תכניות הלימודים
הלימודים מתנהלים במסלול א׳ (הכולל כתיבה של עבודת גמר מחקרית) ובמסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית).
הלימודים מתקיימים בתכניות הלימוד הבאות:
- לקויות למידה (כולל ספח התמחות בהכשרה קלינית).
- לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית (כולל ספח התמחות בהכשרה קלינית).
- פסיכולוגיה חינוכית.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית.
- מגמה למוח ולמידה.
- קשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה. תכנית משותפת לחוג ללקויות למידה ולחוג לחינוך מתמטי.
תנאי קבלה
(ראה גם תנאי קבלה ייחודיים לתכניות השונות)
- תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ (ציון מינימלי מפורט בסעיף תנאי הקבלה של כל תכנית).
- סטודנטים שיסיימו את לימודיהם בשנת הלימודים הנוכחית יצרפו גיליון ציונים אישור רשמי לממוצע הציונים (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת חובותיהם לתואר ראשון (אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון).
- בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, יידרשו לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישאל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE.
- מבחן כניסה פקולטתי באנגלית (ציון מינימאלי מפורט בסעיף תנאי קבלה של כל תכנית).
- ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק המועמדים המתאימים.
בחוג ללקויות למידה מספר המקומות מוגבל ולכן בפועל יתכן שנקודות החתך לקבלה תהיינה גבוהות מן המפורט בתנאי הקבלה. אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת למסלול לימודי שביקש (להלן), גם אם מילא את כל תנאי המינימום הנדרשים.
לימודי השלמה
קבלה לתכניות השונות מותנית בקבלת ציון של 85 לפחות בכל אחד מהקורסים בלימודי התואר הראשון:
308.2004 אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.2005 פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
316.1013 השלמות בשיטות מחקר 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
לגבי כל קורס עבורו מבוקש פטור, יש להמציא את המסמכים הבאים: סילבוס, ציון 85 לפחות, היקף הקורס (שעות), נקודות זכאות, שם ותואר המרצה, יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום.
בקשות לפטור מלימודי השלמה (על סמך קבלת ציון סופי בלימודי התואר הראשון) יש להגיש עד היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים. לא יידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.
מסלולי לימוד בחוג ללקויות למידה
בחוג קיימים שני מסלולים:
מסלול א׳ (כתיבת עבודת גמר מחקרית – תיזה)
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתוכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת עבודה סמינריונית אחת, וסמינר מחקרי מתקדם עם המנחה, והגשת תזה.
רישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו שכן על הסטודנט לעמוד בתנאים נוספים: ציון של 80 לפחות בקורס המתודולוגיה והסטטיסטיקה; ממוצע של 87 לפחות בקורסי החובה; ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית של שנה א׳; התקשרות עם מנחה מתוך מרצי החוג שמורשה להנחות עבודות גמר בתום שנה א׳ והגשת הצעה לתזה בתום סמסטר שלישי ללימודים.
סטודנטים שלא יעמדו בלוח זמנים זה יועברו למסלול ב׳.
הערה: רישום למסלול א׳ איננו מבטיח מראש מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תיזה) חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות וועדת אתיקה באתר הפקולטה:
http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לשם קבלת אישור מטעמם.
מסלול ב׳
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה בבחינה מסכמת.
רשאי לגשת לבחינת גמר/פרוייקט גמר כל מי שסיים את חובותיו בתואר השני, כולל הגשת כל המטלות בקורסים ובפרקטיקום ילדים ומבוגרים.
המסיימים מסלול ב׳ אינם יכולים להמשיך ללימודי התואר השלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
בכל התוכניות למסלול א׳ קיימת גם אפשרות למסלול לימודים ישיר לדוקטורט בתום שנה א׳. הקבלה למסלול זה היא על בסיס ציוני שנה א׳, הסכמת מנחה, אישור ועדת דוקטורט חוגית בכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים (לימודי תואר שלישי)
http://graduate.haifa.ac.il
מסלול לימודי מחקר מקדים
המסלול מיועד למועמדים המבקשים להירשם ללימודי מחקר מקדים (השלמות לדוקטורט) ומבקש להשלים את עבודת הגמר לתואר שני (תיזה).
מועמדים ותנאי קבלה:
א. בעל תואר ״מוסמך״ ללא עבודת גמר ממוסד אקדמי מוכר בציון סופי של 85 לפחות ובכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים.
ב. הסכמה בכתב ממנחה אשר מסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
דרישות המסלול:
א. השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה).
ב. במידת הצורך, עמידה בתכנית הלימודים אשר תוטל על ידי הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי או המנחה.
יש לציין כי סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. קבלה ללימודי תואר שלישי מותנית בתנאי קבלה שנזכרו לעיל.
התכנית ללקויות למידה (כולל ספח התמחות בהכשרה קלינית)
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות קלינית יישומית הכוללת ספח התמחות.
תכנית הלימודים הינה בת 5 סמסטרים יומיים וחצי לימודים (כולל פרקטיקום).
