הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (.M.A.)
יושב ראש הוועדה החוגית לתארים מתקדמים: דוקטור אביהו שושנה
מטרות ומבנה
מטרת הלימודים לתואר שני בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי בתחומי המנהיגות החינוכית, מדיניות החינוך, חינוך בלתי פורמלי וסוגיות חברתיות בחינוך. השאיפה היא להכשיר בוגרים שיקדמו מחקר חינוכי בתחומים האמורים ויובילו את העשייה החינוכית בארץ. הלימודים מתנהלים במסלולים מחקריים (הכוללים כתיבה של עבודת גמר מחקרית) ובמסלול יישומי (ללא עבודת גמר מחקרית).
הלימודים מתקיימים במגמות הבאות:
א. המגמה לחינוך, חברה ותרבות.
ב. המגמה לניהול מערכות חינוך.
תנאי קבלה
(ראו גם תנאי קבלה נוספים ייחודיים למגמות)
א. תואר ראשון
- ממוצע: ציון 80 לפחות בכל חוג בלימודי תואר ראשון.
- השלמות: מועמדים בעלי תואר ראשון שאינו בתחום מנהיגות ומדיניות בחינוך, יידרשו להשלים קורסים במסגרת חוגית, וכן במסגרת תכניות השלמה ייחודיות של המגמות בציון מינימאלי 80 (ראו הרחבה: לימודי השלמה בחוג ובמגמות במסגרת לימודי התואר).
- מסמכים: סטודנטים המסיימים את לימודיהם לתואר ראשון בשנת הלימודים הנוכחית יידרשו להגיש גיליון ציונים וממוצע (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת החובות לתואר ראשון.
- עברית: בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית יידרשו להיבחן בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
ב. בחינה באנגלית
ציון של 75 לפחות במבחן כניסה באנגלית.
מאחר ומספר המקומות בחוג מוגבל, אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת למגמה ולמסלול שביקש/ה, גם אם התמלאו תנאי המינימום הנדרשים. ייבחרו המועמדים בעלי ההישגים הטובים ביותר.
לימודי השלמה בחוג ובמגמות במסגרת לימודי התואר
- לבעלי תואר ראשון בחינוך שסיימו לימודיהם בתחומי לימוד שאינם תואמים למגמה המבוקשת, וכן לסטודנטים שאינם בעלי תואר ראשון בחינוך, ייקבעו קורסי השלמה (ראו ״תנאי קבלה״ א2 לעיל). סטודנטים יידרשו לסיים את לימודי ההשלמה במהלך שנה א׳ ללימודיהם בציון 80 בכל קורס. פטור מלימודי השלמה יינתן רק על בסיס מסמכים רלוונטיים ממוסד אקדמי מוכר. המסמכים הנדרשים (לכל קורס בנפרד) יכללו: סילבוס, ציון משוקלל (80 לפחות), פרטים על היקף הקורס, נקודות זכאות, שם ותואר המרצה. יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים. לא ידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.
- סטודנטים שלא למדו סטטיסטיקה ושיטות מחקר כמותניות ו/או איכותניות (בהתאם לדרישות המגמה), או שלמדו קורסים אלו לפני יותר מ-5 שנים, יחויבו בשנת לימודיהם הראשונה לתואר שני בשלושה קורסי השלמה כלהלן:
סטטיסטיקה (סדנא לפני תחילת שנת הלימודים)
שיטות מחקר (קורס מקוון)
שיטות מחקר איכותניות
- במידה והיקף ההשלמות הינו עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות, ניתן לשקול קבלה של המועמד ללימודי מוסמך האוניברסיטה (.M.A), במעמד של תלמיד על תנאי.
לימודי השלמה לקראת הצגת מועמדות לתואר שני
לימודים אלה מיועדים למועמדים שהיקף ההשלמות הנדרש מהם עולה על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות. ראו סעיף 8.12 בתקנון לימודי תואר שני בשנתון זה או באתר האינטרנט:
http://graduate.haifa.ac.il
מסלולי לימוד בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך
במסגרת התואר השני בחוג קיימים המסלולים הבאים: מסלול א׳, מסלול ב׳, מסלול אישי ומסלול ישיר לדוקטורט.
מסלול א׳ (כולל כתיבת תיזה)
מסלול זה כולל השלמת קורסים בהיקף של 34 שעות שבועיות סמסטריאליות והגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). רישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו שכן על הסטודנט לעמוד בתנאים נוספים: ממוצע כללי של 85 לפחות, ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית, ציון של 80 לפחות בקורסי מתודולוגיה והסכמה של התקשרות עם אחד ממרצי החוג למטרת הנחייה בתיזה. את טופס ההתקשרות עם המנחה לתיזה יש להגיש למזכירות החוג עד ה- 1.9.20. רישום למסלול א׳ אינו מבטיח מנחה לכל סטודנט או הנחייה בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו.
מסלול ב׳ (ללא כתיבת תיזה)
מסלול זה כולל השלמת קורסים בהיקף של 42 שעות שבועיות סמסטריאליות. על כל התלמידים במסלול ב׳ לעמוד בבחינת גמר/פרויקט גמר.
