106
לימודי המזרח התיכון והאסלאם
חוג לימודים לב"א (דו–חוגי וחד–חוגי)
חוג לימודים למ"א
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה
ראש החוג: פרופ' יובל בן- בסט
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין: פרופ' גד גילבר (אמריטוס),פרופ' אמציה ברעם (אמריטוס), פרופ' גבריאל ורבורג (אמריטוס), פרופ' קייס פירו (אמריטוס), פרופ' דוד קושניר (אמריטוס), פרופ' אבנר גלעדי (אמריטוס), פרופ' יצחק ויסמן, פרופ' פרומה זקס.
פרופסור חבר: פרופ' עמליה לבנוני (אמריטוס), פרופ' אורי קופפרשמידט (אמריטוס), פרופ' און וינקלר,פרופ' מיכאל אפל (אמריטוס), פרופ' מחמוד יזבק, פרופ' יהושע פרנקל (אמריטוס), פרופ' יובל בן–בסט.
מרצה בכיר: ד"ר יאיר הירשפלד (אמריטוס), ד"ר סולי שאהוור, ד"ר אוריאל סימונסון, ד"ר עידו שחר, ד"ר יוני פורס.
מזכירות החוג
עוזר מינהלי לראש החוג: גב' קרן סנטו
שעות הקבלה: ימים א'-ה' בין השעות 13:00-11:00 בלבד
חדר 1502, קומה 15, מגדל אשכול
טלפון: 04-8249165; 04-8249322, פקס: 04-8249712
כל האמור למטה מופיע בלשון זכר אך מתייחס לגברים ונשים כאחד.
לימודים לתואר הראשון (ב"א)
בחוג ארבע מסלולי לימוד מוצעים:
- מזה"ת ב"א דו-חוגי, עם לימוד השפה הערבית הספרותית – רמות א'-ד'
- מזה"ת ב"א דו-חוגי, עם לימוד השפה הפרסית או התורכית – רמות א'-ד'
- מזה"ת דו–חוגי, עם ערבית מדוברת ברמות מתחילים ומתקדמים.
- מזה"ת ב"א דו-חוגי, ללא לימוד שפה מזרח תיכונית – לדוברי ערבית שפת אם.
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים מקנה לתלמידים את הידע והכלים להבנת איזור המזרח התיכון מראשית האסלאם ועד ימינו, ולהכשירם ללימוד ומחקר עצמאיים של אזור זה. תוכנית הלימודים במסלול זה מקיפה מבחר נושאים בתחומי הפוליטיקה, הדת, החברה, התרבות, הכלכלה וההיסטוריה של ארצות האזור. הדגש בלימודים הוא על המזרח התיכון המודרני.
לתלמידים ששפת אמם הינה ערבית מומלץ ללמוד את השפה התורכית או את השפה הפרסית. לחילופין יכולים סטודנטים אלה לקחת קורסי בחירה מהמבחר שמציע החוג או במקרים מיוחדים מחוגים אחרים.
תנאי קבלה
הקבלה לחוג מותנית בעמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה וברמה הנדרשת על-ידי החוג. סף הקבלה לשנה א' לתואר ראשון תשפ"א נבנה על ידי משקל 1 לבגרות ו- 2 לבחינת הפסיכומטרי. ציון הקבלה לחוג יהיה 560 (טווח המתנה מ- 520 עד 559).
אפיק מעבר- מחייב השלמת שלושת קורסי החובה הבאים:
- מבוא להיסטוריה של המזרח התיכון בעת החדשה- ציון נדרש 65 ומעלה
- המזרח התיכון בין מלחמות העולם- ציון נדרש 65 ומעלה
- האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת- ציון נדרש 65 ומעלה
הקבלה לחוג אינה מותנית בידיעה קודמת של השפה הערבית.
מבנה הלימודים
הלימודים מבוססים על השתתפות בהרצאות, על עבודה עצמאית ועל לימוד במסגרת קבוצות קטנות. מושם דגש על תרגילים וסמינריונים, שמתפקידם להפגיש את התלמידים עם המקורות הקיימים, לעורר בהם גישה ביקורתית בלימודים האקדמיים, ולפתח בהם את יכולת הביטוי בכתב ובעל-פה. במסגרות אלו התלמידים משתמשים בהדרגה בכלים שרכשו במהלך לימודיהם בחוג. בשנת הלימודים הראשונה ניתנים שני שיעורי מבוא: התקופה המוסלמית הקלאסית והאימפריה העות'מאנית, וכן קורס בהיסטוריה עולמית ושני תרגילים באוריינות מידע וכתיבה מדעית. בשנת הלימודים השנייה ניתנים שני שיעורי מבוא נוספים: מבוא המזרח התיכון בין מלחמות העולם ודת האסלאם. הלימודים השלישית מתמחים התלמידים, במסגרת של שני סמינריונים, בנושא כלל איזורי (ולעיתים בין-תחומי) בתחום המדיני, החברתי, הכלכלי או התרבותי. במסגרת זו אמורים התלמידים להוכיח ראשיתה של יכולת מחקר עצמאית, תוך שליטה בכלים השונים שרכשו, כולל לפעמים שימוש במקורות ראשוניים. בשנת לימודים זו משתתפים התלמידים בשיעורים על חברה ותרבות ועל כלכלת המזרח התיכון.
