאמצעותה ניתן להגיע לכל אחד משרתי האוניברסיטה המספקים שירותים לסטודנט. כמו כן ניתן לגלוש, לשימושים מורשים  בלבד, ברשת האינטרנט.

רשתות ה–Wi Fi האלחוטיות Eduroam ו-aircarmel פרוסות באזורים רבים בקמפוס, כולל במעונות ומאפשרות גלישה חופשית לרשת האינטרנט. באמצעות רשת Eduroam ניתן לגלוש לכל אחד משרתי האוניברסיטה, בכפוף להרשאות גישה. השימוש ברשת האלחוטית Eduroam מאפשר להתחבר ללא הזדהות נוספת בכל אוניברסיטה בעולם המנויה על הרשת. בבניין דילן בעיר התחתית יכולים הסטודנטים לגלוש באמצעות הרשת האלחוטית HUAIRPORT. לצורך גלישה ברשת נדרשת סיסמא אותה ניתן לקבל מהאחראי בבניין.     

התקשרות בגישה מרחוק

 שירותי המחשוב של האוניברסיטה נגישים גם בגישה מרחוק, מחוץ לרשת האוניברסיטה  וזאת באמצעות הזדהות גישה מרחוק.

 ההתקשרות מאפשרת גם גישה למאגרי המידע של הספרייה הזמינים למשתמשי האוניברסיטה בלבד.

מעונות הסטודנטים.

 בנוסף לבקתות המחשבים הציבוריות במעונות, בכל חדר בבניינים 700 ו–800, קיים חיבור לרשת הקמפוס. בבנייני המעונות ניתן לגלוש ברשת אלחוטית של חברת HOT.

פתיחת חשבון מחשב:

כל סטודנט שעבר רישום לקורסים, יהיה זכאי לשירותי מחשב.

ההזדהות בגישה לפורטל הסטודנטים, לקורסים המתוקשבים ולתדפיסי הספרייה הינה באמצעות מספר ת.ז. וסיסמה, וזאת באמצעות מערכת ההזדהות האחידה (SSO).

בכיתות המחשבים האישיים אין צורך בפרטי הזדהות, אך יש להצטייד בתעודה מזהה, אותה יש להציג, לפי דרישה, בפני אחראי כיתות המחשב.

 

לכל סטודנט שעבר רישום לקורסים, יפתח אוטומטית חשבון דואר אלקטרוני שיאפשר לו לקבל את שירותי Office365 ללא תשלום נוסף.

 כל סטודנט רשאי להזין במערכות האוניברסיטה את כתובת הדואר האלקטרוני הפרטית שלו והיא תשמש לקבלת כל התכתובות מיחידות האוניברסיטה. סטודנט רשאי לבקש הקצאת תיבת דואר אלקטרוני של האוניברסיטה.

את פרטי החשבון ודואר אלקטרוני ניתן למצוא בקטגורית “מידע” בפורטל הסטודנטים (מגיעים מדף הבית של האוניברסיטה, לשונית סטודנטים, פורטל הסטודנטים, מידע, פרטי חשבון ודואר אלקטרוני).

על משתמשי המחשב לעמוד בתנאי ההתחייבות לשימוש נאות במחשב, המפורטים בהמשך.

שימוש בדואר אלקטרוני:

עם הרישום לאוניברסיטה, נותן הסטודנט את הסכמתו לקבלת מידע מהאוניברסיטה לכתובת הדואר האלקטרוני שסיפק בעת הרישום.

 

באחריות הסטודנט לדאוג לכך שתיבת הדואר האלקטרוני שלו תהיה תקינה לקבלת הודעות דואר אלקטרוני חדשות ולעדכן במידה והחליף כתובת דואר אלקטרוני.

מומלץ לסטודנטים לבדוק את תיבת הדואר אלקטרוני שלהם מדי יום.

 

כיתות מחשבים ובקתות

הוראה בכיתות

כיתות המחשבים משמשות הן להוראה והן לעבודה עצמית. בכניסה לכל כיתה מצויה רשימה של השעות בהן תפוסה אותה כיתה לצורך שיעור. באותן שעות לא תתאפשר עבודה חופשית בכיתה, ואין להפריע במהלך השיעור.