מסלול אישי (כולל כתיבת תיזה)
מטרתו של המסלול היא לאפשר לסטודנט ללמוד תחום מרכזי אחד, שבו הוא מעוניין להתמחות, ושאיננו בהכרח מוגבל לתכנית לימודים של מגמה מסוימת בחוג. במסלול זה הסטודנט מחוייב במכסת שעות לימוד כמו במסלול א׳, ובכתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה). תכנית הלימודים תיבנה על ידי מנחה עבודת הגמר, ותקבל את אישור יושב ראש הוועדה החוגית לתארים מתקדמים של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך והדיקן ללימודים מתקדמים. תנאי הקבלה למסלול האישי: ממוצע של 90 לפחות בלימודי התואר הראשון, ציון עובר בבחינת כניסה חוגית באנגלית, והסכמת מנחה להנחות את הסטודנט. בתעודת המוסמך תצוין התמחותו הספציפית של הסטודנט בתכנית לימודיו. פרטים נוספים באתר הרשות ללימודים מתקדמים: http://graduate2.haifa.ac.il
מסלול ישיר לדוקטורט
מסלול לימודים זה מיועד לסטודנטים מצטיינים שברצונם ללמוד ברצף בין תואר שני לבין תואר דוקטורט, ושהחוג רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי. ראו סעיף 9.3 בתקנון לימודי תואר שני בשנתון זה או באתר האינטרנט:
http://graduate2.haifa.ac.il
מהלך הלימודים
ההחלטה הסופית לגבי מסלול הלימודים (עם תיזה או ללא תיזה) תיקבע בסוף שנת הלימודים הראשונה. על הסטודנטים במסלול א׳, מסלול ב׳ ובמסלול אישי לסיים את כל חובות השמיעה והגשת העבודות במשך שנתיים. תלמידי מסלול א׳ ומסלול אישי יוכלו להירשם לשנה נוספת, במסגרתה יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תיזה) ויגישו אותה לשיפוט. לוח זמנים זה הוא מחייב, ולכן על הסטודנטים לשקול היערכות מתאימה. יש לחדש את הרישום ללימודים כל שנה, גם בזמן הכתיבה של עבודת התיזה. תכנית הלימודים המחייבת היא התכנית המתפרסמת בשנתון המתייחס לשנת הלימודים בה התחילו הסטודנטים את לימודיהם. אם חלו שינויים בתקנון, או אם עבר/ה הסטודנט/ית במהלך הלימודים למסלול אחר או למגמה שונה, החובות החלים על הסטודנט/ית הם בהתאם לשנתון של השנה בה החל/ה לימודיו/ה או בה אושר המעבר.
לימודים מתודולוגיים חוגיים
כל תלמידי התואר השני בחוג חייבים להשתתף בקורסים מתודולוגיים על פי הפירוט כדלקמן:
– במגמה לחינוך, חברה ותרבות: מחקר אתנוגרפי בחינוך ואוריינות מחקרית כמותית.
– במגמה לניהול מערכות חינוך: סטטיסטיקה לניהול מערכות חינוך ומחקר איכותני. כותבי תיזה מחוייבים לקחת קורס נוסף מתקדם בסטטיסטיקה כמותית או במחקר איכותני, לפי דרישות המנחה.
הגשת עבודות סמינריוניות
– הסטודנטים במסלול א׳ ומסלול אישי לתואר שני חייבים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת המגמה. לא תתאפשר כתיבת עבודה סמינריונית בזוגות. הסטודנטים במסלול ב׳ חייבים להגיש שתי עבודות סמינריוניות, לשני מרצים שונים במסגרת המגמה. יש להגיש עבודה סמינריונית אחת לפחות לבד. הגשה משותפת של סמינריון (יותר מסטודנט אחד) מותנית באישור המרצה (ראו הנחיות בכל מגמה בנפרד).
– מועדי ההגשה ייקבעו בכל מגמה בנפרד.
– עם הגשת העבודות על הסטודנט לדאוג לרישום תאריך הגשת העבודה ופרטיה במזכירות החוג ולחתום על טופס. על הסטודנט לוודא שעותק מהעבודה שהוגשה יישאר בידיו.
– במצורף לעבודה יש להגיש טופס יושרה אקדמית. ניתן לקבל טופס זה במזכירות.
נוהל כתיבת תיזה במסלול א׳
עבודת התיזה תונחה על ידי אחד ממרצי החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך המורשים להנחות או מרצה המאושר להנחייה מהפקולטה לחינוך. רשימת המרצים המורשים להנחות נמצאת במזכירות החוג. באישור יושב ראש הועדה החוגית לתארים מתקדמים והרשות ללימודים מתקדמים ניתן לצרף מנחה שני מתוך החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך או מחוצה לו.
את הצעת המחקר לתיזה יש להגיש לכל המאוחר עד תום סמסטר א׳ (לפני החופשה) בשנה השנייה ללימודים. ההצעה תוגש למזכירות החוג בשני עותקים לאחר שאושרה והוחתמה על ידי מנחה או מנחי העבודה. ההצעה תהיה בהיקף שאינו עולה על 15 עמודים (לא כולל ביבליוגרפיה ונספחים) ברווח כפול, גופן David 12 ושוליים של 2.5 סנטימטר לפחות.
