285
בריאות נפש קהילתית
חוג לימודים לתואר שני – מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה
ראש החוג: דוקטור טליה גרין
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין: פרופסור מרק גלקופף, פרופסור פרלה ורנר, פרופסור סטיבן לוין, פרופסור דיויד רועה.
פרופסור חבר: פרופסור מקס לכמן (מומחה), פרופ' ערד קודש (מומחה)
פרופסור נספח: פרופסור יצחק לבב.
מרצה בכיר: דוקטור עמית באומל, דוקטור טליה גרין, דוקטור כרמית-נועה שפיגלמן.
מרצה: דוקטור אנואר חטיב.
מזכירות החוג
עוזר מינהלי לראש החוג: גברת שירלי טל-כהן
טלפון: 04-8288496
דואר אלקטרוני: stal@univ.haifa.ac.il
מזכירת חוג: גברת דיקלה שמילוביץ
טלפון: 04-8240285
dshmilovi@univ.haifa.ac.il
מיקום: קומה 5, חדר 522, בניין הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות 13:00-11:00
פקס: 04-8288723
הלימודים לתואר שני
יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי תואר שני: דוקטור עמית באומל
על לימודי בריאות נפש קהילתית
החוג לבריאות נפש קהילתית הוקם בשנת 2005 כדי להרחיב ולהעשיר את הידע בתחום בריאות הנפש בקהילה ולהכשיר אנשי מקצוע בתחום זה. צרכים אלה משקפים מגמה של העברת כובד המשקל ממתן שרותי בריאות נפש בבתי חולים למסגרות בקהילה ושל כינון שירותי שיקום ייחודיים בתוך הקהילה. שירותים אלה מקדמים איכות חיים עבור צרכנים בעלי מוגבלויות גופניות ונפשיות ואנשים שסובלים ממצוקה אישית, טראומה או הדרה חברתית. שירותים אלה מסייעים לשילובם של צרכניהם במסגרת קהילתם, תוך שיתופם ושיתוף בני משפחותיהם בתכנון ובהגשת עזרה זו. כל זאת נעשה תוך הרחבת האפשרויות לבחירה חופשית, לאוטונומיה אישית, לתפקוד בקהילה, ועם כיבוד תרבותם, מסורתם וערכיהם של הצרכנים, עם שימוש בהתערבויות מבוססות על ראיות. לאור צרכים משתנים אלו, פועל החוג לבריאות נפש קהילתית להכשיר את בוגריו כאנשי מקצוע וחוקרים בתחום בריאות הנפש והשיקום הפסיכיאטרי. בנוסף, החוג שם דגש על בריאות נפש קהילתית במובן הרחב שלה. זאת נוגעת לא רק לאנשים הנמצאים בתהליכי שיקום, כי אם גם באוכלוסייה הצורכת שירותי נפש בקהילה (למשל פסיכותרפיה), וברווחה הנפשית של האוכלוסייה הרחבה ובתפקיד הקהילה בעיצוב רווחה זו.
ההכשרה בחוג מתבצעת באמצעות הקניית ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי לאנשי מקצוע מתחומי החברה, הרווחה והבריאות. הלימודים מתמקדים בהקניית ידע על מושגים מרכזיים בתחום בריאות הנפש, רווחה נפשית של כלל הציבור, מוגבלויות גופניות ונפשיות ובהנחלת ערכי יסוד עיקריים בבריאות נפש קהילתית שעוסקים ברווחה נפשית, מניעה, שיקום, שילוב בקהילה והחלמה.
ליבת הלימודים האקדמיים בחוג כוללת את התכנים הבאים: ערכים והנחות יסוד של בריאות נפש קהילתית, רווחה נפשית, טיפול בקהילה, שיקום, שילוב קהילתי והחלמה; מיפוי אפיונים וצרכים קהילתיים; היכרות עם החקיקה ומערכות בריאות הנפש; רכישת ידע במניעה ובהתערבויות בשיקום; התמודדות עם מצבי משבר וטראומה; ידע ומיומנויות בתכנון מדיניות; מוגבלויות ; ניהול ומחקר.
