הלימודים לתואר ראשון
יועץ תואר ראשון: דוקטור אריק מורן
מטרת הלימודים:
מטרת החוג היא להקנות ידע אקדמי מעמיק ומקיף בלימודי אסיה, תוך התמקדות בסין, יפן, הודו וקוריאה. תחומי הלימודים כוללים תרבות, היסטוריה, חברה, כלכלה, עסקים, פוליטיקה, ביטחון, יחסים בינלאומיים, תקשורת, פילוסופיה, דת ואמנות עם דגש על התקופה המודרנית והעכשווית וראיה אינטגרטיבית של אסיה כמכלול. בנוסף, החוג מקנה לתלמידיו יכולת תקשורת שימושית בכתב ובעל-פה בסינית, יפנית, הינדי וקוריאנית. החוג שם לו למטרה להכשיר את דור המחר הן בתחום המחקר האקדמי של אסיה המודרנית והעכשווית והן בתחומים מעשיים כגון כלכלה ועסקים, פוליטיקה, ביטחון, מדיניות חוץ, משפט ותעשיית התרבות. מורי החוג הם מהחוקרים המובילים בישראל בתחום אסיה המודרנית והעכשווית.
תנאי קבלה
עמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על–ידי החוג. השכלה והכשרה קודמת יובאו בחשבון בקבלת מועמדים. לתכנית עסקים באסיה נדרש בנוסף לעבור ראיון אישי מטעם החוג.
קבלה לשנה מתקדמת
תלמיד המבקש להתקבל לשנה מתקדמת בחוג יוזמן לראיון עם יועץ התואר הראשון של החוג.
כמו כן, התלמיד יידרש להציג תעודות המעידות על לימודיו הקודמים ולעמוד ברמת "מתקדמים א" לפחות באנגלית. תלמיד בעל ידע קודם בשפות הנלמדות בחוג, שברצונו להצטרף לקורס שפה מתקדם, יידרש לעבור מבחן התאמה על מנת לקבוע את רמתו.
תנאי מעבר ממוסד אחר או מחוג אחר
הכרה בקורסים ממוסד אחר או מחוג אחר תתאפשר בהתאם לרלבנטיות של הקורסים לתוכנית הלימודים של החוג ובתנאי שהמוסד הוא מוסד אקדמי מוכר. קורס קודם שנמצא רלבנטי יוכר רק בתנאי שהציון שהושג בו הוא 70 לפחות. ההחלטה בנוגע להכרה תתקבל על–ידי ראש החוג. בכל מקרה, ניתן להכיר בלא יותר מ-40 נקודות זכות.
סטודנט מחוג אחר שיבקש לעבור ללימודים בחוג, בקשתו תישקל במידה וממוצע ציוניו יהיה לא פחות מ-75 על 15 נקודות זכות לפחות.
מסלולים
המסלול הדו–חוגי (125101-20-01)
ניתן לשלב את הלימודים בחוג עם לימודים בחוג אחר (בכפוף לתנאי הקבלה לשני החוגים). במסגרת זו נדרשות 120 נ"ז (נקודות זכות) לקבלת התואר, מתוכן 48 נקודות זכות במסגרת החוג ו-12 נקודות זכות נוספים תוך מאגר הקורסים הפקולטטי (12 נקודות הזכות יכללו בתוכן את חובת הקורסים מאשכולות ההעשרה ולא יהיו בנוסף להן). מומלץ שהחוג השני יהיה חוג דיסציפלינארי (מדע המדינה, היסטוריה, כלכלה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה וכד').
מבנה הלימודים
כל תלמיד נדרש ללמוד לפחות סמסטר אחד (הקף של 4 נקודות זכות) של אחת מהשפות האסיאניות שנלמדות בחוג. בשנה הראשונה תכנית הלימודים מורכבת מקורסי מבוא, שפה וקורסי בחירה. החל מהשנה השנייה הלימודים מתמקדים יותר בתקופה המודרנית והעכשווית, והם כוללים מגוון קורסי בחירה העוסקים בפוליטיקה, חברה, תרבות וצבא וביטחון. בשנה ב' אמור כל תלמיד ללמוד פרו-סמינר מתודולוגי אחד, ובשנה ג' סמינר אחד. הפרו-סמינר והסמינר ייבחרו על–ידי התלמיד מתוך מגוון פרו"סים וסמינרים שיוצעו באותה שנה.
המסלול החד–חוגי (125102-20-01)
במסלול זה יכול התלמיד להתמקד בלימודי אסיה ולשפר את שליטתו בשפה/שפות שבחר ללמוד. התוכנית העיונית הבסיסית במסגרת המסלול החד–חוגי זהה לזו של המסלול
הדו–חוגי, ועליה נוספים קורסי בחירה עיוניים וקורסי שפה. במסגרת המסלול החד חוגי נדרשים התלמידים לסיים לימודי ארבע (4) רמות שפה, בהקף של 16 נקודות זכות בסך הכל, באחת מהשפות האסיאניות הנלמדות בחוג בהקף זה ושאותה בחרו ללמוד. במסגרת המסלול החד–חוגי נדרשות 120 נקודות זכות לקבלת התואר, מתוכן 80 נקודות זכות במסגרת החוג ו-40 נקודות זכות בשני מקבצים, האחד מובנה והשני כללי. מתוך אותן 40 נקודות זכות, יש לקחת 12 נקודות זכות מתוך מגוון הקורסים שמציעה הפקולטה למדעי הרוח.
תוכנית לימודי אסיה חד חוגי בשילוב קורס מורי דרך ( 125102-20-03)
הלימודים בקורס מורי דרך מטעם בית הספר לתיירות, יתקיימו במקביל ללימודים לתואר ראשון, והם יוכרו כחלק מהלימודים לתואר. מטרת השילוב של קורס מורי דרך עם לימודים בחוג ללימודי אסיה היא בראש ובראשונה הכשרה לשונית. המגמה של לימודי השפה היא יישומית, היינו דגש על יכולות דיבור והבנת הנשמע. מעבר להכשרה הלשונית, התפיסה הכוללת של התכנית היא שעבודה עם תיירות מסין דורשת היכרות והבנה תרבותית. התיירים המגיעים מסין מהווים קהל ייחודי מבחינה לשונית ותרבותית ויש צורך במעטפת מוצר מתאימה לצרכיהם. לאור זאת, התכנית שמה לעצמה למטרה להעמיק את הידע של הסטודנטים בסוגיות חברתיות ותרבותיות של סין בראייה היסטורית ועכשווית על מנת לייצר תשתיות תקשורת נכונות.
לתכנית יתקבלו מועמדים שעומדים בסף הסכ"ם של החוג ללימודי אסיה. תלמידי התכנית ילמדו בחוג ללימודי אסיה במסגרת חד-חוגית, ובמקביל ילמדו בקורס מורי דרך החל מהשנה הראשונה ללימודים. התלמידים יידרשו להשתתף בשני קורסי קיץ בני 6- 8 שבועות בסין. החוג ללימודי אסיה בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה יעשה מאמצים לסבסד את נסיעות הלימודים לסין בעזרת מלגות. בהתאם להישגיהם בלימודים, לתלמידי התכנית תהיה הזדמנות להשתתף בתכניות חילופי סטודנטים הכוללות שהות של סמסטר אחד או שני סמסטרים בסין.
בוגרי התוכנית יוכלו להמשיך ללימודים לתואר שני במסלול רגיל או במסלול מחקרי בחוג ללימודי אסיה, כולל הצטרפות למסלול הייחודי לתואר שני שהחוג מציע, המסלול המואץ.
מסלול חד-חוגי עסקים באסיה (125102-20-02)
התכנית מיועדת לתלמידי תואר ראשון ומבוססת על מסלול לימודים חד-חוגי בחוג ללימודי אסיה החל משנה א', בו רוכשים הסטודנטים ידע וכלים קונצפטואליים מתחום הניהול, ידע תמאטי רלוונטי על מדינות אסיה, ואפשרות לרכישת ניסיון מעשי ראשוני באמצעות תקופת התנסות מעשית (internship) בחברה עסקית או ארגון ציבורי רלוונטי המקיימים פעילות במדינות הנלמדות. למסלול יתקבלו מועמדים העומדים בדרישות הסכ"ם של החוג ללימודי אסיה ומועמדותם אושרה על-ידי ועדת קבלה מטעם החוג על סמך ראיון אישי. בוגרי המסלול יהיו זכאים לתואר בוגר בלימודי אסיה בצירוף ספח בדגש על עסקים באסיה מטעם הפקולטה למדעי הרוח. הלימודים במסלול יתקיימו במתכונת של לימודי תואר ראשון, ויכללו חמישה סוגי קורסים: קורסי מבוא; קורסים ייעודיים בנושא שווקי אסיה; קורסים ממקבץ אתיקה, כלכלה וניהול מהחוג ללימודים רב-תחומיים; קורסי שפה וקורסי בחירה. לימודי הבחירה והסמינרים יהיו על פי מתכונת חד-חוגית הנהוגה בחוג, למעט השינויים הבאים: תלמידי המסלול יידרשו ללמוד עוד קורסים בהיקף של 12 נקודות זכות בנושא שווקי אסיה וכן 4 קורסי שפה, ויידרש מהם לכתוב עבודת גמר בנוסף לסמינר בחוג ללימודי אסיה, כתחליף לסמינר או פרו"ס נוסף. במקרים פרטניים ובכפוף לאישור החוג, יתכנו שינויים במתווה זה.
