סיעוד על שם צ׳ריל ספנסר
חוג לימודים לתואר בוגר האוניברסיטה (B.A) (חד־חוגי, ארבע־שנתי)
חוג לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור תמר שוחט
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור ענת דרך זהבי, פרופסור דורית פוד, פרופסור מיכל גרנות, פרופסור יורם גדרון.
פרופסור חבר: פרופסור דפנה בירנבוים כרמלי, פרופסור הדס גולדבלט, פרופסור אפרת דגן, פרופסור אנה זיסברג, פרופסור שריל זלוטניק, פרופסור אפרת שדמי, פרופסור תמר שוחט, פרופסור דניאל שפרלינג.
מרצה בכיר: דוקטור מעין אגמון, דוקטור רועי טרייסטר, גב' ענבל פרן-פרח (מסלול נלווה).
מרצה: דוקטור נדיה גולפנשטיין, דוקטור עינב סרולוביץ.
מורים מן החוץ ועמיתי הוראה: גב' ענת אגמור, דוקטור ואלרי איסק, גברת יוליה אסטרין, גברת יעל ארנוב, דוקטור אסתי בהט, גברת מלי בן אדיבה, גברת חן ברקוביץ, גברת ראיפה ג׳אברין, דוקטור חגית גולדנשטיין, דוקטור גלית גולדזק, דוקטור מליסה גרסייה, דוקטור מרים דוד, דוקטור גל הדרי, גברת מיכל הרשלר, גברת נוגה ויזל, גברת דלית וילהלם, דוקטור קרן ויידנפלד, גברת נאוה זוארץ, גברת דפנה זונטג, מר יגאל זלאטקין, מר שרון זיו, דוקטור אייל זכריה, דוקטור יהודית חסידה, פרופסור אביעד טור-סיני, גברת לבנה יעקובסון, גברת ריקי כהן, דוקטור מרינה לאוננקו, גברת ענת לדר, דוקטור עולא מזבר-סאדר, דוקטור רים מחול, פרופסור בנימין מילר, דוקטור ריאן נוסייבה, דוקטור היא נחלה, פרופסור סמי ניטצקי, דוקטור לילא נסאר, דוקטור אתי סממה, דוקטור ג׳ודת עיד, פרופסור איתן פאר,דוקטור ניר פייביש, גברת מירי פלג, דוקטור גילי פלג, גברת מרים קליין, דוקטור נדב רינות, גברת ויקטוריה צ׳רניאק, גברת קרול רביד, דוקטור יוסי רימר, דוקטור שרית רשקוביץ, דוקטור שרה שחף, גברת איה שפאץ, דוקטור אלכס שפלר, דוקטור ולדימיר שפירא, גברת מיכל תאני.
מזכירות החוג
בניין הרווחה והבריאות, קומה 3, חדרים 312, 313, 314, 315.
פקס: 04-8288017
שעות הקבלה במזכירות החוג: ימים א׳-ה׳, בין השעות: 13:00-10:00
עוזר מינהלי לראש החוג: גברת דבי מישור
טלפון חיצוני: 04-8288004, פנימי: 58004
דואר אלקטרוני: dmishor@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר ראשון: גברת רבקה פדר
טלפון חיצוני: 04-8249136, פנימי: 53136
דואר אלקטרוני: rfeder@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר שני ושנה א בתואר ראשון: גברת מריה אנטונלי
טלפון חיצוני: 04-8288016 , פנימי: 58016
דואר אלקטרוני: mlvovsky@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכנית הסבת אקדמאים ותכנית עתודאים לסיעוד: גברת ליאת גברון
טלפון חיצוני: 04-8240811, פנימי 52811
דואר אלקטרוני: lgavron@univ.haifa.ac.il
מרכזת לימודים קליניים: גברת חיה בן נחום
טלפון חיצוני: 04-8288021, פנימי: 58021
דואר אלקטרוני: hayaben@univ.haifa.ac.il
מזכירת לימודים קליניים: גברת אורית רויטמן
טלפון חיצוני: 04-8288733, פנימי: 58733
דואר אלקטרוני: oroitman@univ.haifa.ac.il
מרכזת סימולציות ביחידה הקלינית: גברת דלית להב
טלפון חיצוני: 04-8288459, פנימי: 58459
דואר אלקטרוני: dlahav@univ.haifa.ac.il
סגל היחידה ללימודים קליניים
ראש היחידה ללימודים קליניים: – גברת דלית וילהלם
מתאמות לימודים קליניים: גברת מלי בן אדיבה, גברת נאוה זוארץ, גברת נוגה ויזל, גברת ענבל פרן פרח
מתאמות הוראה מקוונת: גברת ענבל לבון, גברת איה שפאץ, גברת ריקי כהן
מרכזת סימולציות אנושיות: גברת מירי פלג
מרכזת מזכירות לימודים קליניים: גברת חיה בן נחום
מרכזת מזכירות הסימולציות: גברת דלית להב
אתר החוג באינטרנט: http://hw.haifa.ac.il/nursing/hebrew
הלימודים לתואר ראשון
(בוגר למדעים בסיעוד)
תכנית הלימודים לתואר ראשון בחוג לסיעוד מקנה ידע אקדמי ומקצועי בתחום הסיעוד ומכשירה אחיות ואחים מוסמכים. בוגרי התכנית רוכשים כישורים לעסוק בתפקידי סיעוד מגוונים במערכת הבריאות של המאה ה־21.