כמו כן, מקיים החוג התנסות שדה במסגרת קורסי התערבויות ייחודיות מבוססות-ראיות בשיקום הפסיכיאטרי.
תנאי קבלה
- תואר אקדמי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה מתחומי: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, סיעוד, חינוך, פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, שירותי אנוש, הפרעות בתקשורת, פיזיותרפיה, רפואה. מועמד בעל תואר ראשון מתחום אחר יובא לדיון חריג בפני הוועדה החוגית ללימודי תואר שני.
- ממוצע ציוני תואר ראשון – 80 ומעלה ולא פחות מ-76 בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר בוגר.
- ציון של לפחות 70 בבחינת הכניסה באנגלית.
- שני מכתבי המלצה, כאשר אחד חייב להיות אקדמי. ההמלצות תשלחנה אל החוג על ידי הממליצים בלבד. את טפסי ההמלצות ניתן למצוא באתר החוג תחת ״טפסים״. ניתן לקבל מכתבי המלצה אקדמיים שנכתבו על גבי טפסים של חוגים אחרים לתואר שני באוניברסיטת חיפה בלבד.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי לקבלתו.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE.
- בנוסף, בעת ההרשמה על המועמד לשלוח בדואר אלקטרוני אל מזכירות החוג:
- – שאלון אישי למועמד (בצירוף תמונה) – טופס נמצא באתר החוג.
- קורות חיים
העדפה מתקנת
בהמשך לקידום ערכי שילוב של אנשים עם מוגבלות בקהילה וזכותם לסיוע מהחברה בכך, נוהגת הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות מדיניות העדפה מתקנת לגבי אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית. לפיכך, מועמדים המתאימים להגדרה של אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית, שאינם עומדים בתנאי הקבלה הפורמאליים של החוג אליו הגישו מועמדותם, אך עומדים בתנאי המינימום הכלל אוניברסיטאיים לקבלה, יהיו זכאים לפנות בכתב לוועדת הקבלה החוגית ולפרט את נימוקיהם לבקשתם. הוועדה תבחן כל בקשה לגופה ותהיה רשאית לקבל מידע נוסף מהמועמד/ת, לערוך ראיונות אישיים או קבוצתיים. לאחר בחינת מכלול המידע הקשור למועמד/ת יכולתו/ה ומוגבלותו/ה, תחליט הוועדה אם לקבלו/ה, עם או ללא תנאי או לדחות את הבקשה. הוועדה תודיע על החלטתה בכתב למועמד/ת. שיעור המועמדים שהוועדה מוסמכת להחליט על קבלתם לא יעלה בכל מקרה על 5% מכלל הסטודנטים שהתקבלו לחוג באותה שנה. החלטה זו אינה מתייחסת למועמדים עם מוגבלות העומדים בתנאי הקבלה הפורמליים של החוג אליו נרשמו.
מבנה הלימודים
הלימודים בחוג מתקיימים יום בשבוע, בימי רביעי בין השעות 19:45-8:30.
הלימודים במסלול תזה נמשכים שלוש שנים.
הלימודים במסלול ללא תזה נמשכים שנתיים.
חובה לסיים את חובות השמיעה בשני המסלולים עד תום השנה השנייה !
הלימודים בתכנית ספח התמחות במדיניות בריאות ציבורית יתקיימו בשנה א׳ בימי רביעי, ובשנה ב׳ בימי רביעי וחמישי.
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית – תיזה (285201-20-01)
במסגרת מסלול זה הסטודנטים יפתחו מומחיות והבנה מקיפה של תחום תוכן מסוים שיוגדר יחד עם מנחה התיזה. מטרה זו תושג על ידי חקירה מדעית של הנושא, תוך שימוש בשיטות המחקר הנהוגות בתחום זה, ניתוח ממצאי מחקר באופן עצמאי וכתיבת עבודת גמר מחקרית על פי אמות המידה המקובלות. במסלול זה יורשו התלמידים להגיש את התיזה לשיפוט רק לאחר שסיימו את כל חובות השמיעה והגישו את כל עבודותיהם לתואר. מסלול עם כתיבת תיזה מבוסס על לימודי מחקר ולימודים עיוניים.