את עבודת התיזה יש לסיים לכל המאוחר תוך שלוש שנים מיום תחילת לימודי התואר השני, אלא אם כן אושרה לסטודנט הארכה.
הנחיות להגשת הצעת מחקר ונהלים לכתיבה והגשה של עבודת הגמר המחקרית ניתן לקבל במזכירות החוג.
נוהל בחינת גמר/פרויקט גמר במסלול ב׳
לגבי כל מגמה בנפרד ישנם נהלים והנחיות לבחינת הגמר או לפרויקט הגמר, אותם ניתן לקבל במזכירות החוג.
לבחינת הגמר/פרויקט גמר רשאים לגשת אך ורק סטודנטים שהשלימו את כל חובות השמיעה כולל הגשת כל העבודות. הבחינה/פרויקט גמר תתקיים/יתקיים בחודש נובמבר הראשון לאחר סיום כל החובות לתואר.
שקלול הציון הסופי
הרכב הציון הסופי במסלול א׳, מסלול אישי לתואר שני בשתי המגמות הוא כלהלן:
עבודת התיזה, 40%
עבודה סמינריונית, 15%
שאר הקורסים, 45%
סך הכל: 100%
הרכב הציון הסופי במסלול ב׳ לתואר שני (שאיננו כולל תיזה) בשתי המגמות הוא כלהלן:
בחינת גמר או פרויקט גמר, 20%
עבודות סמינריוניות, 20%
שאר הקורסים, 60%
סך הכל: 100%
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר שלך אם המחקר המוצע הוא מחקר בבני אדם.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תיזה) או לדוקטורט הכוללת מחקר בבני אדם חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות ועדת אתיקה באתר הפקולטה:
http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לוועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לשאלות ולסיוע במידת הצורך ניתן לפנות לגברת אורטל האס, מרכזת הוועדה בדוא״ל: ohaas@univ.haifa.ac.il
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לבירור צורך באישור מטעמם.
המגמה לחינוך, חברה ותרבות
תכנית לתואר שני עם דגש על חינוך בלתי-פורמלי
ראש המגמה: דוקטור אורן גולן
המגמה מתמקדת בהיבטיו החברתיים והתרבותיים של החינוך, תוך שימת דגש מיוחד על החינוך הבלתי-פורמלי. הלימודים מעוגנים בתחומי הדעת של הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה של החינוך ומאירים את יחסי הגומלין בין מערכות חינוך, ובפרט שדה הפעולה של החינוך הבלתי-פורמלי במסגרות רשמיות ובחברה האזרחית, לבין סוגיות מפתח חברתיות כגון: אקטביזם, צדק, פוליטיקה, זהות ושוֹנות. תכנית הלימודים מציעה מגוון נושאי לימוד: חינוך בלתי-פורמלי, סוציולוגיה ביקורתית, ניוּ-מדיה ונעורים, החינוך הערבי, אתנוגרפיה בחינוך, מגדר וצדק חברתי, מדיניות ופוליטיקה של החינוך, גלובליזציה ואי שיוויון בחינוך, טכסים וטכסיות בחינוך, דגמים של חינוך אזרחי ודתי, זכויות ילדים ואנתרופולוגיה של הילדות. עוד, התכנית מאפשרת היכרות שיטתית עם תיאוריות, שיטות פעולה, מסגרות ודמויות מפתח בחינוך הבלתי-פורמלי.
המגמה מכשירה את תלמידיה למחקר והוראה אקדמאיים. כמו כן, היא מיועדת לסטודנטים בעלי תודעה חברתית ואחריות קהילתית המכינים עצמם לקראת תפקידי מנהיגות וייזמות בחינוך, ובחינוך הבלתי-פורמלי בפרט (מתנ״סים ומרכזי צעירים, פנימיות וכפרי נוער, מכינות וקהילות חינוכיות, תנועות וארגוני נוער, עמותות ופרוייקטים במגזר השלישי, רשויות מקומיות, מרכזי תרבות ומוזיאונים ויוזמות ותכניות של מינהל חברה ונוער במשרד החינוך).
תנאי קבלה
בנוסף לתנאי הקבלה הכלליים לתואר שני בחוג, במקרים מסויימים יוזמנו מועמדים מתאימים לראיון אישי.
לימודי השלמה
במידת הצורך, ייקבעו לימודי השלמה על פי לימודים קודמים ולפי דרישות המגמה.
את לימודי ההשלמה יש לסיים בציון של 80 לפחות בכל קורס.