הלימודים בחוג ללקויות למידה מתמקדים בלמידה מעמיקה בהיבטים תיאורטיים ומחקריים של לקויי למידה, וכן באבחון וטיפול בהם. תוכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים והתמחות מחקרית. בנוסף, במסגרת התכנית ניתן ללמוד התמחות קלינית-יישומית באבחון ובטיפול בלקויי למידה. התמחות זו כוללת את גיל הילדות (בית הספר היסודי), בוגרים צעירים (חטיבת ביניים ותיכון) ומבוגרים. ההתמחות היישומית נערכת בקליניקות באוניברסיטה ובמסגרות חינוכיות. מטרת התוכנית ללקויי למידה להכשיר מומחים למחקר, הוראה, אבחון וטיפול קבוצתי ופרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה.
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית). מספר המקומות במסלול א׳ הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו. כמו כן, אין הקבלה למסלול א׳ מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו. תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית וקלינית. בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג. ספח לתעודת התואר שני יינתן לסטודנט שמסיים התמחות ליבה יישומית ובו ירשם: ״סיים התמחות באבחון ובטיפול בלקויי למידה בילדים ובמבוגרים״.
סטודנטים אשר יסיימו בהצלחה את לימודי התואר השני יוכלו להתקבל לעבודה במרכזים לאבחון וטיפול בלקויות למידה. המעוניינים להשתלב בתחום זה במערכת החינוך בתפקיד מומחה לאבחון וטיפול בתפקודי למידה (מת"ל) חייבים גם בתעודת הוראה (ראה סעיף תעודת הוראה).
תנאי קבלה
– תואר תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– ציון 85 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית
והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי- 5 סמסטרים. במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א׳ נלמדים 48 שעות שבועיות סמסטריאליות (שעות שבועיות סמסטריאליות), ובמסגרת מסלול ב׳ נלמדים 54 שעות שבועיות סמסטריאליות (שעות שבועיות סמסטריאליות).
סטודנטים במסלול א׳ יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תיזה) ויגישו אותה לשיפוט.
הרכב תכנית הלימודים בלקויות למידה:
שנה א' – קורסי חובה
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4170 נוירוביולוגיה של קוגניציה 2
308.4144 קשב הפרעות קשב 2
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקוית בחשבון 2
308.4311 אורתוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4314 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה העברית 1
308.4168 אנגלית כשפה זרה 2
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני שיעור ותרגיל 4
308.4324 מבוא קליני באבחון 2
308.4315 בלשנות עברית התפתחות תקינה ולקויה 2
308.4316 תיאוריה והערכה ברכישת הקריאה 2
308.4317 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה העברית 1
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4320 כלים פדגוגיים לקידום מוכנות לקריאה 4
308.4321 טיפול מערכתי וקבוצתי לקידום ילדים מתקשים 4
308.4185 סדנא בכלי אבחון בגילאי ילדות
308.4310 סדנא בתהליכי התערבות
ימי התנסות ותצפיות בבית הספר
סך הכל שנה א' 28 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב' – קורסי חובה
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4330 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה 2
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא 2
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי 2
308.4326 אבחון מתקדם: היבטים דיאגנוסטיים 4
308.4325 הפרעות קשב וריכוז – מתקדמים 2
308.4336 אבחון מבוגרים 2
308.4099 סמינר תיזה לתלמידי מסלול א' 2
308.4337 פרויקט גמר א' (לא לשקלול -לתלמידי מסלול ב')
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4328 סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים 2
308.4194 סדנא מתאם תפקודי למידה
308.4347 סדנא לכלים דיגיטליים
2 תצפיות וביצוע 4 אבחוני ילדים ובוגרים
טיפול פרטני ומערכתי בבית הספר
סך הכל שנה ב' מסלול א' 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב' מסלול ב' 14 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ג' – קורסי חובה
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4189 סדנת ליווי לכתיבת התיזה (לא לשקלול-לתלמידי מסלול א')
שיעור בחירה (לתלמידי מסלול ב') בהיקף של 4
308.4348 פרויקט גמר ב' (לא לשקלול- לתלמידי מסלול ב')
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4193 הערכה והתערבות בקשיים בחשבון 4
ביצוע 4 תצפיות ואבחונים וכתיבת דוחות על אבחוני מבוגרים
סך הכל שנה ג' מסלול ללא תזה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר
מסלול א' – סמינריון 1 בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב'- 2 סמינריונים בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול עם תזה 48 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול ללא תזה 54 שעות שבועיות סמסטריאליות
לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית (כולל ספח התמחות בהכשרה קלינית)
תוכנית לימודים אקדמית וקלינית ייעודית בנושא לקויות למידה בשפה הערבית. התוכנית מונחית עפ״י גישה אבחונית מקיפה ורב תחומית. מטרת התוכנית להכשיר מומחים לחקר, אבחון, טיפול פרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה בשפה הערבית, שפת האם של המאובחנים ו/או המטופלים.
משך הלימודים והיקפם זהה לתוכנית ללקויות למידה בתוספת קורסים ייעודיים ללקויות למידה בשפה הערבית.
תנאי קבלה
– תואר תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– ציון 85 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
– נדרש ידע בערבית ברמה של שפת-אם.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי – 5 סמסטרים במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א׳ נלמדות 48 שעות שבועיות סמסטריאליות (שעות שבועיות סמסטריאליות) ובמסגרת מסלול ב׳ נלמדות 54 שעות שבועיות סמסטריאליות (שעות שבועיות סמסטריאליות).