פרטים אודות זמינות הכיתות והתוכנות בכל כיתה ניתן למצוא בדף מרכז שירות ותמיכה

‏http://helpdesk.haifa.ac.il == > שירות ותמיכה לסטודנטים == > כיתות ובקתות מחשבים בקמפוס

התנהגות בכיתות

– השימוש בכיתות המחשבים הינו למטרת הוראה אקדמית בסיוע מחשב בלבד. כל פעילות אחרת (שיעורים פרטיים, קבוצות דיון וכד׳) יש לקיים במקומות שנועדו לכך ברחבי הקמפוס.

– אין להפעיל משחקי מחשב ואין להציג חומר פורנוגרפי ו/או פדופילי מכל סוג שהוא.

– אין לפגוע בחומרה ו/או תוכנה המותקנים במחשבים.

– אין להכניס לכיתות המחשבים אוכל ו/או שתיה, ואין לעשן בכיתות!

– אין להשתמש בטלפון סלולרי בכיתות.

אי שמירה על כללי ההתנהגות הנזכר לעיל מהווה עבירת משמעת!

בקתות מחשבים

בקתות המחשבים הם פינות עבודה באזורים ציבוריים ברחבי הקמפוס, העומדות לשימוש הסטודנטים בשעות הפעילות של האוניברסיטה. במחשבי הבקתות מותקנות מירב התוכנות המותקנות בכיתות המחשבים.

אחראי הכיתות

אחראי כיתות המחשבים נמצא בחדר 566 בבניין הראשי. הוא דואג לתקינות תפקוד הכיתות והבקתות, ומהווה את איש הקשר בין הסטודנטים ואגף מחשוב ומערכות מידע.

תמיכה פרונטלית לסטודנטים

התמיכה לסטודנטים ניתנת בחדר 727/1 בבניין הראשי.

התמיכה ניתנת בתחומים הבאים:

  1. דואר אלקטרוני Campus.
  2. מערכת הזדהות אחידה Single Sign On) SSO)
  3. מערכת למידה מתוקשבת Moodle.
  4. פורטל הסטודנטים.
  5. התחברות מהבית למאגרי המידע של הספרייה.
  6. אינטרנט אלחוטי בקמפוס – Eduroam.
  7. רכישת תוכנות מוזלות.

בתחילת כל שנת לימודים מקיים אגף מחשוב ומערכות מידע הדרכה לסטודנטים על השימוש בשירותיו.

האפליקציה הסלולארית של אוניברסיטת חיפה

באפליקציה ניתן לקבל מידע אודות:

– מערכת השעות האישית.

– ביטולי שיעורים.

– בחינות, ציונים.

– לוח שנה אקדמית.

– כניסה ל–Moodle.

– קבלת הודעות על ביטולי שיעורים

 והודעות חשובות נוספות.

– פנייה למרכז שירות ותמיכה בנושאי מחשוב.

– טרמפים, התמצאות בקמפוס ועוד…

להורדה – חפשו “אוניברסיטת חיפה“

בחנויות של Android ו–Apple.

למי פונים, איך ומתי

באתר אגף מחשוב ומערכות מידע:  http://computing.haifa.ac.il ==> לשונית “מרכז שירות ותמיכה לסטודנטים” תוכלו למצוא מידע חשוב ועדכני.

לא מצאתם את המידע ועדיין זקוקים לסיוע?

ניתן לפנות למרכז שירות ותמיכה לסטודנטים בדרכים הבאות:

  1. טופס פתיחת קריאה.
  2. פנייה באמצעות ה– Facebook -חפשו HaifaHelpDesk@.
  3. צ’אט עם צוות התמיכה.
  4. זימון תור לפגישה פורנטאלית.
  5. תמיכה טלפוונית.

כל הפרטים, שעות הפעילות ודרכי ההתקשרות נמצאים ב

http://computing.haifa.ac.il ==> לשונית “מרכז שירות ותמיכה לסטודנטים” ==> “תמיכה לסטודנטים” (בתחתית הדף).