מבנה הלימודים
הלימודים יתנהלו בשני מסלולים:
מסלול א׳ – לימודים עם כתיבת עבודת תיזה (34 שעות שבועיות סמסטריאליות + עבודת תיזה). בנוסף לשיעורי החובה, לימודי הבחירה כוללים 16 שעות שבועיות סמסטריאליות: עבודה סמינריונית אחת (4 שעות שבועיות סמסטריאליות) ושיעורי בחירה בהיקף של 12 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מסלול ב׳ – לימודים עם מבחן/פרויקט גמר (42 שעות שבועיות סמסטריאליות + מבחן/פרויקט גמר). בנוסף לשיעורי החובה, לימודי הבחירה כוללים 24 שעות שבועיות סמסטריאליות: שתי עבודות סמינריוניות (8 שעות שבועיות סמסטריאליות) ושיעורי בחירה בהיקף של 16 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תכנית הלימודים:
מסלול א' –
חובה (שנה א')
תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חינוך בלתי-פורמלי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר אתנוגראפי בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
אוריינות מחקרית כמותית (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
פורום כותבי תיזה ודוקטורט + פורום כותבי תיזה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א' ו-ב')
4 קורסי מגמה (16 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן לבחור קורס אחד מחוץ למגמה)
סך הכל: 34 שעות שבועיות סמסטריאליות (+ פורום מגמה ויום חוג – לא לשקלול)
מסלול ב' –
חובה (שנה א')
תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חינוך בלתי-פורמלי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר אתנוגראפי בחינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
אוריינות מחקרית כמותית (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
חינוך בלתי-פורמלי: מתיאוריה למעשה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות) (חובה למסלול ב׳ ובחירה למסלול א׳. השהות בארגונים עשויה לכלול שעות מעבר להשתתפות בכיתה).
בחירה (שנה א' ו-ב')
6 קורסי מגמה (24 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן לבחור קורס אחד מחוץ למגמה)
סך הכל: 42 שעות שבועיות סמסטריאליות (+ פורום מגמה ויום חוג – לא לשקלול)
קורסי חובה (שנה א׳)
316.4100, תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4002, חינוך בלתי-פורמלי, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4098, מחקר אתנוגראפי בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4099, אוריינות מחקרית כמותית (קורס היברידי), שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
קורסי חובה (שנה ב׳)
316.4107, חינוך בלתי-פורמלי: מתיאוריה למעשה – חלק א׳, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4108, חינוך בלתי-פורמלי: מתיאוריה למעשה – חלק ב׳, (קורס המשך ל-316.4107), שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4132, פורום כותבי תיזה ודוקטורט, סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4133, פורום כותבי תיזה, סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים לתואר שני במסלול א’ יידרשו להשתתף בפורום כותבי תיזה ודוקטורט וכן, בפורום כותבי תיזה.
קורסי בחירה למסלול א׳ ולמסלול ב׳
מסלול א׳
על הסטודנטים ללמוד 4 קורסי בחירה במהלך הלימודים, מתוך קורסי המגמה שלהלן.
ניתן לקחת קורס אחד מחוץ למגמה (שיעור/סמינריון) באישור של ראש המגמה לחינוך, חברה ותרבות ומרצה הקורס.
מסלול ב׳
על הסטודנטים ללמוד 6 קורסי בחירה במהלך הלימודים, חמישה (לפחות) מתוך קורסי המגמה שלהלן. ניתן לקחת קורס אחד מחוץ למגמה (שיעור/סמינריון) באישור של ראש המגמה לחינוך, חברה ותרבות ומרצה הקורס.
316.4055, אזרחות, דת וגלובליזציה: היבטים חינוכיים, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4077, זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (הקורס מוגדר כשיעור עבור הסטודנטים מהמגמה לחינוך, חברה ותרבות).
316.4078, נעורים בעידן הדיגיטלי (קורס מקוון במלואו), שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4101, מדיניות וחינוך בחברה הערבית, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4102, מגדר וצדק במשפחה, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4107, חינוך בלתי-פורמלי: מתיאוריה למעשה – חלק א׳, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (בחירה במסלול א׳ בלבד).
316.4108, חינוך בלתי-פורמלי: מתיאוריה למעשה – חלק ב׳, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (קורס המשך ל-316.4107 בחירה במסלול א׳ בלבד).
316.4127, ידע וחינוך בלתי-פורמלי בעידן הדיגיטלי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4111, טכסים וטכסיות בחינוך (לא יינתן בתשפ"א), סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4125, עיונים בטקסטים חינוכיים (לא יינתן בתשפ"א), שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
– לא ניתן ללמוד יותר מ- 8 שעות שבועיות סמסטריאליות אצל אותו מרצה. הוראה זו אינה חלה על קורסי השלמה, על הנחייה לתיזה ועל סדנאות מחקר.
יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ופורום המגמה לחינוך, חברה ותרבות
הסטודנטים ייקחו חלק ביום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך אשר מתקיים פעמיים בשנה בשעות הלימודים ובפורום המגמה לחינוך, חברה ותרבות אשר מתקיים פעם אחת בשנה בשעות הלימודים.
ההשתתפות בפורומים מחייבת ומהווה תנאי לקבלת התואר.
הגשת עבודות סמינריוניות
המועד האחרון להגשת עבודה סמינריונית בקורס שנלמד בסמסטר א׳ הוא 10 ביוני של אותה שנה. המועד האחרון בקורס שנתי או קורס שנלמד בסמסטר ב׳ הוא שבוע לפני תחילת שנת הלימודים העוקבת. ייתכנו מועדי הגשה מוקדמים יותר על פי החלטת המרצה בקורס.
התלמידים במסלול א׳ חייבים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת המגמה. לא תתאפשר כתיבת עבודה סמינריונית בזוגות.