סטודנטים במסלול א׳ יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תיזה) ויגישו אותה לשיפוט.
הרכב תכנית הלימודים לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
שנה א'
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.43170 נוירוביולוגיה של קוגניציה 2
308.4144 קשב והפרעות קשב 2
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות בחשבון 2
308.4311 אורתוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4228 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה הערבית 1
308.4324 מבוא קליני באבחון 2
308.4329 בלשנות ערבית, התפתחות השפה התקינה והלקויה 2
308.4316 תיאוריה והערכה ברכישת הקריאה 2
308.4230 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה הערבית 1
308.4168 אנגלית כשפה זרה 2
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני ותרגיל 4
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4185 סדנא בכלי אבחון בגילאי הילדות 2
308.4310 סדנא בתהליכי התערבות
ימי התנסות ותצפיות בבית הספר
סך הכל שנה א' 28 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב' – קורסי חובה
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית 2
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי 2
308.4336 אבחון מבוגרים 2
308.4330 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה 2
308.4209 אבחון לקויות למידה: היבטים דיאגנוסטיים בשפה בערבית 4
308.4325 הפרעות קשב וריכוז מתקדמים 2
308.4099 סמינר תזה לתלמידי מסלול א' 2
308.4337 פרויקט גמר א' (לא לשקלול- לתלמידי מסלול ב')
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4233 הערכה והתערבות בשפה הערבית מילדות לבגרות 4
308.4328 סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים 2
308.4149 סדנא מתאם תפקודי למידה
308.4347 סדנא לכלים דיגיטליים
2 תצפיות וביצוע 4 אבחוני ילדים ובוגרים
טיפול פרטני ומערכתי בבית הספר
סך הכל שנה ב' מסלול א' 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב' מסלול ב' 14 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ג' – קורסי חובה
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4189 סדנת ליווי לכתיבת התיזה (חובה למסלול א׳ – לא לשקלול)
שיעור בחירה (לתלמדי מסלול ב') בהיקף של 4
308.4348 פרויקט גמר ב' (לא לשקלול- לתלמידי מסלול ב')
סך הכל שנה ג' מסלול ללא תזה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרקטיקום (לא לשקלול)
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4192 הערכה והתערבות בקשיים בחשבון 4
ביצוע 4 תצפיות ואבחונים וכתיבת דוחות על אבחוני מבוגרים
סמינריון
מסלול א' – סמינריון אחד בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב' – 2 סמינריונים 8בהיקף של שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול א' – 48 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול ב' – 54 שעות שבועיות סמסטריאליות
רשימת סמינריונים לכל התוכניות
308.4149 סוגיות בקשב 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4329 למידה וזיכרון- עניין לא רק לילדים 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4118 דו לשוניות: מוח, פרט וחברה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4163 תובנות נוירופסיכולוגיות בחקר שפות שמיות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיעורי בחירה
תלמידים במסלול ב׳ – יש ללמוד שיעור בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4155 סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה של הקריאה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4120 נוירופסיכולוגיה קלינית של ליקויים חזותיים נרכשים 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4333 מוטיבציה ורגש בלימודי מתמטיקה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4334 התפתחות השפה בילדות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4331 תלמידים דו לשוניים במערכת החינוך:השתלבות, למידה ואוריינות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפסקת לימודים
סטודנט יוגדר כתלמיד במצב לימודים לא תקין באחד משני המקרים הבאים:
לא סיים בציון 80 לפחות בכל אחד מקורסי החובה הקליניים.
קיבל ציון נכשל בשני קורסי חובה או יותר.
סטודנט אשר ימצא במצב אקדמי לא תקין, יופסקו לימודיו בחוג.
פרקטיקום (הכשרה קלינית יישומית)
התמחות קלינית-יישומית (הן במסלול א׳ והן במסלול ב׳) מחייבת עמידה בכלל תוכנית הפרקטיקום. התוכנית כוללת שעורים קליניים והתנסות מעשית, ומטרתה – הקניית מיומנויות מקצועיות בתחומי האבחון והטיפול בלקויי למידה, תוך יצירת אינטגרציה בין ידע תיאורטי ומחקרי לבין ההתנסות. לימודי הפרקטיקום כוללים התמחות בשלוש חטיבות גיל: גילאי ילדות, מתבגרים ומבוגרים.
א. פרטים ונהלים הקשורים בתכנית הפרקטיקום
ההתמחות באבחון ובטיפול מלווה בהדרכה הניתנת במסגרת קבוצתית ובמסגרת פרטנית. הסטודנט שותף בתהליך ההערכה על התקדמותו.
בשנה א׳ – חשיפה למערך הבית ספרי והתנסות בעבודה עם ילדים בכיתות א׳-ב׳ העוסקים ברכישת מיומנויות יסוד ו/או התנסות בגני ילדים.
בשנה ב׳ – התמחות בטיפול ואבחון לפי מודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים ואבחון בגיל יסודי, חטיבה ובוגרים.
בשנה ג׳ – המשך התמחות באבחון וטיפול במתבגרים ומבוגרים.