יעדי התכנית:
להכשיר למתן טיפול ישיר ולתמיכה בלקוח ובמשפחתו.
לפתח מיומנויות מחקר, חשיבה ביקורתית, למידה עצמית, קבלת החלטות קליניות ניהוליות הנחוצות למתן טיפול מקצועי איכותי ובטוח.
לפתח חשיבה מערכתית והבנה כלכלית לגבי הקשר בין המטופלים לבין מערכות הבריאות שונות.
לעבוד בצוות רב־מקצועי כדי לקדם את מטרות המטופל והמערכת וכדי להוביל פרויקטים מקדמי בריאות.
לקדם את הבריאות של מטופלים ובני משפחה בכל רמות המנע; להדריך וליצור סביבה בריאה ברמת הפרט והמערכת.
תנאי קבלה
לחוג לסיעוד יתקבלו מועמדים – אשר יעמדו בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ובחתך הקבלה הנדרש על ידי החוג, 8 יחידות מדעיות בבגרות ומבחן התאמה חוגי.הזימון למבחן ההתאמה יישלח רק למועמדים שעומדים בשאר תנאי הקבלה.
כל מועמד שיתקבל, ימלא ויחתום על הצהרת בריאות והיעדר עבר פלילי.
החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל מועמדים גם בהתבסס על ראיון אישי או קבוצתי עם ראש החוג/ראש תכנית הלימודים/חבר סגל בחוג; השתתפות בתכנית ליווי לסטודנט.
כמו כן, החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל את המועמדים בעלי הנתונים הטובים ביותר.
מבנה תכנית הלימודים לתואר ראשון
משך הלימודים הינו ארבע שנים. התלמיד מחויב לתכנית הלימודים המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודיו בחוג, וכן לעדכונים אשר יתפרסמו לקראת מועד הרישום למערכת לפני תחילת שנת הלימודים ו/או במהלך שנות הלימוד.
תכנית הלימודים מורכבת מלימודים עיוניים, מלימודים קליניים ומלימודים קליניים מעשיים. התכנית הינה אינטגרטיבית ומכוונת להכשיר בוגר בעל יכולות אקדמיות ומקצועיות.
- לימודים עיוניים
א. סיעוד: יסודות הסיעוד, מבוא למיומנויות בין-אישיות, מיומנויות בין-אישיות, אפידמיולוגיה, ניהול במערכות בריאות, כלכלת בריאות, ניהול הטיפול, חוק ואתיקה, יסודות בקידום בריאות, פרויקט קידום בריאות, סמינר מחקר, פרמקולוגיה קלינית בסיעוד, תזונה קלינית וכתיבה מדעית.
ב. מדעי הטבע, החיים והרפואה: כימיה, ביוכימיה, ביולוגיה של התא, מיקרוביולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה, גנטיקה, אימונולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, המטולוגיה ואנדוקרינולוגיה.
ג. מדעי החברה: פסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית וחברתית, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, סטטיסטיקה, ושיטות מחקר.
ד. מדעי הרוח: החל משנת הלימודים תשע״ג על כל תלמיד ללמוד 4 נקודות זכות, במסגרת לימודי ״דרך הרוח״ בפקולטה למדעי הרוח. הרישום יתבצע תחת תכנית הלימודים של התלמיד והציון ישוקלל בציון הסופי. את לימודי ״דרך הרוח״ ניתן יהיה ללמוד בכל אחת משנות הלימוד לתואר.
סיום לימודי ״דרך הרוח״ או אשכול ״מדעי הנתונים״ בהצלחה הינו תנאי לקבלת תואר בוגר.
רשימת הקורסים תופיע בכתובת: http://woh.haifa.ac.il
- לימודים קליניים עיוניים
מבוא לסיעוד קליני, בריאות וחולי המבוגר שמרני I, בריאות וחולי המבוגר- כירורגי I, בריאות וחולי הילד והמתבגר, בריאות וחולי הנפש, בריאות וחולי האשה, בריאות וחולי המבוגר שמרני ֹII, בריאות וחולי המבוגר כירורגי II, סוגיות בבריאות וחולי, חשיבה קלינית.
- התנסויות קליניות מעשיות בארגוני בריאות ומסגרות טיפוליות
ההתנסויות הקליניות המעשיות הינן בתחומים הבאים: קהילה, רפואה פנימית, כירורגיה, רפואה דחופה, ילדים, בריאות האישה, בריאות הנפש ואימון מתקדם (סטאז׳). בסך הכל 9 התנסויות.
ההתנסויות הקליניות המעשיות מתקיימות החל מסמסטר ב׳ של שנה ב׳ ועד תום שנה ד׳.
ההתנסות תתקיים במהלך סמסטר א׳ וסמסטר ב׳, 3 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום. בסמסטר קיץ, 4 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום. התנסויות אלו מנוהלות על ידי
אחים/יות שהם מדריכים קליניים מנוסים. חלק מימי ההתנסות המעשיים יהיו במתכונת של סימולציות מקוונות (מול מחשב) ואנושיות (עם שחקנים).