בנוסף, לתלמידי המסלול תינתן האפשרות להמיר קורסי בחירה של החוג ללימודי אסיה בהיקף 6 נקודות זכות בהתנסות מעשית שתמשך שני סמסטרים, או 4 נקודות זכות להתנסות מעשית במשך סמסטר אחד. לתקופת ההתנסות ולפרויקט הגמר יהיו רשאים להירשם תלמידי התכנית בשנה השלישית ללימודיהם, לאחר שהשלימו את חובות הלימודים של שנים א'-ב', למעט במקרים חריגים לגביהם יתקבל אישור מיוחד, ובהתאם לתנאי המסלול. היקף הלימודים הכולל במסלול: 120 נקודות זכות.
תכנית משותפת לתואר ראשון בלימודי אסיה ותואר ראשון במשפטים
תלמיד רשאי ללמוד בתוכנית המשותפת לחוג ללימודי אסיה ולפקולטה למשפטים החל משנת הלימודים הראשונה שלו אם הוא עומד בתנאי הקבלה של החוג ללימודי אסיה ושל הפקולטה למשפטים, ובתנאי שאינו בעל תואר "בוגר" בלימודי אסיה או במשפטים. התלמיד ילמד במקביל את תוכנית הלימודים של החוג ללימודי אסיה והפקולטה למשפטים במסגרת המסלול הדו–חוגי לתואר ראשון בחוג ללימודי אסיה. תלמיד הלומד בתכנית המשותפת פטור מהקורסים הבאים בפקולטה למשפטים: קורסי בחירה לא–משפטיים (20 נקודות זכות) וחלק מהסדנאות וקורסי הבחירה המשפטיים (10 נקודות זכות). תלמיד הלומד בתכנית המשותפת פטור מחלק מקורסי הבחירה (8 נקודות זכות) בחוג ללימודי אסיה.
תלמיד שסיים את לימודיו במסגרת התכנית המשותפת יקבל תעודת "בוגר" בלימודי אסיה ותעודת "בוגר" במשפטים. תלמיד התוכנית המשותפת יסיים את לימודיו בפקולטה למשפטים ויקבל תעודת "בוגר" במשפטים אם עמד בכל הדרישות של האוניברסיטה והפקולטה בקשר ללימודים אלה וצבר 112 נקודות זכות בפקולטה למשפטים ו-30 נקודות זכות בחוג ללימודי אסיה (סה"כ 142 נקודות זכות).
עם השלמת חובותיו בחוג ללימודי אסיה, יקבל התלמיד תעודת "בוגר" גם בלימודי אסיה.
תלמיד התכנית המשותפת יסיים את לימודיו בחוג ללימודי אסיה אם עמד בכל הדרישות של האוניברסיטה ותכנית הלימודים הנדרשת על–ידי החוג וצבר 60 נקודות זכות בחוג ללימודי אסיה. מתוך 60 נקודות זכות, ניתן ללמוד קורסי בחירה בהיקף של עד 8 נקודות זכות במסגרת הפקולטה למשפטים. על קורסים אלה להיות בעלי עניין משותף לשני התחומים. נקודות הזכות הללו תוכרנה בחוג ללימודי אסיה ללא צורך בהשלמתן בקורסי בחירה חלופיים. רשימת קורסי הבחירה תתואם עם מזכירות החוג ללימודי אסיה. לא יינתנו פטורים מקורסי חובה בחוג ללימודי אסיה.
סך כל נקודות הזכות הנדרשות לקבלת תעודת "בוגר" בלימודי אסיה ובמשפטים הינו 164 נקודות זכות (112+52).
אם הפסיק תלמיד את לימודיו בחוג ללימודי אסיה במסגרת התכנית המשותפת בלא לסיימם, יחשבו הקורסים בהם קיבל ציונים בחוג כקורסי בחירה לא-משפטיים בפקולטה למשפטים (עד למכסה של 20 נקודות זכות). אם הפסיק התלמיד את לימודיו בפקולטה למשפטים במסגרת התכנית המשותפת בלא לסיימם, יחשבו הקורסים בהם קיבל ציונים בפקולטה למשפטים במסגרת לימודיו במסלול החד–חוגי בלימודי אסיה עד למכסה של 44 נקודות זכות.
לשם קבלת תעודת "בוגר" בחוג ללימודי אסיה, יחוייב התלמיד להשלים את מכסת הלימודים בחוג ללימודי אסיה בהיקף של 76 נקודות זכות וסה"כ 120 נקודות זכות לסיום התואר. לא ניתן יהיה להכיר בקורסים שנלמדו בפקולטה למשפטים כקורסי בחירה במסגרת החוג ללימודי אסיה אלא אם כן הם בעלי זיקה לתכנית הלימודים בלימודי אסיה.
תואר ראשון במדעי הרוח הדיגיטליים
תואר ראשון במסגרת דו-חוגית בשיתוף עם החוג למערכות מידע. על המועמד לעמוד בדרישות הקבלה של החוג למערכות מידע ושל החוג ללימודי אסיה. במסגרת זו ילמד התלמיד סה"כ 122 נקודות זכות, מתוכם 62 בחוג למערכות מידע ו-60 בפקולטה למדעי הרוח כשמתוך ה-60 הללו ילמד 12 נקודות זכות ייעודיות במסגרת "מדעי הרוח הדיגיטליים" ו-48 נקודות זכות בחוג ללימודי אסיה. סך 48 נקודות זכות בחוג ללימודי אסיה יכללו את כל קורסי החובה של שנים א'-ג' (סך של 36 נקודות זכות) וקורסי בחירה (סך של 12 נקודות זכות) עלפי המפורט בשנתון החוג.
הלימודים לתואר השני (M.A)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני: דוקטור נמרוד ברנוביץ'
יועץ תואר שני: דוקטור שחר רהב
מטרת הלימודים
לימודי התואר השני בחוג ללימודי אסיה מיועדים להרחבת והעמקת הידע וההבנה בתחום לימודי אסיה המודרנית והעכשווית עם דגש על סין, יפן, הודו וקוריאה. התכנית שואפת להכשיר מומחים לאסיה העכשווית, שיוכלו להשתלב בארגונים ציבוריים, עסקיים ואחרים בתחומי עיסוק מעשיים שונים כגון כלכלה ומסחר, פוליטיקה, ביטחון ומדיניות חוץ, משפטים, סביבה ואנרגיה, תיירות, תקשורת, ותעשיית התרבות. כמו כן התכנית שואפת להקנות לתלמידים שמעוניינים בקריירה אקדמית מיומנויות וכלים ברמה מתקדמת לביצוע מחקר עצמאי שיעסוק בכל אחת מהמדינות הנ"ל או באסיה המודרנית והעכשווית כמכלול. לימודי התואר השנימושתתים על עבודה עצמאית במסגרת כיתות קטנות תוך דגש על השתתפות פעילה של התלמידים בתהליך הלמידה.
כללי
- החוג מציע שני מסלולי לימודים: מסלול א' (עם כתיבת עבודת גמר מחקרית – תזה) ומסלול ב' (ללא תזה), כמפורט בהמשך.
- החוג מציע שלוש תכניות לימודים: א) "המאה האסיאנית", המקנה מבט רב-תחומי על אסיה; ב) "שווקי אסיה", המתמקדת בכלכלות אסיה ובמנהל-עסקים באסיה. מוסמכי תכנית זו יקבלו ספח התמחות עם אישור הזכאות המעיד על תחום התמחותם; ו-ג) "המרחב האסיאני", שמתנהלת בשיתוף עם האוניברסיטה העברית ושמטרתה לבחון סוגיות רב-תחומיות במבט השוואתי בהקשר האסיאני. תכנית "המרחב האסיאני" מציעה מלגות לכל התלמידים המתקבלים. פרטים על כל אחת מהתכניות מופיעים בהמשך.
- מעבר מתכנית לימודים אחת למשנהה וממסלול לימודים אחד למשנהו אפשרי באישור הוועדה החוגית לתואר שני.
- במידת האפשר ומתוך התחשבות בסטודנטים עובדים, הלימודים לתואר שני יתקיימו פעמיים בשבוע (יום לימודים מלא ועוד חצי יום) במשך הסמסטר הראשון ללימודים, ופעם אחת בשבוע (בימי חמישי) בשאר הסמסטרים. בתכנית "שווקי אסיה" יתכן מצב בו יתקיימו לימודים גם בימי שישי.
- תלמיד מ"א שישתתף באופן פעיל בכנס בחו"ל (יציג מאמר) יוכל לפנות ליועץ המ"א בבקשה לקבלת סיוע כספי. סיוע זה יינתן בכפוף למשאבים הזמינים.
