כללי
בית־הספר לעבודה סוציאלית
חוג לימודים לתואר ראשון – בוגר האוניברסיטה (B.A) (חד־חוגי)
חוג לימודים לתואר שני – מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה (Ph.D)
ראש בית־הספר: פרופסור יעל לצר
ראש תכנית תואר ראשון: דוקטור מיכל קורא
ראש תכנית תואר שני וראש תכנית השלמות: דוקטור שרון גיל
ראש תכנית דוקטור: פרופסור זאב וינשטוק
ראש תכנית תואר ראשון מבח״ר: דוקטור חיה קורן
ראש תכנית תואר שני מבח״ר: דוקטור רועי אסטליין
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור צבי איזקוביץ (אמריטוס), פרופסור אמנון בהם (מומחה) (אמריטוס), פרופ' גיא אנוש, פרופסור עדיטל בן ארי (שבתון), פרופסור דוד גוטמן (אמריטוס), פרופסור אירית הרשקוביץ (שבתון), פרופסור זאב וינשטוק, פרופסור אליעזר זומר (מומחה) (אמריטוס), פרופסור יחזקאל טלר (אמריטוס), פרופסור מרים כהן , פרופסור יואב לביא (אמריטוס), פרופסור יעל לצר, פרופסור פייסל עזאיזה, פרופסור אריה רימרמן (אמריטוס).
פרופסור חבר: פרופסור הישאם אבו-ריא, פרופסור אלי בוכבינדר , פרופסור חסידה בן־צור (אמריטוס), פרופסור אילנה דבדבני (אמריטוס), פרופסור רבקה יהב (מומחה), פרופסור בן־ציון כהן (אמריטוס), פרופסור אמנון לזר (אמריטוס), פרופסור רוני סטריאר , פרופסור ענת פרוינד (שבתון), פרופסור נינה קורן־קריא, פרופסור פנינה רון (שבתון סמסטר א').פרופסור מיכל שמאי (אמריטוס).
מרצה בכיר: דוקטור אלכס אלטשולר, דוקטור עטרת גבירץ – מידן, דוקטור שרון גיל, דוקטור מיכאל וינברג, דוקטור מיכל סופר, דוקטור מיכל קורא, דוקטור חיה קורן.
מרצה: דוקטור קרן אור-חן (מורה), דוקטור רועי אסטליין, דוקטור רוני אלפנדרי (מורה), דוקטור רות ברקוביץ, דוקטור דבורית גלעד (מומחה) , דוקטור איריס לביא (חופשה ללא תשלום), דוקטור דוד מלהאוזן-חסון (מומחה), דוקטור חני נוימן, דוקטור וופא סוואן בשיר.
עמית הוראה גברת רונה אבוהב, גברת אורלי אביטל, דוקטור אדיר אדלר, דוקטור אלון אורן, מר ניר אורן, דוקטור חני אלמוג, דוקטור ריבי אפרת, גברת הילה ארג'נטרו, דוקטור אסנת בארי-גרינשפן, גברת תמר בן שמעון, גברת סופי בנימין, מר ישי בסוק, דוקטור אורית ברשטלינג, דוקטור פנחס גרבר, דוקטור אדוה דרור קליין, דוקטור יונתן דוידוב, דוקטור רונית דרור, דוקטור יזהר הרני, גברת נטע וולפין, דוקטור אביבה ויזמן, דוקטור שמואל ויינשטיין, דוקטור איל זק, גברת יהודית חסידה, דוקטור ליאת חרובי, מר ירון טופז, דוקטור גלי טנג'יר, דוקטור אורן יורקביץ, מר צבי יעקובי, דוקטור חנה לאופר, גברת ציפי לוי, מר לוריא יוסף, דוקטור רונית לזר, דוקטור עומר לנס, דוקטור אמנון מיכאל, גברת רוני מיכאלי שדה, דוקטור שרון נחמני, גברת סימה נתנזון, דוקטור עפרה סגל, דוקטור עדי פכטר-אלט, דוקטור נירית פליבצקי, דוקטור ליאת פסח, גברת מירי פסח, דוקטור טלי פרקש, דוקטור ארז צברלינג, דוקטור אפרת ציגנלאוב, דוקטור דנה צחר־רובין, פרופסור שי צפריר, דוקטור עמית צריקר, גברת מרים קסמן, דוקטור טל רבינוביץ חן, פרופסור דיויד רועה, דוקטור רכניצר חיים, דוקטור שפרה שבת, דוקטור עומר שגיא, גברת אמירה שטרן, מר אריאל שכטר, גברת מיכל תאני.
מזכירות בית הספר:
בניין הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות קומה 6.
מינהלן בית הספר: גברת שושי מנספלד ו/או גברת דליה אורון
חדר 623, קומה 6
טלפון – 04-8240800, פנימי – 52800
מרכזת לשכת ראש בית הספר: גברת קרן שחר שגיא
חדר 624, קומה 6
טלפון : 04-8240368, פנימי: 52368, פקס: : 04-8246832
דואר אלקטרוני: kshachar@univ.haifa.ac.il
עוזר מנהלי לראש בית הספר ומרכזת תואר ראשון ושלישי: גברת תמר גילינסקי
חדר 619, קומה 6
טלפון: 04-8249543, פנימי: 53543.
פקס: 04-8253868
דואר אלקטרוני: gtamar@univ.haifa.ac.il
מרכזת לימודי תואר שני: גברת אורטל חכים
חדר 620, קומה 6
טלפון: 04-8249775, פנימי: 53775.
פקס: 04-8253868
דואר אלקטרוני:ohakim@univ.haifa.ac.il
מזכירת לימודי השלמות ותוכניות מיוחדות: גברת שירן כהן
חדר 620, קומה 6
טלפון: 04-8288023, פנימי: 58023
פקס: 04-8253868
דואר אלקטרוני: scohen22@staff.haifa.ac.il
מרכזת היחידה ללימודי שדה: גברת לילך אורון ו /או גברת בתאל איפרגן
חדר 617, קומה 6
טלפון: 04-8240805, פנימי: 52805
פקס: 04-8246832 דואר אלקטרוני :larzi@univ.haifa.ac.il, bifergan@staff.haifa.ac.il
מרכזת לימודי תואר ראשון ולימודי שדה מבח״ר לחרדים ולחרדיות: גברת לילך דץ
חדר 622, קומה 6
טלפון: 04-8240804, פנימי: 52804
פקס: 04-8246832 דואר אלקטרוני : ldatz@univ.haifa.ac.il
מזכירת לימודי תואר שני מבח״ר לחרדים ולחרדיות: גברת לילך שורצמן
חדר 622, קומה 6
טלפון: 04-8240824, פנימי: 52824
פקס: 04-8246832 דואר אלקטרוני : lshvazman@univ.haifa.ac.il
שעות קבלה במזכירות סטודנטים: ימים א׳-ה׳, בין השעות 13:00-10:00. אתר האינטרנט : http://sw2.haifa.ac.il
חברי סגל היחידה ללימודי שדה
מנהלת היחידה ללימודי שדה: דוקטור נאוה ארקין
ראש תחום פיתוח קהילתי ומתאמת לימודי שדה בתוכנית השלמות: גברת תמי בן שמעון
מתאמת לימודי שדה: גברת אורלי אביטל
מנהלת היחידה ללימודי שדה מבח"ר: דוקטור שרון נחמני
מתאמת לימודי שדה במבח״ר שנה ג: גברת דנית לודוויג
מתאמת לימודי שדה במבח״ר שנה ב: גברת מלכה רוזנבוים
מרכזת פרקטיקום: גברת מרים בן עוז
תואר ראשון
הלימודים לתואר ראשון בוגר האוניברסיטה (B.A)
ראש תכנית תואר ראשון: דוקטור מיכל קורא
תנאי הקבלה
מועמדים לשנה א׳
- מתקבלים מועמדים אשר עמדו בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על ידי בית הספר ולאחר ראיון.
- מועמדים בעלי תואר ראשון מתחום אחר יתקבלו בתנאי שממוצע ציוניהם הוא 80 ומעלה ולאחר ראיון אישי/קבוצתי.