התלמידים במסלול ב׳ חייבים להגיש 2 עבודות סמינריוניות במסגרת המגמה, לשני מרצים שונים.
– יש לכתוב לבד לפחות עבודה סמינריונית אחת. סטודנטים שיצטרפו למסלול מחקרי לאחר שכתבו עבודה סמינריונית בזוג יידרשו לכתוב עבודה נוספת לבדם.
במסלול ב’, הגשה משותפת של סמינריון (יותר מסטודנט אחד) מותנית באישור המרצה.
יש להגיש עבודה סמינריונית בקורס שמוגדר כסמינריון. השתתפות בקורס סמינריוני לשם הגשת עבודת סיום בלבד (ולא עבודה סמינריונית) מותנית באישור המרצה.
עם הגשת העבודות על התלמיד לדאוג לרישום תאריך הגשת העבודה ופרטיה במזכירות ולחתום על טופס. על התלמיד לוודא שעותק מהעבודה שהוגשה יישאר בידיו.
במצורף לעבודה יש להגיש טופס יושרה אקדמית. ניתן לקבל טופס זה במזכירות.
המגמה לניהול מערכות חינוך
ראש המגמה: דוקטור שירי לביא
המגמה לניהול מערכות חינוך מיועדת להקנות ידע והתנסות בתחומי הניהול, הארגון והמדיניות תוך התמקדות במערכות חינוך פורמליות ובלתי-פורמליות. תכנית הלימודים מורכבת מתחומים מגוונים ובהם ארגונים, מנהיגות, ניהול, מדיניות ציבורית ומשפט. בנוסף לבסיס התיאורטי, ירכשו הסטודנטים כישורים ומיומנויות ניהוליות. המטרה היא להכשיר עתודה מנהיגותית מובילה, שתוכל לסייע לארגונים חינוכיים לשפר אפקטיביות ארגונית ולהשפיע על עיצוב מדיניות החינוך בארגונים חברתיים ובמגזר הציבורי.
לימודי השלמה (יידרשו בהתאם ללימודים קודמים):
סטטיסטיקה (סדנא לפני תחילת שנת הלימודים). שיטות מחקר (קורס מקוון). 316.2009, התנהגות ארגונית (קורס מקוון), 4 נקודות. 316.1002, מבוא לסוציולוגיה של החינוך (קורס מקוון), 3 נקודות.
תכנית הלימודים:
מסלול א' –
חובה (שנה א')
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סטטיסטיקה לניהול מערכות חינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובת בחירה בשנה א' או ב'
קורס מתודולוגי מתקדם (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א')
2 קורסי מגמה (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
פורום כותבי תיזה ודוקטורט + פורום כותבי תיזה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה ב')
2 קורסי מגמה (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל: 34 שעות שבועיות סמסטריאליות (+ פורום מגמה ויום חוג – לא לשקלול)
מסלול ב' –
חובה (שנה א')
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סטטיסטיקה לניהול מערכות חינוך (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מחקר איכותני (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה א')
3 קורסי מגמה (12 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חובה (שנה ב')
סוגיות בניהול חינוכי – תיאוריה ומעשה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
בחירה (שנה ב')
4 קורסי מגמה (16 שעות שבועיות סמסטריאליות) (ניתן להירשם לקורסים מחוץ למגמה בהתאם להוראות בהמשך)
סך הכל: 42 שעות שבועיות סמסטריאליות (+ פורום מגמה ויום חוג – לא לשקלול)
קורס מתודולוגי מתקדם
יש לבחור קורס מתודולגי, בהיוועצות עם מנחה התיזה.
קורסי המגמה
שנה א׳ חובה
316.4083, מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4093, סטטיסטיקה לניהול מערכות חינוך, שיעור ותרגיל, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4094, מחקר איכותני, שיעור, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4021, פורום המגמה לניהול מערכות חינוך (לא לשקלול).
פורום המגמה לניהול מערכות חינוך מיועד לכל הסטודנטים בשנה א׳. הפורום יהווה הזדמנות לדיון פתוח בנוגע לבחירה בין מסלול מחקרי למסלול יישומי (ללא תיזה). במהלך הפורום, יוצגו תחומי המחקר של מרצי המגמה, עבודות תיזה בתהליך וקורס הפרקטיקום ״סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה״.
שנה ב׳ חובה
316.4084, סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה – חלק א׳ (חובה במסלול ב׳ בשנה ב׳), שיעור ועבודה מעשית, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4085, סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה – חלק ב׳ (חובה במסלול ב׳ בשנה ב׳) (קורס המשך ל-316.4084), שיעור ועבודה מעשית, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
הקורס ״סוגיות בניהול חינוכי: תיאוריה ומעשה״ יעסוק בהיכרות מעמיקה עם עבודת מנהלי מערכות חינוכיות על היבטיה ומרכיביה השונים. הקורס ישלב תצפיות על עבודת מנהלי מערכות חינוכיות וניתוח מעמיק שלה, תוך העלאת קריטריונים להמשגה תיאורטית של סוגיות הקשורות בניהול מערכות חינוכיות.
הקורס יתקיים בשני מעגלי למידה – שהייה בשדה בצמוד למנהלי מערכות חינוכיות ולמידה באוניברסיטה.