בסיום כל תקופת התנסות בתחום מסוים יעריך המדריך/ה את הישגיו ויכולותיו של הסטודנט בנוכחות ובשיתוף הסטודנט. ציון המעבר בהתנסות מותנה בהערכת מדריך, בעמידה בדרישות מבחן ידע של החוג ובאישור סופי של היחידה ללימודים קליניים.
- קיימת חובת נוכחות של 100% בהתנסויות הקליניות המעשיות (סטודנט שייעדר מסיבה כלשהי מההתנסות יחויב להשלים את כל השעות החסרות).
- כל סטודנט יתנסה במהלך הלימודים הקליניים המעשיים במוסדות בריאות שונים.
- במידת הצורך, התנסויות הקליניות המעשיות יתקיימו: במשמרות שונות, בחופשת סמסטר, ובמהלך חופשת הקיץ.
- מידע נוסף על הנחיות כלליות לסטודנטים יפורסם על ידי היחידה הקלינית.
נהלים ודרישות לתואר ראשון
חובות התלמידים
- על התלמידים לסיים חובת אנגלית שפה זרה, עד סוף שנה ב, כתנאי מעבר לקורסים בדרג 3 (שנה ג, ד).
- קיימת חובת נוכחות בכל מפגש בקורס שאותו לומד התלמיד, אלא אם כן הודיע המרצה אחרת בכתב.
- קיימת חובת הכנה מוקדמת של חומר לימודי כפי שנקבע על ידי המרצה לקראת מפגש; על התלמידים למלא את כל הדרישות הלימודיות שיוטלו עליהם במהלך המפגשים.
- קיימת חובת נוכחות של 100% בלימודים הקליניים המעשיים ובקורסים מלווי הקליניקה.
ציוני מעבר בקורסים
ציון עובר – 70 בקורסים: יסודות הסיעוד, לימודים קליניים-מעשייים.
ציון עובר – 65 בקורסים: בריאות וחולי המבוגר שמרני I, בריאות וחולי המבוגר כירורגי I, בריאות וחולי הילד והמתבגר, בריאות וחולי הנפש, בריאות וחולי האישה, בריאות וחולי המבוגר שמרני II, בריאות וחולי כירורגי II, סוגיות בבריאות וחולי, מבוא לסיעוד קליני א+ב, חשיבה קלינית.
ציון עובר – 60 בקורסים: שיטות מחקר, מבוא למיומנויות בין אישיות, כתיבה מדעית, סטטיסטיקה, אפידמיולוגיה, מיומנויות בין-אישיות, חשיבה ניהולית בארגוני בריאות, קורסי ניהול, חוק ואתיקה, יסודות בקידום בריאות, סמינרי מחקר, אלימות במשפחה, פרמקולוגיה קלינית, תזונה קלינית, כלכלת בריאות, כאב כרוני בגיל המבוגר, גרונטולוגיה, מבוא לניהול הטיפול.
ציון עובר – 55 בקורסים: אנטומיה, פיזיולוגיה, כימיה, ביוכימיה, ביולוגיה של התא, אימונולוגיה, מיקרוביולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, גנטיקה, נוירולוגיה, ואנדוקרינולוגיה.
ציון עובר -51 בקורסים: מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, מבוא לסוציולוגיה.
דרישות אקדמיות
1. על כל סטודנט לבדוק את תדפיס לימודיו (גיליון ציונים) ולוודא שרשום לכל קורס והתנסות במהלך שנות לימודיו. על כל בעיה יש לפנות למזכירות החוג.
2. כתנאי לכניסה לאימון המתקדם (סטאז') בשנה ד', על הסטודנטים להציג מצב אקדמי תקין. סטודנט שלא יהיה במצב אקדמי תקין (כלומר, שלא סיים את כל חובותיו האקדמיים עד סוף שנה ג' בהצלחה) לא ישובץ לאימון המתקדם (ובפועל, יעוכב בסמסטר או שניים).
״תמכין״- הנגשת ההשכלה הגבוהה (מותנה בקבלת תקציב )
תכנית ״תמכין״ מיועדת לסטודנטים בשנה א׳ אשר עשו פסיכומטרי שלא בשפה העברית והתקבלו עם ציון של פחות מ-120 נקודות (ציון הפטור); או סטודנטים שהתקבלו בקבלה חריגה.
ראש החוג יהיה רשאי להוסיף או לפטור סטודנט מהתכנית.
התכנית כוללת קורס ׳כתיבה אקדמית׳ במהלך סמסטר א׳ בהיקף של 3 שעות שבועיות; ובמהלך סמסטר ב׳ בהיקף של 2 שעות שבועיות.
פרט לכך, לכל סטודנט יוצמד חונך/כת משנה ד׳ אשר ילווה וייפגש עם הסטודנטים בתכנית.
יציאה להתנסות קלינית מעשית מותנית בהמצאת האישורים הבאים:
- אישור חיסונים: על פי הנחיות משרד הבריאות, כל סטודנט לסיעוד חייב להתחסן בחיסונים הבאים עד סוף שנה א׳ ללימודיו: חיסון נגד דלקת כבד נגיפית (מסוג B), חיסון משולש נגד אדמת, חצבת וחזרת (MMR), השלמת חיסון נגד טטנוס ודיפטריה, מבחן מנטו לשחפת, חיסון נגד פוליו. הנחיות מפורטות ניתן לקבל במזכירות החוג. עד סוף שנה א׳ על הסטודנט להציג למזכירות היחידה ללימודים קליניים אישור משרד הבריאות על קבלת כל החיסונים.
