מדעי הזיקנה – גרונטולוגיה
חוג לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור יובל פלגי
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אריאלה לבנשטיין (אמריטוס), פרופסור ישראל דורון.
פרופסור חבר: פרופסור טובה בנד וינטרשטיין, פרופסור יובל פלגי, פרופסור יצחק בריק (מומחה).
מרצה בכיר: דוקטור גרי סינוף, דוקטור דקלה סגל -כרפס.
מרצה: דוקטור מיכל אייזקסון.
עמית הוראה: גברת מירי יבין, עורך דין דוקטור אמיר להט, דוקטור סוניה לצטר-פאו, גברת שושי קיסרי, דוקטור יהודית ראובני, פרופסור אברהם רזניק.
מזכירות החוג
עוזרת מינהלית לראש החוג: גברת לילך סודרי
מזכירת החוג: גברת יעל פינסקי
חדר 223, קומה 2, בניין רווחה ובריאות
שעות הקבלה: ימים א׳, ב׳, ג׳, ה׳: בין השעות 12:00-10:00, יום ד׳: 14:00-10:00
טלפון חיצוני: 04-8240815, 04-8288151, פנימי 52815, 58151
אתר החוג: http://hw.haifa.ac.il/geron-applicants-info/geron-ma-applicants
הלימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.A)
יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי תואר שני: פרופסור יובל פלגי
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לקראת תואר מ״א במדעי הזיקנה – גרונטולוגיה מבוססת על המטרות הבאות:
- לפתח את דור העתיד בהוראה ובמחקר אקדמי בגרונטולוגיה.
- להכשיר כוח אדם מקצועי ומיומן בעבודה, בטיפול, בניהול ומנהיגות בכירה בשירותי הבריאות והרווחה לזקנים.
התכנית מכוונת לפתח ולהעמיק:
- גופי ידע בגרונטולוגיה תוך שימוש בגישות רב־תחומיות ורב־מקצועיות עם אוריינטציה רב־תרבותית.
- מיומנויות וכישורים להבנת תהליכים פיזיולוגיים, חברתיים, פסיכולוגיים, כלכליים, פוליטיים וסביבתיים בזיקנה.
- היכרות עם מערכות שירותי הבריאות והרווחה לזקנים והערכת חקיקה ומדיניות חברתית בזיקנה.
- היכרות עם תחומי הטיפול הרב מקצועי בזקן ומשפחתו.
תנאי קבלה
תואר ראשון במקצועות הבריאות, עבודה סוציאלית, סיעוד, מדעי ההתנהגות והחברה, פסיכולוגיה, רפואה, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, מינהל ציבורי, חינוך, משפטים, מדעי החיים (במקרים מיוחדים תישקל מועמדותם של תלמידים בעלי תואר אקדמי בתחומים אחרים).
ציון ממוצע משוקלל בתואר הראשון של 80 ומעלה ולא פחות מ־76 בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר בוגר.
ציון 70 ומעלה בבחינת הכניסה באנגלית.
2 מכתבי המלצה מאנשי אקדמיה ו/או אנשי מקצוע.
מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו לתואר.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה־GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
מבנה הלימודים
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה)
התכנית מבוססת על לימודי מחקר, לימודים עיוניים ופרקטיקום בהתאם להתמחות. על הסטודנט ללמוד קורסים בהיקף של 32 שעות שבועיות סמסטריאליות, לכתוב לפחות שתי עבודות סמינריוניות ולהגיש עבודת תיזה מחקרית.
מסלול התיזה מותנה בציון סופי של 85 לפחות בכל אחד מהקורסים הבאים: ״שיטות מחקר״ ו״היבטים חברתיים של זיקנה״ הנלמדים בשנת הלימודים הראשונה.
עבודת התיזה נעשית בהנחייה של חבר סגל בהתאם לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים. על הסטודנט להשתתף בסמינר הכנה לכתיבת תיזה. משך הלימודים במסלול זה הוא עד שלוש שנים.
מסלול ב׳ – כולל בחינת גמר מסכמת
התכנית מבוססת על לימודים עיוניים ולימודי מחקר בהתאם להתמחות, פרקטיקום ובחינת גמר מסכמת.
על הסטודנט ללמוד קורסים בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות, לכתוב לפחות שלוש עבודות סמינריוניות ולגשת לבחינת גמר מסכמת.