פרויקט הגמר ייערך במסגרת הקורס.
הקורס פתוח לסטודנטים במסלול ב׳ בלבד. באישור מנחת הקורס, סטודנטים במסלול א׳ רשאים להצטרף לחלק מהפעילויות המתקיימות בקורס.
316.4132, פורום כותבי תיזה ודוקטורט, סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4133, פורום כותבי תיזה, סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים לתואר שני במסלול א’ יידרשו להשתתף בפורום כותבי תיזה ודוקטורט וכן, בפורום כותבי תיזה.
קורסי בחירה
316.4037, תהליכי הנעה במערכת החינוך, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4038, מיומנויות ניהול במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4058, משפט בחינוך: סדנת מחקר – חלק א’, סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4059, משפט וחינוך: סדנת מחקר – חלק ב’ (קורס המשך ל-316.4058), סדנא, 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4077 , זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4087, מדיניות חינוך ומשפט, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4095, אתיקה בארגוני חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4096, מנהיגות בארגונים חינוכיים, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4122, היבטים אלטרנטיביים בחינוך בישראל ובעולם, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4123, חדשנות ויזמות בארגוני חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4124, למידה ארגונית במערכות חינוך, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4129, שינוי ארגוני במערכות חינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4140, ניהול הגיוון וניהול רב-תרבותי, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4141, ניהול ופיתוח המשאב האנושי, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
– מומלץ ללמוד לפחות קורס אחד, אצל כל אחת מהמרצות החברות בסגל הבכיר במגמה (דוקטור שירי לביא, דוקטור עדי ספיר, דוקטור לטם פרי-חזן ופרופסור אנית סומך).
-במידת הצורך ניתן לקחת סמינריון שייחשב כשיעור (באישור המרצה).
– לא ניתן ללמוד יותר מ-8 שעות שבועיות סמסטריאליות אצל אותו מרצה. הוראה זו אינה חלה על קורסי השלמה ועל הנחייה לתיזה.
– סטודנטים שלמדו תואר ראשון בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך נדרשים להתייעץ עם ראש המגמה לאחר בניית המערכת.
קורסי בחירה מחוץ למגמה
באישור ראש המגמה, ניתן לקחת בין 4 ל-8 שעות שבועיות סמסטריאליות מחוץ למגמה. את הקורסים מחוץ למגמה ניתן לקחת בשנה ב׳ בלבד. במקרים חריגים, יאושרו קורסים מחוץ למגמה בשנה א׳. הקורסים המצויינים להלן הינם קורסים מומלצים:
316.4002, חינוך בלתי-פורמלי, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4055, אזרחות, דת וגלובליזציה: היבטים חינוכיים, סמינריון, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
316.4100, תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות בחינוך, שיעור, 4 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סמינריונים
– סטודנטים במסלול א׳ נדרשים להגיש עבודה סמינריונית אחת במסגרת המגמה.
– סטודנטים במסלול ב׳ נדרשים להגיש שתי עבודות סמינריוניות, שייכתבו לשני מרצים שונים.
– יש לכתוב לבד לפחות עבודה סמינריונית אחת. סטודנטים שיצטרפו למסלול מחקרי לאחר שכתבו עבודה סמינריונית בזוג ידרשו לכתוב עבודה נוספת לבדם.
– מומלץ לא להירשם בשנה א׳ ליותר מסמינריון אחד.
– הגשת עבודה בסמינריון סמסטר א׳ – לפי החלטת המרצים ועד תום סמסטר ב׳. הגשת עבודה בסמינריון סמסטר ב׳ – לפי החלטת המרצים ועד תחילת שנת הלימודים העוקבת.
– עם הגשת עבודות סמינריוניות על הסטודנטים למלא טופס הגשת עבודה במזכירות ולחתום על טופס יושרה אקדמית.
יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ופורום המגמה לניהול מערכות חינוך
הסטודנטים ייקחו חלק ביום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך אשר מתקיים פעמיים בשנה בשעות הלימודים ובפורום המגמה לניהול מערכות חינוך אשר מתקיים פעם אחת בשנה בשעות הלימודים.
ההשתתפות בפורומים מחייבת ומהווה תנאי לקבלת התואר.
תכנית משותפת לתואר ראשון במשפטים ותואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך
הלימודים במגמה לניהול מערכות חינוך מתאימים לסטודנטים למשפטים השואפים להשפיע על עיצוב המדיניות החינוכית, במגזר הציבורי ובארגונים חברתיים, ולאלו המעוניינים לפתח קריירה ניהולית בתחום החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי. ידע במשפטים יעניק לסטודנטים בסיס ערכי ומעשי להכשרתם כעתודה מנהיגותית מובילה. הלימודים במגמה לניהול מערכות חינוך מתאימים גם לסטודנטים למשפטים המעוניינים לעבוד כעורכי דין המתמחים בדיני חינוך ולהבין באופן מעמיק את מערכות הקשרים בין המשפט לבין מדיניות החינוך ואת האופנים בהם פועל המשפט בתוך ארגוני חינוך.