על הסטודנטים ללמוד קורסים בהיקף של 34 שעות שבועיות סמסטריאליות, שבמסגרתם הם נדרשים לכתוב שתי עבודות סמינריוניות ולהגיש עבודת גמר מחקרית (תיזה). משך הלימודים במסלול זה לא יעלה על שלוש שנים.
הערה: בתום סמסטר א' שנה א' תבדוק הוועדה החוגית לתואר שני האם השיגו הסטודנטים הרשומים במסלול, ממוצע של 85 לפחות בקורסי החובה שנתנו במהלך הסמסטר. סטודנט שלא עמד בתנאי זה יועבר אוטומטית למסלול ב.
בסוף סמסטר ב שנה א' תבדוק הוועדה החוגית לתאר שני האם השיגו הסטודנטים הרשומים במסלול, ממוצע של 85 לפחות בקורסי החובה שנתנו במהלך השנה, סטודנט שלא עמד בתנאי זה יועבר אוטומטית למסלול ב.
כמו כן על סטודנט במסלול א' לחתום על הסכמה עקרונית להנחייה, עם מנחה, עד תום סמסטר ב' שנה א'.
מקרים חריגים יובאו לדיון בוועדה החוגית ללימודי תואר שני.
מסלול ב׳ – מסלול עם בחינת גמר – ללא תיזה (285202-20-02)
תכנית במסלול זה מבוססת על הדגשת הלימודים העיוניים. על הסטודנטים ללמוד קורסים בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות ולכתוב שלוש עבודות סמינריוניות. משך הלימודים במסלול זה לא יעלה על שנתיים. סטודנטים במסלול ללא תיזה ידרשו לעבור בחינת גמר לאחר שסיימו בהצלחה את כל חובות השמיעה של המסלול (40 שעות לימוד) במהלך שנתיים והגישו את כל עבודותיהם לתואר. מטרת המבחן הינה לבדוק את יכולת הסטודנטים לענות על שאלות בתחומי הידע של בריאות נפש קהילתית באופן מקיף ואינטגרטיבי, בהתבסס על לימודיהם.
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו אפשרי, באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני, בתום השנה הראשונה. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחויבו התלמידים בכל הדרישות של המסלול החדש (החל מהשנה השנייה ללימודיהם). הקורסים שנלמדו במסלול הישן ייחשבו כמילוי חלקי של הדרישות למסלול החדש. תנאי המעבר למסלול תזה הינם ממוצע של לפחות 85 בסיום שנה א’, ממוצע של לפחות 85 בכל אחד מקורסי המחקר והגשת הצהרת כוונות בת 3-2 עמודים אשר תכלול את הרעיון המחקרי יחד עם סקירת ספרות, מתודולוגיה טנטטיבית ושתי שאלות מחקר. ההצהרה תכתב לפי כללי ה- APA. את הבקשה למעבר מסלול יש להגיש למזכירות החוג עד חודש לפני תחילת שנת הלימודים השנייה.
הערה: חובה לסיים את חובות השמיעה בשני המסלולים עד תום השנה השנייה !
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים מורכבת מקורסי חובה, קורסי מחקר, סמינריונים, שיטות התערבות ומקורסים השייכים לשני תחומים עיקריים שהחוג רואה אותם כמשולבים זה בזה: א. קידום הבריאות הנפשית ב. שיקום, החלמה ושילוב בקהילה – בקרב אנשים עם קשיים או מוגבלויות נפשיות ופיזיות.