- הצהרת בריאות חתומה.
- הצהרה חתומה בדבר היעדר עבר פלילי.
- מסמכים נוספים שיועברו על ידי המוסד שבו מתבצעת ההתנסות הקלינית המעשית.
התחלת ההתנסויות המעשיות החל משנה ב׳ כפופה להגשת כל המסמכים הרשומים לעיל.
השיבוץ להתנסויות נעשה על פי הקריטריונים הבאים:
- דרישות משרד הבריאות
- מצבו הסוציו אקונומי של הסטודנט על פי דיווח הדיקנאט
- שיקולים מערכתיים של היחידה הקלינית.
הערות:
- הוצאות נסיעה להתנסויות הקליניות המעשיות והוצאות רכישת מדים, סטטוסקופ וציוד נוסף חלות על הסטודנט.
- במהלך כל ההתנסויות, כולל אימון מתקדם, הסטודנטים אינם זכאים לדרוש שכר עבור תקופת ההתנסות.
- סטודנט שחייב להשלים את חובותיו באנגלית, ילמד אנגלית רק בימים שאינו מתנסה בקליניקה.
פטור מהשתתפות בקורס
סטודנט המעוניין לקבל פטור מהשתתפות בקורס, יגיש בקשה מנומקת בכתב למזכירות החוג יחד עם תוכן הקורס (סילבוס) ותדפיס ציון הקורס בו למד ואשר על סמך לימודים אלה מבקש את הפטור. ועדה אקדמית בחוג תדון בבקשה והסטודנט יקבל תשובה בכתב ממזכירות החוג. מומלץ להגיש את הבקשה לפני תחילת הלימודים. כמו כן מומלץ להשתתף בשיעורים בקורס הרלוונטי עד לקבלת הפטור.
הפסקת לימודים ביוזמת רשויות החוג
ראש החוג רשאי להפסיק את לימודיו של סטודנט בכל אחד מהמקרים הבאים:
- סטודנט אשר נמצא כבלתי מתאים למקצוע, בכל שלב של לימודיו. ההחלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם המרצים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר, שמיעת המלצת הועדה לענייני סטודנטים של החוג ולאחר שניתנה לתלמיד הזדמנות להשמיע את טענותיו בפני ראש החוג.
- סטודנט אשר עבר במסגרת לימודיו עבירה על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק.
- תלמיד שנכשל או לא עמד בתנאי המעבר בקורס חובה כלשהו פעם שניה (בשנה עוקבת).
- תלמיד שנכשל בשלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת.
- סטודנט שנכשל פעמיים בהתנסות קלינית – בין אם עוקבת ובין אם לא, יופסקו לימודיו בחוג לסיעוד.
הוועדה לענייני תלמידים תדון בסטודנטים שמצב הלימודים מצריך החלטה מיוחדת.
הוחלט על המשך לימודים – תקבע לסטודנט תכנית סמסטריאלית למשך סמסטר אחד או למשך שנה אחת. בתום הסמסטר או השנה ייבדקו:
ממוצע מצטבר, שיעור כישלונות, עמידה או אי עמידה בתנאי המעבר של כל המקצועות בתכנית שנקבעה לו. לא עמד התלמיד בדרישות – תידון הפסקת לימודיו שנית.
ראש החוג רשאי להפסיק לאלתר לימודיו של תלמיד שלא עומד בדרישות האקדמיות של הקורסים.
תלמיד שלימודיו הופסקו ביוזמת החוג רשאי להירשם מחדש לחוג בתום תקופת צינון של שלוש שנים, עליו לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג שייקבעו לשנה בה יירשם מחדש. אחרי שלוש שנים הסטודנט יחשב לסטודנט חדש וכל הקורסים שלמד לא יוכרו לו.
הפסקת לימודים ביוזמת התלמיד
על התלמיד להודיע למנהל התלמידים על הפסקת לימודיו, וליידע את החוג.
תלמיד יוכל להפסיק את לימודיו הקליניים רק למשך שנה בלבד.
חידוש לימודים
תלמיד שאושרה לו הפסקת לימודים ומבקש לחדשם – יערוך רישום לאוניברסיטה כמקובל. שב התלמיד ללימודים בתום שנתיים הפסקה – יוכרו הקורסים שלמד לצורך המשך לימודיו. עולה תקופת ההפסקה על שנתיים – רשאי החוג לחייב את התלמיד לחזור על קורסים ששמע ונבחן בהם, וכן לחייבו בהשלמות שונות.
תלמיד שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים רצופות – חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה המחייבים באותה העת.
תנאים לקבלת תואר ראשון
קבלת התואר מותנית:
בסיום כל חובות הלימודים בחוג בתקופה שלא תעלה על שש שנות לימוד רצופות.
תנאים לקבלת תואר אח/ות מוסמך/ת:
סיום חובות הלימודים בתואר בחוג לסיעוד
עמידה בבחינה הממשלתית לתואר אח/ות מוסמך/ת – ציון עובר 60.