כאמור, במהלך שלוש שנות הלימוד לב"א בתוכנית הלימוד ניתנים בחוג שיעורים בשפה הערבית הספרותית והמדוברת, התורכית והפרסית. מטרת שיעורים אלה להקנות ידע בסיסי באחת משפות האזור, אשר יישומו יבוא לידי ביטוי בשלב הלימודים לתארים המתקדמים בחוג. כמו כן ניתנים קורס בערבית מדוברת ותרגיל קריאה בטקסטים בשפות השונות.
שנה א' (דרג 1)
סוג שש"ס נ"ז
מבוא- התקופה המוסלמית הקלאסית שיעור 4 4
מבוא –האימפריה העות'מאנית (מתוקשב) 4 4
מבוא –דת אסלאם (מתוקשב) 4 4
תרגיל מתודולוגי + אוריינות מידע תרגיל (מתוקשב) 2 2
כתיבה מדעית תרגיל 2 2
ערבית ספרותית (רמות א'+ב') 6 6
או פרסית / תורכית מתחילים 4 4
או ערבית מדוברת מתחילים 4 4
היסטוריה עולמית שיעור 4 4
2 סיורים לימודיים 2
קורסי בחירה בדרך הרוח בהתאם לסעיף, 3 תחת הערות חשובות לתוכנית
הערות שנה א'
- סטודנט חייב לסיים בציון עובר וכתנאי מעבר לשנה ב' את כל קורסי החובה במסגרת מסלול הלימודים אליו הוא רשום.
- תלמיד חייב ב – 2 סיורים לימודיים (אשר יזכו אותו ב–2 נ״ז) בשנה הראשונה של התואר.
- סטודנט יהיה חייב לסיים בציון עובר, במסגרת בית הספר להיסטוריה את הקורס: "אוריינות מידע", ואת אחד משני הקורסים: "היסטוריה עולמית" או "מהי היסטוריה בחיפה״, במהלך השנה הראשונה לתואר וכתנאי מעבר לשנה ב'.
ציון "עובר" בקורסי החובה שנה א'
- מבוא התקופה המוסלמית הקלאסית — 51.
- כתיבה מדעית–
- האימפריה העות'מאנית –
- אוריינות מידע –
- מבוא דת אסלאם –
שנה ב' (דרג 2)
סוג שש"ס נ"ז
מבוא- המזרח התיכון בין שתי המלחמות מתוקשב 4 4
כלכלת המזה"ת שיעור 4 4
2 קורסים מתקדמים/ תרגילים היסטוריים שיעור 4 8
ערבית ספרותית (רמות ג'+ד') 6 6
או פרסית / תורכית מתקדמים 4 4
או ערבית מדוברת מתקדמים 4 4
קורסי בחירה דרך הרוח בהתאם לסעיף 3 תחת הערות חשובות לתוכנית
הערות שנה ב'.
- סטודנט יהיה חייב לסיים בציון עובר וכתנאי מעבר לשנה ב' את כל קורסי החובה במסגרת מסלול הלימודים אליו הוא רשום.
ציון "עובר" בקורסי החובה שנה ב'
- מבוא התקופה המודרנית — 51.
- קורס מתקדם/ תרגיל היסטורי — 51.
- כלכלת המזה"ת – 51
שנה ג' (דרג 3)
סוג שש"ס נ"ז
2 קורסי סמינר סמינריון 4 12
פרקטיקום 4
טקסטים בערבית ללימודי המזה"ת למסיימי
רמה ד'/ לדוברי ערבית) שיעור 4 4
או טקסטים בפרסית/ תורכית (פרסית מתקדמים/ תורכית) 4 4
קורסי בחירה דרך הרוח בהתאם לסעיף 3 תחת הערות חשובות לתוכנית
ציון "עובר" בקורסי החובה שנה ג'.
- חברה ותרבות במזה"ת –
- עבודת סמינריון — 65.
לימודי שנה ג'
סמינריונים
- על כל סטודנט להשלים 2 קורסי סמינריון במהלך שנה ג'.
- הסמינריון הוא הקורס המרכזי בלימודי שנה ג'. סטודנט לא יוכל לקחת קורסים מדרג 3, כולל סמינריון, אם לא סיים חובות אנגלית (אנגלית מתקדמים 2, בהתאם לתקנון האוניברסיטה).
- חובות התלמידים בסמינריון הם: נוכחות מלאה, השתתפות פעילה והגשת עבודה סמינריונית.
- נושא העבודה ייבחר ע"י התלמידים בראשית הסמסטר.
היקף העבודה יהיה כ- 25 עמודים מודפסים ברווח כפול. היא תוגש במזכירות החוג בעותק קשיח למרצה וכן עותק אלקטרוני למזכירות. עבודה שלא תוגש למזכירות לא תיבדק על ידי המרצה.
העותק יוחזר לתלמידים לאחר בדיקתו.
אין להגיש עבודה ישירות למרצה ו/או לתאו האישי!
הערה: יש להגיש עבודות הסמינריון בשני עותקים (אחד קשיח להגשה והשני עותק אלקטרוני) למזכירות החוג.