 

פעילות כיתות ובקתות המחשבים

ימים א’-ה’ בין השעות 21:00-8:00 ימי שישי וערבי חג 13:30-8:00

שעות הפעילות יכולות להשתנות בהתאם ללוח שנת הלימודים ופעילות האוניברסיטה.

 

תקציר חוק המחשבים, התשנ"ה 1995 –

החוק מטפל ב–4 תחומים בעיתיים:

 

  1. עבירות מחשב:

 קביעת עונשי מאסר למי שמשבש את פעילותו התקינה של המחשב, מוחק, משנה, מציג מידע כוזב, או מפריע לשימוש בחומר מחשב.

 כך גם לגבי חדירה לא מורשית למחשב (אף אם לקבלת מידע בלבד), או החדרת "וירוס" למחשב.

  1. עוולות נזיקיות:

 קביעת הפעולות הבאות כעוולה לפי פקודת הנזיקין המקנה לנפגע זכות לתבוע פיצויים ממי שבצע העוולה:

 הפרעה שלא כדין לשימוש במחשב או בחומר מחשב, בכל דרך שהיא, לרבות על ידי גזילת דבר המגלם חומר מחשב, מחיקת חומר מחשב, גרימת שינוי בו או שיבושו בכל דרך אחרת.

 

  1. קבילות פלט מחשב כראיה בבית משפט:

 פלט מחשב מוסדי יהיה קביל כראיה בבית משפט אם נתקיימו מספר תנאים לגבי תקינות הטיפול במידע במסגרת המוסד.

  1. דיני חיפוש ותפיסה:

 חדירה למחשב על ידי רשות מוסמכת (כגון משטרה) לצורך "חיפוש" מותרת על פי צו שופט בלבד.

 קבלת מידע מתקשורת מחשבים תוך כדי חיפוש כנאמר לעיל לא תחשב כהאזנת סתר.

הסבר כללי לחוק הגנת הפרטיות תשמ"א – 1981

פרק ב׳ בחוק עוסק בהגנה על הפרטיות שבמאגרי המידע:

החוק מחייב לרשום אצל רשם מאגרי המידע במשרד המשפטים כל מאגר מידע.

  1. "מידע" – נתונים על אישיותו של אדם, מעמדו האישי, צנעת אישיותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, הכשרתו המקצועית, דעותיו ואמונתו.
  2. "מאגר מידע" – נתונים המוגדרים כמידע על–פי משמעותו בחוק, ומאוחסנים במחשב, בין אם מחשב מרכזי/תחנת עבודה ובין אם מחשב אישי (על כל מדיה שהיא).

לכל מאגר יש למנות מנהל שיהיה אחראי עליו.

החוק מחייב בעליו של מאגר מידע לרשום את המאגר אצל רשם מאגרי המידע שבמשרד המשפטים. הרישום יעשה באמצעות דיווח לאגף מחשוב ומערכות מידע, אשר ידאג מצידו לרישום המאגר במשרד המשפטים ולהנחיית בעל המאגר בהתאם לחוק.

בעל מאגר המידע אחראי לקיום הגנה פיסית ולוגית (בתוכנה) על מאגר המידע, לשם שמירה הן על שלמות המידע והן על חסיונו.

החוק מחייב לאפשר לכל אדם עיון במידע המתייחס אליו, המוחזק במאגר.

החוק אוסר על שימוש במידע שבמאגר, שלא למטרה שלשמה הוקם המאגר, או למטרה שלשמה נועד המידע.

 

התחיבות לשימוש נאות במשאבי המיחשוב

חוק המחשבים התשנ"ה – 1995, חוק הגנת הפרטיות תשמ"א – 1981, תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע”ז-2017 וכן נהלי האוניברסיטה קובעים את כללי העבודה במחשבי האוניברסיטה.

פירסום זה בא על–מנת למנוע פעולות חריגות הסותרות את החוק ו/או את הנהלים.

תשתית המיחשוב והתקשורת באוניברסיטה ישמשו אך ורק לצרכי לימודים ו/או מחקר ו/או עבודה באוניברסיטת חיפה, ולא לשום מטרות פרטיות, מסחריות ו/או גורמים אחרים.