על הסטודנט מוטלת החובה לבדוק את דרישות משרד הבריאות כתנאי להגשת מועמדות למבחן הממשלתי לתואר אח/ות מוסמך/ת ולרישום בפנקס הסגל אחיות במשרד הבריאות.
תכנית לימודים כללית
שנה ראשונה
ביולוגיה של התא – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
אנטומיה – שיעור – 9 שעות שבועיות סמסטריאליות – 9 נקודות
פיזיולוגיה – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 3 נקודות
כימיה וביוכימיה – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
יסודות הסיעוד – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
מבוא לפסיכולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
פסיכולוגיה התפתחותית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לסוציולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא למיומנויות בין אישיות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לאימונולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מיקרוביולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מבוא לסיעוד קליני א – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
כתיבה מדעית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
גנטיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
סך הכל שנה א׳ – 44 נקודות
שנה שנייה
פתולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
פרמקולוגיה – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
עזרה ראשונה – עבודה מעשית – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 0 נקודות
מבוא לסיעוד קליני ב׳ – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
מיומנויות בין אישיות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
אפידמיולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
היבטים מערכתיים של העבודה הסיעודית – שיעור- 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
חשיבה קלינית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
לימודים קליניים סמסטר ב שנה ב – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
שיטות מחקר – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
כלכלת בריאות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
תזונה קלינית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
בריאות וחולי המבוגר – שמרני – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות 5 נקודות
בריאות וחולי המבוגר – כירורגי – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות
בריאות וחולי הילד והמתבגר – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות 6 נקודות
גרונטולוגיה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
סך הכל שנה ב׳ – 46 נקודות
שנה שלישית
מבוא לניהול הטיפול – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
בריאות וחולי הנפש – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
בריאות וחולי האישה – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
בריאות וחולי המבוגר שמרני II – שיעור – 3 שעות שבועיות סמסטריאליות – 3 נקודות
בריאות וחולי המבוגר כירורגי II – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
חשיבה קלינית – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
יסודות בקידום בריאות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
מיומנויות בין אישיות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
לימודים קליניים שנה ג – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נקודות
חוק ואתיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
חובת בחירה קורס אחד בתחום ניהול (רשימת הקורסים תפורסם בהמשך):
ניהול – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סך הכל שנה ג׳ – 39 נקודות
שנה רביעית
ניהול – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
פרוייקט קידום בריאות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סוגיות בבריאות וחולי – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נקודות
סמינר מחקר – ס״מ – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נקודות
סטטיסטיקה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות
פרמקולוגיה קלינית בסיעוד – שיעור – 1 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
לימודים קליניים שנה ד – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 1 נקודות
לימודים קליניים: אימון מתקדם – עבודה מעשית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
לימודים קליניים מעשיים – אימון מתקדם – שיעור – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות – 0 נקודות
מיומנויות בין אישיות הכנה לעולם העבודה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נקודות
סך הכל שנה ד׳ – 27 נקודות
בחירה ממדעי הרוח – שהחלו את לימודיהם בתשע"ג ואילך – חובה ללמוד 4 נקודות זכות
אשכול מדעי הנתונים – סטודנט יוכל לבחור לקחת במקום דרך הרוח, 6 נקודות זכות ב״אשכול מדעי הנתונים״.
לימודים בתכנית להסבת אקדמאים
מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בציון 85 לפחות, רצוי רקע או ידע מדעי (ביולוגיה, כימיה, פיסיקה ומתמטיקה) ועמדו בהצלחה במבחן התאמה חוגי והתקבלו על ידי ועדת הקבלה החוגית, יוכלו ללמוד בתכנית המקנה תואר ראשון בסיעוד וזכאות לגשת לבחינת ההסמכה הממשלתית לעסוק בסיעוד כאחים ואחיות.
מועמדים שיתקבלו ולמדו שלא בשפה העברית, במוסד אקדמי מוכר מחוץ לארץ או בארץ, חייבים לעמוד בתנאי האוניברסיטאי של רמת העברית הנדרשת.
התכנית כוללת לימודים עיוניים ותכנית הכשרה מעשית – התנסויות קליניות בארגוני בריאות. משך התכנית (במצב אקדמי תקין) הוא שנתיים וחצי (7 סמסטרים כולל קיץ). תנאי המעבר בקורסים הם בהתאם לתנאים בתכנית הגנרית (הארבע שנתית) לתואר ראשון בסיעוד.
פרטים מלאים ניתן לקבל באתר במזכירות החוג לסיעוד (ראו פרטי התקשרות באתר החוג לסיעוד, אוניברסיטת חיפה).
תכנית ״פסגה בסיעוד״ – עתודאים לסיעוד
מותנה באישור המועצה להשכלה גבוהה
תכנית לימודים לתואר ראשון בסיעוד לעתודאים.
הקבלה מותנית בעמידה בתנאי הקבלה של החוג:
פסיכומטרי 570, בחינת התאמה חוגית, במידת הצורך – רמת עברית יע״ל לפי דרישת החוג
הקבלה מותנית קודם בקבלה ראשונית דרך הצבא.