*הפרקטיקום יתבצע בהתאם להנחיות של משרד החינוך ובהתאם לאישורי כניסה לבתי הספר.
פרקטיקום שנה א׳
הפרקטיקום יתקיים בימי ה׳ לאורך השנה. בסמסטר א׳ – הפרקטיקום יתבצע בגני ילדים ו/או בתי ספר בכיתות א׳ -ב׳. הסטודנט יתנסה בהעברת כלים המערכים את ניצני האוריינות השפתיים והכמותיים כבסיס למוכנות לבית הספר. בסמסטר ב׳ – הסטודנט יכנס לבית ספר ויכיר את המערך הבית ספרי את אנשי המפתח בבית הספר, ואת השיטות השונות להקניית הקריאה. כל סטודנט יתנסה בהערכה פרטנית של תלמיד מכיתות א׳ במיומנויות הקריאה הבסיסיות, ויעבוד אתו במשך הסמסטר, כמו כן, הסטודנט יכתוב דוח הערכה וכן תכנית התערבות מומלצת לילד שאתו יעבוד.
פרקטיקום שנה ב׳
- בסמסטר א’ יחשפו ויתנסו הסטודנטים במודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים. הסטודנטים יערכו מיפויים, והערכות עומק. לאחר כן הם יעבירו התערבות מבוססת מחקר במשך 15 שבועות . בנוסף יתנסו הסטודנטים בכתיבת תוכנית טיפולית לתלמידים המתקשים שלא הגיבו להתערבות.הפרקטיקום הטיפולי נערך בבתי ספר יום בשבוע לאורך כל סמסטר א׳ (כולל חופשת הסמסטר). בנוסף, הסטודנט יתנסה בטיפול קבוצתי ב-3-4 תלמידים מתקשים ובהפעלת תכנית התערבות מערכתית. סך הכל 6 שעות שבועיות, כולל הנחייה בבתי הספר.
- בתכנית בלקויות למידה: הפרקטיקום הטיפולי בבית הספר נערך בימי ה׳. התהליך הטיפולי בבתי הספר ילווה בהדרכת מדריכות פרקטיקום מטעם האוניברסיטה.
השיבוץ נעשה על ידי רכזות הפרקטיקום לפי שיקולים ענייניים, שאינם בהכרח שיקולי הקרבה לאזור המגורים לאוניברסיטה.
- בתוכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית: הפרקטיקום הטיפולי נערך בימי ה׳ (יום הכולל הדרכה) . התהליך הטיפולי בבתי הספר ילווה בהדרכת מדריכות פרקטיקום מטעם האוניברסיטה.הפרקטיקום באבחון נערך במסגרת הקליניקות באוניברסיטה. ימי האבחונים לגילאי יסודי, חטיבת ביניים ותיכון הם ב׳ או ג׳ וימי ה׳. כל אבחון מתבצע בין השעות 8:00-15:00.יום נוסף נדרש להנחיה בכתיבת דוח ולמפגש משוב עם הורים. בשנה ב׳ בסמסטר א׳ נעשות שתי תצפיות על אבחון של תלמיד יסודי ושל תלמיד חטיבה. נכתבים דוחות אבחון על התצפיות. בסמסטר ב׳ מבצעים ארבעה אבחונים: 2 לתלמידי יסודי ו-2 לתלמידי חטיבה. סך הכל מוגשים 6 דוחות אבחון.
- הפרקטיקום הטיפולי: נערך במתבגרים ומבוגרים – הסטודנטים יתנסו בהעברת סדנאות ו/או התערבות (במספר מפגשים המיועדות למבוגרים/מתבגרים לקויי למידה, במסגרות שונות. תינתן הנחיה לגיבוש הסדנאות ו/אן ההתערבות והעברתן.על כל סטודנט להיות נוכח בכל הסדנאות ושיעורי ההתערבות ולהעביר אותן לקהל היעד.
- הסטודנטים יגיעו למסגרות הפרקטיקום הטיפולי גם במהלך החופשה בין הסמסטרים ועד סוף שנת הלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה.על כל שינוי, חובה על הסטודנט לדווח לרכזת/מדריכת הפרקטיקום (היעדרות ממושכת, הפסקת לימודים, אי התאמה של הילד המטופל לסטודנט, היעדרות ממושכת של ילד הגן/בית הספר, אי הגעה למפגשי החונכות ו/או חוסר שיתוף פעולה מצד הסטודנט הנחנך). היעדרות של סטודנט מעל ל-20% ממסגרות השיבוץ לפרקטיקום כמוה כציון ״לא עובר״.
- החוג שומר את הזכות להחליט כי סטודנט אינו עומד בדרישות הפרקטיקום וכי עליו להפסיק את ההתמחות עד ביצוע האבחון החמישי של ילדים ונוער.
- ציון 80 לפחות בכל קורסי החובה הקליניים והמסגרות המעשיות הינו תנאי מעבר בכל שנה לצורך המשך ההתמחות.
