286
בית הספר לבריאות הציבור
לימודים לתואר שני בבריאות הציבור MPH –
Master of Public Health
לימודים לתואר שני בניהול מערכות בריאות MHA –
Master of Health Administration
לימודים לתואר שני בתזונה, בריאות והתנהגות MAN
Master in Applied Nutrition
ראש בית הספר: פרופסור שירה זלבר שגיא
ראש התמחות בריאות הקהילה: דוקטור מאיה פלד רז
ראש התמחות קידום בריאות: פרופסור ענת גסר-אדלסבורג
ראש התמחות אפידמיולוגיה: דוקטור גלית ויינשטיין
ראש מגמת בריאות סביבתית ותעסוקתית: דוקטור יונה אמסטר
ראש התמחות מינהל מערכות בריאות: דוקטור מיה נגב
ראש התמחות ביוסטטיסטיקה – דוקטור פבל גולדשטיין
ראש התמחות שירותי בריאות נפש: דוקטור שרון שניטמן
ראש תכנית ניהול מערכות בריאות: פרופסור מאיר פוגטש
ראש תכנית תזונה, בריאות והתנהגות: דוקטור רוני אלרן ברק
ראש התכנית הבינלאומית במנהיגות וניהול במערכת הבריאות העולמית: פרופסור מנפרד גרין
יו"ר הוועדה החוגית ללימודי מוסמך: פרופסור ענת גסר אדלסבורג
יו"ר ועדת דוקטורט: פרופסור מנפרד גרין
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אורנה בראון-אפל, פרופסור מנפרד גרין, פרופ' פרופסור יעל לצר, פרופסור ליטל קינן בוקר, פרופסור רפאל כראל
פרופסור חבר:, פרופסור רונית אנדוולט (מומחה), פרופסור מיכה ברחנא (מומחה), , פרופסור ענת גסר-אדלסבורג, פרופסור שירה זלבר שגיא, פרופסור דיאן לוין זמיר (מומחה), פרופסור מאיר פוגטש (מומחה), , פרופסור ליזה רובין (מומחה), פרופסור שמואל רשפון, פרופסור כרם שובל, פרופסור ריצ'רד שוסטר (מומחה).
מרצה בכיר: דוקטור רונית אלמוג (מומחה), דוקטור יונה אמסטר (מומחה), דוקטור פבל גולדשטיין , דוקטור גלית ויינשטיין, דוקטור סלמן זרקא (מומחה), דוקטור גפן קליינשטרן, דוקטור מיה נגב, דוקטור מאיה פלד רז (מומחה), דוקטור שרון שניטמן
מרצה: דוקטור רוני אלרן ברק, דוקטור יהונתן דובנוב (מומחה), דוקטור משה משעלי (מומחה), דוקטור שמואל קלנג (מומחה), דוקטור אלי רוזנברג
עמיתי הוראה ומורים מן החוץ: דוקטור ארז און, דוקטור שרון אלקלעי פרייס, דוקטור דיאנה בלנק פורת, דוקטור יהודה בן דוד, דוקטור ניצה ברקן, דוקטור יוהנה גייגר, דוקטור נילי גרינברג, דוקטור ירון דנקמפ, פרופסור שלמה הראלי, דוקטור ציפי העצני, דוקטור גיל הררי, דוקטור צבי וינר, דוקטור אבשלום וקנין, דוקטור יצחק זיידיס, דוקטור נעם יהודאי, גברת נטע לוטרמן, גברת לילך מלוויל, גברת ניבה מנור, דוקטור שרון נחמני, דוקטור אלון פרץ, פרופסור שי צפריר, פרופסור מיכל שמאי
תלמ"ח ב' : דוקטור מוטי חיימי
מזכירות ביה"ס
מינהלן : גילה פילוסוף אסס
טלפון: 04-8288675, פקס: 04-8288637
מיקום: בנין הפקולטה במדעי הרווחה ובריאות , קומה 4
אימייל: gassas@univ.haifa.ac.il
אתר ביה"ס באינטרנט: http://publichealth.haifa.ac.il/index.php/he/
מרכזת: מריה ליברזון
טלפון: 04-8288597
אימייל: mliberzon@univ.haifa.ac.il
שעות הקבלה: ימים א'-ה' בין השעות 10.00-12.00
דואל: mliberzon@univ.haifa.ac.il
מטרת הלימודים
בריאות הציבור הנה משאב מרכזי של חברה פעילה ומתפתחת, ושמירה על בריאות הציבור במובן הרחב ביותר הנה בסיס חיוני לכל מדינה וחברה. כיום מכירים בגורמים התנהגותיים, חברתיים, סביבתיים, ביולוגיים, גנטיים, ארגוניים, מדיניים וכלכליים כמשפיעים על מצב הבריאות של פרטים ואוכלוסיות. מכאן שפעילות לקידום בריאות הציבור צריכה לכלול לא רק פיתוח אמצעי אבחון וטיפול במסגרות רפואיות אלא בעיקר פיתוח סביבה וחברה, התומכת בהתנהגות בריאות ומקדמת איכות חיים גבוהה.
בית הספר לבריאות הציבור הינו מסגרת רב- תחומית אשר מטרתו להכשיר אנשי מקצוע אשר יהיו מסוגלים להתמודד עם מגוון והיקף הידע הקיים ועם מערכות משתנות, בעלות גוון עיוני, מעשי ותוכני.
מבנה הלימודים
לבית הספר שני מסלולים:
מסלול א': כולל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כתיבת סמינריון אחד וביצוע עבודת גמר מחקרית (תיזה)
מסלול ב': כולל 42 שעות שבועיות סמסטריאליות במסלול עבודה מסכמת כתיבת שני סמינריונים וכתיבת עבודה מסכמת.
הסטודנטים מחויבים במהלך הלימודים להשתתף בשני כנסים מדעים הקשורים לנושא המגמה שלהם ובאישור ראש המגמה. כל סטודנט יהיה חייב להשתתף בהדרכת ספרייה דרך פורטל הסטודנטים שלו, שיוכל לעשות באופן מקוון במהלך סמסטר א' ואשר בלעדיה, לא יותר לו לעלות לשנה ב'.
במסלול א' הכולל כתיבת עבודת תיזה קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לתיזה".
במסלול ב' הכולל כתיבת עבודה מסכמת קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לעבודת גמר".
בשנה א' לומדים יום אחד בשבוע (יום ה') בכל תכניות הלימוד.: בשנה ב' לומדים יום לימודים אחד (ד' או ה' לפי תכנית הלימודים) בכל התכניות.