- מועד הגשת העבודה:
סמסטר א' – יום ה' תאריך 18.03.2021
סמסטר ב' – יום ה' תאריך 14.10.2021
אלא אם כן המרצה הודיע על מועד מוקדם יותר, ובכפוף לתקנון "שכר הלימוד" בנושא זה.
- הציון הסופי של כל סמינריון יחושב עפ"י השקלול הבא:
עבודה סמינריונית 70%
השתתפות פעילה 30%
ציון משוקלל של 65 לפחות הינו תנאי להצלחה בסמינריון.
ציון "עובר" בעבודת הסמינריון הינו 65.
הערות חשובות לתוכנית
החל משנה"ל תשע"ט על הסטודנט ללמוד 48 נ"ז בחוג ע"פ מבנה הלימודים החוגי (קורסי חובה וקורסי בחירה) ו- 12 נ"ז מחוגים אחרים בפקולטה למדעי הרוח או מפקולטות אחרות (ע"פ החלטת החוג).
12 נקודות הזכות יכללו בתוכן את חובת הקורסים משלושת האשכולות המוצעים:
- "דרך הרוח"
- "מדעי הנתונים"
- "חדשנות ויזמות"
למידע מפורט יש לעיין בתקנון לימודי תואר ראשון בשנתון.
להן הפירוט של נקודות שעל התלמיד לקחת מחוץ לחוג על פי המסלולים השונים:
קורסי בחירה ותוכנית אשכולות לפי מסלולי הלימוד (במהלך 3 שנות תואר הב"א):
מסלול דו-חוגי הכולל 4 רמות בערבית ספרותית מחויבים ב- 4 נ"ז
+ טקסטים למסיימי רמה ד'
מסלול דו-חוגי בשפה תורכית ופרסית מחויבים ב- 8 נ"ז
מסלול דו-חוגי עם ערבית מדוברת ברמות מתחילים ומתקדמים מחויבים ב- 8 נ"ז
מסלול דו-חוגי ללא לימודי ערבית – לדוברי ערבית שפת-אם מחויבים ב- 12 נ"ז
פירוט תוכנית הלימודים על פי מסלולי הלימוד
- תלמידי החוג שבחרו בלימודי ערבית ספרותית— ילמדו את השפה בהיקף של ארבע הרמות (א'-ד') וכן תרגיל טקסטים.
א. הציון המינימאלי הנדרש, כתנאי מעבר מרמה לרמה, הינו 51.
ב. מעבר משנה א' לשנה ב' בלימודי השפה מותנה בציון עובר של רמה ב'. מעבר משנה ב' לשנה ג' בלימודי השפה מותנה בציון עובר של רמה ד'.
ג. במקרה של כשלון באחת הרמות, יש לחזור שנית על הקורס באותה הרמה.
- תלמידי החוג שבחרו בלימודי השפה הפרסית/ תורכית — ילמדו את השפה בהיקף של ארבע רמות (מתחילים א'-ב' ומתקדמים א'–ב').
א. הציון המינימאלי הנדרש, כתנאי מעבר מרמה לרמה, הינו 51.
ב. מעבר משנה א' לשנה ב' בלימודי השפה מותנה בציון עובר בשתי הרמות.
ג. במקרה של כישלון באחת הרמות, יש לחזור שנית על הקורס באותה הרמה.
- תלמידי החוג שבחרו בלימודי ערבית מדוברת — ילמדו את השפה בהיקף של ארבע הרמות (מתחילים א'-ב' ומתקדמים א'–ב').
א. הציון המינימאלי הנדרש, כתנאי מעבר מרמה לרמה, הינו 51.
ב. מעבר משנה א' לשנה ב' בלימודי השפה מותנה בציון עובר של רמה ב'.
ג. במקרה של כישלון באחת הרמות, יש לחזור שנית על הקורס באותה הרמה.
- תלמידי החוג ששפת האם שלהם הינה ערבית ובוגרי תיכון בחו"ל ששפת ההוראה בו הייתה ערבית — ילמדו תרגיל טקסטים לדוברי ערבית שפת אם בשנה ג'.
א. הציון המינימאלי הנדרש בקורס תרגיל טקסטים, הינו 51.
ב. כמו כן, במהלך 3 שנות תואר הב"א יידרש הסטודנט להשלים תרגילים היסטוריים
של החוג בהתאם למסלול הלימוד בתיאום עם מזכירות החוג.
השפה האנגלית
כל התלמידים חייבים לסיים אנגלית ברמת "מתקדמים", כתנאי מעבר לקורסי דרג 3 עפ"י תקנון האוניברסיטה.
נוכחות בשיעורים
העדרות בלתי מוצדקת, העולה על 20% מן השעורים, עלולה להביא לביטול השתתפות התלמיד בקורס.
חלה חובת השתתפות פעילה (שתהווה חלק מהציון הסופי) בכל קורסי המבוא, והסמינריונים.
הערות חשובות לתוכנית במקרה של כישלון בקורס.
- בקורסי חובה — יש לחזור על הקורס כולל כל המטלות (מותנה במספר המקומות הפנויים באותו קורס).
- בקורסי בחירה — יש לבחור קורס אחר ברמה מקבילה, לא ניתן לחזור על אותו נושא או אצל אותו מורה בשנית (מותנה במספר המקומות באותו קורס).