פרקטיקום שנה ג׳
על מנת לקבל זכאות לתואר הסטודנט יסיים את כל החובות של הקורסים כולל סיום כל האבחונים .על אחריות הסטודנט לקבוע את המועדים של האבחונים על מנת לסיים את החובות בזמן- אבחונים בין 1 לספטמבר ל30 לדצמבר.מי שלא יעמוד בדרישות אלו יצטרך לבקש הארכת לימודים מהחוג ומהרשות ללימודים מתקדמים ולא יוכל לקבל את התואר באותה השנה
בשנה ג׳ מבוצעים 4 אבחוני מבוגרים. ימי האבחונים בקליניקה למבוגרים – על פי קביעה עם המאבחנות בסמסטר א׳ בשנה ג׳. הסטודנטים צופים בשני אבחונים, מבצעים שני אבחונים וכותבים ארבעה דוחות אבחון.
ב. תנאי מעבר לשנה ב׳
סטודנט שלא יסיים את הקורסים הקליניים הבאים בציון 80 לפחות והיה נוכח ברוב השיעורים, לא יוכל להתחיל את הפרקטיקום בשנה ב׳.
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4316 תיאוריה והערכה ברכישת קריאה 2
308.4324 מבוא קליני באבחון 2
בנוסף חייב ציון 80 לפחות, בקורסים המלווים של הפרקטיקום בשנה א׳:
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4185 סדנא בכלי אבחון בגילאי הילדות (לשתי התכניות)
308.4314 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה העברית 1
308.4317 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה העברית 1
308.4228 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה הערבית 1
308.4230 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה הערבית 1
התמחות קלינית -יישומית באבחון וטיפול בלקויי למידה:
ספח התמחות יוענק לתלמידים שסיימו בציון 80 לפחות את כל קורסי החובה הקליניים.
להלן רשימה של קורסי החובה הקליניים לשתי התוכניות:
שנה א'
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4314 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה העברית 1
308.4316 תיאוריה והערכה ברכישת הקריאה 2
308.4324 מבוא קליני באבחון 2
308.4185 סדנא בכלי אבחון בגילאי הילדות (לשתי התכניות)
308.4228 הערכה והתערבות בגיל הרך בשפה הערבית 1
308.4317 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה העברית 1
308.4230 הערכה והתערבות ברכישת קריאה בשפה הערב 1
308.4309 סדנא בכלי אבחון והתערבות באנגלית שפה זרה (לא לשקלול)
308.4310 סדנא בתהליכי התערבות (לא לשקלול)
שנה ב'
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא 2
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי 4
308.4209 אבחון לקויות למידה: היבטים דיאגנוסטיים בשפה הערבית 4
308.4336 אבחון מבוגרים 2
308.4194 סדנא – מתאם תפקודי למידה (לא לשקלול)
308.4328 סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים (לא לשקלול) 2
שנה ג'
308.4193 הערכה והתערבות בקשים בחשבון 4
ג. הפסקת לימודי פרקטיקום ביוזמת החוג
ועדת מעקב לענייני סטודנטים רשאית להפסיק לימודיו של סטודנט, אשר נמצא בלתי מתאים לעסוק בתחום האבחון ו/או הטיפול במסגרת הקורסים הקליניים ו/או מסגרות הפרקטיקום ו/או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית. הוועדה תתייעץ לצורך כך עם ראש התחום הקליני וצוות ההדרכה בשיתוף עם ראש החוג. הפרקטיקום הקליני מלווה בתהליכי הערכה ובמשובים הניתנים בכתב . כל משוב כולל ביקורת על יכולות ועל נקודות הטעונות שיפור. במהלך הלימודים תוערך ממועד למועד מידת השיפור ביחס למוקדי הקושי של הסטודנט, תוך שיתוף הסטודנט בתהליך ההערכה. בהתאם לאיכות המשוב ותוכנו עשויה להירשם אזהרה בתיק הסטודנט לגבי המשך לימודי הפרקטיקום.
החלטה על הפסקת הפרקטיקום יכולה להינתן בכל מועד עד סיום ביצוע האבחון השישי. במידה ומוחלט כי סטודנט אינו מתאים, אפשרויות הפסקת הפרקטיקום הן כלהלן:
- הפסקה מוחלטת של ההתמחות פירושה אי מתן ספח התמחות.
- הארכת פרקטיקום פירושה מתן הזדמנות נוספת לחזרה על תכנית פרקטיקום, באחת או יותר מחטיבות הגיל, המותנית בתשלום שכר לימוד נוסף.
- באם ימצא הסטודנט בלתי מתאים לאחר תקופת ההארכה יופסקו לימודי הפרקטיקום ולא יינתן ספח התמחות. מתן ציון פחות מ-80 בפרקטיקום כמוהו כאי קבלת ספח התמחות. הסטודנט יסיים את לימודי התואר השני בלקויות למידה ללא ספח התמחות.
כלל ההחלטות המתבצעות בנוגע לפרקטיקום מתקבלות על ידי ועדה חוגית, בהמלצת ראש ההתמחות הקלינית, מדריכי הפרקטיקום ובשיתוף עם ראש החוג.
תעודת הוראה
עבודה במערכת החינוך הפורמלית בתחום לקויות למידה מחייבת בתעודת הוראה. ניתן לשלב במקביל ללימודי התואר השני (החל משנה ב׳), במסגרת החוג לחינוך מיוחד, לימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד לתלמידי החוג ללקויות למידה. פרטים נוספים ניתן לבדוק באתר החוג לחינוך מיוחד http://www.edu.haifa.ac.il/special-ed.