בבית הספר 5 תכניות התמחות במסגרת הלימודים לתואר MPH: בריאות הקהילה, קידום בריאות, אפידמיולוגיה, מנהל מערכות בריאות ושירותי בריאות נפש.
בביה"ס מגמת לימודים בבריאות סביבתית וגהות תעסוקתית המעניקה תואר MPH
בביה"ס מגמת לימודים בביוסטטיסטיקה המעניקה תואר MPH
בביה"ס מגמת לימודים בניהול מערכות בריאות המעניקה תואר MHA
בביה"ס מגמת לימודים בתזונה, בריאות והתנהגות המעניקה תואר MAN
בביה"ס מסלול משולב MD עם MPH/MHA לסטודנטים לרפואה
בביה"ס תכנית בינלאומית לתואר שני במנהל מערכות בריאות הנלמדת באנגלית –
MPH in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership
פירוט תכנית ההתמחות לתואר MPH:
- בריאות הקהילה:
ראש תכנית ההתמחות – דוקטור מאיה פלד רז, עורך דין
מה חובותיה של המדינה כלפי בריאות הציבור ומה הן גבולות סמכויותיה? מה הכללים שאמורים להנחות את קביעת והפעלת מדיניות בריאות הציבור בישראל? כיצד מחליטים על הפעלתן של תכניות התערבות או סקר? האם המדינה יכולה לחייב אדם להימצא בבידוד? להתחסן? לעטות מסכה?
שאלות אלו ואחרות נידונות ומקבלות מענה במסגרת תכנית הלימודים בבריאות הקהילה.
התכנית, העוסקת בבריאות הציבור הקלסית, מספקת לתלמידיה כלים להבנת שירותי הבריאות בקהילה, להפעלתם ולפיתוחם, תוך התמקדות בתחומים שלהלן: מדיניות בריאות הציבור ברמת העולמית, הלאומית והמקומית, מדיניות חיסונים, ניטור מצבי בריאות ומחלה, בריאות האם והילד, שחפת ואיידס והיבטים אתיים וחוקיים של בריאות הציבור.
- קידום בריאות:
ראש תכנית ההתמחות- פרופסור ענת גסר-אדלסבורג
קידום בריאות הנו תהליך רב מערכתי המאפשר הן לפרט והן לאוכלוסייה להגדיל את שליטתם על מצב בריאותם ולשפרו באמצעים מגוונים.
קידום הבריאות מאפשר רווחה גופנית ונפשית, שיפור יכולות הפרט והחברה ומתן בריאות כוללת מיטבית. הדרך הטובה ביותר לקידום הבריאות הינה באמצעות העצמת הפרט והקהילה, שינוי מדיניות ורתימת גופים שונים לחשיבה ופעילות משותפת לשיפור בריאות האוכלוסייה.
קידום בריאות של אוכלוסיות שונות מתבסס על העקרונות הבאים: התייחסות כוללנית לאורך שדירת החיים ולא ממוקדת באוכלוסיית חולים.
- תפיסה אקולוגית הדוגלת ביצירת סביבה המאפשרת בריאות מרבית לאוכלוסייה.
- שימוש באסטרטגיות מגוונות לעידוד בריאות (תקשורת, חינוך, חקיקה, הקצאת משאבים, שינויים ארגוניים, פיתוח קהילתי).
- העצמה ברמת הפרט והקהילה.
קידום בריאות הינה פעילות חברתית ובריאותית, המופעלת באמצעות בנית מדיניות ציבורית תומכת בריאות, בנית סביבה תומכת בריאות, בנית מיומנויות אישיות, חיזוק הפעילות הקהילתית, והכוונה של שירותי הבריאות לקהילה ולמניעה. בתכנית יוכשרו מומחים בתכנון, הפעלה והערכה של תכניות קידום בריאות בכל האסטרטגיות. ההכשרה תכלול גם התנסות בקהילה מותאמת למטרות התכנית.
המגמה לקידום בריאות מיועדת לבעלי תואר ראשון ממדעי החברה, החיים והרפואה המתעניינים בבריאות הציבור ומבקשים לעסוק בקידום בריאות במערכות כמו: מערכת הבריאות, מערכת החינוך, מערכות ציבוריות ופרטיות (הייטק, תעשיה ) ועוד
בוגרי המגמה "מקדמי הבריאות" יוכלו להשתלב במערכות השונות ולתרום מהידע והמיומנות שלהם לקידום תכניות מקדמות בריאות, במערכת הבריאות, החינוך, ובמוסדות ציבוריים ופרטיים שונים.
תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
- אפידמיולוגיה:
ראש תכנית ההתמחות- דוקטור גלית וינשטיין
האפידמיולוגיה היא המדע הבסיסי ביותר בתחום בריאות הציבור. מטרתה לזהות את המקור, ולאתר את הגורמים למחלות ולמצבי בריאות שונים בקהילה.
במגמת אפידמיולוגיה הסטודנטים רוכשים ידע תיאורטי ומעשי בתכנון וביצוע מחקרים, בהערכת שירותי בריאות והתערבויות לקידום בריאות, בגילוי מוקדם של מחלות, בניהול סיכונים בבריאות ועוד.
במגמה מוצעים קורסי בחירה המאפשרים הכרות עם תוצאי בריאות מגוונים כגון מחלות לב, סרטן, בריאות האישה . קורסים נוספים יתמקדו בגורמים גנטיים, סביבתיים ובאורחות חיים ובהקשרם למצבי בריאות וחולי.
בתקופה בה האנושות מתמודדת עם תחלואה בנגיף חדש ולא מוכר- הקורונה SARS-CoV-2, ובעידן בו התפתחויות טכנולוגיות מאפשרות גישה למידע רפואי רב, יש צורך גובר באפידמיולוגים.
הכלים הנרכשים במסגרת המגמה יאפשרו העמקה בהבנת מחקרים השתלבות בקבוצות מחקר, במכוני מחקר, מוסדות רפואיים ובאקדמיה.
תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
- שירותי בריאות נפש לתואר MPH
ראש תכנית ההתמחות – דוקטור שרון שניטמן
התוכנית בבריאות הציבור עוסקת ברווחתם של תושבי המדינה ומקדמת את בריאותם. בריאות הנפש כאחד המרכיבים של בריאות הציבור, הינו תחום המתפתח באופן מתמיד. יחד עם זאת, עדיין קיים העדר של מגוון שירותי מניעה, קידום, ריפוי ושיקום מתואמים היטב. בריאות הנפש מציבה אתגרים רבים למומחים בבריאות ציבור הכוללים זיהוי גורמי סיכון, העלאת מודעות להפרעות נפשיות ויעילות הטיפול בהן, הסרת הסטיגמה הקשורה בקבלת הטיפול, ביטול פערים בבריאות הנפש ושיפור נגישות לשירותי בריאות הנפש לכל בני האדם, ובמיוחד בקרב אוכלוסיות המושפעות מכך באופן לא פרופורציונאלי.