מבנה תוכנית הלימודים
סטודנטים במסלול א׳ – מסלול עם כתיבת תיזה
3 קורסי חובה – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי מחקר – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 סמינריונים – (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
7 קורסי בחירה – (14 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 34 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים במסלול ב׳ – מסלול עם בחינת גמר
3 קורסי חובה – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי מחקר – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 סמינריונים – (12 שעות שבועיות סמסטריאליות)
9 קורסי בחירה – (18 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה
פסיכופתולוגיה
מבוא לשיקום פסיכיאטרי
מיומנויות בנית קשר ותקשורת/מיומנויות ראיון והתערבות
קורסי מחקר – מסלול תזה:
הדרכה לכותבי תזה
שיטות מחקר
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
קורסי מחקר – מסלול ללא תזה:
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
שיטות מחקר
סמינריונים
סמינריון מניעה וקידום בריאות
סמינריון טראומה וקהילה
סמינריון התמכרות לסמים ואלכוהול
סמינריון חשיבה ביקורתית על סוגיות מרכזיות ברווחה נפשית של המחר
פסיכופתולוגיה במבט התפתחותי
סמינריון בריאות נפשית בראי סיפורי חיים
סמינריון סוגיות פסיכיאטריות במחלוקת
סמינריון בריאות הנפש בראי הקולנוע
קורסי בחירה – התערבויות
ניהול מחלה והחלמה (IMR)
כל קורסי החובה והמחקר נלמדים בשנה א׳
מידע נוסף לגבי מגוון הקורסים ניתן למצוא בקישורית ״קורסים״
תכנית התמחות במדיניות בריאות ציבורית
התכנית מעניקה ידע מעמיק בכל נושאי בריאות הנפש הקהילתית יחד עם רקע מקיף בסוגיות בריאות הציבור הכלליות, ניהול ומנהל של שירותי בריאות, אפידמיולוגיה ותחומים נוספים מתחומי הידע בבית הספר לבריאות הציבור. תכנית אשר קמה לאור הרפורמה בשרותי בריאות הנפש, במסגרתה עוברת האחריות על הטיפול בסוגיות בריאות הנפש מהמדינה לקופות החולים. הרפורמה יוצרת שינויים נרחבים באופן שבו תופסים אנשי מקצוע את תפקידיה של מערכת בריאות הנפש ואת יחסי הגומלין בין החברה הרחבה לאנשים שצורכים שירותי בריאות נפש. סטודנטים לתואר שני בחוג לבריאות הנפש קהילתית שילמדו במסגרת הספח לבריאות הציבור ירכשו כלי מחקר והתערבות חשובים שיסייעו בידם להשתלב כקובעי מדיניות בתחומי בריאות הנפש וכמנהיגים שיובילו שינויים מקצועיים-חברתיים בתחומים אלה.
הרישום לקורסי ההתמחות הינו בשנה השנייה ללימודים.
במסגרת התכנית ניתן ללמוד הן במסלול מחקרי (תזה) והן במסלול ללא תזה, לפי הפירוט הבא:
מסלול א׳ – 285201-20-03 – מסלול עם כתיבת תיזה
3 קורסי חובה בריאות נפש קהילתית (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי מחקר בריאות נפש קהילתית – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי בחירה בריאות נפש קהילתית – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 סמינריונים בריאות נפש קהילתית – (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי חובה בריאות הציבור – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי בחירה בריאות הציבור – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 34 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב׳ – 285202-20-03 – מסלול עם בחינת גמר
3 קורסי חובה בריאות נפש קהילתית – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי מחקר בריאות נפש קהילתית – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 סמינריונים בריאות נפש קהילתית – (12 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי בחירה בריאות נפש קהילתית – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי חובה בריאות הציבור – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 קורסי בחירה בריאות הציבור – (6 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה בריאות נפש קהילתית
פסיכופתולוגיה
מבוא לשיקום פסיכיאטרי
מיומנויות בנית קשר ותקשורת/מיומנויות ראיון והתערבות
קורסי חובה במסגרת ההתמחות
מבוא לאפידמיולוגיה
מבוא לבריאות הציבור
אפידימיולוגיה ושיטות מחקר
קורסי מחקר – מסלול תזה:
הדרכה לכותבי תזה
שיטות מחקר
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
קורסי מחקר – מסלול ללא תזה:
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
שיטות מחקר
כל קורסי החובה והמחקר בבריאות נפש קהילתית נלמדים בשנה א׳ וכל קורסי ההתמחות בבריאות הציבור נלמדים בשנה ב׳.