- מועמד שלמד באוניברסיטה בחוג אחר ולא השלים לימודי תואר ראשון, חייב בתנאי הקבלה הנדרשים בבית הספר לאותה שנה בה הוא מבקש להתקבל.
- מועמד שהחל לימודי עבודה סוציאלית באוניברסיטה אחרת, חייב בראיון קבלה. קבלתו מותנית במציאת מקום הכשרה בלימודי שדה. במידה ויתקבל, עליו למלא אחר נוהל מעבר ממוסד אקדמי. נוהל מעבר ממוסד אקדמי מצוי במזכירות סטודנטים.
- מועמדים מעל גיל 42 הפטורים מן הבחינה הפסיכומטרית נדרשים לתעודת בגרות מלאה, לעמוד גם בראיון ובבחינת אמי"ר ו/או יע"ל.
למתקבלים עם לימודים קודמים, ישלח אישור בכתב המאשר פטור מקורס/ים מקבילים. רק אישור בכתב החתום על ידי ראש תכנית B.A מחייב את בית־הספר. בקשות להכרה זו יש להפנות לראש תכנית B.A, בצירוף גיליון ציונים וסילבוסים מתאימים.
ניתן להכיר בקורסים שנלמדו במוסד אקדמי אחר המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ובלבד שתאריך סיום הקורס הנלמד הוא עד 7 שנים מיום ההכרה. הקורסים יוזנו ללא ציון ולא ישוקללו בציון הסופי של התואר.
סטודנטים הפונים בבקשה להכרה בלימודים קודמים לאחר תואר ראשון, יוכרו להם עד 12 נקודות זכות.
תקנון הלימודים בבית־הספר
משך ומבנה הלימודים
משך הלימודים שלוש שנים. תכנית הלימודים המחייבת את הסטודנט היא התכנית המתפרסמת בשנה בה החל את לימודיו בבית-הספר, בכפוף להודעות ובחוזרים המתפרסמים במהלך שנות לימודיו.
בבית הספר מתקיימת תוכנית ייחודית לקבלה מואצת ללימודי תואר שני של סטודנטים מצטיינים כבר מהשנה השלישית ללימודיהם בתואר ראשון. סטודנטים אלו נבחרים על סמך ציוניהם, הוכחת יכולות כתיבה אינטגרטיבית וראיון קבלה.
במהלך שלוש השנים מתקיים רצף של לימודים תאורטיים, פרקטיקה ומחקר.
שנה ראשונה
התכנית מורכבת כולה מקורסי חובה: קורסי ליבה הכוללים את המבוא לעבודה סוציאלית, יסודות ההתערבות ועבודה סוציאלית קהילתית ; קורסי מבואות במדעי החברה וההתנהגות וקורסים עיוניים כמו טראומה ודחק, עבודה סוציאלית רב תרבותית וכלכלת רווחה. כמו כן נלמדים קורסי בסיס לקראת מחקר הכוללים את מבוא לסטטיסטיקה וכתיבה מדעית.
סך הכל בשנה א על הסטודנט לצבור 40 נקודות זכות בהתאם לפרוט הבא : קורסי ליבה ופרקטיקה 8 נקודות זכות ; מבואות במדעי החברה וההתנהגות 4 נקודות זכות ; קורסים עיוניים 20 נקודות זכות ; קורסי מחקר 5 נקודות זכות ; לימודי שדה 3 נקודות זכות
שנה שניה
התכנית מורכבת כולה מקורסי חובה. קורסי ליבה הכוללים שיטות התערבות ; עבודה קבוצתית ועבודה קהילתית וקורסים עיוניים כמו טיפול בהתמכרויות ; אתיקה חוק וערכים ; פסיכופתולוגיה ; טיפול בילדים ומיצוי זכויות. בשנה זו, קורסי המחקר כוללים קורס בישטות מחקר וקורס בהערכת תכניות התערבות.
לימודי השדה בשנה השניה צמודים לקורסים של שיטות התערבות, עבודה קהילתית ועבודה קבוצתית.
סך הכל בשנה שניה, על הסטודנט לצבור 40 נקודות זכות בהתאם לפרוט הבא :
קורסי ליבה ופרקטיקה 12 נקודות זכות ; מבואות במדעי החברה וההתנהגות 2 נקודות זכות ; קורסים עיוניים 12 נקודות זכות ; קורסי מחקר 4 נקודות זכות ; לימודי שדה 10 נקודות זכות .
שנה שלישית
התכנית מורכבת מקורסי חובה ובחירה (כולל 4 נקודות זכות מתכנית "דרך הרוח" מהפקולטה למדעי הרוח). בשנה זו, הלימודים התיאורטיים וההכשרה המעשית המתמקדים באחת ממערכות השירותים החברתיים להלן:
רווחת המשפחה: שירותים לטיפול בילדים, לנוער, לזקנים ולמשפחה.
תקון: שירותי מבחן, בתי-סוהר.
בריאות חברתית: בתי חולים, מרכזי גמילה.
ארגון וקהילה: מתנ״סים, לשכות רווחה, עמותות.
בנוסף, קורסי ליבה הכוללים את קורס שיטות התערבות מתקדמים ; קורסים עיוניים כמו אלימות במשפחה, גישות התערבות ביקורתיות בעבודה סוציאלית וילד ונוער ; סמינר מחקרי וקורסי בחירה.
לימודי השדה צמודים בשנה שלישית לקורסים של שיטות התערבות מתקדמים ולשיעור העיוני הצמוד לתחום ההכשרה המעשית.
סך הכל בשנה שלישית על הסטודנט לצבור 40 נקודות זכות בהתאם לפרוט הבא :
קורסי ליבה ופרקטיקה 6 נקודות זכות ; קורס עיוני הצמוד לתחום 2 נקודות זכות ; קורסים עיוניים 10 נקודות זכות ; סמינר מחקרי 4 נקודות זכות ; שיעורי בחירה (כולל קורסי "דרך הרוח") 8 נקודות זכות ; לימודי שדה 10 נקודות זכות.
סך כל נקודות הזכות לתואר , 120 נקודות זכות.
דרך הרוח :
כל סטודנטי תואר ראשון, נדרשים להשלים לימודי העשרה בהיקף של 4 נקודות זכות במסגרת לימודי "דרך הרוח". הרישום יתבצע תחת תוכנית הלימודים של הסטודנט והציון ישוקלל בציון הסופי. ניתן ללמוד בתכנית ההעשרה בכל אחת משנות הלימוד לתואר וסיום הלימודים בתכנית זו הינו תנאי לקבלת תואר בוגר. רשימת הקורסים תופיע תחת אתר האינטרנט של הפקולטה למדעי הרוח — "דרך הרוח" שכתובתו http://woh.haifa.ac.il/index.php/coursess.
לפרטים: טלפון: 04-8240124 דואר אלקטרוני Mindscapes@univ.haifa.ac.il.
למידע נוסף אודות אשכולות העשרה יש לקרוא בשנתון האוניברסיטה תקנון לימודי תואר ראשון.
תכנית מכללת בני ברק החרדית — תכנית לימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית עבור חרדים וחרדיות
תוכנית ייחודית זו, השייכת לבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה נפתחה בשנת הלימודים תשס"ו. זוהי תוכנית המותאמת לצרכי הקהילה הדתית והחרדית, אך מקבילה לתוכנית הרגילה המתקיימת באוניברסיטת חיפה וזהה לה במבנה ובדרישות האקדמיות.
הלימודים מתקיימים בבניין מכללת בני ברק החרדית בבני ברק, ובנויים כך שמתקיימת הפרדה מוחלטת בין נשים וגברים. הנשים לומדות במכללה בשעות הבוקר והגברים לומדים בשעות אחר הצהרים והערב.
סטודנטי התוכנית לחרדים הנם חלק בלתי נפרד מסטודנטי בית הספר לעבודה סוציאלית והנם סטודנטים של אוניברסיטת חיפה לכל דבר ועניין. תעודת התואר ראשון שתוענק לבוגרי התוכנית היא תעודת תואר ראשון בעבודה סוציאלית של אוניברסיטת חיפה.