בגלל אתגרים בבריאות הציבור המוצבים ע"י בריאות הנפש, ישנה חשיבות מכרעת לאנשי המקצוע העתידיים בתחום של בריאות הציבור לקבל רקע משמעותי בנושאי בריאות הנפש. משמעות יצירת הספח לסטודנטים בתוכנית MPH בבריאות הנפש קהילתית היא שתלמידי ביה"ס לבריאות הציבור יזכו בהבנה מעמיקה של בריאות הנפש, התנהגויות סיכון, ותחלואה נלווית של מחלות נפש ומחלות כרוניות וכיצד יש להתמודד עם אתגרי בריאות נפש אלה ברמת האוכלוסייה כולה. הספח יוקדש לחינוך הדור הבא של אנשי בריאות הציבור והמדענים אודות חשיבותה של בריאות הנפש, המיומנויות מיוחדות הדרושות על מנת לטפל בבעיות הציבור בתחום בריאות הנפש ושילוב של בריאות נפשית ופיזית.
- מגמת מינהל מערכות בריאות ותכנית ניהול מערכות בריאות
מגמת מינהל מערכות בריאות ותכנית ניהול מערכות בריאות שמות דגש על ההיבטים הניהוליים של מערכות בריאות בתחומי המאקרו והמיקרו. מערכת הבריאות הנה אחת מהגדולות והמורכבות במדינה המודרנית. בישראל צורכת המערכת כ- 8% מן התוצר הלאומי ו- 12% מכוח העבודה. משרדי הממשלה, ארגוני הבריאות, קופות החולים ובתי החולים, מנהלים תקציבים גדולים וכוח אדם ניכר. התהליכים בתחום מוכרים: הוצאה גוברת לבריאות, העמקת הידע והגדלת היכולת הטכנולוגית הרפואית, ביזור, ותחרות מבוקרת. הללו מחייבים הכשרת כוח אדם ניהולי בעל ראיה כוללת בתחומי הרפואה, הבריאות, המשפט, הניהול והכלכלה. מורי התוכניות באים מן המגזר הרפואי, המנהלי, הכלכלי, החברתי והמדיני. בבית הספר לבריאות הציבור שתי אפשרויות לימוד העוסקות בתחומים אלה. מגמת "מינהל מערכות בריאות" המעניקה תואר MPH המתרכזת בנושאי מדיניות ומינהל ציבורי, ותכנית "ניהול מערכות בריאות" המעניקה תואר MHA המתרכזת בנושאים הקשורים לניהול בפועל של אירגוני בריאות בכל הרמות ועל ההיבטים הכלכליים הכרוכים בכך. להלן פירוט:
5.1. מגמת מינהל מערכות בריאות MPH
ראש המגמה: דוקטור מיה נגב
ראש תכנית ההתמחות– דוקטור מיה נגב
המגמה למינהל מערכות בריאות שמה דגש על לימוד וחקר תהליכי קבלת החלטות והתווית מדיניות במערכות בריאות ציבוריות, בארץ ובעולם. תלמידי המגמה נחשפים לאופן שבו תחומי שונים – כלכלי, רגולטורי, משפטי, ניהולי, ציבורי, חברתי, אתי וכד' – משפיעים על היכולת לנהל ולשפר את תפקודן של מערכות בריאות בראיית מאקרו. המגמה מיועדת לעובדי מערכת הבריאות ולמעוניינים להתמחות בתחומי מדעי החברה ובריאות הציבור, המעוניינים לרכוש כלים תיאורטיים ומעשיים אשר יאפשרו להם להשתלב ולהתקדם במערכת הבריאות בישראל ובשלוחותיה השונות בתפקידים העוסקים בהתווית ויישום מדיניות, ארגון וניהול
5.2. תכנית ניהול מערכות בריאות MHA
ראש התכנית ההתמחות: פרופסור מאיר פוגטש
ראש התכנית– פרופסור מאיר פוגטש
התכנית לניהול מערכות בריאות מעניקה רקע רחב ומעשי בתחומים הקשורים לניהול גופים וארגונים, ציבוריים ופרטיים, בכל הרמות, המהווים חלק ממערכת הבריאות בישראל. ייחודה של התוכנית לניהול מערכות בריאות הוא בגישה כוללת, בין תחומית, המשלבת לימודי ניהול עם היבטי המדיניות הארגון, הניהול העסקי והכלכלה שבהם עם הדגשים חברתיים ובריאותיים-רפואיים והקשר למדעי החברה והסביבה. המגמה מיועדת לתלמידים בעלי רקע תיאורטי ומעשי בניהול ולמתעתדים לעסוק בתחומים אלה, אשר מעוניינים להעמיק את ידעתם והבנתם בתחומי עיסוקם כיום, כמו גם לרכוש כלים לניהול מערכות מורכבות יותר בעתיד.
*הערה: מגמת ה-MPH עם התמחות במנהל מערכות בריאות וכן תכנית ה-MHA בניהול מערכות בריאות מוכרות על ידי המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, כחלק מתכנית ההתמחות במנהל רפואי לרופאים.
תכנית MPH מוכרת על ידי המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, כחלק מתכנית ההתמחות בבריאות הציבור.
- מגמת לימודים בביוסטטיסטיקה לתואר MPH
ראש התכנית– דוקטור פבל גולדשטיין
כיום משרדי ממשלה, חברות תרופות, מרכזי מחקר בבתי חולים ואוניברסיטאות, סטארטאפים בתחום הבריאות מתקשים למצוא ביוסטטיסטיקאים בעלי רקע באפידמיולוגיה ובריאות הציבור. מטרות התוכנית הנן להכשיר ביוסטטיסטיקאים בעלי רקע מולטי-דיסציפלינרי ויכולות מגוונות בניתוח נתונים בתחום בריאות. תכנים התוכנית מתמקדים בהבנת מתודולוגיה סטטיסטית, אפידמיולוגיה ושיטות המחקר עם דגש חזק על יישומיות וקשר עם תעשיה.