תכנית לימודי תואר שני "המאה האסיאנית"
ראש התכנית: דוקטור שחר רהב
מטרת הלימודים
הקניית ידע מקיף ומעמיק על המאפיינים הפוליטיים, כלכליים, תרבותיים וחברתיים של המדינות הבולטות במזרח ודרום אסיה, כולל סין, יפן, קוריאה והודו, ועל התהליכים שהובילו לעלייתה של אסיה בעשורים האחרונים והפיכתה למוקד כוח עולמי חדש. במסגרת התכנית התלמידים יערכו היכרות עם תחומי ידע מגוונים כגון, פוליטיקה, תקשורת, תרבות ואומנות, כלכלה, דת, סביבה, וחברה, ועם סוגיות שמשלבות את תחומי הידע השונים. על רקע עלייתה של אסיה החל מסוף המאה הקודמת ותחילת המאה ה-21, ולאור השפעתה הגוברת בעולם בתחומים רבים, התכנית תעניק כלים חיוניים לכל המעוניין להשתלב בארגונים וחברות המקיימים קשרים עם מדינות אסיה השונות. אלה כוללים את משרד החוץ ומשרדי ממשלה אחרים, ארגוני וחברות תקשורת, ארגוני תרבות וסביבה, מוסדות פיננסיים וחברות עסקיות אחרות שמעוניינות לפתח את פעילותן במזרח ודרום אסיה.
התכנית מציעה שני מסלולי לימוד: מסלול א' עם תזה ומסלול ב' ללא תזה כמפורט להלן.
תנאי הקבלה
- בוגרי תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח-אסיה במסלול החד–חוגי או הדו–חוגי נדרשים לציון משוקלל סופי בתואר הראשון של 80 לפחות בחוג ללימודי אסיה/מזרח-אסיה, ו-76 לפחות בחוג השני/מקבצים. בוגרי תואר ראשון בחוגים אחרים נדרשים לציון משוקלל סופי בתואר הראשון של 80 לפחות.
- מועמדים המבקשים להתקבל למסלול א' נדרשים בנוסף לדרישה הנ"ל לציון של 80 לפחות בעבודת סמינר אחת לפחות שהוגשה במהלך התואר ראשון. כמו כן, כתנאי קבלה נוסף, ראש התכנית רשאי לבקש לקרוא את אחת מעבודות הסמינר שהוגשו במסגרת התואר הראשון.
- הוועדה החוגית לתואר שני רשאית לשקול קבלת תלמידים למסלול ב' בציון משוקלל נמוך מ-80 (ולא פחות מ-76) תוך התניית ציון מעבר של 80 בלימודי ההשלמה.
- ראיון אישי עם ראש התכנית לשם התאמת תכנית לימודים ומסלול לימודים על סמך הרקע האקדמי והמקצועי של המועמד ותחומי העניין שלו.
- ההחלטה על קבלת המועמד ללימודים במסלול א' או ב' תתקבל על-ידי הוועדה החוגית לתואר שני לפני תחילת הלימודים. במהלך השנה הראשונה ללימודים ניתן לפנות ליועץ התואר השני ולבקש העברה ממסלול ב' למסלול א', ולהיפך.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת הלימוד בו אינה עברית, מחויב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה שנקבעה על ידי האוניברסיטה כתנאי קבלה לתכנית.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת הלימוד בו אינה עברית ואינה אנגלית, מחויב לעמוד בבחינת אמיר"ם לבחינת ידע באנגלית ברמה מינימלית של "מתקדמים ב'" כתנאי קבלה לתכנית.
- תלמיד שסיים את כל חובות השמיעה לתואר הראשון אך עדיין לא סיים את כל החובות לתואר יוכל להגיש את מועמדותו לתכנית כתלמיד על-תנאי אם עמד בתנאים הנזכרים בתקנון הלימודים לתואר השני של האוניברסיטה. ההחלטה האם לקבל את התלמיד לתכנית התואר השני כתלמיד על-תנאי תתקבל על-ידי הוועדה החוגית לתואר שני.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
לימודי השלמה לבוגרי חוגים אחרים
- תלמידים ללא רקע בלימודי אסיה יידרשו ללמוד קורסי השלמה מתכנית התואר הראשון של החוג בהיקף 8 עד 16 שש"ס. קורסי ההשלמה הספציפיים אותם יידרש המועמד ללמוד והיקפם ייקבעו על ידי ראש התכנית.
- תלמיד הלומד קורסי השלמה יהיה במעמד של תלמיד על-תנאי בתכנית התואר השני עד להשלמת הקורסים הללו.
- תלמיד הלומד קורסי השלמה יהיה רשאי ללמוד במקביל גם קורסים מתכנית הלימודים לתואר שני. לימודים אלה, עם זאת, לא ישנו את מעמדו כתלמיד על-תנאי בתכנית התואר השני עד לסיום ההשלמות בציון ממוצע של 80 לפחות, לא יאוחר מתום שנת הלימודים הראשונה.
- לימודי ההשלמה אינם נכללים בשקלול השעות והציונים של לימודי התואר השני.
- תלמיד המבקש להתקבל למסלול א' (עם תזה) יידרש להשלים עד סוף תקופת לימודיו לפחות ארבע (4) רמות של לימודי שפה במסגרת החוג. בוגרי תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח אסיה המבקשים להתקבל למסלול עם תזה יידרשו להמשיך וללמוד במהלך התואר את אחת מהשפות האסיאניות הנלמדות בחוג כמפורט להלן.
היקף הלימודים הנדרש לקבלת התואר בהתאם למסלול הלימודים
מסלול א' (עם תזה): 28 שש"ס לימודים עיוניים + 16-4 שש"ס לימודי שפה. לימודי שפה בהיקף 4 שש"ס, קרי שני קורסי שפה ברמת מ"א, יידרשו במצב בו סטודנט למד 6 רמות שפה בתואר התואר הראשון. לימודי שפה בהיקף מרבי, קרי 16 שש"ס, יילמדו על-ידי סטודנטים ללא רקע בלימודי אסיה, שיידרשו ללמוד ארבעה קורסי שפה ברמת ב"א. לשם הבהרה, קורס שפה ברמת ב"א שקול ל-4 שש"ס וקורס שפה ברמת מ"א שקול ל-2 שש"ס.
מסלול ב' (בלי תזה): 36 שש"ס לימודים עיוניים, כולל לימודי שפה אופציונליים בתנאים המפורטים להלן.
מבנה הלימודים והדרישות האקדמיות על–פי מסלולי לימוד
כללי
כל תלמידי התכנית יידרשו ללמוד בשנת הלימודים הראשונה את הקורס "סדנת מחקר מתודולוגית" (4 שש"ס).
מסלול א' (עם תזה)
- תלמידי מסלול א' יידרשו ללמוד במהלך שנתיים קורסים עיוניים נוספים לתואר השני בהיקף כולל של 24 שש"ס (וביחד עם הסדנה המתודולוגית, סך של 28 שש"ס). הקורסים ייבחרו מתוך קבוצת הקורסים שיוצעו לתלמידי התכנית "המאה האסיאנית" (ראו להלן).
- תלמידי מסלול א' בעלי תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח אסיה יידרשו להשלים עד סוף תקופת לימודיהם בתכנית את קורסי השפה המתקדמים של האזור בו הם מתמחים (סינית/יפנית למתקדמים א'-ב' וסינית/יפנית לתואר השני א'-ב' למתמחים בלימודי סין ויפן, והינדי לתואר השני א'-ב' למתמחים בלימודי הודו). בוגרי תואר ראשון בחוגים אחרים, אשר לא למדו שפות אסיאניות במהלך לימודיהם לתואר ראשון, יידרשו כדרישת מינימום להשלים עד סוף תקופת לימודיהם קורסי סינית/יפנית/הינדי א'-ד'.
- התלמידים יידרשו לכתוב עבודת סמינר אחת באחד מהקורסים העיוניים שיוצעו במסגרת התכנית, לפי בחירתם.
- התלמידים במסלול א' יכתבו עבודת גמר מחקרית (תזה).
- על התלמיד להציג בפני הוועדה החוגית לתואר שני אישור מנחה לתזה עד תחילת הסמסטר השני ללימודיו.
- באישור ראש התכנית, יוכל תלמיד במסלול א' ללמוד במהלך לימודיו לתואר קורס אחד לתואר שני מחוג אחר, וסמינר ב"א אחד במסגרת החוג, אם סמינר זה קשור לתחום התמחותו של התלמיד.