בסיום הלימודים תתקיים בחינת גמר.
על התלמיד להירשם מידי שנה, כולל תלמידים שסיימו לשמוע קורסים וכותבים עבודת תזה.
הרישום למערכת של הסטודנטים יעשה בייעוץ עם העוזרת המינהלית לראש החוג.
בחוג למדעי הזיקנה – גרונטולוגיה קיימות שלוש התמחויות בכל אחד ממסלולי הלימוד:
התמחות במדיניות ומינהל
התמחות בטיפול בזקן ובמשפחתו
התמחות בגרונטולוגיה פיננסית
מסיימי התואר במדעי הזיקנה – גרונטולוגיה יקבלו בצירוף לאישור הזכאות לתואר גם ספח התמחות עפ״י תחום ההתמחות בו יבחרו.
התמחות במדיניות ומנהל
מסלול א׳ עם תזה
מסלול ב׳ ללא תזה
ראש ההתמחות: פרופסור ישראל דורון
בהתמחות זו הלימודים יתמקדו בהיבטים של מדיניות, שירותים, מנהל וכלכלה בהקשר של זקנה ובהקשר של תהליכי הזדקנות של האוכלוסייה.
התוכנית תכשיר סטודנטים למחקר בתחומים אלו וכן תהווה מסגרת אקדמית להכשרת אנשי ניהול, אנשים לעבודה בארגונים המטפלים בזקנים, ותכשירם לפיתוח שירותים לאוכלוסיה הזקנה וכן לעיצוב מדיניות חברתית.
התמחות במדיניות ומינהל מזכה בהכרה מטעם משרד העבודה לניהול מעונות לזקנים.
התמחות בטיפול בזקן ובמשפחתו
מסלול א׳ עם תזה
מסלול ב׳ ללא תזה
ראש ההתמחות: פרופסור יובל פלגי
בהתמחות זו הלימודים יתמקדו ביסודות הערכה, אבחון, דרכי תקשורת ודרכי טיפול והתערבות עם זקנים.
להתמחות זו יתקבלו סטודנטים הבאים ממקצועות הטיפול (עבודה סוציאלית, סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת, רפואה ופסיכולוגיה); וכן סטודנטים בעלי תואר ראשון שאינם ממקצועות הטיפול, אך עברו לימודי השלמה בתחום הטיפולי כפי שייקבעו על-ידי ראש מסלול ההתמחות וראש החוג.
לימודי ההשלמה יכללו, לכל הפחות, את הקורסים הבאים: פסיכופתולוגיה, מבוא לפסיכולוגיה ופסיכולוגיה התפתחותית.
התוכנית תכשיר סטודנטים למחקר ותשמש גם מסגרת אקדמית אשר תכשיר אנשי טיפול מהמקצועות השונים לטיפול בזקנים ובבני משפחתם. ההתמחות תעשיר את הידע של הסטודנטים בתחום הטיפול והעבודה עם זקנים ותאפשר קידום הטיפול של אנשי המקצוע השונים באוכלוסיית הזקנים.
התמחות בגרונטולוגיה פיננסית
מסלול א׳ עם תזה
מסלול ב׳ ללא תזה
ראש ההתמחות: פרופסור ישראל דורון
בהתמחות זו הלימודים יתמקדו בהיבטים הפיננסיים, כלכליים, כספיים, פנסיוניים, רכושיים ותעסוקתיים בהקשר של זקנה ותהליכי הזדקנות האוכלוסייה.
לתוכנית זו יתקבלו סטודנטים בעלי תואר ראשון מתארים פיננסיים (כלכלה, ראיית חשבון, אקטואריה, ניהול, מנהל עסקים). סטודנטים המעוניינים ללמוד בתוכנית זו שאין להם תואר ראשון פיננסי, יוכלו להתקבל על תנאי, במסגרתו יחויבו לקחת ״אשכול״ קורסי השלמה בתחום הכלכלה.
התוכנית תחשוף את הסטודנטים למגוון הקשרים תיאורטיים ומעשיים של כלכלת הזקנה וההזדקנות, בכל רמות הפעילות הכלכלית: ברמת המיקרו – כלכלת ורכוש המשפחה והיחיד, ברמת המאזו – בכלכלת הקהילה; וברמת המאקרו – בהקשרים של מדיניות ותכנון מימון הבריאות, הביטחון הסוציאלי, והרגולציה הלאומית והבינלאומית. התוכנית תשמש כמסגרת אשר ״תתחבר״ עם קורסי תעודה משלימים למקצוע של ״מתכנן פיננסי״.