7. מגמת לימודים בבריאות סביבתית וגהות תעסוקתית לתואר MPH
ראש התכנית- דוקטור יונה אמסטר
המגמה מכשירה אנשי בריאות ציבור בתחום של בריאות וגהות סביבתית תעסוקתית, גהותנים, אחיות תעסוקתיות ורופאים המתמחים ברפואה תעסוקתית. זאת במטרה ליצור שפה משותפת מקצועית לבאים מרקעים שונים, כנאמני בריאות האוכלוסיה בכל הקשור להערכת איכות הסביבה או לפגיעה עקב תנאי התעסוקה של אוכלוסיות עובדים שונות. הגישה הכללית להקניית ידע בתחומים אלו מושתתת על הערכה והבנה אפידמיולוגית של גורמים אקטואליים בתחום הבריאות, הסביבה והעבודה, תוך דגש על מנגנונים, דרכי מניעה, גהות וקבלת החלטות.
ההוראה תנתן ע"י צוות מורים בעלי התמחות בכל אחד מן הנושאים העיקריים: אפידמיולוגיה סביבתית/תעסוקתית, איכות האויר, מים קרקע, הערכת סיכונים סביבתיים, עקרונות בריאות העובד, מחלות מקצוע תעסוקתיות, תקינות, בטיחות, ארגונומיה וגיהות תעסוקתית.
הצפי הוא שבוגרי המגמה יקלטו במגוון מקומות שבהם נדרש ידע מקצועי כזה, כגון – רשויות מקומיות, איגודיי ערים ותעשיה, משרדי ממשלה, חברות כלכליות, שירותי בריאות ומערכות.
8. מגמת לימודים MAN בתזונה, בריאות והתנהגות
ראש התכנית: דוקטור רוני אלרן ברק
התכנית נלמדת ביום לימודים אחד בשבוע – בשנה א' ביום ה' ובשנה ב' ביום ד'
תזונה מאוזנת בהתאם לדרישות התזונתיות, תוך יישום של התנהגות תזונתית בריאה, הנה בעלת חשיבות רבה בשיפור איכות החיים ובמניעה ובטיפול במחלות שונות ובראשן המחלות הכרוניות המאפיינות את מאה השנים האחרונות. יש יתרון רב לדרכי התערבות המשלבות טיפול תזונתי עם התייחסות לממד ההתנהגותי, אישיותי, חברתי ומשפחתי של הפרט תוך בניית מערכות תמיכה ומוטיבציה. ייחודה של מגמה זו הוא בהתייחסות לצד ההתנהגותי והרגשי של התזונה, ולתפקיד אותו הוא ממלא הן באטיולוגיה, הן במניעה והן בטיפול.
מטרות המגמה העיקריות כוללות:
- לימוד והבנה מעמיקה של ההתנהגות התזונתית במצבי בריאות וחולי לאורך מעגל החיים, במחלות כרוניות ובהפרעות אכילה.
- הבנת התנהגות תזונתית בקרב אוכלוסיות מיוחדות.
- הקניית יכולת הדרכה בתחום המשלב התנהגות תזונתית עם היבטים חברתיים, תרבותיים ופסיכולוגיים.
- הקניית ידע נרחב הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו לצורך תכנון, ביצוע והערכת מחקר והתערבויות בפרט ובקהילה בתחומי התנהגות תזונתית.
המרצים של התכנית הנם בעלי ידע והתמחות במדעי ההתנהגות, מדעי התזונה, מדעי החברה והשילוב ביניהם. מערך הלימודים משלב קורסי חובה ובחירה של בית הספר לבריאות הציבור וקורסי חובה ובחירה של המגמה. התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון בתזונה והמסיימים יקבלו תואר שני בתזונה, בריאות והתנהגות – (MAN (Master in Applied Nutrition.
תנאי קבלה ייחודיים למגמה: דיאטנים בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות. כמו כן, יוכלו להתקבל גם סטודנטים ללא ניסיון במקצוע, אשר זה עתה סיימו תואר ראשון במדעי התזונה. סטודנטים שטרם סיימו את הסטאז' יוכלו לשלב יציאה לסטאז' במהלך הלימודים (תתאפשר חופשה מלימודים), תוך תיאום עם ראש המגמה.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן תינתן קדימות למועמדים עם דרישות הקדם והכישורים הטובים ביותר.
תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
- תכנית בינלאומית לתואר שני במנהל מערכות בריאות
MPH in Health Systems Administration and Global Health Leadership
ראש התכנית: פרופסור מנפרד גרין
התכנית נלמדת בשפה האנגלית
התוכנית הבינלאומית לתואר שני במנהיגות וניהול במערכת בריאות עולמית של אוניברסיטת חיפה, נבנתה על מנת לספק לסטודנטים בסיס איתן וידע נרחב במנהיגות בריאות עולמית וכן לאפיין את האתגרים הקיימים בבריאות עולמית.
התוכנית הינה מיוחדת ומספקת רמה גבוהה של מקצועיות, תקשורת וידע בנושאי בריאות הציבור ובריאות עולמית.
מטרתה של התוכנית הינה להכשיר מנהיגים בבריאות עולמית.
במסגרת תכנית הלימודים הסטודנט ירכוש את הרקע התיאורטי בבריאות הציבור ובמנהיגות והתוכנית תאפשר לו ליישם את התיאוריה בשטח, תוך שימוש בקורסים התיאורטיים והמעשיים.
תכנית הלימודים הבינלאומית נמשכת שנה אקדמית אחת, ומקבילה לתוכנית המאסטר בארצות הברית, אשר נלמדת לאורך שלושה סמסטרים, שמתחילים באוקטובר ומסתיימים בספטמבר בשנה שאחרי.
התוכנית היא בת 45 שעות לימוד, וכוללת קורסי חובה (חובת בית ספר), קורסי מגמה, קורסי בחירה וכן כתיבת פרויקט והתנסות בשטח.
בסוף שנת הלימודים הסטודנט יקבל תואר שני בבריאות הציבור- MPH.
מטרות התכנית:
- לספק כלים מעשיים להתמודדות עם בעיות רב- תרבותיות בבריאות הציבור ובבריאות העולמית.
- לספק התנסות מודרכת וממוקדת במניעת מחלות, קידום בריאות, מדיניות ושירותי בריאות ומחקר בבריאות עולמית.
- להכין סטודנטים לתפקידים ניהוליים במשרד הבריאות, עמותות ללא כוונות רווח, ארגוני עזר בזמני אסון וקבוצות תמיכה, וכן לתפקידי מחקר בשירותי בריאות.