מסלול ב' (ללא תזה)
- תלמידי מסלול ב' שיבחרו להיבחן בבחינת גמר (ראה סעיף 5 להלן) יידרשו ללמוד במהלך שנתיים קורסים עיוניים נוספים למ"א בהיקף 32 שש"ס (וביחד עם הסדנה המתודולוגית, סה"כ 36 שש"ס). תלמידי מסלול ב' שיבחרו לכתוב פרויקט גמר (כתחליף לבחינת גמר, ראו סעיף 5 להלן) יידרשו ללמוד במהלך שנתיים קורסים עיוניים נוספים למ"א בהיקף של 30 שש"ס (וביחד עם הסדנה המתודולוגית ופרויקט הגמר, סה"כ 36 שש"ס). בנוסף לקורס הסדנה המתודולוגית יוצעו בכל שנה במסגרת התכנית קורסים בהיקף כולל של 16 שש"ס שיעסקו בתחומי ידע שונים (לדוגמא: חברה, פוליטיקה, תרבות, כלכלה, סביבה וכו') ובמדינות אסיאתיות שונות. תלמידים יוכלו להמיר עד שני קורסים שיוצעו במסגרת התכנית בקורסים מתכניות הלימוד האחרות של החוג ("שווקי אסיה" ו"המרחב האסיאני") באישור ראש התכנית.
- תלמידי מסלול ב' אשר למדו במסגרת התכנית למ"א קורסי שפה בהיקף 16 שש"ס יזוכו עבורם ב-6 שש"ס ויידרשו להשלים קורסים נוספים בהיקף כולל של 30 שש"ס (כולל קורס הסדנה המתודולוגית) במקרה שיבחרו להיבחן בבחינת גמר, ו-28 שש"ס (כולל קורס הסדנה המתודולוגית) במקרה שיבחרו לכתוב פרויקט גמר.
- התלמידים יידרשו לכתוב שתי עבודות סמינר בשני קורסים עיוניים לפי בחירתם.
- באישור ראש התכנית, יוכל תלמיד במסלול ב' ללמוד במהלך לימודיו לתואר קורס אחד לתואר שני מחוג אחר, וסמינר ב"א אחד במסגרת החוג, אם סמינר זה קשור לתחום התמחותו של התלמיד.
- התלמידים יידרשו להיבחן בבחינת גמר או להגיש פרויקט גמר לפי בחירתם. במידה והתלמיד יבחר להגיש פרויקט גמר, יהיה עליו לעדכן בכך את ראש התכנית עד סוף הסמסטר השלישי ללימודיו ולאתר מרצה מלווה לפרויקט שיסכים ללוותו במהלך הכתיבה. כתיבת פרויקט הגמר תזכה את התלמיד ב-2 שש"ס.
לימודי שפה
כל תלמידי מסלול א' מחוייבים בלימודי שפה אסיאנית. תלמידים במסלול זה שלא למדו שפה אסיאנית בעבר יידרשו להשלים במהלך תקופת לימודיהם לפחות ארבע רמות של לימודי שפה (סינית/יפנית/הינדי א'-ד'). תלמידי מסלול א' שהשלימו בהצלחה שש רמות שפה במהלך לימודי הב"א יחוייבו בשתי רמות נוספות בלבד. תלמידים במסלול א' שיבחרו להתמקד במחקר שלהם במדינה אחת, ילמדו את שפת המדינה שבה הם מתמחים. תלמידים במסלול א' שתחום התמחותם כולל כמה מדינות ילמדו את אחת מהשפות הרלבנטיות למחקר שלהם או שילוב של לא יותר משתי שפות הרלבנטיות למחקר. במקרים מיוחדים יאשר ראש התכנית לתלמיד במסלול א' ללמוד שפה שאינה שפת המדינה שבה הוא מתמחה, בתנאי ששפה זו היא אחת משלוש השפות האסיאניות שנלמדות במסגרת החוג. תלמיד במסלול א' בעל ידע קודם בשפות הנלמדות בחוג, ואשר אינו בוגר החוג, יידרש לעבור מבחן סיווג בשפה על מנת לקבוע את רמתו.
הכרה בלימודי שפה
תלמידי מסלול א׳: תלמידים אשר למדו במהלך לימודיהם לתואר שני שיעורי שפה בהיקף של 16 שש״ס יזכו להכרה של 4 שש״ס מתוך החובות לתואר. תלמידים אשר למדו במהלך לימודיהם לתואר שני שיעורי שפה בהיקף 12-4 שש״ס יזכו להכרה ב-2 שש״ס.
תלמידי מסלול ב': תלמידי מסלול ב׳ אינם חייבים בלימודי שפה אך מומלץ שינצלו את תקופת לימודיהם ללימוד אחת מהשפות האסיאניות שנלמדות במסגרת החוג. תלמידי מסלול ב׳ שילמדו קורסי שפה יזכו להכרה באופן הבא: עד 50% מהיקף השש"ס של קורסי השפה שלמדו, ובכל מקרה לא יותר מ-6 שש"ס סה"כ.
לימודי שפה בחו״ל:
תלמידי מ״א שילמדו לימודי שפה בחו״ל יזכו להכרה ב-4 שש״ס לכל היותר במסלול א׳ ו-6 שש״ס לכל היותר במסלול ב׳.
משך הלימודים
תלמידי מסלול א' אמורים לסיים את לימודיהם, כולל הגשת עבודת הגמר המחקרית, תוך 3-2 שנות לימוד (שישה סמסטרים סה"כ).
תלמידי מסלול ב' אמורים לסיים את לימודיהם תוך שנתיים (ארבעה סמסטרים). את הלימודים במסלול ב' ניתן להשלים גם תוך שלושה סמסטרים.
הגשת הצעת מחקר לתזה
כתיבת הצעת מחקר לתזה היא אחד השלבים החשובים בהכנות לבצוע עבודת התזה. כתיבת ההצעה מחייבת את התלמיד לגבש את המחקר לפרטיו, לאחר קריאה מעמיקה ומקיפה של הספרות הרלבנטית. ההצעה מאפשרת למנחה העבודה ולחברי הוועדה החוגית לתואר שני לבחון את תכנית המחקר בביקורתיות על מנת לגלות ולתקן נקודות תורפה קודם לביצוע המחקר. על התלמיד לאתר מנחה לעבודה ולהמציא אישור הנחייה עד תחילת הסמסטר השני ללימודיו. הצעת המחקר תוגש לוועדה החוגית לתואר שני תוך שלושה סמסטרים ממועד תחילת הלימודים של התלמיד בתכנית. הגשת הצעת מחקר הינה שלב מחייב לתלמידי מסלול א' ואי-קיומה במועד, או אי עמידה במועד הצגת אישור מנחה, גוררים העברה אוטומטית של התלמיד למסלול ב'.
מועד הגשת עבודת הגמר המחקרית וציון מעבר
על התלמיד להגיש את עבודת התזה תוך שלוש שנים (או שישה סמסטרים) ממועד תחילת הלימודים בתכנית. על התלמיד להיות רשום לשנת הלימודים בה הוא מגיש את עבודת הגמר, ולהשלים את מלוא חובותיו בכל הקורסים הנדרשים לקבלת התואר, כולל עבודות סמינר, טרם הגשת העבודה לשיפוט.
ציון מעבר לעבודת תזה: 76.
בחינת הגמר (עבור תלמידי מסלול ב׳)
תלמיד יהיה זכאי לגשת לבחינת הגמר רק בתיאום עם ראש התכנית ורק לאחר שהשלים את כל חובות השמיעה והגיש את כל עבודותיו לתואר.
ציון מעבר לבחינת גמר: 76.
פרויקט הגמר
תלמיד יהיה זכאי להגיש את פרויקט הגמר רק בתיאום ראש התכנית ורק לאחר שהשלים את כל חובות השמיעה והגיש את כל עבודותיו האחרות (עבודות סמינר) לתואר. פרויקט הגמר יזכה את התלמיד ב-2 שש"ס.
ציון מעבר לפרויקט גמר: 76.
שקלול הציון הסופי לתואר שני
מסלול א' (עם תזה)
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
עבודת סמינר אחת 10%
קורסים עיוניים 40%*
4 קורסי שפה 10%**
סה"כ 100%
מסלול ב' (ללא תזה)
בחינת גמר/פרויקט גמר 20%
2 עבודות סמינר 20%
קורסים עיוניים 60%***
סה"כ 100%
* 45% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
** 5% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
*** לתלמידים שהשלימו ארבעה קורסי שפה: קורסים עיוניים – 50%; 4 קורסי שפה – 10%.
מסלול מואץ למ"א
תנאים אקדמיים
כללי
- המסלול המואץ מיועד הן למועמדים המעוניינים במסלול עם תזה (מסלול א') והן למועמדים המעוניינים במסלול ללא תזה (מסלול ב', עם בחינת גמר או פרויקט גמר).
- המסלול מיועד לתלמידי תואר ראשון אשר השיגו במהלך לימודי שנה א' ושנה ב' ממוצע כולל של 90 לפחות.
- תלמיד שיזוהה כמצטיין, יוכל ללמוד בשנה ג' ללימודיו קורסים מלימודי התואר השני בהיקף של עד 12 שש"ס. במידה ויתקבל התלמיד ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלה כחלק מתכנית הלימודים למ"א.
- תלמיד המעוניין להתקבל למסלול זה חייב להשלים טרם קבלתו לפחות עבודת פרו"ס אחת שציונה יהיה 90 לפחות.