שקלול הציונים לתואר
מסלול א׳
ממוצע הציונים בקורסים השונים – 45%
עבודות סמינריוניות – 15%
עבודת גמר מחקרית (תיזה) – 40%
מסלול ב׳
ממוצע הציונים בקורסים השונים – 60%
עבודות סמינריוניות – 20%
בחינת גמר – 20%
הערות
- לאורך שנת הלימודים, בימי רביעי (בשעות שייקבעו) תתקיים בחוג פעילות חוגית מחלקתית כגון הרצאות אורח, סדנאות, מפגשי סטודנטים וכדומה. השתתפות הסטודנטים בפעילות זו הינה חובה.
- בהתאם לתקנון האוניברסיטאי:
- ציון המעבר בכל הקורסים הוא 60.
- הנוכחות בכל השיעורים היא חובה!
- בכדי לעבור משנה א׳ לשנה ב׳ – הציון הממוצע של הסטודנטים חייב להיות 70 לפחות.
- תכנית הלימודים המחייבת את הסטודנט היא התכנית המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודי התואר בחוג וכן בהודעות ובחוזרים המתפרסמים בנדון.
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט)
יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי: פרופסור סטיבן לוין
בחוג לבריאות נפש קהילתית ניתן ללמוד לתואר דוקטור לפילוסופיה במסגרת תוכנית הדוקטורט החוגית. יעדיו של תואר הדוקטורט הם חקר הקהילה ופיתוחה באמצעות חדשנות ומצוינות מחקרית בתחומים הרלוונטיים לבריאות נפש קהילתית. יעדים אלו מבטאים את אמונתנו בדבר חשיבותה של השתייכות לקהילת חוקרים הכוללת סטודנטים, מרצים ומנחים שכל אחד מהם יוצר השראה עבור זולתו. קהילה זו, אשר נמצאת בקשר הדוק עם המציאות והשינויים בשדה המחקרי ואף משפיעה עליהם, מסוגלת לפרוץ דרך לידע חדש וליצירתיות כדי להרחיב ולהעמיק את הבנת הסוגיות בבריאות הנפש. עבור אלו בעלי היכולת וההתמדה המשתוקקים להרחיב השכלתם בתחום, אנו מציעים את מסלול הדוקטורט.
הרישום ללימודים מתבצע לאחר סיום תהליך הקבלה, כפי שמופיע באתר האינטרנט של החוג.
ניתן לכתוב את עבודת הדוקטורט הן במתכונת של חיבור רגיל (מונוגרפיה) והן במתכונת של דוקטורט פרסומים, בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים.
בתכנית הלימודים קיימים 2 מסלולים: מסלול רגיל, מסלול ישיר לדוקטורט.
תכנית הלימודים לדוקטורט (285301-20-01)
- התכנית תעניק תואר דוקטור לפילוסופיה.
- פרק הזמן המוקצה להשלמת מכסת הלימודים לתואר שלישי ולביצוע המחקר הוא ארבע שנים. הארכה מעבר לתקופה זו טעונה המלצת המנחה, וועדת הדוקטורט החוגית ואישור הרשות ללימודים מתקדמים.
- היקף הקורסים הנלמדים בתוכנית יהיה עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- מנחה עבודת הדוקטורט או הוועדה המלווה (אם מונתה כזו), רשאים לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט מעבר לשעות המינימום הנדרשות בסעיף ג’ לעיל וזאת בהתאם לצרכי המחקר.
- המנחה ו/או הוועדה המלווה רשאים להטיל על הסטודנטים חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
- הסטודנטים לא יוכלו למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט בטרם סיימו את מלוא שעות הלימוד הנדרשות מהם.
אוכלוסיית היעד
סטודנטיות וסטודנטים בעלי תואר “מוסמך” במסלול א’ (עם תזה) בבריאות נפש קהילתית, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי החברה ומדעי הבריאות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל, אשר יעמדו בתנאי הקבלה שלהלן.