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים. תוכנית הלימודים לא תיפתח בשנה"ל תשפ"א.
מסלול כללי
מסלול א׳ עם תזה
מסלול ב׳ ללא תזה
מסלול זה מיועד לסטודנטים אשר לא מעוניינים לבחור אחת מההתמחויות הנזכרים לעיל.
מסלול זה הינו מסלול מיוחד וניתן לבחירה רק לאחר קבלת אישור ראש החוג.
במסלול זה יש צורך בפרקטיקום אך לא יינתן ספח התמחות.
תכנית הלימודים
הלימודים מרוכזים ביום לימודים אחד בשבוע, כאשר בשנה השנייה בנוסף, יבצעו הסטודנטים 4 שעות שבועיות בתכנית הפרקטיקום.
תכנית הלימודים כוללת קורסי חובה בהיקף של 20 שעות שבועיות סמסטריאליות אותם ילמדו כל הסטודנטים (בשני המסלולים) בשנת הלימודים הראשונה.
סטודנטים במסלול תזה ילמדו בסמסטר השני בשנה הראשונה ללימודים סמינר הכנה לתזה. בשנה השנייה ללימודים יילקחו קורסי חובה ובחירה בהתמחות, קורסי בחירה כלליים של החוג בהיקף הנדרש וקורס פרקטיקום, שיתקיים לאורך כל שנת הלימודים השנייה.
סטודנטים במסלול ללא תזה ילמדו בשנה השנייה ללימודים קורסי חובה ובחירה של ההתמחות, קורסי בחירה כלליים של החוג בהיקף הנדרש, וקורס פרקטיקום, שיתקיים לאורך כל שנת הלימודים השנייה.
מבנה תוכנית הלימודים:
מסלול א':
קורסי חובה – 20 שעות שבועיות
קורסי חובה להתמחות – 8 שעות שבועיות
פרקטיקום + סמינר מלווה – 4 שעות שבועיות
קורסי בחירה – 0 שעות שבועיות
סך הכל שעות שבועיות סמסטריאליות: 32 שעות שבועיות
מסלול ב':
קורסי חובה – 20 שעות שבועיות
קורסי חובה להתמחות – 8 שעות שבועיות
פרקטיקום + סמינר מלווה – 4 שעות שבועיות
קורסי בחירה – 8 שעות שבועיות
סך הכל שעות שבועיות סמסטריאליות: 40 שעות שבועיות
הערה: סטודנטים במסלול הכללי יקחו קורסי בחירה בהיקף של 16 שעות שבועיות סמסטריאליות במסלול ללא תזה ו-8 שעות שבועיות סמסטריאליות במסלול תזה ממבחר קורסי החובה והבחירה בחוג.
פירוט קורסי החובה:
סמינר הכנה לתיזה – 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות מחקר – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכולוגיה של הזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים חברתיים של הזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מדיניות חברתית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שרותי בריאות לקשיש מבנם, תפקודם והשפעתם עליו או היבטים חברתיים ופסיכולוגיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטטיסטיקה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שינויים מנטליים התנהגותיים בזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים פיזיולוגיים של הזיקנה או ביולוגיה של הזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
זיקנה וחוק – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל – 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
פירוט קורסי התמחות במדיניות ומינהל
תיאוריות בניהול המשאב האנושי – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תיאוריות וגישות לבטחון סוציאלי ופנסיה בזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סוגיות בחיי דיירי בתי אבות או סוגיות משפטיות נבחרות במוסדות לזקנים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
בקרה ניהולית בארגוני רווחה ובריאות הציבור: היבטים תיאורטיים ומעשיים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל קורסי חובה להתמחות – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
פירוט קורסי התמחות בטיפול בזקן ובמשפחתו
גישות תיאורטיות ויישומיות להערכה ואבחון של הזקן ומשפחתו – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
לחץ והתמודדות בזיקנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תיאוריות ומודלים של גישות טיפול מותאמות לזקנים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
רשת התמיכה הבלתי פורמלית: היבטים קליניים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל קורסי חובה להתמחות: 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
שקלול ציונים
מסלול א׳
קורסים – 50%
עבודת גמר מחקרית-תיזה – 40%
2 סמינריונים – 10%
מסלול ב׳
קורסים – 65%
בחינת גמר – 25%
3 סמינריונים – 10%
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטור לפילוסופיה)
יושב ראש ועדת הדוקטורט בחוג: פרופסור טובה וינטרשטיין
תכנית הלימודים מאפשרת קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה. מטרותיה להכשיר אנשי אקדמיה, מחקר ואנשי מקצוע, בעלי ראיה מחקרית רב תחומית ואינטגרטיבית ובעלי יכולת לפתח מחקר בתחום הזקנה, וכן לעודד מצוינות ולהקנות מיומנויות לבצע מחקר על תהליכי זקנה והזדקנות מנקודת מבט רב-תחומית, ומחקר המתבסס על תיאוריות (Theory driven research), תוך הבנת הייחודיות והטבע הדינאמי של זקנה והזדקנות בקונטקסט המיוחד של החברה הישראלית.