התשלום עבור תעודת הוראה הוא בנוסף ללימודי התואר ובעלות של שכר לימוד לשנת לימודים מלאה.
פסיכולוגיה חינוכית
ראש התכנית: דוקטור ליאת גולדפרב
התואר מכשיר את הסטודנטים לעבודה כפסיכולוגים חינוכיים.
במסגרת התואר יתמחו הסטודנטים באבחון, בטיפול, בתהליכי מניעה של קשיים, בקידום ההתפתחות התקינה של ילדים ונוער. התוכנית כוללת את כל קורסי הליבה בפסיכולוגיה חינוכית על פי המלצות מועצת הפסיכולוגים וכוללת בנוסף הרחבה ייחודית בתחום לקויות הלמידה.
התוכנית נבנתה בהלימה לגישות ולידע העדכני בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית, הנוירו-קוגניטיבית והקלינית בתוך הסביבה החינוכית ובשיתוף פעולה בין החוג ללקויות למידה והחוג לפסיכולוגיה.
תוכנית במסלול תזה בלבד.
תנאי קבלה
א. תואר ראשון בפסיכולוגיה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בציון 90 לפחות, או תואר ראשון במדעי ההתנהגות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה הכולל לימודים של לפחות 54 נקודות זכות בפסיכולוגיה, בציון ממוצע של 90 לפחות במקצועות הפסיכולוגיה.
ב. ציון במבחן המתאם של 100 לפחות.
ג. שתי המלצות:
– המלצה אקדמית: שניתנה על ידי איש אקדמיה על בסיס היכרות במסגרת אקדמית כמו השתתפות בסמינר אמפירי, סדנה, מחקר מודרך וכדומה.
– המלצה מקצועית: יכולה להיות מאנשי מקצוע העובדים במוסד להשכלה גבוהה או בשדה, המכירים את המועמד ומסוגלים לכתוב חוות דעת על אודותיו (אין להגיש המלצות ממטפלים, קרובי משפחה וכו׳).
ההמלצות תועברנה לחוג ישירות על ידי הממליצים.
ד. יש לצרף מסמך הצהרת כוונות שיפרט מדוע בחר המועמד ללמוד פסיכולוגיה חינוכית.
ה. קורות חיים.
ו. המועמדים העונים על הקריטריונים לריאיון אישי, כל מועמד ירואיין על ידי שני מראיינים.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א׳ במשך שנתיים- 4 סמסטרים בהיקף של 48 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
מבנה הלימודים
שנה א׳:
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4338 מבוא לעבודת הפסיכולוג החינוכי במערכת החינוך והיבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול 3
308.4350 אבחונים פסיכודיאגנוסטים 4
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות בחשבון (קדם איבחון פסיכודידקטי) 2
308.4144 קשב והפרעות קשב 2
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי 2
308.4341 פסיכופתולוגיה של ילדים ונוער 4
308.4342 טיפול התנהגותי קוגנטיבי 4
308.4339 קורס מלווה פרקטיקום שנה א׳ חלק א' 2
308.4340 קורס מלווה פרקטיקום שנה א׳ חלק ב' 2
סך הכל 25 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב׳:
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה (לא לשקלול) 2
308.431 אורתוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4191 חשיבה מדעית וניתוחים סטטיסטים למתקדמים 4
308.4351 פסיכותרפיה דינמית 4
308.4352 אבחונים פסיכו דידקטיים 1
308.4339 קורס מלווה פרקטיקום שנה ב׳ חלק א' 2
308.4340 קורס מלווה פרקטיקום שנה ב׳ חלק ב' 2
308.4353 אתיקה לפסיכולוגים 2
סך הכל 19 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול א' – סמינריון 1 בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 48 שעות
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות
ראש התכנית: פרופסור תמי קציר
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות.
משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב׳. תלמידי מסלול א׳ יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, ובוקר אחד כל שבוע (של פרקטיקום) בבית הספר.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (Response to Intervention – RTI) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (evidence-based practice).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים). בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. ספח לתעודת התואר שני יינתן לסטודנט שמסיים התמחות ליבה יישומית ובו ירשם: ״התמחה/תה במסגרת לימודיו/ה לתואר מוסמך האוניברסיטה בתחום קריאה ואוריינות״.
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו בחוג לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה
להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
– מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א׳ נלמדים 30 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות (שעות שבועיות סמסטריאליות), ובמסגרת מסלול ב׳ נלמדים 38 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות (שעות שבועיות סמסטריאליות).