- לא ניתן לחזור על קורס חובה או בחירה אלא פעם אחת בלבד. סטודנט אשר נכשל בקורס חובה פעמיים, לא יוכל להמשיך בחוג וכן נקודות הזכות שצבר לא ייחשבו ולימודי התואר שלו יופסקו וזאת עפ"י תקנון האוניברסיטה.
- רישום לקורס למטרת שיפור ציון אפשרי בקורסי החובה ובאישור החוג בלבד, ומחייב השלמות (כולל תרגול, אם יש) עד השגת ציון סופי שמבטל את הציון הקודם. במידה ותלמיד לא השלים את הקורס, יופיע ציון ל"ה שמבטל כל ציון קודם באותו קורס.
זכאות לתואר
תנאי זכאות
תלמיד זכאי לתואר בתנאי שהשלים את כל חובותיו האקדמיים על-פי דרישות הפקולטה והחוג/ים מבחינת היקף הקורסים והרכבם ועמד בכל התחייבויותיו לאוניברסיטה.
ציון סופי לתואר
- תלמיד אשר סיים את כל חובותיו לב"א (כולל עבודה סמינריונית) זכאי לקבל אישור זכאות לתואר ממדור אישורים לאחר חתימה במזכירות החוג על שקלול לימודיו בחוג.
- במקרה של קורסי בחירה עודפים, יש לציין במפורש אילו קורסים ייכללו בציון הסופי.
- באישור הזכאות מפורטים החוגים בהם למד ותאריך הזכאות לתואר. תאריך סיום החובות לתואר בחוג ייקבע לפי תאריך המטלה האחרון (גם אם יהיה זה תיקון לעבודה), ובהתאם לתקנון "אגף מינהל התלמידים" הופיע בשנתון זה.
- לאחר העברת השקלול למחשב ו/או קבלת אישור הזכאות לתואר לא יוכל התלמיד לתקן את ציון הגמר.
שקלול וציונים לב"א
- ציון הגמר נקבע כממוצע משוקלל של כל מקצועות הלימוד שנלמדו באוניברסיטת חיפה. משקל המקצוע כמספר נקודות הזכאות בתכנית המחייבת את התלמיד.
- תלמיד שילמד מעבר לדרישות התואר (60 נ"ז דו–חוגי, 120 חד–חוגי), יבחר הקורסים לשקלול הציון הסופי על–פי הציון הגבוה ביותר.
- בשום מקרה לא יאושרו תיקוני ציונים לאחר שהחוג העביר למינהל התלמידים אישור על סיום הלימודים עם ציון משוקלל.
המסלול החד–חוגי
מטרת הלימודים
המסלול החד–חוגי נועד להקנות לקבוצה מצומצמת של תלמידים מצטיינים ידע מקיף ומעמיק בלימודי המזרח התיכון, תוך שימת דגש על התפתחויות קונטמפורניות והקניית כישורים בשפה הערבית על רבדיה השונים.
התלמידים מתחילים את לימודיהם במסלול בשנת הלימודים השנייה (במהלך החופשה שבין שנה א' ל–ב' יש לפנות בכתב בבקשה להתקבל ללימודים במסלול זה ולצרף תדפיס לימודים חוג השני מהשנה הראשונה ללימודים).
תכנית הלימודים במסלול כוללת, בנוסף לקורסים הניתנים במסלול הדו–חוגי: סדנת אקטואליה וקורסי בחירה בלימודי החברה והתרבות הערבית, כגון: אמנות האסלאם, מערכת היחסים הבינלאומית, המיעוט הפלסטיני בישראל ותולדות החוק והמשפט בארצות האסלאם. מרכיב חשוב בתכנית הוא לימוד מוגבר של השפה הערבית הספרותית והמדוברת.
תנאי הקבלה
הקבלה למסלול החד–חוגי תערך בחופשת הקיץ שלאחר שנת הלימודים הראשונה. תלמידים אשר השיגו ציון ממוצע של 80 לפחות בלימודי שנה א', והמעוניינים בלימודי המסלול, יפנו בכתב, בבקשה מנומקת לראש החוג, יוזמנו לראיונות אישיים. הקבלה אינה מותנית בידיעה קודמת של הלשון הערבית.
- מסלול זה מותנה במספר מינימום של משתתפים.