- על התלמיד לסיים את חובות השמיעה שלו לתואר הראשון במהלך שנה ג' ללימודי התואר הראשון.
- התלמיד יתקבל ללימודי התואר השני בשנה ד' ללימודיו במעמד של תלמיד "על תנאי", במידה ונותרה לו חובת הגשת עבודות בב"א.
- על התלמיד להציג את אישור הזכאות לתואר הראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני (שנה ד') כתנאי להמשך לימודיו לתואר שני בסמסטר ב'.
- במהלך שנה ד' ללימודיו ישלים התלמיד את מכסת הקורסים הנדרשת על-ידי החוג.
מסלול עם כתיבת תזה
- על התלמיד להגיש הצעת תזה ולקבל את אישור הוועדה החוגית לתואר שני להצעה עד תום שנה ד' ולא יאוחר מתחילת שנה"ל העוקבת.
- השנה החמישית של לימודי המ״א תוקדש לכתיבת עבודת התזה.
- עבודת התזה תוגש לשיפוט בתום השנה החמישית של לימודי המ״א, כולל חופשת הקיץ.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ במסלול עם כתיבת תזה הנו חמש שנים.
מסלול ללא כתיבת תזה (עם בחינת גמר או פרויקט גמר)
- 1. התלמיד יגיש עד תום שנת הלימודים הרביעית את כל עבודותיו כולל פרויקט הגמר (במידה ובחר להגיש פרויקט גמר ולא לגשת לבחינת גמר).
- במידה וייבחר לגשת לבחינת גמר, התלמיד ייגש לבחינה זו בתום השנה הרביעית ללימודיו, כולל חופשת הקיץ.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ במסלול ללא תזה הנו ארבע שנים.
מבנה הלימודים על–פי מסלולי לימוד
מסלול עם כתיבת תזה
בשנה ג' ללימודי התואר הראשון ישלים התלמיד את יתרת חובותיו לתואר בוגר, ובנוסף לכך יידרש ללמוד קורסים ברמת התואר השני על-פי הפירוט הבא:
- קורס סדנת מחקר מתודולוגית.
- קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 8 שש"ס מתכנית המ"א.
- 2 קורסי שפה ברמת מתקדמים.
בנוסף, יידרש התלמיד למצוא לו מנחה לעבודת התזה במהלך שנה זו.
בשנה ד' ללימודים יידרש התלמיד לעמוד בדרישות הבאות:
- השלמת קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 16-14 שש"ס מתכנית המ"א.
- הגשת עבודת סמינר באחד מהקורסים הנ"ל.
- השלמת שני (2) קורסי שפה ברמת מ"א.
שנה ה' ללימודים תוקדש למחקר ולכתיבת עבודת הגמר המחקרית (תזה).
מסלול ללא כתיבת תזה (עם בחינת גמר או פרויקט גמר)
בשנה ג' ללימודים ישלים התלמיד את יתרת חובותיו לתואר בוגר, ובנוסף
לכך יידרש ללמוד קורסים ברמת התואר השני על–פי הפירוט הבא:
- קורס סדנת מחקר מתודולוגית.
- קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 8 שש"ס מתכנית המ"א.
בשנה ד' ללימודים יידרש התלמיד:
- ללמוד קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 24-20 שש"ס מתכנית המ"א.
- להגיש עבודת סמינר בשניים מהקורסים הנ"ל.
- לעמוד בבחינת גמר או להגיש פרויקט גמר.
תכנית לימודי תואר שני בלימודי אסיה עם התמחות בשווקי אסיה
ראש התכנית: דוקטור גיא פודולר (סמסטר א'), דוקטור מיכל דליות-בול (סמסטר ב')
מטרת הלימודים
התכנית משלבת מבט רחב על כלכלות אסיה, היכרות מעמיקה עם מאפייניהן, והקניית כלים בסיסיים מתחום מנהל עסקים.
התכנית מכוונת להכשיר אנשי מקצוע ומחקר בתחום שיישתלבו במגזר הציבורי והעסקי, ומיועדת לבוגרי תואר ראשון מתחומים מגוונים, לבוגרי תואר ראשון בלימודי אסיה, ולבוגרי תכנית עסקים באסיה. בתכנית קורסים מתקדמים בנושא שווקי אסיה שפותחו במיוחד עבורה, קורסים מתחום הניהול וקורסי מ"א של החוג ללימודי אסיה. התכנית כוללת אפשרות לימוד שפות אסייתיות (סינית, יפנית, הינדי וקוריאנית) ותכניות חילופי סטודנטים.
כללי
- החוג מציע שני מסלולי לימודים: מסלול א' (עם כתיבת עבודת גמר מחקרית-תזה) ומסלול ב' (ללא תזה, עם פרויקט גמר), כמפורט בהמשך.
- מעבר מתכנית זו לתכנית מ"א אחרת וממסלול לימודים אחד למשנהו אפשרי באישור ועדת התואר השני.
- במידת האפשר ומתוך התחשבות בסטודנטים עובדים, הלימודים לתואר שני יתקיימו פעם או פעמיים בשבוע: בימי חמישי ויתכן שבסמסטרים מסוימים גם בימי שישי.
תנאי הקבלה לתכנית
- בוגרי תואר ראשון במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל בלימודי אסיה/מזרח אסיה.
- תלמידים שאינם בעלי תואר ראשון בלימודי אסיה ידרשו בלימודי השלמה.
- ממוצע של 80 לפחות בתואר הראשון.
- מועמדים המבקשים להתקבל למסלול א' נדרשים בנוסף לדרישה הנ"ל לציון של 80 לפחות בעבודת סמינר אחת לפחות שהוגשה במהלך התואר ראשון. כמו כן, כתנאי קבלה נוסף, ראש התכנית רשאי לבקש לקרוא את אחת מעבודות הסמינר שהוגשו במסגרת התואר הראשון.
- מעבר ראיון קבלה בחוג ללימודי אסיה.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת הלימוד בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי קבלה לתכנית.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת הלימוד בו אינה עברית ואינה אנגלית, חייב לעמוד בבחינת אמיר"ם לבחינת ידע באנגלית ברמה מינימלית של "מתקדמים ב'" כתנאי קבלה לתכנית.
- תלמיד שסיים את כל חובות השמיעה לתואר הראשון אך עדיין לא סיים את כל החובות לתואר, יוכל להגיש את מועמדותו לתכנית כתלמיד על-תנאי אם עמד בתנאים הנזכרים בתקנון הלימודים לתואר השני של האוניברסיטה. ההחלטה האם לקבל את התלמיד לתכנית המ"א כתלמיד על-תנאי תתקבל על-ידי הוועדה החוגית לתואר שני.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
לימודי השלמה לבוגרי חוגים אחרים
- בוגרי חוגים אחרים יידרשו להשלים לפני תחילת הלימודים שלושה מבואות מודרניים מתכנית הב"א של החוג בהיקף כולל של 12 שש"ס. במקביל, יוכלו ללמוד קורסי שפה. בסמכות ראש התכנית להפנות את התלמיד לקורס סמינריון או פרו-סמינריון, כקורס השלמה נוסף, במסגרתו יידרש להגיש עבודה.
- תלמיד המבקש להתקבל למסלול א' (עם תזה), יידרש להשלים עד סוף תקופת לימודיו ארבע רמות שפה לפחות.
- לימודי ההשלמה אינם נכללים בשקלול שעות לימודי התואר השני.
מבנה הלימודים
ניתן להירשם לאחד משני מסלולי הלימודים הבאים:
- מסלול עם תזה – 28 שש"ס קורסים עיוניים ושתיים (2) -ארבע (4) רמות לימודי שפה (16-4 שש״ס). לימודי שפה בהיקף 4 שש"ס, קרי שני קורסי שפה ברמת מ"א, יידרשו במצב בו סטודנט למד 6 רמות שפה בתואר הב"א. לימודי שפה בהיקף מירבי, קרי 16 שש"ס, יילמדו על-ידי סטודנטים ללא רקע בלימודי אסיה, שיידרשו ללמוד ארבעה קורסי שפה ברמת ב"א. לשם הבהרה, קורס שפה ברמת ב"א שקול ל-4 שש"ס וקורס שפה ברמת מ"א שקול ל-2 שש"ס.
- קורסי ליבה מתחום מינהל עסקים (6 שש"ס(.
- קורסי ליבה בנושא שווקי אסיה (8 שש"ס(.
- סדנת מחקר מתודולוגית (4 שש"ס(.
- שיעורי בחירה בלימודי אסיה (10 שש"ס(.
- קורסי שפה: שתיים-ארבע רמות (הכרה של 4-2 שש"ס בהתאם להיקף).
- עבודה סמינריונית אחת במסגרת אחד מקורסי הבחירה של החוג ללימודי אסיה.
- עבודת תזה.
קורסי ההתמחות במסלול זה כוללים את קורסי הליבה מתחום מינהל עסקים וקורסים בהיקף 4 שש"ס מבין קורסי הליבה בנושא שווקי אסיה. היקף קורסי ההתמחות במסלול זה הנו 10 שש"ס.