מועדי הרשמה
הדיון בקבלת מועמדים חדשים נערך פעמיים בשנה – לקראת סמסטר א׳ ולקראת סמסטר ב׳. לפיכך יש להגיש את כל חומר המועמדות עד לתאריך 15 ביולי (לקבלה לסמסטר א׳) או עד לתאריך 1 בדצמבר (לקבלה לסמסטר ב׳).
מבנה הלימודים
הלימודים יתקיימו בשלושה מסלולים:
- מסלול רגיל: התוכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני במדעי הזיקנה – גרונטולוגיה, עבודה סוציאלית, ומוסמכים ממקצועות הבריאות, החברה, או תחומים רלבנטיים אחרים (כמו משפטים, ביולוגיה) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ. סטודנטים מתחומים אחרים אשר יתקבלו למסלול הרגיל, יידרשו לקחת קורסי השלמה, מעבר לקורסי החובה.
מועמד המבקש להירשם כתלמיד לתואר שלישי חייב למלא את התנאים הבאים:
- ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו-90 בתיזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מנחה עבודת הגמר המחקרית.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה לעבודת הדוקטור.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד עשרה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטור המיועד.
תוכנית הלימודים
כל תלמיד יחויב בלימודי חובה (בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות) לפי הפירוט שלהלן:
סמינר מחקר לדוקטורנטים (מחלקתי) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פילוסופיה של המדע – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיעור ספציפי בתחום הקשור לנושא הדוקטורט שיקבע באופן אישי על-ידי מנחה עבודת הדוקטור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
משך הלימודים לכתיבת עבודת הדוקטורט הוא ארבע שנים.
- מסלול ישיר לדוקטורט: לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה למסלול זה:
- ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה לעבודת הדוקטור.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד עשרה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטור המיועד.
- אישור הועדה החוגית.
תכנית הלימודים
השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת תואר שני, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה יל ידי החוג. ואושרה על ידי הרשות ללימודים מתקדמים. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים לכתיבת עבודת הדוקטורט הוא שלוש שנים. תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל.
- מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול זה מיועד לשתי אוכלוסיות סטודנטים: 1. סטודנטים שאינם מוסמכי חוגים למדעי הזקנה – גרונטולוגיה, אך עומדים בתנאי הקבלה לדוקטורט יתבקשו להשלים קורסים מלימודי הגרונטולוגיה. תוכנית הלימודים תותאם לסטודנט בהתאם לרקע שלו, מתוך הקורסים הבאים: היבטים חברתיים של זקנה/תיאוריות בגרונטולוגיה, פסיכולוגיה של הזקנה, היבטים פיזיולוגיים של הזקנה (בהתחשב בתכנית הלימודים שנלמדה בתואר שני). ועדת הקבלה החוגית יכולה לבקש שיעורי השלמה נוספים בהתאם לצורך. התלמידים יידרשו לעמוד בכל מטלות הקורסים. 2. סטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני ללא תזה, בציון 90 לפחות, יוכלו להתקבל למסלול זה אם הם עומדים בתנאי הקבלה ובהתאם להחלטת הועדה החוגית. הסטודנטים יידרשו להשלים עבודת תזה וקורסים נוספים במידת הצורך.
סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.