מבנה הלימודים
הקורס סוג שש"ס נ'
שנה א'
מבוא- התקופה המוסלמית הקלאסית שעור 4 4
מבוא –האימפריה העות'מאנית (מתוקשב) 4 4
מבוא –דת אסלאם (מתוקשב) 4 4
אוריינות מידע תרגיל (מתוקשב) 2 2
כתיבה מדעית תרגיל 2 2
ערבית ספרותית (רמות א'+ב') 6 6
או פרסית / תורכית מתחילים 4 4
או ערבית מדוברת מתחילים 4 4
השתתפות בשני סיורים 2
היסטוריה עולמית שיעור 4 4
קורסי בחירה אשכולות לימודים תחת הערות חשובות לתוכנית המופיעות לעיל
הכרה בלימודי החוג השני 20
שנה ב'
מבוא- המזרח התיכון בין שתי המלחמות מתוקשב 4 4
כלכלת המזה"ת שיעור 4 4
2 קורסים מתקדמים/ תרגילים היסטוריים שיעור 4 8
ערבית ספרותית (רמות ג'+ד') 6 6
או פרסית / תורכית מתקדמים 4 4
או ערבית מדוברת מתקדמים 4 4
היסטוריה עולמית שיעור 4 4
קורסי בחירה אשכולות לימודים
ערבית שימושית : עיתונות א' + ב' תרגיל 4 6
סדנת אקטואליה סד' 4 4
שנה ג'
2 קורסי סוגיות במזה"ת בעת החדשה סמינריון 4 12
2 קורסי סוגיות במזה"ת בעת החדשה סמינריון 4 12
פרקטיקום 6
טקסטים בערבית ללימודי המזה"ת
למסיימי רמה ד'/ לדוברי ערבית) תרגיל 4 4
או טקסטים בפרסית/ תורכית (פרסית מתקדמים/ תורכית) 4 4
קורסי בחירה אשכולות לימודים
סדנאת אקטואליה סד' 4 4
השתתפות בסיור 1
סה"כ לתואר 120
לימודים לתואר שני (מ"א)
יו"ר הוועדה החוגית לתואר שני: פרופ' יובל בן-בסט
מטרת הלימודים
לימודי המ"א מיועדים להרחיב ולהעמיק את הידע וההבנה בתחום לימודי המזרח התיכון והאסלאם, ולשפר את יכולת השימוש בכלים, תאוריות ובשיטות הדרושים ללימוד ולמחקר בתחום המזה"ת והאסלאם. לימודי המ"א בשני מסלולים (ר' להלן) מושתתים על עבודה עצמית ועל לימוד במסגרת סמינריונים ובמסגרת קורסי שפות זרות.
תנאי הקבלה
רשאים להציג מועמדות
- בעלי/ות תואר ראשון בחוג ללימודי המזה"ת באוניברסיטת חיפה ובחוגים מקבילים במוסדות מוכרים להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל, שציונם המשוקלל הסופי הוא 80 ומעלה – (כולל סטודנטים שסיימו מסלול חד חוגי בלימודי מזה"ת), ולא פחות מ- 76 בחוגם השני.
- בוגרים/ות אשר ציונם/ן המשוקלל בחוג ללימודי המזה"ת באוניברסיטת חיפה (או בחוג מקביל במוסד אחר) עומד על 80 ומעלה ובחוג השני נע בין 70 ל-76- באישור מיוחד של ועדת המ"א והרשות ללימודים מתקדמים.
- בעלי/ות ידיעת השפה הערבית הספרותית או הפרסית או התורכית ו/או שפה זרה אחרת עפ"י החלטת הועדה ללימודים מתקדמים במסלול א' מחקרי. מועמדים/ות שאף אחת משפות אלה אינה שפת אמם ולא השתלמו בהם ברמה הנדרשת במסגרת לימודי התואר הראשון יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת פטור או בלימודי השלמה.
- בעלי/ות תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת ע"י האוניברסיטה, עד סוף שנת הלימודים הראשונה.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו"ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
- לועדת הקבלה זכות לזמן מועמדים לראיון אישי ולדחות מועמדים/ות גם אם ציוניהם/ן עונים על דרישות הקבלה.
לימודי השלמה לקראת התואר השני
בוגרי/ות חוגים אחרים באוניברסיטת חיפה או במוסד מוכר אחר להשכלה גבוהה, שציונם הסופי המשוקלל לתואר הראשון בכל אחד מהחוגים הוא 76 לפחות, יתקבלו לתוכנית השלמות שתקבע על ידי ועדת המ״א לאחר ראיון אישי ויחויבו לסיים כל קורס (פרט לקורסי שפה) בציון 80 לפחות. תלמידים/ות שאינם/ן זכאים/יות לפטור, יחויבו בלימודי אחת השפות המזרח תיכוניות.
מבנה הלימודים ומסלולי לימוד
כללי (ר' להלן, "היקף הלימודים") תלמידי מסלול א' יעמדו בדרישות של תוכנית השיעורים כולל שפות זרות (ובהתאם לשפה שלמדו במסגרת התואר הראשון, לפי הצורך ובתאום עם יו"ר וועדת מ"א), קורס בחירה מחוץ לחוג בדרג 3-5 ויכתבו עבודת גמר מחקרית.
קוד תוכנית: 106201-20-01.
תלמידי מסלול ב' יעמדו בדרישות של תוכנית הלימודים ושני קורסי בחירה מחוץ לחוג בדרג 3-5 וייבחנו בחינת גמר. קוד התוכנית:106202-20-01.
מ"א בשנה ללא תזה
מסלול המ"א בשנה ללא תזה הינה תוכנית מובנת שאינה ניתנת לשינוי. התוכנית כוללת 9 קורסים ונמשכת שלושה סמסטרים רצופים כולל סמסטר קיץ. בעלי/ות תואר ראשון המבקשים להירשם לתוכנית אך אינם מגיעים עם רקע בלימודי המזה"ת, ידרשו לקחת שני קורסי השלמה מתוקשבים בנוסף לחובות התוכנית.
תלמידי מסלול זה יעמדו בדרישות תוכנית הלימודים ובבחינת גמר.
קוד התוכנית:106202-20-04.
סדר הלימודים, דרישות אקדמיות ולוח זמנים למסלול מ"א בשנה
עבודות סמינריוניות ועבודות תרגיל יוגשו:
לקורסים שהתקיימו בסמסטר א' – עד יום ה' תאריך 18.03.2021
לקרסים שהתקיימו בסמסטר ב' – עד יום ה' תאריך 14.10.2021
לקרסים שהתקיימו בסמסטר קיץ – עד יום ג' תאריך 07.12.2021
בחינת גמר: תאריך יימסר בתחילת שנה"ל תשפ"א.
(ובכפוף לתקנון "שכר הלימוד" בנושא זה).
היקף הלימודים
מסלול א' – 32 שש"ס, לא כולל שפות, עפ"י החלוקה הבאה:
5 סמינרים/תרגילים (ס"ת) – כ"א 4 שש"ס סה"כ: 20 שש"ס
(יש להגיש 2 עבודות סמינריוניות ו-3 עבודות תרגיל)
תרגיל בהיסטוריה והיסטוריוגרפיה 4 שש"ס
סמינר מחקר 4 שש"ס
קורס בחירה מחוץ לחוג (מדרג 3 עד 5) 4 שש"ס
השתתפות בפגישות הסמינר המחלקתי
הגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה)
במסלול ב' – 36 שש"ס עפ"י החלוקה הבאה:
6 סמינרים/תרגילים (ס"ת) – כ"א 4 שש"ס סה"כ: 24 שש"ס
(יש להגיש 3 עבודות סמינריוניות ו-3 עבודות תרגיל)
תרגיל בהסטוריה והיסטוריוגרפיה 4 שש"ס
סה"כ 28 שש"ס בחוג
2 קורסי בחירה מדרג 5-3 – כ"א 4 שש"ס סה"כ: 8 שש"ס
השתתפות בפגישות הסמינר המחלקתי
בחינת גמר
סדר הלימודים, דרישות אקדמיות ולוח זמנים
תלמידי כל המסלולים
א. בשנה א' חובה להשתתף בשלושה סמינרים/תרגילים לפחות ובקורס ההיסטוריוגרפיה.
ב. קורס ייחשב כסמינר או כתרגיל בתיאום עם מורה הקורס.
ג. בסמינר – חובה להגיש עבודה סמינריונית.
ה. עבודות סמינריוניות ועבודות תרגיל יוגשו :
לקורסים שהתקיימו בסמסטר א' – עד יום ה' תאריך 18.03.2021
לקרסים שהתקיימו בסמסטר ב' – עד יום ה' תאריך 14.10.2021
(ובכפוף לתקנון "שכר הלימוד" בנושא זה).
תלמידי מסלול א'
א. בשנה א' חובה להשתתף, בנוסף לשלושת הסמינרים/תרגילים וקורס ההיסטוריוגרפיה, בסמינר המחקר.
ב. במהלך סמסטר א' של השנה הראשונה יש להתייעץ עם מורי סמינר המחקר, סמינר ההיסטוריוגרפיה ויו"ר הוועדה ללימודי התואר השני לגבי בחירת נושא לעבודת הגמר המחקרית ומנחה.
ג. "הצהרת הכוונות" בעניין עבודת הגמר המחקרית תיכתב כמטלת סיום בסמינר המחקר ותוגש עד סוף שנת הלימודים הראשונה למורה הקורס ולוועדה החוגית ללימודי התואר השני.
ד. הצעת המחקר המפורטת תוגש לוועדה החוגית ללימודי התואר השני לא יאוחר מסוף חופשת הסמסטר הראשון בשנת הלימודים השנייה. ההצעה תוגש במזכירות החוג, מודפסת ברווח כפול בשני עותקים וכן בעותק אלקטרוני, לאישור סופי של הוועדה החוגית לתואר השני. הצעת המחקר תתקבל אך ורק מתלמידים שהשתתפו בסמינר המחקר.
ה. כתיבת עבודת הגמר המחקרית תחל עם קבלת האישור מהוועדה החוגית לתואר השני.
ו. יש להשלים את תוכנית הלימודים בחוג, כולל לימודי השפות, הגשת העבודות הסמינריוניות, עבודות התרגיל ועבודת הגמר המחקרית, תוך שלוש שנים לכל היותר.
ז. קורס הבחירה מחוץ לחוג: במסגרת תוכנית הלימודים יבחרו התלמידים, באישור יו"ר הוועדה החוגית לתואר שני או המנחה, קורס אחד מחוץ לחוג, בהיקף של 4 שש"ס, בדרג 3 עד 5 ובאישור מזכירות החוג הרלוונטי.
תלמידי מסלול ב'
א. מבחן הגמר ייערך רק לאחר השלמת כל החובות בתוכנית הלימודים, בתיאום עם יו"ר הוועדה החוגית לתואר שני.
ב. יש להשלים את תוכנית הלימודים בחוג, כולל קורסי הבחירה, ולעמוד בבחינת הגמר תוך שנתיים לכל היותר.
שקלול הציון הסופי לתואר שני
מסלול א': מסלול ב':
סמינריונים 25% סמינריונים 40%
תרגילים + קורס בחירה 25% תרגילים בחוג 25%
עבודת גמר מחקרית-תזה 50% קורסי בחירה 15%
בחינת גמר 20%
סה"כ 100% סה"כ 100%
לימודי מחקר מקדים
המעוניינים לכתוב עבודת גמר לאחר סיום לימודיהם במסלול ב' יעמדו בדרישות החלות על תלמידי מסלול א' בכל הנוגע להשתתפות בקורסים, ועבודת הגמר המחקרית.