לימודי שדה
לימודי השדה מהווים חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים בשנים א', ב', ג'. הם מלווים קורסי התערבות באקדמיה במתודה הפרטית, קבוצתית וקהילתית ותלויים הדדית. היחידה ללימודי שדה אחראית על תכני הוראת השדה, קביעת נהלים, פיקוח על הוראת השדה ועל הקשר בין לימודי שדה ללימודים האקדמאיים.
המטרה העיקרית של לימודי השדה היא לאפשר לסטודנטים התנסות חווייתית על-פי הגישה האקולוגית הרב-מתודית בהתערבות עם יחידים, משפחות, קבוצות וקהילות בסוכנויות השונות המספקות שירותי עבודה סוציאלית. בתהליך ההתנסות, מספקים הסטודנטים בפועל שירות של עבודה סוציאלית לפונים המייצגים את מגוון האוכלוסייה הנזקקת ומחויבים להתנהג על פי הערכים וכללי האתיקה של המקצוע. מכאן, אירועים או מצבים של התנהגות בלתי הולמת, קשיים בהתייחסות לפונים, הפרת כללי אתיקה, ו/או אי-הפנמה של ערכי המקצוע ועקרונות התנהגות מקצועיים, יהוו בסיס מספיק לזימון הערכת המצב במסגרת 'ייעוץ לענייני סטודנטים' ועלולים להביא להפסקת לימודי הסטודנט/ית בבית הספר לאלתר.
לימודי שדה שנה א'
לימודי שדה שנה א', מאפשרים לסטודנטים בשנתם הראשונה ללימודים, התנסות עם אוכלוסיות מודרות חברתית כגון : משפחות עניות, עולים, קשישים, ילדים ונוער בסיכון, נפגעי נפש, אנשים עם מוגבלויות. לאורך שנת הלימודים הראשונה, ישולבו הסטודנטים בהיקף של 5 שעות שבועיות בארגונים חברתיים שונים כגון: לשכות רווחה, בתי אבות, מסגרות לנוער, מסגרות שיקום ועוד. במסגרת עבודתם ייפגשו הסטודנטים עם פונה אחד למשך 50 דקות וישתלבו בעשייה קהילתית בארגון.
בנוסף, אחת לשבועיים ישתתף הסטודנט בהדרכה קבוצתית עם עובדת סוציאלית ומדריך מקצועי. כמו כן סיורים לימודיים ישולבו בלימודי שדה שנה א'.
יש חובה למלא אחר כל השעות וכל הפעילויות. במקרה של אי מילוי אחר ההתחייבויות, יובא העניין לדיון בפני מורה הקורס, מרכז הקורס וצוות לימודי שדה לקבלת החלטות לגבי המשך לימודים.
במהלך השנה מתקיימות הערכות על תפקוד הסטודנט.
עם קבלתכם ללימודים והחל מהראשון לאוגוסט, על סטודנטי שנה א' למלא "שאלון שיבוץ ללימודי שדה שנה א'. במידה ושאלון זה אינו מוגש ליחידה ללימודי שדה במועד שנקבע באותה השנה, לא יובטח לסטודנט מקום בלימודי שדה.
סטודנטים עם לקויות רפואיות יצרפו אישור רפואי לשאלון השיבוץ ויתאמו פגישה עם מתאמת לימודי שדה שנה א', באמצעות מייל prefieldstudy@gmail.com
הוצאות הנסיעה ללימודי שדה חלות על הסטודנט.
נוכחות בלימודי שדה שנה א'
על כל היעדרות יש להודיע מיד למדריך הקבוצתי, לעובדת סוציאלית המלווה ולמתאמת לימודי שדה. היעדרות תתאפשר אך ורק במצבים של חולי, מילואים, שמחות (אישיות) או להבדיל אירועים טרגיים במשפחה (רק במעגל הראשון) וחופשות המאושרות על ידי האוניברסיטה כל זאת בתנאי שיוצג אישור מגורם מוסמך המעיד על סיבת ההיעדרות.
יש צורך להשלים את ימי ההכשרה החסרים, בתיאום עם המדריך ועל פי צרכי הפונים והשירות, אופן ההשלמה יתואם עם מתאמת לימודי שדה שנה א'.
יציאה למילואים מחייבת הודעה מראש עם קבלת הצו. המדריך הקבוצתי והסטודנט בתיאום מתאמת לימודי שדה, יסכמו כיצד יושלם החסר
סטודנטית היולדת במהלך השנה זכאית לחודש חופשת לידה אותה עליה להשלים עם שובה ללימודי שדה.
נוכחות בהדרכה קבוצתית
מובהר כי הדרכה קבוצתית הינה חלק ממכלול ההתנסויות. על כל היעדרות מהדרכה קבוצתית יש להודיע מיד למדריך הקבוצתי. היעדרות כאמור תתאפשר אך ורק במצבים שפורטו לעיל ועד פעמיים במשך כל השנה. כל זאת בתנאי שיוצג בפני המדריך אישור מגורם מוסמך המעיד על סיבת ההיעדרות.
במקרה של שלוש היעדרויות מוצדקות (מילואים, אבל, מחלה ולידה), תדרש כתיבת עבודה על נושא שנידון בעת היעדרותו של הסטודנט, במטרה להשלים את החומר וזאת תוך שיקול דעת של המדריך הקבוצתי ומנהלת היחידה ללימודי שדה. סטודנט שלא יעמוד בקריטריונים הנזכר לעיל לא יוכל לעמוד בתנאי המעבר של לימודי שדה.
טופס הצהרת סטודנט
סטודנטים העושים לימודי שדה (תכנית תואר ראשון, השלמות, פרקטיקום) מבוטחים על ידי האוניברסיטה ב"ביטוח אחריות מקצועית" הנותן כיסוי ביטוחי לתביעות צד שלישי במסגרת ההכשרה המעשית.
במקביל, סטודנטים מחויבים לחתום על טופס "הצהרת סטודנט" המתייחס למקרים של נזק שנגרם בזדון/בכוונה תחילה / ברשלנות קיצונית / התנהגות בלתי סבירה.
חתימה על טופס ההצהרה בשנה הראשונה של כל תכנית לימוד, הינה תנאי לביצוע הכשרה מעשית. הצהרה זו תקפה לכל שנות ההכשרה של הסטודנט.
לימודי שדה שנים ב + ג
לימודי שדה מתקיימים בשנת הלימודים השניה והשלישית בהיקף של 17 שעות שבועיות כל שנה, בדרך כלל בשני ימי הכשרה ארוכים. הסטודנט לומד ליישם שיטות התערבות פרטניות, קבוצתיות וקהילתיות בעבודה סוציאלית, באמצעות הדרכה אישית וקבוצתית. לימודי השדה מתקיימים בסוכנויות שונות הפרושות בכל אזור צפון הארץ עד נתניה בדרום כמו: לשכות לשירותים חברתיים, מוסדות שיקום, מוסדות ילדים ונוער, בתי חולים, תחנות לבריאות הנפש, בתי סוהר, בתי אבות, מרכזי גמילה מסמים ואלכוהול, מרכזים לטיפול באלימות במשפחה ומרכזים קהילתיים. בתום השנים הראשונה והשניה חייבים הסטודנטים למלא "שאלון שיבוץ ללימודי שדה". במידה ושאלון זה אינו מוגש ליחידה ללימודי שדה במועד שנקבע באותה השנה, לא יובטח לסטודנט מקום בלימודי שדה בשנה שלאחר מכן.
לסטודנטים בעלי לקויות רפואיות יערך שיבוץ מיוחד בהתאם לנוהל המפורט בדף האורינטציה ללימודי שדה.
במספר שרותים בהם יערכו לימודי שדה, הסטודנטים יחויבו לקבל חיסונים בהתאם לנוהלי השירות והוראות משרד הבריאות. רשימה מפורטת של המוסדות ודרישותיהם יפורטו על ידי היחידה ללימודי שדה בלוח המודעות. באחריות הסטודנט למלא אחר הדרישות כתנאי להתחלת ההכשרה המעשית בשירותים אלו.
הוצאות הנסיעה ללימודי שדה חלות על הסטודנט.