תנאי המעבר משנה א׳ לשנה ב׳
הציון הממוצע מינימאלי הנדרש למעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים)
במסלול ב׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית). מספר המקומות במסלול א׳ הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו. כמו כן אין הקבלה למסלול א׳ מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שנה א'
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4311 אורתוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4312 היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4315 בלשנות עברית, התפתחות השפה התקינה והלקויה 2
308.4316 תיאוריה והערכה ברכישת הקריאה 2
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני שיעור ותרגיל 4
308.4321 טיפול מערכתי וקבוצתי לקידום ילדים מתקשים 4
סך הכל שנה א׳ 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב׳
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4333 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה 2
308.4308. תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא 2
308.4099 סדנת סמינר תזה (לתלמידי מסלול א׳) 2
308.4331 תלמידים דו לשוניים במערכת החינוך: השתלבות, למידה ואוריינות
(לתלמידי מסלול ב') 4
308.4347 סדנא לכלים דיגיטליים (לתלמידי מסלול ב') 2
1 סמינריון (מסלול א׳) בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 סמינריונים (מסלול ב׳) בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב׳ מסלול א׳ 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב׳ מסלול ב׳ 18 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול א׳ – 30 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
סך הכל מסלול ב׳ – 38 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4322 פיתוח והעברת תכניות אורייניות בבית הספר 2
308.4332 תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית 4
308.4335 אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית 2
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית
ראש התכנית: דוקטור יסמין שלהוב עואד
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות.
משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב׳. תלמידי מסלול א׳ יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, ובוקר אחד כל שבוע (של פרקטיקום) בבית הספר.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (RTI -Response to Intervention ) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (based practice-evidence).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים). בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. ספח לתעודת התואר שני יינתן לסטודנט שמסיים התמחות ליבה יישומית ובו ירשם: ״התמחה/תה במסגרת לימודיו/ה לתואר מוסך האוניברסיטה בתחום קריאה ואוריינות.״
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו בחוג לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
– מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א׳ נלמדים 30 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות (שעות שבועיות סמסטריאליות), ובמסגרת מסלול ב׳ נלמדים 38 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות (שעות שבועיות סמסטריאליות).
תנאי המעבר משנה א׳ לשנה ב׳
הציון הממוצע מינימאלי הנדרש למעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים)
במסלול ב׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית). מספר המקומות במסלול א׳ הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו. כמו כן אין הקבלה למסלול א׳ מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שנה א׳
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4229 בלשנות ערבית, התפתחות השפה התקינה והלקויה 2
308.4311 אורתוגרפיה, קריאה התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4312 היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות 2
308.4229 בלשנות ערבית, התפתחות השפה התקינה והלקויה 2
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני שיעור ותרגיל 4
308.4233 הערכה והתערבות בשפה הערבית מילדות לבגרות 4
סך הכל שנה א׳ 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב׳
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4333 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה 2
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית 2
308.4099 סדנת סמינר תזה (לתלמידי מסלול א') 2
308.4331 תלמידים דו לשוניים במערכת החינוך: השתלבות, למידה ואוריינות
(קורס בחירה לתלמידי מסלול ב') 4
308.4347 סדנא לכלים דיגיטליים (לתלמידי מסלול ב') 2
1 סמינריון (מסלול א׳) בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 סמינריונים (מסלול ב׳) בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב׳ מסלול א׳ 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה ב׳ מסלול ב׳ 18 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול א׳ – 30 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
סך הכל מסלול ב׳ – 38 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4235 פיתוח והעברת תכניות אורייניות בבית הספר 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4332 תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4335 אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול א׳ – 30 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
סך הכל מסלול ב׳ – 38 שעות שבועיות סמסטריאליות + 8 שעות שבועיות סמסטריאליות ספח התמחות
המגמה למוח ולמידה
ראש המגמה: דוקטור ליאת גולדפרב
מגמת לימודים חדשה ״מוח ולמידה״ נפתחה במסגרת החוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י. ספרא שבאוניברסיטת חיפה במטרה לתת מענה לצורך בהכשרה מדעית מחקרית ולימודים מתקדמים לסטודנטים המבקשים להתמחות ברמת מערכות המוח (systems approach) בתחום לקויות הלמידה ותהליכי למידה תקינים.
התוכנית מיועדת לתלמידי מחקר לתואר שני שלהם עניין במבט רב-מערכתי על האדם כיצור לומד ובנוכחות לקויות התפתחותיות ומצבי חוסר.
תוכנית הלימודים מאפשרת העמקה תיאורטית ומחקרית בטווח החיים:
- בתחום ההתנהלות הנוירו-התנהגותית בשלב המוכנות ללמידה (הגיל הרך). במיקוד על תהליכים מוטוריים, קשב, תפיסה זיכרון והשפעת סביבה ותורשה על קשיי למידה והתפתחות למידה תקינה.
- ההתנהלות הנוירו-התנהגותית של מיומנויות הלמידה הפורמליות (מכתה א׳ ועד מבוגרים). במיקוד על התפתחות לקויה ותקינה של מיומנויות קריאה, כתיבה, חשבון, פתרון בעיות ושפה שנייה וביטוי רגשי.
הכשרת הסטודנטים והפעילות המחקרית מתנהלים גם בשילוב כלי מחקר עדכניים המצויים במעבדות המחקר שבחוג ובמרכז אדמונד י. ספרא כמו מכשור אלקטרופזיולוגי (EEG-ERP ,FNIRS) מכשור לניטור תנועות עיניים, מכשור לבחינת הפעילות המוטורית ודימות מוח (FMRI) בשילוב עם הקריה הרפואית רמב״ם.
תלמידי המגמה משולבים במעבדות המחקר בכל ימות השבוע. התואר הוא במסלול א׳ עם כתיבת עבודת גמר מחקרית-תיזה.