השימוש במשאבי המיחשוב של האוניברסיטה יהיה כפוף למגבלות החוק ולנהלי האוניברסיטה. אסורות בהחלט פעולות המפרות את חוקי המדינה, כגון הורדה/העלאה של חומר המוגן בזכויות יוצרים; כניסה לא מורשית למחשבים; ו/או פרסום מידע פוגע, מיני או גזעני, שיכול לפגוע בכל אדם, תאגיד ו/או קבוצה כלשהי.

הפרסום ברשת האינטרנט ובדואר אלקטרוני יהיה לצרכי התפקיד בלבד ולא לצרכי פרסום מסחרי או פוליטי, ויהיה כפוף לשמירה על דיני המדינה ונהלי האוניברסיטה, לרבות השימוש בשם האוניברסיטה ובסמלה.

אין להפיץ מכתבי שרשרת בדואר אלקטרוני.

אין למסור את קוד השימוש (שם משתמש וסיסמה) לכל גורם אחר. המשתמש איננו רשאי/ת להעביר את זכות השימוש במחשבי האוניברסיטה לצד ג׳ ללא נטילת הסכמה מראש ובכתב מראש אגף מחשוב ומערכות מידע.

אין לעשות שימוש במשאבי האוניברסיטה מעבר למטרה לשמה הם ניתנו למשתמש.

על כל המשתמשים במערכות האוניברסיטה להיות עירניים ולדווח לממונה על אבטחת המידע על כל אירוע של דלף מידע או אם נתקלו בליקוי המאפשר דלף מידע מתוך מערכות האוניברסיטה.

אין לשתף מידע בבעלות האוניברסיטה עם שום גורם (חיצוני או פנימי) מבלי לקבל על כך אישור למפרע מהממונה על אבטחת המידע של האוניברסיטה.

בכל מחשבי האוניברסיטה מותר להשתמש רק בתוכנות שנרכשו כחוק.

כל מידע חלקי או מלא על תוכניות מחשב, נתונים, קבצים וכו׳ אשר אינם שייכים למשתמש ו/או שלא הורשה במפורש להשתמש בהם, ואשר יגיע אליו תוך כדי השימוש במחשבי האוניברסיטה, מהווה מידע חסוי. המשתמש מתחייב לא להעתיק ו/או לשנות ו/או להשתמש במידע כזה או בחלק ממנו ו/או להעביר מידע כנאמר לעיל לצד שלישי כלשהו ללא אישור מפורש ובכתב מהגורם שהמידע שייך לו.

חדירה שלא כדין לחומר מחשב מהווה עבירה.

לא ישנה/יוסיף/ימחוק/יעתיק משתמש נתונים בשטחים שאינם מוגדרים כשייכים לו אישית.

אין לאחסן מידע כוזב במחשב או לבצע פעולה לגבי מידע, שתוצאתה תהיה מידע או פלט כוזב.

פגיעה בנתונים, תוכנה או חומרה של מערכות המחשב ושיבוש פעולתו התקינה של מחשב או תפקודה של הרשת האוניברסיטאית, דינה כדין פגיעה ברכוש האוניברסיטה,  והינה בניגוד להוראת החוק. האוניברסיטה תהא רשאית למנוע מהמשתמש המשך שימוש בשירותי המחשוב.

האמור לעיל מתייחס לכל מחשב שהוא רכוש האוניברסיטה ו/או המחובר לרשת האוניברסיטה.

כל המפר התחייבות כלשהי על פי כתב זה, יהיה אחראי לכל נזק ישיר או עקיף אשר ייגרם לאוניברסיטה ו/או לצד שלישי כלשהו כתוצאה מכך.

 הפרת התחיבות כלשהי מההתחייבויות המנויות לעיל תחשב גם לעברת משמעת, אשר תגרור העמדה לדין משמעתי בפני רשויות המשמעת של האוניברסיטה, וזאת מבלי לגרוע מן העובדה כי הפרה כאמור עשויה להחשב אף כעבירה על החוקים הנזכר לעיל על כל המשתמע מכך.