– במהלך שנים א׳ ו-ב׳ בפקולטה למשפטים ילמדו הסטודנטים בתכנית המשותפת קורסים הנדרשים כלימודי השלמה לתואר שני.
באישור ראש המגמה לניהול מערכות חינוך, יוכלו הסטודנטים ללמוד חלק מקורסי ההשלמה גם בשנה ג׳ ללימודי המשפטים.
– במהלך שנים ג׳ ו-ד׳ בפקולטה למשפטים ישלבו הסטודנטים בתכנית המשותפת את לימודי המשפטים עם הלימודים במגמה לניהול מערכות חינוך. מעמדם כתלמידי תואר שני יהיה ״על תנאי״. הנקודות ייחשבו להם רק לאחר סיום התואר הראשון.
– הסטודנטים בתכנית המשותפת יידרשו להשלים את שני הסמינרים בפקולטה למשפטים במהלך שנה ג׳ ללימודיהם.
– במקרה של פרישה מהתכנית המשותפת, הפקולטה למשפטים רשאית להחליט אלו קורסים יוכלו להיחשב במסגרת 20 נקודות הזכות אותן הסטודנטים רשאים לבחור מחוץ לפקולטה למשפטים.
– קבלת התואר השני בניהול מערכות חינוך מותנית בקבלת התואר הראשון במשפטים.
– תנאי הקבלה לתואר השני במגמה לניהול מערכות חינוך: ציון ממוצע 80 בסיום שנה ב׳ בפקולטה למשפטים, ציון ממוצע 80 בקורסי ההשלמה ועמידה בבחינת הכניסה החוגית באנגלית בציון 75. תהליך הקבלה זהה לתהליך הקבלה הרגיל של המגמה לניהול מערכות חינוך.
לימודי דוקטורט
יושב ראש הוועדה החוגית לתארים מתקדמים: דוקטור אביהו שושנה
תכנית הלימודים לקראת קבלת תואר ״דוקטור לפילוסופיה״ (.Ph.D)
לימודי תואר שלישי (לתואר דוקטור) מיועדים לסטודנטים נבחרים, בעלי תואר שני (במסלול עם תיזה), המעוניינים בהתמחות ובמחקר מקיף ומעמיק בנושא מחקר ספציפי. לימודי הדוקטורט כוללים השתתפות במספר מצומצם של קורסים ועיקר הלימוד כרוך בכתיבת הצעת המחקר, בביצועו ובכתיבת עבודת הדוקטורט הסופית – כל זאת בהנחיית מנחה אישי מסגל החוג. משך הלימודים הינו ארבע שנים.
תנאי קבלה והליך הגשת המועמדות
בקשות להתקבל ללימודים לקראת התואר דוקטור לפילוסופיה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך תתקבלנה מסטודנטים שסיימו את תואר המוסמך בנושאים הקשורים לתחום דעת זה בציון משוקלל של 90 לפחות וציון של 90 לפחות בעבודת התיזה לתואר השני.
לסטודנטים בעלי תואר מוסמך בנושאים שלא בתחום החינוך תקבע הוועדה החוגית לתארים מתקדמים תכנית השלמה אישית מותאמת לרקעם האקדמי.
במקרים יוצאי-דופן יוכל להתקבל סטודנט למסלול ישיר לדוקטורט הכולל בתוכו את לימודי התואר השני (ללא צורך בביצוע תיזה לתואר שני); מסלול זה מוצע לסטודנטים מצטיינים במיוחד והקבלה אליו נדירה (ראו סעיף 10.6 בתקנון לימודי תואר שלישי או באתר האינטרנט http://graduate.haifa.ac.il)
בשלב ראשון, בהליך הגשת המועמדות, על המעוניין בלימודי דוקטורט בחוג ליצור קשר עם חבר סגל החוג המורשה להדריך עבודות דוקטור ולקבל את הסכמתו להנחות אותו (ניתן לקבל את רשימת המנחים ותחומי התמחותם במזכירות החוג או באתר החוג). לא תיתכן הרשמה ללימודי דוקטורט מבלי שיש התקשרות מראש עם מנחה. בשלב שני, יש לערוך במזכירות החוג בדיקה מקדימה של עמידה בתנאי הקבלה. בשלב שלישי, יש לכתוב קדם-הצעה למחקר הדוקטורט, שתיכתב בהנחיית המנחה המיועד. קדם-ההצעה תתאר בקווים כלליים את שאלות המחקר, הרקע התיאורטי, ההשערות הכלליות, ותיאור שדה ושיטת המחקר – כל זאת באורך של עד 4 עמודים (למעט ביבליוגרפיה) ברווח כפול, שוליים של אינצ׳ אחד (2.5 סנטימטר) בכל צד, גופן דוד בגודל 12 כך שהטקסט יהיה ברור וקריא. בשלב רביעי, על המועמד להירשם באמצעות אתר האינטרנט http://harshama.haifa.ac.il. יש למלא בצורה מלאה ומדויקת את טופס ההרשמה, כולל שמות ופרטים אישיים של שני ממליצים בדרגת מרצה בכיר ומעלה מאוניברסיטה בארץ או בחוץ לארץ, שלפחות אחד מהם מנחה עבודת התיזה, היכולים להעיד על הפוטנציאל של המועמד למחקר אקדמי וללימודי דוקטורט. הוועדה החוגית לתארים מתקדמים תפנה ישירות אל הממליצים לקבלת המלצה בטופס מיוחד. יש לקבל מראש את הסכמתם של הממליצים לכתוב מכתב המלצה. את חומר ההרשמה – הכולל את טופס ההרשמה המלא, קדם-ההצעה (מאושרת על-ידי המנחה), טופס הסכמה של המנחה להנחיית המועמד, ועותק מעבודת התיזה מלימודי מוסמך האוניברסיטה (.M.A) – יש להגיש לעוזרת המנהלית לראש החוג, גברת מירי טאטי שהינה מרכזת לימודי התואר השלישי בחוג.