דרישות עיקריות ותנאי קבלה
- תואר ״מוסמך״ עם תזה מאוניברסיטה המוכרת על ידי אוניברסיטת חיפה.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה התזה בתואר השני.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מהחוג לבריאות נפש קהילתית המוכן להנחות את המועמדים בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמדים לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
דרישות קדם
- בעלי ציון של 92 לפחות בעבודת סמינריון שנכתבה במסגרת לימודי התואר השני.
- בעלי ציון של 85 לפחות בקורסי שיטות מחקר או סטטיסטיקה שנלמדו במסגרת לימודי התואר השני.
הצעת המחקר ואישורה
במהלך השנה הראשונה יהיו הסטודנטים במעמד של תלמידי מחקר שלב א’. במשך שנה זו, יכתבו הסטודנטים את הצעת המחקר בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות, אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לתרומה משמעותית לידע ולהבנה בתחום הנחקר.
החוג ממליץ להגיש את הצעת המחקר ועבודת הדוקטורט באנגלית, הן בכדי להרחיב את כישוריהם האקדמיים של הסטודנטים והן כדי לאפשר משלוח של העבודה לשיפוט בינלאומי וחשיפת המחקרים בחו”ל. ההערכה של יכולתו של הסטודנט לכתוב באנגלית תעשה במהלך כתיבת מכתב ההצהרה.
הצעת המחקר תוצג על ידי הסטודנטים לביקורת בפני פורום חוגי לפני הגשתה לשיפוט.
הצעת המחקר תוגש הן בעותק אלקטרוני והם בשני עותקים מודפסים למזכירות החוג. לעותק האלקטרוני יש לצרף את תקציר ההצעה.
הצעת המחקר תוגש לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה.
על ההצעה לכלול דף שער עם חתימת המנחה ו/או הועדה החוגית.
במידת הצורך, ועל בסיס המלצת המנחה ו/או הוועדה החוגית, תמונה ועדה מלווה לסטודנטים.
לאחר אישור הצעת המחקר על ידי ידי ועדת הדוקטורט החוגית, על סמך דוחות שיפוט, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב’.
ביצוע המחקר ודוח התקדמות:
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו הסטודנטים דוח התקדמות לחברי וועדת הדוקטורט, החתום על ידי המנחה. אל הדוח אפשר לצרף מאמרים שנשלחו לפרסום, באם קיימים.
הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
חיבור רגיל (מונוגרפיה) , אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון לימודים לתואר שלישי.
תוצאות מחקר הדוקטורט יוצגו על ידי התלמידים בסמינר מחלקתי של החוג.
שיפוט עבודת הדוקטורט
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי המנחה והוועדה המלווה (אם מונתה) , תועבר עבודת הדוקטורט לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט (285315-20-02)
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שסיימו את שנת הלימודים הראשונה בחוג ואשר ברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה (כתלמיד שנה ב׳ במסלול)
- ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- התקשרות והסכמה בכתב של מדריך הדוקטור.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- השלמת קורסים בציון מספריי בהיקף של 17 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון של 90 לפחות.
מבנה הלימודים
- השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 34 שעות שבועיות סמסטריאליות (סך הכל) לפחות ברמת תואר שני, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
- הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך שנקבעה על ידי החוג. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
- הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב’, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים לכתיבת עבודת הדוקטורט הוא שלוש שנים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט.
הערות
- לאורך שנת הלימודים, בימי רביעי וחמישי (בשעות שייקבעו) תתקיים בחוג פעילות חוגית מחלקתית כגון הרצאות אורח, סדנאות, מפגשי סטודנטים וכדומה. השתתפות הסטודנטים בפעילות זו הינה חובה.
- תכנית הלימודים המחייבת את הסטודנט היא התכנית המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודי התואר בחוג וכן בהודעות ובחוזרים המתפרסמים בנדון.