לימודי השלמה:
סטודנטים עשויים להתבקש, על פי המלצת ועדת קבלה, להרשם ללימודי השלמה. הקורסים בלימודי ההשלמה יותאמו לכל מועמד על פי נתוניו האקדמיים האישים.
תנאי קבלה:
– ממוצע ציוני תואר ראשון של 85 לפחות.
– ציון 85 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– 2 המלצות אקדמיות.
– טופס התקשרות מנחה לתיזה.
– ראיון אישי.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א׳ במשך שנתיים – 4 סמסטרים בהיקף של 30 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
הרכב תכנית לימודים במגמה מוח ולמידה
חובה שנה א׳
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4170 נוירוביולוגיה של הקוגניציה 2
222.4002 מבוא לנוירוביולוגיה מערכתית 2
308.4311 אותוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי קריאה 4
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני 4
קורס חובה הקשור לנושא המחקר (מהחוג או מחוץ לחוג) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות באישור המנחה
סך הכל שנה א׳ 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
חובה שנה ב׳
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה 2
225.4007 כתיבה מדעית 2
222.4127 מבוא לעיבוד נתונים של fMRI / קורס בחירה בתחום המחקר 4
308.4191 ניתוחים סטטיסטיים מתקדמים 2
308.4329 למידה וזיכרון – ענין לא רק לילדים / קורס בתחום המחקר 4
סמינריון אחד בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (ניתן לקחת בשנה א׳ סמסט 4
סך הכל שנה ב׳ 18 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 30 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה
(תכנית משותפת לחוג לחינוך מתמטי ולחוג ללקויות למידה).
התכנית מיועדת למתעניינים בעיבוד מידע מספרי ומתמטי ובתהליכי למידה תקינה ולקויה של חשבון ושל מתמטיקה.
ניתן ללמוד במסלול א׳ 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת עבודה סמינריונית אחת והגשת עבודת גמר
מחקרית (תזה) או במסלול ב׳ 44 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה במבחן גמר.
המסיימים יהיו מוסמכי הפקולטה לחינוך ויהיו זכאים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה. (M.A) בחינוך בתכנית הבינתחומית לקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה.
תנאי קבלה
יש לעמוד בתנאי הקבלה של החוג לחינוך מתמטי והחוג ללקויות למידה.
בחוג לחינוך מתמטי
נדרש רקע בחינוך ובמתמטיקה.
ציון של 80 לפחות בהוראת מדעים או שילוב של תואר במדעים בציון של 80 לפחות ביחד
עם לימודי חינוך (תעודת הוראה, למשל) בציון של 80 לפחות.
בחוג ללקויות למידה
– תואר תואר ראשון במדעי ההתנהגות בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– ציון 80 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– קורות חיים ושתי המלצות המתייחסות ליכולת האקדמית.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
לימודי השלמה
ציון של 80 לפחות בכל קורס בלימודי השלמה (במידה ונדרשו השלמות).
קורסי ההשלמה הנדרשים ייקבעו בהתאם להחלטת ועדת הקבלה.
308.2005 פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 נקודות
308.2004 אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 נקודות
מבנה הלימודים
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
317.4072 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני+ תרגיל 4
או
308.4171 מחקר כמותי וסטטיסטיקה לתואר שני+ תרגיל 4
317.4002 חינוך מתמטי: קורס אינטגרטיבי 4
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות חשבון 2
308.4311 אורתוגרפיה, קריאה, התפתחות הקריאה ולקויי הקריאה 4
308.4144 קשב והפרעות קשב 2
קורס בחירה בחינוך מתמטי 4
או 2 קורסים בלקויות למידה 4
סך הכל שנה א' מסלול א' 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א' מסלול ב' 24 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב חובה:
מספר קורס שם הקורס מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה לתלמדי מסלול א' 2
317.4064 קשיי למידה בחשבון – שיעור 4
308.4170 נוירוביולוגיה של הקוגניציה 2
308.4324 מבוא קליני באבחון 2
1 קורס בחינוך מתמטי 4
סך הכל שנה ב' מסלול א' 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א' מסלול ב' 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
(בשנה ב׳ תלמידי מסלול א׳ יהיו פטורים מקורסי חובה בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (כלומר, יורידו באחד החוגים קורס אחד של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות או 2 קורסים של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות). לא כולל הסמינר האינטגרטיבי אותו שני המסלולים לומדים. תלמידי מסלול ב׳ ילמדו את כל קורסי החובה שבטבלה.)
סך הכל מסלול א' 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול ב' 44 שעות שבועיות סמסטריאליות
שקלול ציונים בתכניות לקויות למידה ולקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית:
הציון הסופי במסלול א׳ או מסלול אישי מורכב כלהלן:
עבודת גמר מחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 15%
שאר הקורסים 45%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב׳ מורכב כלהלן:
בחינה מסכמת 30%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול א׳ במגמה מוח ולמידה מורכב:
עבודת הגמר המחקרית 50%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 30%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול א׳ בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
מסלול א׳ ציון סופי יורכב כדלקמן:
עבודת הגמר המחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב׳ בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
בחינת גמר 30%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 50%
סך הכל 100%