- מסלול ללא תזה –36 שש"ס קורסים עיוניים, כדלקמן:
- קורסי ליבה מתחום מינהל עסקים (8 שש"ס(.
- קורסי ליבה בנושא שווקי אסיה (8 שש"ס).
- פרויקט גמר (2 שש"ס(.
- שיעורי בחירה בלימודי אסיה (18 שש"ס), כולל אפשרות בחירה של שיעורי שפה*.
- שתי עבודות סמינריוניות שייכתבו במסגרת שניים מקורסי הבחירה של החוג ללימודי אסיה.
קורסי ההתמחות במסלול זה כוללים את קורסי הליבה מתחום מינהל עסקים וקורסים בהיקף 4 שש"ס מבין קורסי הליבה בנושא שווקי אסיה. היקף קורסי ההתמחות במסלול זה הנו 12 שש"ס.
*לימודי שפה יזכו להכרה באופן הבא: עד 50% מהיקף השש"ס של לימודי השפה שיילמדו בפועל ולא יותר מ-6 שש"ס סה"כ. קורסי שפה שיילמדו מעבר להיקף זה לא יזכו בהכרה ועשויים להיות כרוכים בתוספת תשלום.
משך הלימודים
תלמידי מסלול א' אמורים לסיים את לימודיהם, כולל הגשת עבודת הגמר המחקרית, תוך שלוש שנות לימוד (שישה סמסטרים).
תלמידי מסלול ב' אמורים לסיים את לימודיהם, כולל פרויקט גמר, תוך שנתיים (ארבעה סמסטרים).
הגשת הצעת מחקר לתזה
כתיבת הצעת מחקר לתזה היא אחד השלבים החשובים בהכנות לבצוע עבודת התזה. כתיבת ההצעה מחייבת את התלמיד לגבש את המחקר לפרטיו, לאחר קריאה מעמיקה ומקיפה של הספרות הרלבנטית. ההצעה מאפשרת למנחה העבודה ולחברי הוועדה החוגית לתואר שני לבחון את תכנית המחקר בביקורתיות על מנת לגלות ולתקן נקודות תורפה קודם לביצוע המחקר. על התלמיד לאתר מנחה לעבודה ולהמציא אישור הנחייה עד תחילת הסמסטר השני ללימודיו. הצעת המחקר תוגש לוועדה החוגית לתואר שני תוך שלושה סמסטרים ממועד תחילת הלימודים של התלמיד בתכנית. הגשת הצעת מחקר הינה שלב מחייב לתלמידי מסלול א' ואי-קיומה במועד, או אי עמידה במועד הצגת אישור מנחה, גוררים העברה אוטומטית של התלמיד למסלול ב'.
מועד הגשת עבודת הגמר המחקרית וציון מעבר
על התלמיד להגיש את עבודת התזה שכתב תוך שלוש שנים (שישה סמסטרים) ממועד תחילת הלימודים בתכנית. על התלמיד להיות רשום לשנת הלימודים בה הוא מגיש את עבודת הגמר, ולהשלים את מלוא חובותיו בכל הקורסים הנדרשים לקבלת התואר, כולל עבודות סמינר, בטרם הגשת העבודה לשיפוט.
ציון מעבר לתזה: 76.
שקלול הציון הסופי לתואר שני
מסלול א' (עם תזה)
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
1 עבודת סמינר 10%
קורסים עיוניים 40%*
4 קורסי שפה 10%**
סה"כ 100%
* 45% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
** 5% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
מסלול ב' (ללא תזה)
פרויקט גמר 20%
2 עבודות סמינר 20%
קורסים עיוניים 60%
סה"כ 100%
מסלול מואץ למ"א
תנאים אקדמיים
כללי
- המסלול המואץ מיועד למועמדים המעוניינים במסלול עם תזה (מסלול א') ולמועמדים המעוניינים במסלול ללא תזה (מסלול ב').
- המסלול המואץ מיועד לתלמידי תואר ראשון אשר השיגו במהלך לימודי שנה א' ושנה ב' ממוצע כולל של 90 לפחות.
- תלמיד שיזוהה כמצטיין, יוכל ללמוד בשנה ג' ללימודיו קורסים מלימודי התואר השני בהיקף של עד 12 שש"ס. במידה ויתקבל התלמיד ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלה כחלק מתכנית הלימודים למ"א.
- תלמיד המעוניין להתקבל למסלול זה חייב להשלים טרם קבלתו לפחות עבודת פרו"ס אחת שציונה 90 לפחות.
- על התלמיד לסיים את חובות השמיעה לתואר הראשון במהלך שנה ג' ללימודי התואר הראשון.
- התלמיד יתקבל ללימודי התואר השני בשנה ד' ללימודיו במעמד של תלמיד "על תנאי", במידה ונותרה לו חובת הגשת עבודות בב"א.
- על התלמיד להציג את אישור הזכאות לתואר הראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני (שנה ד') כתנאי להמשך לימודיו לתואר שני בסמסטר ב'.
- במהלך שנה ד' ללימודיו ישלים התלמיד את מכסת הקורסים הנדרשת על–ידי החוג.
מסלול מואץ עם כתיבת תזה
- על התלמיד להגיש הצעת תזה ולקבל את אישור הוועדה החוגית לתואר שני להצעה עד תום שנה ד' ולא יאוחר מתחילת שנה"ל העוקבת.
- השנה החמישית של לימודי המ״א תוקדש לכתיבת עבודת התזה.
- עבודת התזה תוגש לשיפוט בתום השנה החמישית של לימודי המ״א, כולל חופשת הקיץ.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ במסלול עם כתיבת תזה הנו חמש שנים.
מסלול מואץ ללא כתיבת תזה (עם פרויקט גמר)
- 1. התלמיד יגיש עד תום שנת הלימודים הרביעית (כולל חופשת הקיץ) את כל עבודותיו, כולל פרויקט הגמר.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ ללא כתיבת תזה (עם פרויקט גמר) הנו ארבע שנים.
מבנה הלימודים על-פי מסלולי לימוד
מסלול מואץ עם כתיבת תזה
בשנה ג' ללימודי התואר הראשון ישלים התלמיד את יתרת חובותיו לתואר בוגר, ובנוסף לכך יידרש ללמוד קורסים ברמת התואר השני על-פי הפירוט הבא:
- קורס סדנת מחקר מתודולוגית (4 שש״ס).
- קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 8 שש"ס בהתאם לדרישות התכנית "שווקי אסיה".
- 2 קורסי שפה ברמת מתקדמים.
בנוסף, יידרש התלמיד במהלך שנה זו לאתר מנחה לעבודת התזה.
בשנה ד' ללימודים יידרש התלמיד ללמוד על-פי הפירוט הבא:
- קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 16 שש"ס בהתאם לדרישות התכנית "שווקי אסיה".
- להשלים עבודת סמינר באחד מהקורסים הנ"ל.
- 2 קורסי שפה ברמת מ"א.
שנה ה' ללימודים תוקדש למחקר ולכתיבת עבודת הגמר המחקרית (תזה).
מסלול מואץ ללא כתיבת תזה (עם פרויקט גמר)
בשנה ג' ללימודים ישלים התלמיד את יתרת חובותיו לתואר בוגר, ובנוסף
לכך יידרש ללמוד קורסים עיוניים בהיקף 12 שש"ס מתכנית המ"א "שווקי אסיה". תלמידי תכנית "שווקי אסיה" במסלול ללא תזה אינם מחויבים ללמוד את הקורס "סדנת מחקר מתודולוגית". נתונה בידיהם האפשרות, עפ"י בחירתם, ללמוד אותו כקורס בחירה.
בשנה ד' ללימודים יידרש התלמיד:
- ללמוד קורסים עיוניים נוספים בהיקף של 22 שש"ס מתכנית המ"א "שווקי אסיה".
- להגיש עבודת סמינר בשניים מהקורסים הנ"ל.
- להגיש פרויקט גמר, המזכה ב-2 שש"ס.
תכנית "המרחב האסיאני: זרמים חוצי-תרבויות"
תכנית משותפת לאוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית
ראש התכנית: פרופסור רותם קובנר
תכנית "המרחב האסיאני" מציעה הזדמנות ייחודית לסטודנטים מצטיינים להצטרף ללימודים מתקדמים רב-תחומיים ובין-אוניברסיטאיים המתמקדים ביבשת אסיה.
התכנית משותפת לאוניברסיטת חיפה ולאוניברסיטה העברית, וממומנת על-ידי קרן יד הנדיב, המועצה להשכלה גבוהה, ושתי האוניברסיטאות. זוהי תכנית מובנית הרואה ביבשת אסיה רצף של ציוויליזציות ומתמקדת בקשרים ובתהליכים חוצי-אזורים בין ובקרב חברות, תרבויות, ומדינות אסיאניות, וכן בקשרים בין אסיה ויבשות אחרות, לאורך ההיסטוריה ועד היום הזה. פרט לסביבת לימודים ומחקר דינמית וייחודית, התכנית מציעה מלגות לכל התלמידים המתקבלים. בקורסים היעודיים של התכנית לומדים יחדיו תלמידי מ"א ותלמידי דוקטורט.