המדריך מעריך את התערבויותיו המקצועיות של הסטודנט פעמיים בשנה. תהליך ההערכה נעשה על ידי המדריך בשיתופו של הסטודנט. ההערכה מועברת לאישור ראש היחידה ללימודי שדה. הציון בלימודי שדה יינתן על-פי הערכה זו על-ידי היחידה ללימודי שדה (עובר/נכשל).
לימודי השדה מתקיימים במהלך שנת הלימודים. במקרים חריגים בהם יתקיימו לימודי שדה בקיץ, מימון לימודי השדה יחול על הסטודנט.
נוכחות בלימודי שדה
על כל היעדרות מלימודי שדה יש להודיע מיד למדריך האישי. היעדרות תתאפשר אך ורק במצבים של חולי, מילואים, שמחות (אישיות) או להבדיל אירועים טרגיים במשפחה (רק במעגל הראשון) וחופשות המאושרות על ידי האוניברסיטה. כל זאת בתנאי שיוצג בפני המדריך אישור מגורם מוסמך המעיד על סיבת ההיעדרות.
במקרים של עד 4 היעדרות לא רצופות בשנה לפי הסיבות המפורטות לעיל ובמידה ואין פגיעה בצרכי לקוחות הארגון ובצרכי הלמידה של הסטודנט לפי שיקול דעת המדריך, אין צורך להחזיר את ימי ההכשרה.
בכל מצב של היעדרות פעמיים ברצף יש צורך להשלים את ימי ההכשרה החסרים, בתיאום עם המדריך ועל פי צרכי הפונים והשירות, אופן ההחזרה יתואם עם מרכז מרכז הלימוד.
בכל מצב של היעדרות מעל 4 ימי הכשרה ברצף (מכל סיבה שהיא) יתקיים דיון ביחידה ללימודי שדה לצורך קבלת החלטה לגבי אפשרות המשך ההכשרה של הסטודנט, השלמתה במועד מאוחר יותר או הפסקתה. היחידה ללימודי שדה תקבל החלטה על פי הערכת התפקוד של הסטודנט בהכשרה לפני ההיעדרות, משך ההיעדרות הצפוי ועל פי האפשרות האישית והארגונית לאפשר השלמת תהליך למידה.
יציאה למילואים מחייבת הודעה מראש עם קבלת הצו. המדריך והסטודנט יסכמו כיצד יושלם החסר ואיך יעובד הנושא עם הפונים.
סטודנטית היולדת במהלך השנה זכאית לחודש חופשת לידה אותה עליה להשלים עם שובה ללימודי שדה.
נוכחות בהדרכה קבוצתית
מובהר כי הדרכה קבוצתית הינה חלק ממכלול ההתנסויות בלימודי שדה והיעדרות ממנה כמוה כהיעדרות מלימודי שדה.
על כל היעדרות מהדרכה קבוצתית יש להודיע מיד למדריך הקבוצתי. היעדרות כאמור תתאפשר אך ורק במצבים שפורטו לעיל. כל זאת בתנאי שיוצג בפני המדריך אישור מגורם מוסמך המעיד על סיבת ההיעדרות.
ניתן להעדר מהדרכה קבוצתית עד פעמיים במשך כל שנת לימודים לפי הסיבות המפורטות לעיל. במקרה של שלוש היעדרויות מוצדקות תתאפשר כתיבת עבודה על נושא שנידון בעת היעדרותו של הסטודנט, במטרה להשלים את החומר וזאת תוך שיקול דעת של המדריך הקבוצתי ומנהלת היחידה ללימודי שדה. סטודנט שלא יעמוד בקריטריונים הנזכר לעיל לא יוכל לעמוד בתנאי המעבר של לימודי שדה.
יציאה למילואים מחייבת הודעה מראש עם קבלת הצו למדריך הקבוצתי.
נוכחות בפעילויות בית הספר
כל ימי אירועי בית הספר (ימי עיון, היום הבית ספרי וכדומה) גם אם הינם מעבר למערכת השיעורים הרגילה, הם חלק מחובת הנוכחות של הסטודנטים. אי נוכחות בכל או בחלק מימי העיון מסיבה לא מאושרת, כמו גם איחורים מעבר לרבע שעה ממועד האירוע, יגררו הורדה של עד 10 נקודות מציון קורס יסודות שנה א' או שיטות התערבות שנה ב' או שיטות התערבות מתקדמים שנה ג'.
הנוכחות בקורסים העיוניים נקבעת על פי הכתוב בסילבוס הקורס.
בכל קורסי הפרקטיקה בשנים השונות, קיימת חובת נוכחות בכל השיעורים, ובכל מפגשי ההכשרה המעשית, כולל מפגשים מיוחדים שיקבעו מעת לעת על ידי בית הספר, מקום ההכשרה, ו/או מדריכ/ת ההכשרה. חובת הנוכחות משמעה נוכחות פיסית בשיעורים, השתתפות פעילה ומעורבות בשיעור. איחור לשיעור של מעבר לרבע שעה משמעו, היעדרות לא מאושרת אשר תמנע את הכניסה לשיעור ותחשב להיעדרות. היעדרות משיעור או מחלק משיעור, מחייבת הודעה מראש והסבר למרצה. אי תיאום מראש והסבר מתאים עלול להביא להפסקת לימודיו לאלתר של הסטודנט בקורס. גם אם יוחלט לאפשר לסטודנט להמשיך בלימודיה/ו במקרה של היעדרות לא מאושרת, תישקל הורדה של 10 נקודות בציון הסמסטר של קורס.
היעדרות של עד שני שיעורים בסמסטר מותרת רק באישור (מחלה בדיעבד או אישור מרצה מראש). היעדרות של למעלה משלושה שיעורים תביא להפסקת הלימודים בקורס ובתהליך ההכשרה המעשית בשנה זו. היעדרות של עד שלושה שיעורים תאושר רק במצבים הבאים : חולי, מילואים, שמחות, או להבדיל, אירועים טראגיים במשפחה, וחופשות המאושרות על ידי האוניברסיטה. היעדרויות כאלו יהיו חייבות באישור ראש התוכנית, או ממונה מטעמו, להמשך השתתפות בקורס. שיקול ראש התכנית ייקח בחשבון את הצדקת המקרה וההיתכנות של השלמת השעות החסרות וחומרי הקורס, ו/או ההכשרה המעשית בתקופת חופשה.
הסטודנט יכול לערער על ההחלטה תוך שבעה ימים מיום קבלת ההודעה בפני ראש תוכנית תואר ראשון.
העדרות בגין חופשת לידה בקורסי מתודה ארבעה שבועות, לכל היותר.
אנגלית שפה זרה
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר. עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת מיון באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה. מידע נוסף ראה בשנתון היחידה ללימודי אנגלית כשפה זרה.
מי שלא השלים את חובותיו באנגלית עד סוף שנה ב' אינו יכול להמשיך בלימודיו בשנה ג' ולא יוכל להקליד מערכת לשנה ג'.
מבחנים ועבודות
תקנון הלימודים הכללי לתואר ראשון מחייב את כל הסטודנטים בבית הספר לעבודה סוציאלית.
בנוסף, הסטודנט אחראי לשמור העתק מכל עבודה כתובה המוגשת למרצה במסגרת קורסים עד קבלת ציון סופי באותו הקורס.
תנאי מעבר לשנים מתקדמות
המעבר משנה א׳ לשנה ב׳ מותנה ב:
- ציון ממוצע משוקלל שנתי 70 (לפחות) וציון 60 (לפחות) בכל הקורסים מלבד:
ציון 75 (לפחות) ביסודות ההתערבות א' וביסודות ההתערבות ב'.
- ציון עובר בלימודי שדה שנה א (א+ב)
סטודנט שלא הגיע לציון מעבר משוקלל שנתי 70 לא יוכל להמשיך לימודיו בבית ספר לעבודה סוציאלית בשנה עוקבת.
המעבר משנה א׳ לשנה ב׳ על תנאי:
- סטודנט שלא השיג ציון 60 (לפחות) ו/או הציון הנדרש בקורסים שהוזכרו לעיל, באחד או שניים מהקורסים (ויש לו ממוצע מעבר של 70 לפחות) חייב לחזור בשנה העוקבת על הקורסים בהם נכשל.
לא יורשה הסטודנט להשתתף בקורס/ים שהקורס בו נכשל מהווה דרישת קדם.
- סטודנט שנכשל ביסודות ההתערבות ועבר לימודי שדה שנה א' יהיה חייב לחזור על הקורס שנכשל בו ועל הקורס הצמוד (לימודי שדה שנה א א+ב) בשנה עוקבת גם אם קיבל ציון עובר בלימודי שדה.
במקביל יוכל התלמיד להמשיך בלימודי השנה השניה בקורסים תיאורטיים בלבד אשר אינם מתנגשים עם קורסי שנה א' אותם הוא לומד בשנית ולמעט לימודי שדה שנה ב' וקורסי הפרקטיקה.
סטודנט שנכשל בלימודי שדה ולא הופסקו לימודיו, יהיה עליו לחזור על הקורס בו נכשל ועל הקורס הצמוד לו ( יסודות ההתערבות א+ב) . במקביל יוכל התלמיד להמשיך בלימודי השנה השניה בקורסים תיאורטיים בלבד אשר אינם מתנגשים עם קורסי שנה א' אותם הוא לומד בשנית ולמעט לימודי שדה שנה ב' וקורסי הפרקטיקה.
המעבר משנה ב׳ לשנה ג׳ מותנה ב:
- ציון ממוצע משוקלל שנתי 70 (לפחות) וציון עובר 60 (לפחות) בכל הקורסים מלבד הקורס: שיטות ההתערבות א + ב בו נדרש ציון עובר 75 (לפחות) בכל סמסטר.
סטודנט שלא הגיע לציון מעבר משוקלל שנתי 70, לא יוכל להמשיך לימודיו בבית ספר לעבודה סוציאלית בשנה עוקבת.
- ציון "עובר" בלימודי שדה.
- סיום חובות אנגלית שפה זרה מתקדמים ב'.
מעבר משנה ב׳ לשנה ג׳ במעמד על תנאי
- מי שלא השיג ציון 60 (לפחות) באחד או בשניים מהקורסים העיוניים ו/או ציון 75 בקורס שיטות ההתערבות א + ב חייב לחזור על הקורס/ים בשנה העוקבת.
לא יורשה הסטודנט להשתתף בקורס(ים) שהקורס בו נכשל מהווה דרישת קדם.
- סטודנט שנכשל באחד או שניים מהקורסים הצמודים להלן: "שיטות התערבות א", "שיטות התערבות ב", "עבודה קהילתית א" ו"עבודה קהילתית ב" יהיה חייב לחזור על הקורס שנכשל בו, על הקורס הצמוד, ועל לימודי שדה בשנה העוקבת, גם אם קיבל ציון עובר בלימודי שדה. במקביל יוכל הסטודנט להמשיך לימודיו בשנה השלישית, למעט לימודי השדה וקורסי הפרקטיקה של השנה השלישית.
סטודנט שנכשל בלימודי שדה ולא הופסקו לימודיו, יוכל להמשיך לימודיו בשנה שלישית בקורסים התיאורטיים, למעט לימודי השדה, וקורסי הפרקטיקה של השנה השלישית, ועליו לחזור על הקורסים הצמודים ללימודי שדה בשנה ב' "שיטות התערבות א", "שיטות התערבות ב", "עבודה קהילתית א", "עבודה קהילתית ב".
סיום לימודים
סיום לימודים בבית־הספר לעבודה סוציאלית לקראת קבלת תואר B.A בעבודה סוציאלית מותנה ב:
- עמידה בכל תנאי המעבר שצויינו לעיל.
- ציון עובר 60 (לפחות) בכל הקורסים העיוניים בתכנית הלימודים בשנה ג׳, מלבד הקורס
שיטות התערבות מתקדמים א+ב בו נדרש ציון 75 בכל סמסטר.
- ציון ״עובר״ בלימודי שדה.
- מילוי כל החובות בבית־הספר בתקופה שלא תעלה על חמש שנות לימוד רצופות.
הפסקת לימודים
הפסקה ביוזמת הסטודנט
סטודנט המבקש להפסיק זמנית את לימודיו או את לימודי השדה, חייב לפנות בכתב לראש תכנית תואר ראשון. הפסקת הלימודים תאושר בכתב.
במקביל יודיע הסטודנט על ההפסקה לאגף מינהל סטודנטים וליחידה ללימודי שדה.
הפסקה ביוזמת רשויות בית־הספר
ראש תוכנית תואר ראשון, רשאי להפסיק את לימודיו של סטודנט בכל אחד מהמקרים הבאים:
- סטודנט אשר נמצא כבלתי מתאים למקצוע, בכל שלב של לימודיו. החלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם המורים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר. שמיעת המלצת "היועץ לענייני סטודנטים" ולאחר שניתנה לסטודנט הזדמנות להשמיע את טענותיו בפני ראש בית הספר.
- סטודנט אשר עבר במסגרת לימודיו עבירה על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק.
- סטודנט אשר נכשל בשנית או לא עמד בשנית בתנאי המעבר של אחד מקורסי החובה בתוכנית, בהתאם למפורט לעיל ועל פי תקנון האוניברסיטה.
- סטודנט אשר נכשל או לא עמד בתנאי המעבר של שלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת יופסקו לימודיו.
חידוש לימודים
- סטודנט שאושרה לו הפסקת לימודים חייב לעבור הליכי הרשמה רגילים.
1.1 אם התקופה שבין הפסקת הלימודים וחידושם אינה עולה על שתי שנות לימוד, הקורסים שאותם למד לפני ההפסקה יוכרו לצורך המשך לימודיו.
1.2 אם תקופת ההפסקה היתה בת שנתיים ויותר, רשאי בית-הספר לחייב את הסטודנט לחזור על קורסים שכבר למד ונבחן בהם, וכן לחייבו בהשלמות שונות לקראת קבלת התואר.
- למי שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים רצופות חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה כפי שיהיו באותה עת.
- סטודנט שלימודיו הופסקו בשל אי התאמה למקצוע ללא הקצבת זמן, יוכל לפנות לאחר ארבע שנים בבקשה לחזור ללימודים ועניינו יובא לדיון בפני היועץ לענייני סטודנטים.
- מי שלימודיו הופסקו עקב כישלון או אי עמידה בתנאי מעבר (סעיפים 4-2 ב"הפסקת לימודים") יוכל להרשם מחדש ללימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית, רק בתום שלוש שנים ממועד ההפסקה. בתום תקופה זו, ייחשב התלמיד לתלמיד חדש ולא יהיה זכאי להכרה בקורסים קודמים שלמד.
פיצול לימודים
סטודנט המבקש לפצל לימודיו, חייב למלא אחר נוהל פיצול לימודים.
נוהל פיצול לימודים מצוי במזכירות סטודנטים של בית-הספר לעבודה סוציאלית וניתן לקבלו לפי פנייה.
תנאי המעבר לסטודנט המפצל לימודיו זהים לאלו של כלל הסטודנטים.
אין אפשרות לפצל לימודים בשנה הראשונה.
תואר שני
הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ראש תכנית לימודי תואר שני: דוקטור שרון גיל
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לתואר שני בעבודה סוציאלית מבוססת על המטרות הבאות:
- לחזק את הזדהות הסטודנטים עם ערכי המקצוע.
- להקנות מיומנויות מחקריות על מנת להרחיב את הכישורים האקדמיים ואת מאגר הידע המקצועי.
- להעמיק ולהרחיב את הידע והיכולות המקצועיות.
- לאפשר לסטודנטים לרכוש השכלה והכשרה נוספת לחיזוק יכולתם לעבוד במסגרות שונות של אוכלוסיות במצוקה, כעובדים מקצועיים וכמפיצי ידע (מדריכים ומורים).
- להקנות בסיס ידע מקצועי רחב המאפשר מילוי תפקידי ניהול.
תנאי קבלה
הגשת מועמדות ללימודי תואר שני בעבודה סוציאלית מחייבת עמידה בתנאים הבאים:
א. תואר B.A בעבודה סוציאלית (או סיום שנה א' בתכנית השלמות לקראת לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית).
ב. ממוצע ציוני ה- B.A בעבודה סוציאלית – 76 ומעלה.
ג. ניסיון של שנתיים לפחות בעבודה סוציאלית לאחר קבלת תואר B.A.
ד. מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על־ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו לתואר.
ה. מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה־ GRE.
ההחלטות בעניין קבלת מועמדים שהגישו את כל החומר הדרוש והעונים על התנאים המוקדמים (ציון B.A, ניסיון בעבודה, בחינה באנגלית) מתקבלות בוועדת קבלה המורכבת מחברים בוועדה החוגית לתואר שני ובאישור הרשות ללימודים מתקדמים. העמידה בתנאי הקבלה אינה מבטיחה קבלה. נימוקי הוועדה אינם מתפרסמים.
מבנה הלימודים
קיימים שני מסלולים בלימודי תואר שני בעבודה סוציאלית:
מסלול א׳ — תכנית המבוססת על לימודי מחקר, לימודים עיוניים ולימודי הפרקטיקה בעבודה סוציאלית. על הסטודנט ללמוד קורסים בהיקף של 32 שעות שבועיות סמסטריאליות מתוכם 2 עבודות סמינריוניות ולהגיש עבודת גמר מחקרית (תיזה).
סטודנט יוכל להמשיך לסמסטר ב' במסלול זה, בתנאי שהשלים בסמסטר א' ללימודיו את קורסי המחקר בציון של 85 לפחות, ובתנאי שחתם חוזה הנחייה עם חבר סגל שרשאי להנחות (רשימה נמצאת באתר בית הספר).
מסלול ב׳ — התכנית מבוססת על לימודים עיוניים ולימודי פרקטיקה בעבודה סוציאלית. על הסטודנט ללמוד קורסים בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות מתוכם 2 עבודות סמינריוניות ולעמוד בציון של 76 בבחינה מסכמת.
זכאות לתואר מוסמך במסלול ב' אינה מאפשרת המשך לימודים ישיר לקראת תואר שלישי.
בשני המסלולים קיימים תחומי לימוד כדלהלן: קלינית, טראומה, משפחה, ילד ונוער, שיקום ובריאות, מנהיגות ושינוי חברתי.
- לימודים קליניים מתמקדים בהרחבת הידע התיאורטי והקליני בהתפתחות והתנהגות נורמטיבית ואבנורמלית, בשיטות טיפול מתקדמות וכן בפיתוח מיומנויות טיפוליות.
- לימודי טראומה מתמקדים בטיפול בנפגעי הטראומה ובני משפחותיהם במגוון רחב של מסגרות טיפוליות (בתי חולים כלליים ופסיכיאטריים, לשכות רווחה, ביטוח לאומי, מסגרות צבאיות, פרקטיקה פרטית ועוד)..
- לימודי משפחה מתמקדים בתפקודי המשפחה על היבטיה השונים. התכנית מיועדת להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בתהליכים משפחתיים ובטיפול משפחתי.
- לימודי ילד ונוער מתמקדים בהקניית ידע ומיומנויות התערבות בעבודה עם ילדים ונוער אשר חווים קשיים בהתפתחותם.
- לימודי שיקום ובריאות מתמקדים באחת מאוכלוסיות היעד של העבודה הסוציאלית אשר הגדרתה הורחבה בשנים האחרונות, וכוללת כיום למשל אנשים עם מוגבלות פסיכיאטרית ואנשים שמאובחנים על הספרקטום האוטיסטי, לצד סוגי אוכלוסיות "שיקום" מסורתיות יותר. המיומנויות הנדרשות מהעוסקים בתחום כוללות מגוון של שיטות פרטניות (כגון טיפול נארטיבי, טיפול מיני נגיש, דמיון מודרך ומיינדפולנס) והתערבויות מאקרו (התערבויות למניעת אפלייה וסטיגמה). הלימודים במגמה מאפשרים לסטודנטים להתעמק במודלים החדשים להבנת המוגבלות ולהיחשף להתערבויות מגוונות בתחום. הבוגרים משולבים ומשתלבים במגוון רחב של מסגרות המשרתות אנשים עם מוגבלויות (בכל הגילאים) ואת בני משפחותיהם.
- לימודי מנהיגות ושינוי חברתי מתמקדים במטרה לפתח עתודת מנהיגות מקצועית וניהולית שתפעל להובלת שינויים חברתיים ולקידום סטודנטים מצטיינים במחקר תיזה ודוקטורט. תכנית המגמה כוללת סמינרים, קורסים, סיורים לימודיים בשטח ופרקטיקום ייחודי בתחום קידום שינוי ויזמות חברתית.
הסטודנט מתקבל לאחד מתחומי הלימוד ועליו לעמוד בתכנית הלימודים של תחום זה. במסגרת קורסי הבחירה הכלליים ניתן לקחת קורסים מתחומים שונים.
אין אפשרות לשנות תחום לימוד לאחר הקבלה לתואר שני.
בתום הלימודים יצורף לשקלול הזכאות לתואר שני ספח התמחות ובו יצויין התחום הנלמד.
פרקטיקום
בשנת הלימודים השנייה בתכנית התואר שני, על כל סטודנט להשלים התנסות בשדה במסגרת לימודי הפרקטיקום.
מטרת הפרקטיקום להעשיר ולהעמיק את המיומנויות המקצועיות ולאפשר איטגרציה בין התאוריה והפרקטיקה בתחום בו לומד הסטודנט. הפרקטיקום מתחיל עם תחילת שנת הלימודים השניה ומסתיים עם סיום שנת הלימודים. הסטודנטים רשאים לעשות את הפרקטיקום במקום עבודתם למעט סטודנטים מתכנית השלמות, סטודנטים מהמסלול המואץ, וסטודנטים מתחום משפחה. כל סטודנט, במסגרת הפרקטיקום, יבחר קבוצה או 6-5 מטופלים בהתאם לתחום ההתמחות ובהתאם לנושא או סוגיה מיוחדים בתחום זה. ההתנסות צריכה להיות שונה מזו שנעשית במהלך העבודה.
ההדרכה על הפרקטיקום תינתן בקבוצות קטנות של סטודנטים בהתאם לתחומי הלימוד. ההדרכה תתקיים בימי ב׳ בין השעות 20:00-18:00. אין חובת תשלום בגין ההכשרה המעשית.
תכנית הפרקטיקום נקבעת בתיאום עם הגברת מרים בן-עוז ובאישורה.
תכנית הלימודים
הלימודים יתקיימו ביום שני בשבוע. במסלול א׳ על הסטודנט לצבור 32 שעות שבועיות סמסטריאליות, ובמסלול ב׳ — 40 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תכנית הלימודים המחייבת, הכוללת קורסי שנה זו ומועדיהם תימצא החל מחודש אוגוסט באתר בית הספר ובקטלוג הקורסים הכללי של האוניברסיטה.
מבחנים ועבודות
הכללים של תקנון הלימודים לתואר שני מחייבים את כל הסטודנטים בבית הספר לעבודה סוציאלית.
בנוסף, הסטודנט אחראי לשמור העתק מכל עבודה כתובה המוגשת למרצה במסגרת קורסים במיוחד עבודה מסכמת ועבודת תיזה, עד לקבלת ציון סופי.
שקלול הציונים
מסלול א׳
קורסים וסמינרים 65%
עבודת גמר מחקרית (תיזה 35%
מסלול ב׳
קורסים וסמינרים 80%
בחינה/עבודה מסכמת 20%
תכנית לימודים לתואר שני (M.A) – מכללת בני ברק החרדית
ראש התכנית: דוקטור רועי אסטליין
תכנית ייחודית המותאמת לצרכי הקהילה הדתית והחרדית. התכנית תואר שני קליני במכללת בני ברק החרדית, הינה חלק בלתי נפרד מהתכנית המקבילה בבית הספר לעבודה סוציאלית בקמפוס חיפה וזהה לה במבנה ובדרישות האקדמיות. תעודת המוסמך שתוענק בתום הלימודים היא תעודת תואר שני בעבודה סוציאלית מטעם אוניברסיטת חיפה.
הלימודים מתקיימים בבניין המכללה החרדית בבני ברק, תוך הפרדה מוחלטת בין נשים וגברים.
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים מבוססת על המטרות הבאות:
- לחזק את הזדהות הסטודנטים עם ערכי המקצוע.
- להעמיק את היכולת והעצמאות המקצועית בתחום העבודה הסוציאלית.
- לאפשר לסטודנטים לרכוש השכלה והכשרה נוספת לחיזוק יכולתם לעבוד במסגרות שונות של אוכלוסיות במצוקה, כעובדים מקצועיים וכמפיצי ידע (מדריכים ומורים).
- להרחיב את בסיס הידע התיאורטי והמחקרי ולהכשיר סטודנטים לקראת עצמאות אקדמית.
- להקנות בסיס ידע מקצועי רחב המאפשר מילוי תפקידי ניהול.
תנאי הקבלה
- התואר השני בעבודה סוציאלית הינו תואר אקדמי מקצועי, והלימודים לקראת תואר זה הינם המשך לתואר הראשון.
- מועמדים ללימודי תואר שני חייבים להיות בוגרי אוניברסיטה בעבודה סוציאלית, בציון סופי משוקלל 76 לפחות.
- על המועמדים להיות בעלי נסיון של שנתיים (לפחות) בעבודה מעשית לאחר קבלת תואר B.A.
- במקרים מיוחדים תישקל גם מועמדותם של סטודנטים מצטיינים בלימודי B.A (שקלול 90 ומעלה), ללא שנתיים נסיון בעבודה.
פרקטיקום
בשנת הלימודים השנייה בתכנית התואר שני, על כל סטודנט/ית להשלים התנסות בשדה במסגרת לימודי הפרקטיקום.
מטרת הפרקטיקום להעשיר ולהעמיק את המיומנויות במקצועיות ולאפשר אינטגרציה בין התיאוריה והפרקטיקה בתחום. הפרקטיקום מתחיל עם תחילת שנת הלימודים השנייה ומסתיים עם סיום שנת הלימודים.
הסטודנטים רשאים לעשות את הפרקטיקום במקום עבודתם. כל סטודנט/ית יבחרו 6-4 מטופלים.
מילוי דרישות הקדם לקבלה לתכנית היא באחריות הסטודנט/ית (דרישות הקדם מפורטות בשנתון).
מועמד/ת בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה.
מסלול לימוד
מסלול ב' — תכנית המבוססת על לימודים עיוניים ולימודי פרקטיקה בעבודה סוציאלית. על הסטודנט לשמוע קורסים בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות, מתוכם 2 סמינריונים ולעמוד בבחינה מסכמת.
משך זמן הלימודים במסלול זה הוא שנתיים.
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים כוללת לימודי התמחות (חלקם קורסי חובה), לימודים מתחומים אחרים, פרקטיקום ולימודי מחקר.
במקרים מיוחדים, באישור ראש תכנית ובעמידה בתנאים הנדרשים, תישקל אפשרות מעבר למסלול א'- מסלול עם כתיבת תיזה.
תכנית ההשלמות לקראת לימודי תואר שני
תכנית ההשלמות לקראת לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית
ראש התכנית: דוקטור שרון גיל
תנאי קבלה
התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון או שני שלא בתחום העבודה הסוציאלית. יכולים להגיש מועמדות:
- מועמדים שברשותם תואר ראשון, מאוניברסיטה או מוסד אקדמי מוכר בארץ או מחוץ לארץ בציון סופי של 88 לפחות, וניסיון של שנתיים לפחות לאחר התואר בעבודה או בפעילות התנדבותית בתחומי הרווחה, החברה והסיוע הנפשי.
- מועמדים בעלי תואר שני עם ציון ממוצע של 85 לפחות, וניסיון של שנתיים לפחות לאחר התואר בעבודה או בפעילות התנדבותית בתחומי הרווחה, החברה והסיוע הנפשי.
- ציון פסיכומטרי 680 לפחות כחלופה לממוצע ציונים בתואר ראשון (ציון הפסיכומטרי תקף ל- 10 שנים).
כל המועמדים מחויבים בקורסי הקדם הבאים: מבוא לפסיכולוגיה (4 נקודות זכות), מבוא לסוציולוגיה (2 נקודות זכות). במידה והקורסים נלמדו בעבר, יינתן פטור על סמך הצגת גיליון ציונים רשמי (כולל סילבוס תואם) אותם יש לשלוח לאחר הודעת קבלה למייל: hashlamothaifa@gmail.com. תשובות תתקבלנה בכתב עם העתק לתיק אישי בסמוך לתחילת מועד הלימודים.
מי שלא למד קורסים אלה נדרש להשלימם במהלך שנת ההשלמות הראשונה, ולהציג גיליון ציונים לא יאוחר מה- 31.08.2021. השלמת הקורסים היא באחריות הסטודנט. סטודנט שלא ישלים קורסים אלה עד לתאריך הנקוב, לא יוכל להמשיך לימודיו לשנת ההשלמות השנייה.
מועמדים שעמדו בתנאי הקבלה, יוזמנו לראיונות אישיים ו/או קבוצתיים החל מחודש מאי, לאחריהם תתקבל תשובה סופית באשר להצגת מועמדותם לתחום ההתמחות.
עדיפות תינתן לבוגרים מצטיינים ולמבקשים ללמוד בתכנית בעדיפות ראשונה.
מספר המקומות בכל תחום התמחות הוא מוגבל, ולכן בית הספר אינו מתחייב לקבל את המועמד לתחומים אותם ביקש. עם קבלת הודעת קבלה לתכנית ולמגמות לא ניתן לעשות שינוי במגמה שאליה שובץ הסטודנט.
עמידה בדרישות הקדם היא באחריות הסטודנט/ית. אם אושרה בטעות קבלה ללימודים החורגת מדרישות הקבלה, רשאי בית הספר לבטל את הרישום.
לאחר הקבלה הרשמית ללימודים, יוזמנו הסטודנטים למפגשים אישיים לתיאום מקום ההכשרה עם מתאמת לימודי שדה. איננו מתחייבים שמקום ההכשרה יהיה באזור מגוריו של הסטודנט.
מבנה תכנית הלימודים
משך הלימודים בתכנית הוא שלוש שנים לפחות. מסיימי התכנית יקבלו הכשרה לעסוק בעבודה סוציאלית רק לאחר עמידה בכל תנאי תכנית ההשלמות ולימודי התואר שני, על ידי הגשת בקשה לרישום בפנקס העובדים הסוציאליים במשרד הרווחה וקבלת רישיון לעסוק במקצוע.
בשנה הראשונה (השלמות א') — לימודים שאינם לתואר. לימודים עיוניים המתקיימים ביום ג' שהינו יום לימודים מלא, וכן יומיים הכשרה מעשית. ההכשרה המעשית תתקיים בימי ה' וביום נוסף בשבוע בתיאום עם המדריך ובהתאם לצרכי מקום ההכשרה.
המעבר משנה ראשונה לשנייה (ולתואר שני) מותנה בסיום כל החובות בקורסי השנה הראשונה בציון ממוצע של 80 לפחות, וכן בציון השלים בהכשרה מעשית.
בשנה השניה — (השלמות ב' + תואר שני במעמד על תנאי) יום לימודים בהשלמות (יום ג'), יום לימודים מלא בתואר שני (יום ב') וכן יומיים הכשרה מעשית (יום ה' ויום נוסף).
המעבר למעמד של סטודנט "מן המניין" בתכנית התואר שני מותנה בציון 80 לפחות בקורסי ההשלמות, וכן ציון "השלים" בהכשרה מעשית.
בשנה השלישית/רביעית (תואר שני במעמד "מן המניין") — יום לימודים מלא (יום ב') וכן פרקטיקום (יום או יומיים בשבוע). סטודנט שיבחר לכתוב תזה, ילמד שנת לימודים נוספת אחת, ורק לאחר השלמת התזה יוכל להגיש בקשה לרישום בפנקס העובדים הסוציאליים במשרד הרווחה ולקבל רישיון לעסוק במקצוע.
לימודי שדה
לימודי השדה מהווים חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים בתכנית השלמות לתואר שני. הם מלווים קורסי התערבות באקדמיה במתודה הפרטנית, קבוצתית וקהילתית ותלויים הדדית. היחידה ללימודי שדה אחראית על בחירת מקום, תכני הוראת השדה, קביעת נהלים, פיקוח על הוראת השדה ועל הקשר בין לימודי שדה ללימודים האקדמאים.
היעדרויות מלימודי שדה
נוהל היעדרות ביציאה למילואים או סטודנטית יולדת — יש להיכנס לאתר דיקנאט הסטודנטים.
הערות:
א. השלמת תכנית ההשלמות אינה מקנה תואר ראשון בעבודה סוציאלית.
ב. מסיימי שנה א' בהשלמות המעוניינים לעבור מתכנית ההשלמות ללימודי תואר ראשון, מועמדותם תישקל בהתאם להישגיהם בראיון קבלה.
ג. המועמדות לתואר שני וכן תחום ההתמחות בתכנית תישקל על פי אותן אמות מידה כמו של מועמדים מקרב בוגרי בית הספר לעבודה סוציאלית.
ד. סטודנט שעבר מתכנית ההשלמות לתכנית לימודי תואר ראשון, יוכל להגיש מועמדותו ללימודי תואר שני בהתאם לכללים המקובלים לגבי מועמדי תואר שני, כולל שנתיים של ניסיון מקצועי לאחר קבלת תואר ראשון.
תואר שלישי
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט)
יושב ראש ועדת הדוקטורט: פרופסור זאב וינשטוק
מטרת התכנית להכשיר חוקרים, אנשי אקדמיה ומנהיגות מקצועית בעבודה סוציאלית.
תנאי קבלה לבעלי תואר מוסמך בעבודה סוציאלית
רשאי להגיש מועמדותו ללימודים לתואר דוקטור כל בעל תואר תואר שני או תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטה מוכרת בארץ אשר השיג ציון ממוצע לפחות 86 בלימודים לתואר שני וציון לפחות 90 בעבודת גמר מחקרית (תיזה).
מועמדים בעלי תואר מוסמך במדעי הרווחה והבריאות, מדעי הרוח, מדעי החברה ומשפטים עם ממוצע של 86 לפחות בלימודי תואר שני, ממוצע של 90 לפחות בתיזה.
מועמדים שהתואר השני שלהם אינו ממדעי הרווחה והבריאות, יהיה עליהם להציג עותק התזה לוועדת הדוקטורט לבחינה בעמידה בקריטריונים של מדעי הרווחה והבריאות.
מועמדים מוסמכי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן מוסמכי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה־GRE.
בקשת הקבלה תוגש בכתב ליושב ראש ועדת הדוקטורט בצרוף המסמכים הדרושים. פרוט רשימת המסמכים והטפסים ניתן להוציא מאתר האינטרנט של בית הספר לעבודה סוציאלית https://sw2.haifa.ac.il/he/phd-candidates-info
ועדת קבלה
ועדת הקבלה לתכנית הדוקטורט תשקול ותחליט על קבלת המועמדים לתכנית הדוקטורט
על פי רמת הציונים בלימודי התואר שני, בעבודות ובתיזה, ההמלצות, הצהרת הכוונות, ציוני המועמדים בקורסי המחקר (שיטות מחקר וסטטיסטיקה), ובגורמים נוספים, עפ״י שיקול הוועדה.
מועדי הרשמה לתואר שלישי
ההרשמה לתואר שלישי נעשית לסמסטר א בלבד.
ההרשמהפתוחה כל השנה. חומר ההרשמה במלואו צריך להגיע למזכירות סטודנטים בבית הספר לעבודה סוציאלית באופן דיגיטלי כפי שמפורט באתר בית הספר
https://sw2.haifa.ac.il/he/phd-candidates-info.
לימודים לתואר שלישי
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א׳
בשלב זה על הסטודנט להכין את הצעת המחקר המורחבת ולעמוד בדרישות אחרות שיוטלו עליו (כגון, קורסים הקבועים בתכנית הלימודים).
משך הלימודים בשלב מחקר א' לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית. בסמוך לסיום שלב זה ועדת הדוקטורט של בית הספר לעבודה סוציאלית, בתאום עם המנחה יקבעו אם להקים לסטודנט ועדה מלווה. במידה ולא הוקמה ועדה מלווה, ועדת הדוקטורט תבחן את הצעת המחקר ותיעזר גם בחוות קוראים חיצוניים. החלטת ועדת הדוקטורט לאשר את ההצעה, לדחותה או לדרוש שינויים ותיקונים תתבסס על חוות דעת אלו. משקבעה ועדת הדוקטורט כי הצעת המחקר עומדת בקריטריונים הנדרשים, היא ממליצה בפני הרשות ללימודים מתקדמים על מעבר לשלב מחקר ב׳.
הצעת המחקר לא תועבר לשיפוט , במידה ואין הסכם מנחה מונחה.
שלב מחקר ב׳
שלב זה מתאפיין בביצוע המחקר וכתיבת עבודת הדוקטורט. כמו־כן, הסטודנט ימשיך ללמוד בהתאם לצורך, בקורסים הנדרשים בתכנית הלימודים.
משך הלימודים בשלב מחקר ב' יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א' ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
הארכה מעבר לתקופה זו טעונה המלצת ועדת הדוקטורט של בית הספר לעבודה סוציאלית ואישור הרשות ללימודים מתקדמים.
תכנית הלימודים
א. כל סטודנט יחויב בקורסים בהיקף של 16 שעות שבועיות סמסטריאליות במהלך לימודי הדוקטורט. מומלץ כי מחצית לימודי הדוקטורט יסתיימו בשלב מחקר שלב א׳.
ב. הקורסים מחולקים לקורסי חובה בהיקף של 14 שעות שבועיות סמסטריאליות וקורס בחירה בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות. קורס הבחירה יקבע על ידי מנחה העבודה או הוועדה המלווה בתאום עם הסטודנט/ית ואישור יושב ראש ועדת דוקטורט. המנחה ו/או הוועדה המלווה רשאים להטיל על התלמיד חובת בחינה (בכתב או בעל־פה) בשיעורים שהסטודנט נדרש להשתתף בהם.
ג . סטודנט לא יוכל למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט לפני שסיים את מלוא שעות הלימוד הנדרשות.
ד. דרישות אקדמיות נוספות (למשל, שפה זרה) תהיינה בהתאם לנושא העבודה ולתקנון הרשות ללימודים מתקדמים
קורסי חובה
- סמינר דוקטור שנתי — 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
- שיטות מחקר מתקדם איכותני — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- שיטות מחקר מתקדם כמותני — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- בניית ידע בעבודה סוציאלית — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- מדיניות רווחה — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- לקראת שילוב באקדמיה — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- שיעור בחירה — 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מסלול ישיר לדוקטורט
מסלול זה מיועד למועמדים מצטיינים בעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית (מספר המקומות מוגבל). ההרשמה למסלול זה תתקיים פעם אחת בשנה בלבד
תנאי קבלה
ממוצע של 90 לפחות, בלימודי תואר ראשון וממוצע של 90 לפחות בקורסי מחקר.
בחינת כניסה באנגלית.
מבנה הלימודים
לימודי תואר שני בהיקף 32 שעות שבועיות סמסטריאליות ( ממוצע 90 לפחות) ייערכו במסגרת אחד מתחומי ההתמחות של התואר השני. בנוסף לכך, הסטודנט יחויב בלימודי מחקר במסלול תיזה (ממוצע 90 לפחות), עליו להגיש 2 עבודות סמינריוניות ולקבל בכל אחת מהם ציון 90. הגשת הצעת מחקר בתום הסמסטר השלישי ללימודים ואישורה לא יאוחר מתום הסמסטר הרביעי בלימודים. עם השלמת חובות אלו הסטודנט יעבור לסטודנט מחקר שלב ב' ויקבל תעודת מוסמך במסגרת מסלול ישיר לדוקטור. לאחר שלב זה יהיה עליו להשלים 16 שעות שבועיות סמסטריאליות במסגרת לימודי הדוקטור וכתיבת עבודת המחקר.
משך הלימודים הכולל למסלול הישיר לדוקטורט הוא חמש שנים (מידע נוסף ניתן לקרוא בתקנון הרשות ללימודים מתקדמים).