לפרטים נוספים אנא בקרו באתר: http://globalhealthleadership.haifa.ac.il
- מסלול משולב MD, MPH (MHA) לסטודנטים לרפואה בפקולטה לרפואה בטכניון
התכנית מיועדת לסטודנטים לרפואה בפקולטה לרפואה בטכניון שהחלו את לימודיהם במסלול ישיר במגמת רפואה
מסלול אינטגרטיבי של לימודים למוסמך בבריאות הציבור המשולבים בהליך ההכשרה של סטודנטים לרפואה מאפשר לרופאים לעתיד שילוב יעיל ומקוצר להשגת ההתמקצעות הנדרשת. מסלול ההכשרה המשותף הוא שיתוף פעולה בין בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה לבית הספר לרפואה בטכניון. מטרתו ניצול הדדי של המומחיות המקצועית הייחודית של כל מוסד להרחבת המגוון והאיכות של מסלולי הלימוד בשני המוסדות ולמתן מענה לסטודנטים מצטיינים שמעוניינים לשלב לימודים לתארים משני המוסדות.
הכרה הדדית בקורסים הנלמדים במוסד האחר מאפשר מספר קטן יותר של שעות לימוד (שש"ס) בהשוואה למסלול הרגיל ופטור מחלק מקורסי החובה לתואר המוסמך על בסיס קורסים בהיקף תכנים דומה בפקולטה לרפואה.
עבודת התזה בבית הספר לבריאות הציבור תוכר ע"י הפקולטה לרפואה כעבודת גמר לתואר MD.
תנאי קבלה לתכנית:
- ממוצע הציונים עד תום סמסטר א' שנה ג' ברפואה – 80.
- עמידה בדרישות לקבלת תואר ראשון במדעי הרפואה (ניתן יהיה לקחת קורסים נבחרים מהמסלול, בעיקר קורסי בחירה, גם לפני סיום התואר הראשון על מנת להקל על עומס הלימודים במסלול הרב שנתי)
- ציון 85 ומעלה בקורסים אפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה. ממוצע זה מהווה תנאי למסלול תזה בבית הספר לבריאות הציבור. המסלול המוצע כולל תזה ולכן יתקבלו רק מועמדים שעמדו בדרישה זו.
ניתן להירשם במסלול זה לאחת מהתכניות הבאות: אפידמיולוגיה, מינהל מערכות בריאות, ניהול מערכות בריאות, קהילה, סביבה ותעסוקה וקידום בריאות. קורסי חובה, חובת מגמה ובחירה בהתאם לדרישות בית הספר בתכנית הנבחרת.
כדי להירשם לתכנית זו יש לקחת הפסקה לצורך התואר הנוסף לאחר סיום החובות לתואר הראשון במדעי הרפואה (בין שנה שלישית לרביעית או בין רביעית לחמישית)
הלימודים יתפרסו על פני שנה (שני סמסטרים עם אפשרות להשלמות בסמסטר קיץ לפי הצורך)
ימי ההוראה בבית הספר לבריאות הציבור הם רביעי וחמישי .
הסטודנטים יוכלו להירשם לקורסי בחירה מחוגים אחרים באוניברסיטה בשאר ימות השבוע.
ימי השבוע שבהם לא ניתנים קורסים יוקדשו לעבודת התזה.
לפי מספר הסטודנטים תישקל הוספת קורס יישומי ייעודי לסטודנטים לרפואה במסלול זה באחד מהימים הנוספים.
אפשרות לבחור קורסי בחירה כלליים מכלל הקורסים למוסמכים הניתנים באוניברסיטה (מחלקה לביוסטטיסטיקה, משפטים, מנהל עסקים וכו') באישור ראש המגמה.
תנאי הקבלה לכל תכניות הלימוד בבית הספר
* בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל ממדעי הבריאות, החיים, הרווחה והחברה בציון ממוצע של לפחות 82, ולא פחות מ 76 בכל אחד מחוגי הלימוד.
* מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה- GRE.
* לבוגרים אשר לא למדו במהלך לימודי התואר הראשון שלהם קורסים בסוציולוגיה/פסיכולוגיה או ביולוגיה/אנטומיה, תידרשנה השלמות במקצועות אלו.- הציון הנדרש בקורסים אלו לפחות 80. קורסי ההשלמה אינם במניין שעות הלימודים לתואר ומתקיימים באופן מקוון במהלך שנת הלימודים הראשונה.
* תינתן עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה.
* בחינת כניסה באנגלית בציון 80 ומעלה.
* מכתב המלצה אחד ממקום העבודה או מלימודים קודמים (למי שסיים בשלוש השנים האחרונות) אשר ישלח ישירות לבית הספר למייל: mliberzon@univ.haifa.ac.il.
* ידע בסיסי במערכות מידע ושימושי מחשב.
* מועמדים יזומנו לראיונות קבלה לפי דרישות ביה"ס.
* מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי לזכאותו לתואר.
בתכניות של מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות ניתן להתקבל לשנה א' רק למסלול ללא תיזה. בהתאם לדרישות הציונים, ניתן לעבור למסלול תיזה בסוף סמסטר א' ובסוף שנה א'
תנאי קבלה ייחודיים במגמת תזונה, בריאות והתנהגות (MAN)
בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחוץ לארץ במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות,
*ניתן לעשות סטאז' במהלך הלימודים, על ידי לקיחת חופשה לסמסטר או שניים.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן יתקבלו קודם מועמדים עם דרישות קדם וכישורים הטובים ביותר.
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים בכל מגמה כוללת לימודי חובה לכל בית הספר, לימודי חובה של כל מגמה, ולימודי בחירה. את לימודי הבחירה, יש לבחור על פי ההנחיות בכל מגמה כפי שיפורסמו לקראת הכנת מערכת הלימודים לאחר אישור ראש המגמה.
במהלך הלימודים יש לכתוב עבודה סמינריונית במסלול עם תיזה ושתי עבודות סמינריוניות במסלול עבודה מסכמת.
בכדי לכתוב סמינריון בסמסטר הראשון ללימודים (סמסטר א', שנה א') יש לקבל אישור מיוחד מראש המגמה.
כן, חובה על כל תלמיד בבית הספר להשתתף בשני כנסים לפחות במהלך התואר.
תכנית הלימודים הקובעת היא לפי השנה בה החל הסטודנט את לימודיו.