משך הלימודים – 3 שנים (כולל לימודי קיץ)
פרטים נוספים במידת הצורך – גברת ליאת גברון במזכירות החוג.דרישות
הלימודים לתואר שני (M.A)
יושבת ראש הוועדה לתואר שני: דוקטור מעיין אגמון
מטרת הלימודים
תוכנית התואר השני מכוונת להרחבת הידע אודות סוגיות מרכזיות בסיעוד ולפיתוח של מיומנויות מחקריות בקרב אנשי מקצוע בכירים בתחום. התכנית מאורגנת סביב שלושה צירים מרכזיים: הציר המתודולוגי שמטרתו פיתוח חשיבה ביקורתית ואנליטית וכישורי מחקר מתקדמים, ציר התוכן שבמרכזו טיפול וקידום איכות חיים במצבי בריאות וחולי מורכבים והציר הניהולי שמטרתו פיתוח תפישה מערכתית וכישורי ניהול מתקדמים.
בוגרי התכנית יוכלו למלא תפקידים בכירים במערכת הבריאות, לבצע ולנהל מחקרים ואף להשתלב במסלולים שונים של הוראה ומחקר באקדמיה. שילובן של מיומנויות מחקר מתקדמות עם בסיס ידע קליני נרחב יעמידו את בוגרי התכנית בקו הראשון של פיתוח יישומי ואקדמי של תחום הסיעוד.
תנאי הקבלה
אחים ואחיות מוסמכים בוגרי תואר ראשון בסיעוד או בתחום אחר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בעלי ממוצע של 85 ומעלה.
בחינה באנגלית בציון 70 ומעלה.
בנוסף על תנאים ראשוניים אלה, יתבקשו המועמדים למלא טופס שאלון אישי עם הצהרת כוונות.
מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
חלק מהמועמדים יוזמנו גם לראיון כחלק מתהליך הקבלה.
מבנה הלימודים
בחוג קיימות 4 תכניות לתואר שני (במסלול א׳ ובמסלול ב׳):
תכנית תואר שני ללא התמחות (רגילה)
מוסמכי התכנית יוכלו למלא תפקידים בכירים במערכת הבריאות, לבצע ולנהל מחקרים ואף להשתלב במסלולים שונים של הוראה ומחקר באקדמיה. שילובן של מיומנויות מחקר מתקדמות עם בסיס ידע קליני נרחב יעמידו את בוגרי התכנית בקו הראשון של פיתוח יישומי ואקדמי של תחום הסיעוד.
תכנית תואר שני בהתמחות – ״ניהול סימפטומים בסיעוד״
ניהול סימפטומים ובעקבות כך, איזון בסימפטומים הוא לב ליבו של מקצוע הסיעוד ותורם לאיכות ורווחת החולים ובני המשפחה. מוסמכי התכנית יוכלו להשתלב בפיתוח השדה המחקרי העוסק בניהול סימפטומים, לקדם עשייה מבוססת ראיות, ולהעניק טיפול המותאם לצרכיו של החולה.
תכנית תואר שני בהתמחות- ״ניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד״
הכשרת אנשי סיעוד לחקר ולהובלת ארגונים חסונים, המצמצמים טעויות אנוש והמקדמים איכות טיפול. במסגרת התוכנית ירכשו הסטודנטים ידע וכישורים במחקר, בניהול ובמנהיגות הנחוצים להובלת ארגוני הסיעוד להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21.
תכנית תואר שני בהתמחות – "טכנולוגיות רווחה ובריאות"
היכרות עם טכנולוגיות בריאות מובילות וכן עם עולם המושגים המאפיין את עולם המחר, יאפשר לבוגרי התכנית לנהל שיח יעיל עם אנשי טכנולוגיה, להוביל שינויים טכנולוגיים וחדשנות בארגון תוך התבוננות מושכלת וביקורתית במגמות אלה.
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודה מחקרית – תיזה
מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע מעמיק בתחום התמחות מסויים, שליטה בשיטות מחקר הרלוונטיות לתחום זה וכן לפתח את כישוריו לנתח ממצאי מחקר באופן עצמאי. כתיבת עבודת גמר מחקרית תסכם ותגלם ידע וכישורים אלה.
חובות התלמיד במסלול א׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 30 שעות שבועיות סמסטריאליות – בכל התכניות. על התלמיד לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת עבודה סמינריונית אחת.
- הגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). הגשת התיזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.
- טרם הגשת עבודות הגמר יהיה על הסטודנט להציג את מחקריו בעל פה בפני סגל החוג.
הערה: בתום סמסטר ב׳ של שנת הלימודים הראשונה בתכנית, תבדוק הוועדה החוגית ללימודי תואר שני את הישגי התלמידים ותוכל להמליץ על העברת תלמיד ממסלול א׳ למסלול ב׳.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול א׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
שקלול הציונים – מסלול א׳:
קורסים – 45%
עבודות סמינריוניות – 15%
עבודת תיזה – 40%
מסלול ב׳ -מסלול עם פרויקט גמר
התכנית במסלול זה מבוססת על לימודים עיוניים מגוונים בתחום הסיעוד. מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע ומיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/במוסד רפואי.
חובות התלמיד במסלול ב׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות בתכנית ללא התמחות. השלמת 38 שעות שבועיות סמסטריאליות – בתכניות עם התמחות. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת 2 עבודות סמינריוניות.