החוג מקיים דיון בקבלת מועמדים ללימודי תואר שלישי שלוש פעמים בשנה, בחודשים יוני, ספטמבר ודצמבר. לפיכך, יש להגיש את חומר ההרשמה עד ל-1 ביוני או 1 בספטמבר (לקראת סמסטר א׳), ועד ל-1 בדצמבר (לקראת סמסטר ב׳).
הוועדה החוגית לתארים מתקדמים תדון במועמדים ותחליט על קבלה או דחייה. הודעה תישלח למועמד עד לסוף החודש בו התקיים הדיון.
תכנית הלימודים
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים. הלימודים מחולקים לשני שלבים:
שלב מחקר א׳: על פי תקנון הלימודים האוניברסיטאי לתואר שלישי, הסטודנט מתחיל בלימודי שלב א', שזהו שלב כתיבת הצעת המחקר המורחבת והשתתפות בקורסים. משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל הסטודנט (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש הסטודנט להשלים את הצעת המחקר המורחבת, לקבל את אישור המנחה/ים להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית לתארים מתקדמים, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית לתארים מתקדמים. הצעת המחקר המורחבת נשלחת לשני שופטים מומחים מחוץ לאוניברסיטה.
שלב מחקר ב׳: עם אישור הצעת המחקר המורחבת עובר הסטודנט לשלב ב'. משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל הסטודנט ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש הסטודנט להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית לתארים מתקדמים, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
העבודה הסופית נשפטת על ידי מספר שופטים-מומחים מחוץ לאוניברסיטה, או כדוקטורט פרסומים בהתאם לכללי האוניברסיטה לגבי שיפוט דוקטורט מסוג זה. לאחר אישור העבודה זכאי הסטודנט לתואר "דוקטור לפילוסופיה".
במסגרת לימודי הדוקטורט על הסטודנט ללמוד שלושה קורסים לפחות, מתוכם אחד חובה בשלב א׳ – ״מחקר חינוכי: המשגה ופיתוח״, בו מתקיים לימוד ודיון בהצעות המחקר של הדוקטורנטים. הקורס יינתן בסמסטר ב׳ בשתי קבוצות: האחת ביום רביעי והשנייה ביום חמישי בין השעות 19:45-16:00 ויש להירשם לאחת מהן. החלוקה לקבוצות תיעשה על ידי מרצי הקורס על פי החלטה אקדמית.
01.ב.317.5600 – מחקר חינוכי: המשגה ופיתוח
02.ב.317.5600 – מחקר חינוכי: המשגה ופיתוח
פורום כותבי תיזה ודוקטורט (316.4132)
דוקטורנטים בשנה א’ יידרשו להשתתף בפורום כותבי תיזה ודוקטורט בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.
מנחה עבודת הדוקטור יחד עם הוועדה החוגית לתארים מתקדמים, יקבעו לתלמיד המחקר את תכנית הלימודים והיקפה. על הסטודנט להשתתף בקורסים, למלא את חובותיו על פי דרישות כל קורס (כולל בחינה או עבודות) ולסיים ברמת הישגים שאינה נופלת מציון 85 בכל קורס. המנחה רשאי לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט מעבר למכסת המינימום הנדרשת בסעיף ב׳, בהתאם לצורכי עבודת המחקר, באישור הוועדה החוגית לתארים מתקדמים של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, ובלבד שלא יעלו על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות ולא יותר מ-4 קורסים. דרישות אקדמיות נוספות תהיינה בהתאם לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים ותקנון החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.
מומלץ כי תכנית הלימודים המאושרת על ידי המנחה והוועדה (כולל לימודי השלמה) תושלם עד תום השנה הראשונה ללימודים.
כמו כן, על הסטודנט להשתתף בסמינר הסגל המתקיים במסגרת החוג לפחות פעמיים בשנה.
כל תכתובת של הסטודנט/ית עם הוועדה החוגית לתארים מתקדמים בעניינים אקדמיים חייבת להיות בידיעת המנחה ובאישורו בכתב.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר שלך אם המחקר המוצע הוא מחקר בבני אדם.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תיזה) או לדוקטורט הכוללת מחקר בבני אדם חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר המורחבת על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות ועדת אתיקה באתר הפקולטה:
http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לוועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לשאלות ולסיוע במידת הצורך ניתן לפנות לגברת אורטל האס, מרכזת הוועדה בדוא״ל: ohaas@univ.haifa.ac.il
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לבירור צורך באישור מטעמם.