שנה א':
קורסי חובה (לכל המסלולים וכל המגמות)
הקורס שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לבריאות הציבור 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
לא חובה למגמת ניהול מערכות בריאות בתכנית MHA ולמגמת תזונה, בריאות והתנהגות MAN
אפידמיולוגיה ושיטות מחקר (קורס שנתי) 4-6 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים במגמות ניהול, מנהל ותזונה – הקורס בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות. ליתר המגמות – הקורס בהיקף 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
ביוסטטיסטיקה א' (1 או 2 – לפי מסלול הלימודים) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה ב' 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
חובה לסטודנטים במסלול תיזה בכל המגמות ולכל הסטודנטים במגמות אפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה.
כתיבה מדעית 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 8-14 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב':
קורסי חובה לכלל תלמידי ביה"ס
קורס חובה למסלול עבודה מסכמת:
הדרכה לעבודת גמר 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורס חובה למסלול כתיבת תיזה:
הדרכה לתיזה 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים שכותבים תזה או עבודת גמר איכותנית:
הדרכה לפרוייקט גמר ולתיזה – איכותני 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה לפי מגמות שנים א'+ב':
- בריאות הקהילה:
מדיניות בריאות הציבור – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מדיניות חיסונים – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל:10 שעות שבועיות סמסטריאליות
2. קידום בריאות:
מושגי מפתח בקידום בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תאוריות ומודלים והתנהגות בריאותית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנון והערכת תכניות התערבות בקידום בריאות–שנה ב בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרקטיקום בקידום בריאות בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
3. אפידמיולוגיה:
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה למתקדמים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סקירת ספרות שיטתית ומתא-אנליזה- שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
4. שירותי בריאות נפש:
מבוא לשיקום פסיכיאטרי – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מדיניות בבריאות נפש קהילתית– שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכופתולוגיה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורס בחירת חובה מחוג הספח – שנה ב' בהיקף של 2-4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל:8-10 שעות שבועיות סמסטריאליות
5.1. מינהל מערכות בריאות:
מערכת הבריאות בישראל – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
יסודות הניהול – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת בריאות מורחב – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למדיניות ציבורית בבריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
במסגרת קורסי הבחירה במנהל מערכות בריאות יהיו מקבצי בחירה מחייבים כפי שיפורסם בחוברת המידע לסטודנט שתפורסם לסטודנטים לקראת תחילת שנה"ל.
5.2. ניהול מערכות בריאות MHA
יסודות הכלכלה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכת הבריאות בישראל – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניהול פיננסי של מערכות בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חובה במסלול ללא תיזה בלבד
יסודות הניהול – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
משפט ואתיקה בבריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת בריאות מורחב – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 14-16 שעות שבועיות סמסטריאליות
במסגרת קורסי הבחירה בניהול מערכות בריאות יהיו מקבצי בחירה מחייבים כפי שיפורסם בחוברת המידע לסטודנט שתפורסם לסטודנטים לקראת תחילת שנה"ל.
6.ביוסטטיסטיקה
מבוא לתכנות סטטיסטית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
(מופיע במסגרת חובת בי"ס)
ביוסטטיסטיקה ג' – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
דו"ח סטטיסטי ורפואי – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה למתקדמים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקטים בביוסטטיסטיקה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
- בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית
מבוא לבריאות העובד והסביבה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למחלות תעסוקתיות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
טוקסיקולוגיה– שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות בגהות תעסוקתית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ארגונומיה פיזיקלית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לבטיחות בעבודה וניהול סיכונים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פתור לבעלי קורס ממוני בטיחות)
סך הכל 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
- תזונה, בריאות והתנהגות MAN
סוגיות בדימוי גוף – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכופתולוגיה – שנה א' / שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מודלים ותיאוריות של שינוי – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה תזונתית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סוגיות בטיפול – שנה ב' בהיקף 2שעות שבועיות סמסטריאליות
טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
יישומי טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפרעות אכילה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סה"כ סך הכל 22 שעות שבועיות סמסטריאליות
בנוסף יש ללמוד 8 שש"ס לפחות קורסי בחירה במגמות בריאות הקהילה, קידום בריאות, אפידמיולוגיה, שירותי בריאות נפש ו 4 שש"ס לפחות בתזונה בריאות התנהגות, מינהל מערכות בריאות, ניהול מערכות בריאות, ביוסטטיסטיקה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית, מתוך קורסי הבחירה של המגמה בה בחרת להתמחות, ולהשלים את מכסת השעות בקורסי בחירה מתוך כלל קורסי ביה"ס. באישור מיוחד ניתן לקחת קורסים גם ממגמות אחרות.
ייתכנו שינויים במערכת הלימודים
תנאי מעבר משנה לשנה:
* השלמת כל תנאי המעבר ממעמד "על תנאי" למעמד "מן המניין" (עבור הסטודנטים הרלוונטיים)
*ממוצע ציונים של 65 לפחות בשני הקורסים הבאים: ביוסטטיסטיקה א', אפידמיולוגיה ושיטות מחקר ולא פחות מ- 60 בכל קורס.
* מעבר לשנה שנייה במסלול עם כתיבת תיזה מחייב ממוצע ציונים של 83 לפחות בקורסים הבאים: ביוסטטיסטיקה א', אפידמיולוגיה ושיטות מחקר א' וב'.
* על סטודנטים להגיש נושא להצעת המחקר המאושר ע"י המנחה עד תום סמסטר ב' של שנה א'.
* מעבר לשנה ב' במסלול תיזה מותנה באישור ראש המגמה. אי הגשה במועד הנ"ל של נושא למחקר בתיזה המאושר ע"י המנחה וקבלת אישור ראש המגמה, משמעותם מעבר ללימודים בשנה ב' במסלול ללא תיזה.
במהלך הקורסים, בהם מוגשת עבודה/סמינריון כמטלת סיום, על פי שיקול המרצה וכן בסיום הגשת פרוייקט הגמר/התיזה, תתכן בחינה בעל פה, עפ"י דרישות המרצים
שקלול הציונים
מסלול א': עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה):
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
קורסי חובה ובחירה 50%
עבודה סמינריונית אחת 10%
מסלול ב': עם עבודה מסכמת:
עבודה מסכמת 20%
קורסי חובה ובחירה 60%
שתי עבודות סמינריוניות 20%
לפרטים נוספים ומעודכנים על התכנית, יש לפנות למזכירות ביה"ס או לאתר האינטרנט של בית הספר שכתובתו: http://hw.haifa.ac.il/publichealth/hebrew
לימודים לקראת תואר שלישי
יושב ראש ועדת הדוקטורט בבית-הספר: פרופסור מנפרד גרין
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים מצטיינים בעלי תואר שני בבריאות ציבור או בתחומים נושקים הרוצים ללמוד לתואר שלישי, ומתאימה לתלמידים שהתקבלו ללימודים מתקדמים בבית הספר.. המסלול לדוקטורט במסגרת בית הספר יעניק מסגרת מקצועית בבריאות הציבור בה תתאפשר הן למנחים והן לדוקטורנטים למידה והפריה הדדית, וכן פיתוח תחומי מחקר בבריאות הציבור.