- עמידה בדרישות הפרקטיקום: תלמידי מסלול זה נדרשים להשתתף בפרקטיקום בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מטרת הפרקטיקום הינה להקנות ללומדים את הידע והמיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/מוסד רפואי. הוא ייארך 3 סמסטרים, החל מסמסטר ב׳ של שנה א׳, ועד לתום סמסטר ב׳ של שנה ב׳. התוצר הסופי יהיה פרויקט הגמר.
שקלול הציונים – מסלול ב׳:
קורסים – 60%
עבודות סמינריוניות – 20%
פרויקט גמר – 20%
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו יתאפשר באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני עד סוף השנה הראשונה בלבד. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחוייב התלמיד בכל דרישות המסלול החדש.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול ב׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
השלמות לקראת הגשת מועמדות לתואר שני בסיעוד
א. אחים ואחיות מוסמכים אשר הינם בוגרים של אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור מועצה להשכלה גבוהה, יידרשו בלימודי השלמה בטרם יתקבלו לתואר שני. מכסת שיעורי ההשלמה תקבע באופן פרטני על ידי הוועדה החוגית לתואר שני.
על מנת להגיש מועמדות ללימודי תואר שני יידרשו מסיימי ההשלמות ל:
- ממוצע של 85 ומעלה בתואר הראשון/שני.
- ממוצע של 80 ומעלה בלימודי ההשלמה.
- שאר הדרישות החלות על מועמדים ללימודים, ראו להלן.
מועמדים שאינם אחים מוסמכים ויש להם תואר ראשון/שני לא בסיעוד – כל מקרה יידון לגופו.
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול לימודים זה מיועד לשתי אוכלוסיות סטודנטים:
- בעלי תואר שני מחוגים שאינם בתחום הסיעוד, אך עומדים בתנאי הקבלה. מועמדים אלה יתבקשו להשלים קורסים מלימודי סיעוד. תוכנית הלימודים תיקבע על ידי המנחה ובאישור ועדת תואר שני. החוגית.
- סטודנטיות וסטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בסיעוד ללא תיזה, בציון 90 לפחות. מועמדים אלה יידרשו להשלים עבודת תיזה.
השלמת הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים תימשך שנה אחת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל ויידרש לעמוד בכל דרישות הקדם והחובות של מסלול זה.
הלימודים לתואר שלישי (דוקטור)
יושבת ראש הוועדה לתואר שלישי: פרופסור אנה זיסברג
יעדי התכנית
תוכנית זו היא הראשונה בארץ המציעה לימודים לקראת תואר שלישי בסיעוד. מטרת התכנית היא להעניק לאנשי מקצוע בכירים בסיעוד או בתחומים קרובים הכשרה מחקרית ואקדמית מתקדמת שתהווה בסיס להשתתפות בפיתוח הסיעוד כדיסציפלינה מובחנת בעלת גוף ידע משלה. בוגרי התכנית יוכלו לאייש תפקידי הנהגה ועיצוב מדיניות בשדה ולהשתלב במסלולים שונים של מחקר והוראת סיעוד באקדמיה.
- מנהיגות מקצועית בסיעוד
אחיות ואחים בעלי תואר שלישי בסיעוד יוכלו לאייש עמדות מפתח מקצועיות וניהוליות ואף ליצור ידע מעמיק ושיטתי על מנת להוביל תוכניות פיתוח בסיעוד ולבסס את העשייה הסיעודית על ראיות מחקריות עדכניות.
- תרומה לפיתוח מחקר בסיעוד
בהיותה מעוגנת בתכנים שבטווח עיסוקיהם של אחיות ואחים תסייע תוכנית הדוקטורט בפיתוח כלים מתודולוגיים ותיאורטיים מובחנים שעניינם עולם הסיעוד על גווניו ומורכבותו הייחודיים.
- הוראה אקדמית בסיעוד
מסיימי התוכנית, בעלי תואר דוקטור בסיעוד, יהיו מועמדים מבוקשים להוראה בתוכניות האקדמיות להכשרת אחים ואחיות מוסמכים, הנפתחות בשנים אלה במטרה לצמצם את החסר באנשי מקצוע אקדמיים בתחום.
בתכנית שני מסלולים
המסלול הרגיל
תנאי הקבלה
- תואר ׳מוסמך׳ במסלול א׳ (עם תזה) בסיעוד, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ
- ציון ממוצע של 86 לפחות בלימודי התואר השני ולפחות 86 בעבודת התיזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה עבודת התיזה בתואר השני.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מן החוג לסיעוד המוכן/ה להנחות את המועמד בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
דרישות קדם:
ציון 85 ומעלה בכל הקורסים הבאים (מחמש השנים האחרונות), ברמת תואר שני:
מערכת הבריאות בישראל
שיטות מחקר כמותניות –יילמד בשנה א בתואר שלישי
סטטיסטיקה
שיטות מחקר איכותניות- יילמד בשנה א בתואר שלישי
תאוריות ויישומן במערך המחקרי
הערות:
סטודנט יוכל להתקבל לתוכנית לאחר שהשלים את דרישות הקדם, או להשלימן במהלך שנת הלימודים הראשונה והשנייה בתכנית הדוקטורט.