* מסלול ישיר לדוקטורט, ראו דף המידע על לימודי התואר השלישי.
לימודים לקראת תואר שלישי (Ph.D)
יו"ר הוועדה החוגית לתואר שלישי: דר' יובל בן-בסט
תנאי קבלה
רשאים להגיש מועמדותם כתלמידים לתואר דוקטור בעלי תואר שני (מ"א במסלול עם תזה) בלימודי המזרח התיכון והאסלאם מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בחו"ל שהשיגו ציון של 85 לפחות בלימודיהם לתואר השני וציון של 86 (טוב מאוד) לפחות בעבודת הגמר המחקרית.
בסמכות הוועדה החוגית לתואר שלישי לקבל גם בעלי תואר שני מצטיינים שאינם מתחום ההיסטוריה של המזרח התיכון, מהארץ או מחו"ל. מועמדים אלו יידרשו להשלים במהלך לימודיהם:
- שפה מזרח תיכונית/אירופאית רלבנטית למחקרם. על הסטודנט להשלים את קורס השפה ברמת מתחילים ומתקדמים או לעמוד בהצלחה במבחן פטור ברמת מתקדמים.
- לימודי השלמה אשר ייקבעו על-ידי הוועדה החוגית לתואר שלישי וזאת בהתאם לרקע האקדמי של המועמד. על המועמד לקבל ציון 80 לכל הפחות בכל אחד מהקורסים הללו וזאת במהלך לימודי התואר השלישי.
הערה: הוועדה החוגית לתואר שלישי רשאית לאשר בחינה ו/או עבודה על תוכנם של ספרים או חומרים הרלבנטיים לתואר כאשר המועמד אינו דובר עברית.
מבנה הלימודים
הלימודים לקראת התואר השלישי מחולקים לשני שלבים:
- שלב א', שלא יעלה על שנה.
- שלב ב', שלא יעלה על 3 שנים.
עם ההרשמה ללימודים, יש להגיש במזכירות החוג את המסמכים הבאים:
- "הצהרת כוונות" (בעברית ובאנגלית) שתכלול את כותר הנושא, שיטת המחקר ומקורותיו.
קורות חיים (בעברית ובאנגלית).
- העתקים מתעודות "בוגר" ו"מוסמך".
- תדפיסי ציונים לתארים ב"א ומ"א.
- שני מכתבי המלצה ממרצים מתארים קודמים, אחד מהם ממנחה עבודת ה-מ"א.
- הסכמה בכתב ממנחה/ים העומד/ים בקריטריונים.
לאחר הודעת הקבלה ללימודים יש להכין, במסגרת שלב א', את הצעת המחקר המפורטת.
אישור הצעת המחקר יינתן ע"י המנחה/ים, הוועדה החוגית לתואר השלישי והרשות ללימודים מתקדמים. עם אישור הצעת המחקר יעברו תלמידי המחקר לשלב ב'.
מנחה עבודת הד"ר יקבע תכנית לימודים אישית (שלא תעלה על ארבעה קורסים בהיקף של 16 שש"ס) וזו תאושר ע"י הוועדה החוגית לתואר השלישי. הוועדה רשאית להטיל על התלמיד/ה חובת בחינה (בכתב או בעל-פה) בקורסים הנלמדים. בסמינריונים נדרשת רק חובת השתתפות פעילה.
על התלמיד/ה להוכיח ידיעה של שפות רלוונטיות לתחום המחקר.
כמו כן תלמידים לתואר השלישי נדרשים להשתתף בשני קורסים לדוקטוראנטים במסגרת ביה"ס להיסטוריה בהיקף של 4 שש"ס כל-אחד (אחד בשלב א' ואחד בשלב ב').
עם סיום כתיבתה, תוגש תזת הדוקטוראט, באישור המנחה/ים, לוועדה החוגית לתואר השלישי אשר תבדוק אם העבודה מוכנה לשיפוט. לאחר אישורה תועבר העבודה לרשות ללימודים מתקדמים שתטפל בסדרי השיפוט.
לימודים במסלול הישיר לדוקטורט*
מועמדים המבקשים להתקבל למסלול הישיר לדוקטורט, חייבים להיות בעלי תואר ראשון בחוג ללימודי המזה"ת והאסלאם ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל אשר השיגו ציון משוקלל של 90 לפחות בחוג זה ובחוג הלימודים השני.
תלמידי המסלול הישיר יעמדו בדרישות הלימודים בתוכנית ה-מ"א במשך שתי שנות לימוד ויגישו הצעת מחקר לדוקטורט.
היקף הלימודים
28 שש"ס, עפ"י החלוקה הבאה:
2 סמינריונים – כ"א 4 שש"ס (סה"כ 8 שש"ס).
1 תרגיל בהיסטוריה והיסטוריוגרפיה (4 שש"ס).
סמינר מחקר (4 שש"ס).
3 תרגילים, כ"א 4 שש"ס (סה"כ 12 שש"ס)
לימודי שפות (שאינם נכללים במניין 28 השש"ס):
על תלמידי המסלול הישיר לקבל ציון של 90 לפחות בכל אחת מהעבודות הסמינריוניות.