קהל היעד
התוכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני בבריאות הציבור או תואר שני אחר שאושרו על ידי ועדת דוקטורט של בית הספר(MA, MSc) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ. מדי שנה, יתקבלו לתוכנית הדוקטורט עד שבעה סטודנטים, על פי החלטת ועדת הדוקטורט.
הלימודים יתקיימו בשלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר — קבלה למסלול זה תתאפשר במקרים חריגים ובאישור מראש של ועדת הדוקטורט בבית הספר
- לימודי מחקר מקדים
1. מסלול רגיל
1.1 תנאי קבלה עיקריים:
א. ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו- 90 בתיזה.
ב. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד מהם מנחה עבודת התיזה המחקרית.
ג. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ד. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד שישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
ה. ועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי תקבע את התאמת הסטודנט ללימודי דוקטורט, על פי ראיון, הצהרת הכוונות, הציונים ומכתבי ההמלצה.
ו. סטודנט אשר הרקע שלו אינו מאפשר קבלה לדוקטורט, יוכל להגיש מועמדות למסלול לימודי- מחקר מקדים.
1.2. קורסים וסמינריונים
כל תלמיד יחויב בלימודי חובה בהיקף של לפחות 6 שעות שבועיות סמסטריאליות בקורסים הרלוונטים למחקרו ובהסכמת מנחה הדוקטורט (לא כולל סמינר דוקטורנטים).
סטודנטים שלא למדו במהלך התואר השני שלהם את הקורסים "אפידמיולוגיה למתקדמים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות " ו"כתיבת מאמרים -2 שעות שבועיות סמסטריאליות " מחוייבים לקחת קורסים אלו, כחלק מ 6 השעות שבועיות סמסטריאליות
במניין 6 השעות שבועיות סמסטריאליות יכלל לפחות קורס מתודולוגי אחד בן 2 שעות שבועיות סמסטריאליות אשר יקבע על פי שיטות המחקר בהן יעשה הסטודנט שימוש במחקרו. אם המחקר הינו כמותני בלבד, ייקח הסטודנט קורס מתודולוגי המבוסס על שיטות כמותניות, אם הסטודנט ישתמש בשיטות איכותניות יהיה עליו לקחת בנוסף קורס בשיטות מחקר איכותניות, כל זאת עפ"י החלטת המנחה/ועדת הדוקטורט.
קורסים בתחום נושא הדוקטורט ייקבעו באופן אישי על–ידי מנחה הדוקטורט על פי הצורך. סך השעות שבועיות סמסטריאליות בדוקטורט לא יעלה על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות.
1.3 סמינר מחקר בית-ספרי לדוקטורנטים
הסמינר יקנה את הכלים הדרושים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים, כמו גם הבנה מעמיקה של תהליכי המחקר בבריאות הציבור. הסטודנטים יידרשו להציג את מחקר הדוקטורט; הצגת העבודה תלווה בדיון. מורי בית הספר יהיו שותפים לקורס זה. הסטודנטים ידרשו להשתתף בסמינר לכל אורך לימודיהם. סמינר דוקטורנטים יכלול גם מפגשים שהם במהותם ,journal "club" , במפגשים אלו יוצגו מאמרים בנושאים עדכניים ויערך דיון בנושא.
1.4 משך זמן הלימודים: משך הזמן הרצוי ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים.
2. מסלול ישיר לדוקטורט
2.1 אוכלוסיית היעד
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושבית הספר רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי.
2.2 תנאי קבלה
א. ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
ב. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
ג. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ד. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד ששה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
ה. הסטודנט יתקבל לאחר ראיון בועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי.
2.3 מבנה הלימודים
* השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בבית הספר לבריאות הציבור, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
* הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה על ידי בית הספר, ואושרה ע״י הרשות ללימודים מתקדמים. על הסטודנט להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
* תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 18 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
* הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. תהליך הגשת הצעת המחקר זהה למסלול הרגיל לדוקטורט.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור הסטודנט למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
סטודנט במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל.
* משך הלימודים למטלות אלו הוא שלוש שנים.
3. מסלול לימודי מחקר מקדים
3.1 אוכלוסיית היעד
מיועד לשתי אוכלוסיות סטודנטים:
א. סטודנטים שאינם מוסמכים בבריאות הציבור, אך עומדים בתנאי הקבלה, יתבקשו להשלים קורסים מבית הספר לבריאות הציבור.
תכנית לימודי החובה תכלול את הקורסים הבאים: מבוא לבריאות הציבור, אפידמיולוגיה ושיטות מחקר, ביוסטטיסטיקה.
סטודנטים אשר תחום המחקר שלהם יכלול היבטים אפידמיולוגים ידרשו לקחת את הקורס הבא: אפידמיולוגיה למתקדמים.
סטודנטים אשר תחום המחקר שלהם הוא בריאות סביבתית ותעסוקתית ידרשו לקחת את הקורס הבא: מבוא לבריאות הסביבה.
סטודנטים אשר תחום המחקר שלהם יכלול היבטים התנהגותיים ידרשו לקחת את הקורס הבא: מודלים ותיאוריות בהתנהגות בריאותית.
מדריך עבודת הדוקטורט יקבע שיעורי השלמה נוספים על פי נושא המחקר.
ועדת הדוקטורט הבית- ספרית תאשר את התוכנית והיקפה. התלמידים יידרשו לעמוד בכל מטלות הקורסים. תכנית הלימודים תיקבע בכתב באישור מדריך עבודת הדוקטורט.
ב. סטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בבריאות ציבור ללא תיזה, בציון 90 לפחות, יוכלו להתקבל למסלול זה אם הם עומדים בתנאי הקבלה ובהתאם להחלטת הוועדה הבית- ספרית. הסטודנטים יידרשו להשלים עבודת תיזה וקורסים נוספים על פי הצורך. סטודנטים שאינם מוסמכים בבריאות הציבור ידרשו לעמוד בתנאים המוזכרים מעלה.
MPH Program specialized in Health Systems Administration and
Global Health Leadership
Director: Prof. Manfred S. Green, MD,PhD
Co-director: Prof. Richard J. Schuster, MD,MMM
http://globalhealthleadership.haifa.ac.il/
Program Mission and Objectives
The primary mission of the program is to produce public health professionals who will become leaders, practitioners, teachers and researchers in global health. This is achieved by providing the students with the knowledge and tools necessary to work on a diverse range of public health issues in multicultural environments.
Program content
The curriculum includes the basic disciplines in public health, namely, epidemiology, biostatistics, social sciences, health and environmental sciences, health services management, public health policy, combined with exposure to other selected disciplines, and training in leadership.
Specific objectives of the program
To prepare students to work in public health practice in general and global health in particular.
To produce a cadre of future leaders in global health and administration and endow students with theoretical knowledge and practical tools to deal with multi-cultural issues in public health.
To prepare students with the skills to plan, implement, and evaluate policies and programs to address these needs.
To provide students with an opportunity to learn about health inequalities
To strengthen the public health research environment with knowledge exchange and translation.
To help students understand the conditions for the protection and promotion of the health of communities and their environments.
To develop in students the capacity to organize, analyze, interpret and communicate knowledge in an applied manner.
To develop and enhance personal and organizational leadership skills.
To familiarize students with the knowledge of the international organizations involved in public health (WHO, UNICEF, UNFPA, UNAIDS, ECDC, CDC, Red Cross and Civil Society Organizations, CSOs).
Application Requirements
Prospective students with a bachelor’s degree and a minimum GPA of 3.0, 80%, or the equivalent from an accredited university may apply to the Global Health Leadership & Administration MPH Program.
Admission Requirements
Copy of diplomas from all undergraduate institutions where you earned a degree. Must be translated to English alongside the original language.
Official certified (sealed) transcripts from all undergraduate and graduate institutions where you earned a degree. Must be translated to English alongside the original language.
Proven competence in English. Candidates who have not graduated from an academic institution where the language of instruction is English, or who are not native English speakers, must submit ONE of the following to prove a high level of English proficiency:
- General GRE scores taken within the last five years*
- Official TOEFL scores or other official English proficiency exam scores (e.g. IELTS)*
- Israeli applicants may submit scores from the official University-administered English exam.
* Test scores may be submitted electronically to the University of Haifa (school code: 0955). Alternatively, you may send the International School the original or authorized copy of your test score.
** Contact the admissions of the International School, Jeremy Salgues at jsalgues@staff.haifa.ac.il for information regarding exemptions
At least two letters of recommendation from either academic (i.e. a professor) or professional (i.e. a supervisor) sources. We do not accept personal references.
CV/Resume
Copy of valid passport & six passport-sized photos
Medical form
Health insurance registration form.
Terms and Conditions contract
Personal Statement: Your statement of purpose should be a concise, well-written essay about your educational/professional background and reasons for pursuing a graduate degree in public health. This essay should be approximately 500-750 words in length.
You should provide information about:
Your background as it relates to your academic and professional goals.
The motivating influences that inspired your interest in global health leadership and/or health administration.
Your future educational/career goals and objectives.
How an advanced degree will help you to achieve your educational and career objectives.
How your personal or academic background and experiences will bring a unique perspective to the program and positively contribute to the Global Health Leadership & Administration community.
* Requirement for International Applicants only
All queries must be sent to the following:
International applicants:
Jeremy Salgues at: jsalgues@staff.haifa.ac.il
Recruitment and Admissions, Graduate Programs
University of Haifa International School
Student Building, Room 227 | 199 Abba Hushi Blvd. Mount Carmel, Haifa 3498838
Tel: +972 4-8240717| Fax: +972 4-824-0391
Maria Liberzon at: mliberzon@univ.haifa.ac.il
School of Public Health, University of Haifa.
Phone: +972-4-8288675. Fax: +972-4-8288637
Israeli applicants:
Roy Cahanovitz (rcahano1@univ.haifa.ac.il) and Meirav Barki-Sarid (mbarki@univ.haifa.ac.il).
Registration Department, Student House, Room #102,
University of Haifa, 199 Abba Hushi Blvd., Mt. Carmel, Haifa 3498838 Israel; Phone No. +972-4-8240663, Fax No. +972-4-8249991.
- Copy of all of the documents to be sent to the Registrar’s office
- Two letters of recommendation
- CV/Resume
- Personal Statement
Program’s structure:
The program consists of 44 semestrial hours including 7 core courses, 6 concentration courses, a practicum and a capstone project, and 3 elective courses. Coursework is completed over three consecutive semesters from October through September. The program is full-time with on-campus instruction. Courses will mainly be held three days per week each semester. Please note that the curriculum is subject to change without notice. In addition to fulfilling the other requirements of the MPH degree program, students have the option to complete a thesis. Students who complete their thesis later than one semester after the completion of their coursework may be expected to pay an additional fee as detailed by the Graduate Studies Authority.Interested students may want to take advantage of the International School’s Hebrew and/or Arabic courses, although it is not required and is not included in the tuition. Intensive language courses are offered during the summer (July and August) and throughout the course of the semester. Please see the International School website for more details (www.uhaifa.org).
Global Health Leadership and Administration (MPH) Semestrial Hours
Core Courses 15
Introduction to Global Public Health 2
Theories and Models of Health Behavior 2
Environmental & Occupational Health 2
Epidemiology 2
Biostatistics 3
Decision Making in Health Systems 2
Human Rights & Public Health Ethics 2
Concentration Courses 17
Global Health Systems 3
Research Methods 4
Health Economics 2
Organization & Management 2
Leadership & Management 3
Leadership Seminar Series 3
Applied Practice & Integrative Learning 6
Applied Practice Experience (APE) 3
Integrative Learning Experience (ILE) 3
Elective Courses (Choose 3) 6
Vaccines 2
Current Dilemmas in Maternal & Child Health 2
Quality and Patient Safety 2
Drugs and society course 2
Meta- Analysis 2
Total Credits 44
Thesis Option: A thesis is not required for the MPH Program. All students must first graduate with the MPH degree and then those interested in a thesis option can apply for an additional year to complete research for a thesis. Their application must be approved by a faculty member who has agreed to be a supervisor and then accepted by the School of Public Health Thesis Committee.
Grading policy:
The grades are scored as follows:
95-100 – outstanding (equivalent to A+)
90-94 – exceptional (equivalent to A)
85-89 – good (equivalent to B+)
80-84 – satisfactory (equivalent to B)
70-79 – pass (equivalent to C)
60-69 – borderline pass (equivalent to C-)
Under 60 – fail. No credit is given for the course and the course must be repeated for credit.