מסלול המ״א בתכנית זאת מוביל לכתיבת תזה. ליבת הלימודים טמונה במגוון רחב של קורסים ייעודיים העוסקים בנושאים חוצי-אזורים, בין-תרבותיים, ולעיתים גם חוצי יבשות, וכן קורסי ליבה בהוראת חוקרים בעלי שם בינלאומי. בנוסף, התכנית כוללת אירועי העשרה רבים כגון סיורים לימודיים בארץ ובחו״ל, סדנאות וכנסים ייעודיים וכן ריטריט (retreat) שנתי. התכנית היא בינלאומית ופתוחה גם לסטודנטים מחוץ לישראל. שפת ההוראה בתכנית אנגלית או עברית, בהתאם להרכב המשתתפים.
- הלימודים במסגרת התכנית מאפשרים לימוד במסלול אישי הנתפר על פי צרכי התלמיד.
- הלימודים בתכנית הם רק במסלול עם תזה. נושא התזה חייב להיות בין-איזורי ו/או השוואתי.
- הלימודים במסגרת התכנית הם עם מלגה למשך שנתיים (20,000 ש״ח לשנה, נכון לשנת תשפ״א).
- התכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים. עם זאת, תנאי הקבלה הראשוניים זהים לאלה של שאר תכניות המ״א בחוג. הקבלה לתכנית מתבצעת על ידי ועדת ההיגוי של התכנית.
- במסגרת התכנית יש ללמוד קורסים יעודיים בהיקף כולל של 16 שש״ס (4 שש״ס חובה, 12 שש״ס בחירה). קורסים אלה נלמדים בימי שלישי, סמסטר אחד בקמפוס אוניברסיטת חיפה וסמסטר אחד בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית בירושלים. התכנית מספקת הסעה בחינם לירושלים ובחזרה.
- בנוסף, התלמידים נדרשים לקחת חלק בסדנה מתודולוגית (4 שש״ס) במסגרת החוג וכן לכתוב עבודת סמינר באחד מקורסי המ"א (הציון על העבודה נפרד מהציון על הקורס ואינו מזכה בשש"ס, אולם בשקלול הסופי לתואר הציון על עבודת הסמינר מהווה 10 אחוז מהציון הסופי). הקורסים הנותרים יבחרו מתוך היצע הקורסים בחוג או בהתאמה אישית.
לימודי השלמה לבוגרי חוגים אחרים
- תלמידים ללא רקע בלימודי אסיה נדרשים ללמוד קורסי השלמה מתכנית הב"א של החוג בהיקף 8 עד 16 שש"ס. קורסי ההשלמה הספציפיים אותם נדרש המועמד ללמוד והיקפם ייקבעו על ידי ראש התכנית.
- תלמיד הלומד קורסי השלמה הינו במעמד של תלמיד על-תנאי בתכנית המ"א עד להשלמת הקורסים הללו.
- תלמיד הלומד קורסי השלמה רשאי ללמוד במקביל גם קורסים מתכנית הלימודים לתואר שני. לימודים אלה, עם זאת, אינם משנים את מעמדו כתלמיד על-תנאי בתכנית המ"א עד לסיום ההשלמות בציון ממוצע של 80 לפחות, לא יאוחר מתום שנת הלימודים הראשונה.
- לימודי ההשלמה אינם נכללים בשקלול השעות והציונים של לימודי התואר השני.
- תלמיד שאינו בוגר תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח אסיה המבקש להתקבל לתכנית נדרש להשלים עד סוף תקופת לימודיו לפחות ארבע (4) רמות של לימודי שפה במסגרת החוג. בוגרי תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח אסיה המבקשים להתקבל לתכנית נדרשים להמשיך וללמוד במהלך התואר את אחת מהשפות האסיאניות הנלמדות בחוג כמפורט להלן.
היקף הלימודים הנדרש לקבלת התואר
28 שש"ס לימודים עיוניים + 16-4 שש"ס לימודי שפה
פרוט הדרישות
- פרוט הקורסים:
- שני קורסי ליבה של התכנית – 4 שש״ס
- קורסים יעודיים נוספים של התכנית – 12 שש״ס
- סדנה מתודולוגית – 4 שש״ס
- קורסים נוספים מהיצע קורסי המ"א של החוג או
בהתאמה אישית – 8 שש"ס
- קורסי שפה – 16-4 שש״ס.
לימודי שפה בהיקף 4 שש"ס, קרי שני קורסי שפה ברמת מ"א, יידרשו במצב בו סטודנט למד 6 רמות שפה בתואר הב"א. לימודי שפה בהיקף מירבי, קרי 16 שש"ס, יילמדו על-ידי סטודנטים ללא רקע בלימודי אסיה, שיידרשו ללמוד ארבעה קורסי שפה ברמת ב"א. לשם הבהרה, קורס שפה ברמת ב"א שקול ל-4 שש"ס וקורס שפה ברמת מ"א שקול ל-2 שש"ס.
- תלמידים בעלי תואר ראשון בלימודי אסיה/מזרח אסיה נדרשים להשלים עד סוף תקופת לימודיהם בתכנית את קורסי השפה המתקדמים של האזור בו הם מתמחים (סינית/יפנית למתקדמים א'-ב' וסינית/יפנית למ"א א'-ב' למתמחים בלימודי סין ויפן, והינדי למ"א א'-ב' למתמחים בלימודי הודו). בוגרי תואר ראשון בחוגים אחרים, אשר לא למדו שפות אסיאניות במהלך לימודיהם לתואר ראשון, נדרשים כדרישת מינימום להשלים עד סוף תקופת לימודיהם קורסי סינית/יפנית/הינדי א'-ד'.
- התלמידים נדרשים לכתוב עבודת סמינר אחת באחד מהקורסים העיוניים שיוצעו במסגרת התכנית, לפי בחירתם.
- על התלמיד להציג בפני הוועדה החוגית לתואר שני אישור מנחה לתזה עד תחילת הסמסטר השני ללימודיו.
- באישור ראש התכנית, יכול תלמיד התכנית ללמוד במהלך לימודיו לתואר קורס אחד לתואר שני מחוג אחר או אף מוסד אחר, אם הקורס קשור לתחום התמחותו.
לימודי שפה
כל תלמידי התכנית מחוייבים בלימודי שפה אסיאנית. תלמידים שלא למדו שפה אסיאנית בעבר יידרשו להשלים במהלך תקופת לימודיהם לפחות ארבע רמות של לימודי שפה (סינית/יפנית/הינדי א'-ד'). תלמידים שהשלימו בהצלחה שש רמות שפה במהלך לימודי הב"א מחוייבים בשתי רמות נוספות בלבד. ניתן להתמקד בשפה אחת או שילוב של שתי שפות הרלבנטיות למחקר. במקרים מיוחדים, מאשר ראש התכנית לתלמיד ללמוד שפה שאינה שפת המדינה שבה הוא מתמחה, בתנאי ששפה זו היא אחת משלוש השפות האסיאניות שנלמדות במסגרת החוג. תלמיד בעל ידע קודם בשפות הנלמדות בחוג, ואשר אינו בוגר החוג, נדרש לעבור מבחן סיווג בשפה על מנת לקבוע את רמתו.
הכרה בלימודי שפה
תלמידים אשר למדו במהלך לימודיהם לתואר שני שיעורי שפה בהיקף של 16 שש״ס יזכו להכרה של 4 שש״ס מתוך החובות לתואר. תלמידים אשר למדו במהלך לימודיהם לתואר שני שיעורי שפה בהיקף 12-4 שש״ס יזכו להכרה ב-2 שש״ס.
משך הלימודים
תלמידי התכנית אמורים לסיים את לימודיהם, כולל הגשת עבודת הגמר המחקרית, תוך 3-2 שנות לימוד (שישה סמסטרים סה"כ).
הגשת הצעת מחקר לתזה
כתיבת הצעת מחקר לתזה היא אחד השלבים החשובים בהכנות לבצוע עבודת התזה. כתיבת ההצעה מחייבת את התלמיד לגבש את המחקר לפרטיו, לאחר קריאה מעמיקה ומקיפה של הספרות הרלבנטית. ההצעה מאפשרת למנחה העבודה ולחברי הוועדה החוגית לתואר שני לבחון את תכנית המחקר בביקורתיות על מנת לגלות ולתקן נקודות תורפה קודם לביצוע המחקר. על התלמיד לאתר מנחה לעבודה ולהמציא אישור הנחייה עד תחילת הסמסטר השני ללימודיו. הצעת המחקר תוגש לוועדה החוגית לתואר שני תוך שלושה סמסטרים ממועד תחילת הלימודים של התלמיד בתכנית.