על תלמידי המסלול הישיר להגיש את הצעת המחקר לדוקטורט לא יאוחר מסוף סמסטר א' של השנה השנייה ללימודיהם. ההצעה תוגש במזכירות החוג, מודפסת ברווח כפול בשני עותקים כולל עותק אלקטרוני.
על תלמידי המסלול הישיר להשלים את תכנית הלימודים בחוג, להגיש את העבודות הסמינריוניות, עבודות התרגיל ו/או לעמוד במבחנים תוך שנתיים לכל היותר.
תלמידי המסלול אשר יעמדו במטלות בציונים הנדרשים ויגישו את הצעת המחקר לתואר השלישי במועד, יעברו, לאחר אישור הצעת המחקר ע"י הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי, למעמד "תלמיד/ת מחקר שלב ב'" ויקבלו תעודת מוסמך במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט.
לימודי מחקר מקדים
(כתיבת עבודת גמר מחקרית לאחר השלמת לימודי התואר השני במסלול ב')*
מסלול זה מיועד למועמדים ההמעוניינים לכתוב עבודת גמר מחקרית (תזת מ"א) לאחר סיום לימודיהם במסלול ב',
תלמידים במסלול יעמדו בדרישות החלות על תלמידי מסלול א' בכל הנוגע להשתתפות בקורסים, ולעבודת הגמר המחקרית.
*ראו גם תקנון לימודי התואר השני והשלישי של הרשות ללימודים מתקדמים בשנתון זה.
International M.A. Program in Middle Eastern and Islamic Studies
Head of the program: Dr. Ido Shahar
Coordinator: Ms. Keren Santo
The International M.A Program in Middle Eastern and Islamic Studies is a one-year program run by the Department of Middle Eastern and Islamic Studies at the University of Haifa. The program is designed to promote a better understanding of religious, cultural, political, and ideological issues in the Middle East. It innovates by combining academic instruction with hands-on exposure to past and contemporary issues affecting the Middle East. The city of Haifa, and the campus of the University of Haifa are a living laboratory where religious and ethnic groups such as Jews, Muslims, Christians and Baha’is, as well as Druze, Bedouin and Circassians live, interact and study side-by-side, thus constituting a micro-cosmos of the Middle East.
The one-year long program includes nine courses and focus mainly on the modern period. It is structured in such a way that students will be able to use the early hours of the day to take language courses in Arabic or Hebrew, and thus better utilize their time in Haifa. The staff is made up of the Department’s experts. Academic field trips are embedded throughout the program. At each site, students will be given a guided tour, a lecture by the local leadership, and engage in discussions with local community members. This will enable the students to learn about the history, present concerns, and visions of these local communities.
In addition, the courses have been planned to provide insights into a range of fields and disciplines, such as sociology, economics, politics, culture, religion and history, to equip the students with the skills needed to analyze and understand events in the modern Middle East. Students will be offered internships in organizations and institutions associated with the topics making up the program to enhance their experience and understanding of communities in northern Israel.
In addition to gaining deep insights into Middle Eastern societies, the history, culture, and politics of this region, students can expect to develop careers in governmental, security and private organizations, NGOs, or to further pursue their academic training. Upon completion of the program, students will receive an MA in Middle Eastern and Islamic Studies from the Faculty of the Humanities.
Admission Requirements and Prerequisites
Accredited BA degree in the humanities, preferably in Middle Eastern Studies, diploma and transcript.
A minimum GPA of 2.6, 76% or equivalent.
TOEFL scores (if native language is not English or candidates have not previously studied at an institution of higher education where the language of instruction is English). A minimum of 570 (paper-based tests), 230 (computer-based test) or 89 (internet-based
Students without any background in Middle Eastern Studies will have to complete the following two online courses: The Modern Middle East and Introduction to Islam before the end of the first semester.
Program’s Structure
The Fall Semester will offer five basic mandatory courses, 12 weekly semestrial hours of study: Historiography and Research Methods, Arab-Jewish Relations in Mandatory Palestine, Iran in the Middle East: A Continued Quest for Hegemony, Field Trips Course: Minorities in the region of Haifa and Galilee (bi-semester class, 2 trips for this semester), and Civil Society Organizations dealing with Israel’s Minorities and Peripheral Groups (practicum, bi-semester class).
The Spring Semester will offer four mandatory classes: Current Affairs Seminar, Politics, Culture and Society in the Middle East, Islamic Fundamentalism in the Arab World, and Syria: History, Politics and Society. In addition, the two bi-semester classes will continue in this semester: Field Trip Seminar: Minorities in the Galilee and the State (2 trips this semester), and Civil Society Organizations in Israel.
The Summer Semester will allow students to prepare for their final exam and finish up writing their seminars and assignments.
Grading
Final grade composition – non-thesis track:
Coursework: 70%
Final exam: 30%
Final grade composition – Thesis track:
Coursework: 50%
Thesis: 50%
(Students who wish to write a thesis are exempt from the final exam. They will have to complete only 8 courses instead of 9 and will dedicate the following year to write their thesis).
Courses are subject to change. Please see the program’s website for the most up to date curriculum. http://ipme.haifa.ac.il/index.php/en