ככל ויידרש להשלים את קורסי הקדם במהלך לימודי הדוקטורט היקף השעות יהיה מעבר להיקף תכנית החובה. ניתן יהיה להשלים את דרישות הקדם עם תלמידי המוסמך בחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה.
מנחה הדוקטורט יוכל לבקש מהסטודנט לקחת קורסים נוספים – מעבר לתכנית החובה שלא יעלו על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות – על פי הרקע של הסטודנט ונושא המחקר.
קורסים שקולים מאוניברסיטה מוכרת יזכו בפטור.
תכנית הלימודים
לימודי חובה לדוקטורט – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (הקורסים ייחודיים לתכנית הדוקטורט המוצעת)
- סמינר דוקטורט: סוגיות בסיעוד ובריאות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות) – הסמינר ילווה את תלמידי התכנית בשלבים המוקדמים של לימודי הדוקטורט במטרה לפתח כישורים נדרשים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים. במסגרת הסמינר יציגו המשתתפים בעיות תיאורטיות, מתודולוגיות, לוגיסטיות וסובסטנטיביות עמן הם מתמודדים ויפגשו עם חוקרים שיציגו את עבודותיהם ומהלך התפתחותן. הצגות אלה יהוו בסיס לדיון ביקורתי משותף לאנשי הסגל ולסטודנטים. קורס זה יילמד בשנה הראשונה בלימודי הדוקטורט
- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר כמותניות בסיעוד ובריאות – (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – שיטות מחקר כמותניות מתקדמות יוצגו בדגש על יישום בנושאי סיעוד ובריאות, ובעיקר: factor analysis ויישומים לצרכי פיתוח ותיקוף שאלונים; structural equation modeling (SEM), כולל שימוש בתוכנות כגון AMOS לביצוע ניתוחי נתונים; מודלים הירארכיים וניתוחי שרידה. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
- 3- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר איכותניות בסיעוד ובריאות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – היבטים אפיסטמולוגיים והיסטוריים של מחקר איכותני יהוו מסגרת לבחינה ביקורתית של מחקרים בנושאי בריאות וסיעוד, המבוססים על מגוון של שיטות מחקר איכותניות, כגון תצפית, תצפית משתתפת, ראיונות מובנים למחצה, ניתוח תוכן. לצד הדיון בעבודות חיצוניות יאספו הסטודנטים וינתחו נתונים איכותניים הקשורים למחקרם, ויבחנו אופנים אפשריים להעשרת מחקרים כמותניים באמצעות מודולה איכותנית. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
תלמידי המחקר יוכלו להשתתף בשיעורים נוספים הקשורים לנושא הדוקטורט, בתיאום עם מנחה העבודה ומורה הקורס המבוקש.
- 4. החל משנת הלימודים השנייה ובכל אחת משנות הלימודים לתואר שלישי, ישתתפו תלמידות ותלמידי המחקר בסמינרים המחלקתיים.
פורום דוקטורנטים. פורום זה יתכנס מספר פעמים בשנה .
כל תלמידות ותלמידי הדוקטורט יידרשו להציג את הצעת המחקר לדוקטורט ביום מיוחד של הצגת הצעות מחקר שיתקיים בחוג. הצגת הצעת המחקר תהיה לפני הגשת ההצעה לשיפוט ובאישור המנחה. יש לתאם את הצגת המחקר מול מזכירות החוג.
בסיום עבודת הדוקטורט יוצג המחקר במפגש ייחודי בפני סגל המחלקה.
מסלול ישיר לדוקטורט
תנאי קבלה
- ציון ממוצע 92 לפחות בלימודי תואר ראשון בסיעוד ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ניתן להתקבל לאחר שנה בלימודי תואר שני בממוצע 92.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם חבר סגל בכיר מן החוג לסיעוד המוכן להדריך את עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה.
- אישור הועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט תוכל לאשר מעבר של תלמיד מתכנית המאסטר למסלול ישיר ללימודי דוקטורט לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה לתואר שני.
מבנה ותכנית הלימודים
השלמת קורסים (בציון מספרי) בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת תואר שני, בציון משוקלל של 90 לפחות, הכוללות את דרישות הקדם המופיעות לעיל. הלימודים יכללו הגשה של שתי עבודות סמינריוניות שבכל אחת מהן קיבל הסטודנט ציון של 90 לפחות.
תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא השלמת קורסים בציון מספרי מתוכנית תואר שני בהיקף של 13 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בציון משוקלל של 90 לפחות. בין הקורסים תיכלל לפחות עבודה סמינריונית אחת שזכתה לציון 90 לפחות.
הצעת המחקר לדוקטורט תוגש עד תחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, והשלמת כל חובות הלימודים בתנאים המפורטים לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים עד סיום שלב א׳ לא יעלה על שנתיים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסלול הישיר לדוקטורט עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל. משלב זה ואילך יתנהלו הלימודים באופן זהה למסלול הדוקטור הרגיל.
משך הלימודים בשלב השני של המסלול הוא שלוש שנים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו במסלול הישיר לדוקטורט ולהשלים את לימודי המוסמך, יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א או במסלול ב לפי העניין.
מבנה עבודת הדוקטורט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
- חיבור רגיל, אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל, תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
- דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.