מועד הגשת עבודת הגמר המחקרית (תזה) וציון מעבר
על התלמיד להגיש את עבודת התזה תוך שלוש שנים (או שישה סמסטרים) ממועד תחילת הלימודים בתכנית. על התלמיד להיות רשום לשנת הלימודים בה הוא מגיש את עבודת הגמר, ולהשלים את מלוא חובותיו בכל הקורסים הנדרשים לקבלת התואר, כולל עבודת הסמינר, טרם הגשת העבודה לשיפוט.
ציון מעבר לעבודת תזה:80.
שקלול הציון הסופי לתואר שני (׳המרחב האסיאני׳)
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
עבודת סמינר אחת 10%
קורסים עיוניים 40%*
4 קורסי שפה 10%**
סה"כ 100%
* 45% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
** 5% לתלמידים שהשלימו שני קורסי שפה.
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול זה מיועד לתלמידים אשר סיימו לימודיהם במסלול ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) ומעוניינים להמשיך בעתיד ללימודי דוקטורט, או לכאלה שסיימו לימודים בתחום שונה מתחום המחקר בו הם מתעתדים להמשיך את לימודיהם.
תנאי קבלה
- ממוצע משוקלל של 80 בלימודי התואר השני.
- קבלת הסכמה בכתב מחבר סגל אקדמי להנחיית עבודת הגמר המחקרית.
דרישות המסלול
במידת הצורך, השלמת תכנית לימודים שתיקבע על-ידי וועדת המ"א של החוג. מועמד שכבר כתב עבודת גמר מחקרית בחוג אחר לא יידרש לכתוב עבודת גמר מחקרית נוספת בחוג, אך יידרש לעמוד בכל תכנית השלמות ודרישות אקדמיות שייקבעו לו.
משך הלימודים הנורמטיבי במסלול לימודי מחקר מקדים הוא שנה אחת. סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי התואר השלישי.
הלימודים לתואר שלישי (דוקטור לפילוסופיה Ph.D)
יושב ראש ועדת הדוקטורט: פרופסור רותם קובנר
קהל היעד
התכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני במסלול א' (עם תזה) בלימודי אסיה או בתחומים רלבנטיים אחרים כמו היסטוריה כללית, ספרות, פילוסופיה, מדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל. התכנית תאפשר גם הצטרפות למסלול הישיר לדוקטורט לסטודנטים מצטיינים, על פי הקריטריונים הקבועים בתקנון הלימודים לתואר שלישי. תלמידים מצטיינים בעלי תואר שני מתחומים אחרים מלימודי אסיה אשר יעמדו בתנאי הקבלה יחויבו במידת הצורך בלימודי השלמה, לרבות לימודי שפה, לפי החלטת ועדת הדוקטורט.
עם סיום הלימודים בהצלחה יוענק התואר "דוקטור לפילוסופיה".
משך הזמן ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים.
מסלולי התכנית
בתכנית הלימודים קיימים שלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר לדוקטורט
- מסלול לימודי מחקר מקדים
המסלול הרגיל
תנאי הקבלה
- ממוצע כללי של 85 לפחות לתואר מוסמך, וציון 90 לפחות בעבודת הגמר המחקרית. מקרים חריגים יידונו על ידי וועדת הדוקטורט.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית.
- הצהרת כוונות בנוגע למחקר (בהיקף של כ- 1,000 מילים)
- הסכמה בכתב של מדריך לעבודת גמר מחקרית (איש סגל בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול א')
- אישור וועדת הדוקטורט החוגית
בנוסף, במידת הצורך בלבד ועל פי המלצת מנחה הדוקטורט, התלמיד יידרש להשלים תכנית לימודים בהיקף של עד 14 שש"ס בהתאם לתחום המחקר המוצע והרקע האקדמי הקודם. ציון עובר בכל קורס הוא 75 והממוצע הנדרש הוא 85. ועדת הדוקטורט של החוג תאשר את תכנית הקורסים והיקפה.
הצעת המחקר ואישורה
במהלך השנה הראשונה יהיו התלמידים במעמד של תלמידי מחקר שלב א'. במהלך שנה זו יכתוב התלמיד הצעת מחקר לדוקטורט. על הצעת המחקר להיות מקורית ובעלת סיכוי סביר לקידום הידע וההבנה בתחום הנחקר. החוג ממליץ להגיש את הצעת המחקר ועבודת הדוקטורט באנגלית הן בכדי להרחיב את כישוריו האקדמיים של התלמיד, והן כדי לאפשר משלוח של העבודה לשיפוט בינלאומי וחשיפת המחקרים בחו"ל. הצעת המחקר תוצג על ידי התלמיד במסגרת הסמינר המחלקתי של החוג לפני הגשתה לשיפוט. בסיום ההצגה ייערך דיון שאת מסקנותיו ישלב התלמיד, בפיקוח המנחה, בתוך ההצעה טרם הגשתה לשיפוט. הצעת המחקר תוגש לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה. במידת הצורך ועל בסיס המלצת המנחה ו/או הוועדה החוגית תמונה ועדה מלווה לתלמיד. אחד מחברי הוועדה המלווה יהיה מאוניברסיטה אחרת בארץ או בעולם. הצעת המחקר תישלח לשיפוט. יעשה מאמץ לאתר לפחות שופט חיצוני אחד מחוץ לחוג. לאחר אישור הצעת המחקר על ידי וועדת הדוקטורט החוגית על סמך דו"חות השיפוט, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב'.
ביצוע המחקר ודו"ח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר יגיש התלמיד לוועדת הדוקטורט (ולוועדה המלווה במידה והוקמה) דו"ח התקדמות חתום על ידי המנחה. אל הדו"ח ניתן לצרף כתבי יד שנשלחו לפרסום במידה וקיימים.
הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט
עם סיום כתיבתה תוגש העבודה בהתאם לתקנון ללימודם לתואר שלישי באחת משתי הדרכים הבאות:
- כחיבור רגיל, אשר לא יעלה על 350 עמודים.
- כדוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון לימודים לתואר שלישי.
שיפוט עבודת הדוקטורט
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי ועדת הדוקטורט, תועבר העבודה לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט
על פי תקנון לימודי תואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים, מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים שיש ברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהם נראים מועמדים ראויים ללימודי תואר שלישי.
תנאי הקבלה
1.ציון 96 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל.
2.שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי.
3.הצהרת כוונות בנוגע למחקר (בהיקף של כ- 1,000 מילים).
- הסכמה בכתב של מדריך לעבודת הדוקטורט (איש סגל בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול א').
- אישור וועדת הדוקטורט החוגית.
מבנה הלימודים
השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 28 שש"ס לפחות ברמת מ"א וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
הגשת שתי עבודות סמינריוניות. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת מהעבודות הסמינריוניות. עבודה סמינריונית אחת תהיה בתחום המחקר הספציפי של לימודי הדוקטורט, והעבודה השנייה תיקבע בהתאם לבחירתו של התלמיד ובהמלצת המנחה.
תנאי מעבר משנה א' לשנה ב' הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 14 שש"ס לפחות וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית.
הגשת הצעת המחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב', במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטור.
משך הלימודים למטלות אלו הוא שנתיים.
עם המעבר לשלב מחקר ב', יידרש התלמיד להשלים את תכנית הלימודים כפי שמופיעה בסעיף "תכנית הלימודים במסלול הרגיל" לעיל. משך הלימודים בשלב מחקר ב' במסגרת המסלול הישיר הוא שלוש שנים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל.
תלמיד אשר לא יעמוד בדרישות המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל, ייאלץ לפרוש מהמסלול הישיר לדוקטורט ותינתן לו האפשרות להשלים את מכסת הקורסים ל-36/28 שש"ס על מנת להיות זכאי לתואר שני בהתאם למסלול א' או ב' על פי תקנון התואר השני של החוג.
מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי הקבלה
ממוצע כללי של 85 לפחות לתואר מוסמך. מקרים חריגים יידונו על ידי ועדת הדוקטורט.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- תיאור תמציתי של עבודת הגמר המחקרית (בהיקף של עד 500 מילים).
- הסכמה בכתב של מדריך לעבודת הגמר המחקרית (איש סגל בדרגת מרצה ומעלה במסלול א').
כללית, תנאי הקבלה, מהלך הלימודים, שיפוט הצעת התזה ועבודת הגמר המחקרית יעמדו בנהלים המוגדרים "בתקנון לימודי תואר שני" של הרשות ללימודים מתקדמים.
לגבי מועמד אשר התואר השני שלו (עם עבודת גמר מחקרית או בלעדיה) אינו בתחום לימודי אסיה תבחן וועדת הדוקטורט את הרקע האקדמי של המועמד ובהתאם לנושא המחקר המוצע תקבע את תכנית ההשלמות הנדרשת, לרבות כתיבת עבודת גמר מחקרית.
משך הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים הינו שנה אחת בלבד. בהמלצת המנחה והוועדה החוגית, ומנימוקים מיוחדים שיירשמו, רשאי הדיקן ללימודים מתקדמים להאריך את תקופת הלימודים בשנה אחת נוספת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל.